Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010
- określenie rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2375
- Data wpłynięcia: 2009-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2010
- data uchwalenia: 2010-01-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 102
2375-tom-III-uklad-zadaniowy
Funkcja 1. Zarządzanie państwem
1.1. Charakterystyka funkcji
Funkcja 1 wpisuje się w zakres tematyczny strategii Sprawne państwo i obejmuje swym zakresem obszar
państwa odpowiedzialny za zapewnienie prawidłowego funkcjonowania organów władzy ustawodawczej
i wykonawczej. Ze względu na swoją specyfikę obejmuje ona zróżnicowane zadania, podzadania i działania
państwa, w tym dotyczące bardzo wąskiego czy specjalistycznego zakresu.
Celem zadań umieszczonych w funkcji 1 jest zapewnienie odpowiednich warunków dla realizacji przepisów
ustawy zasadniczej, określających podstawowe zasady demokratycznego ustroju Rzeczpospolitej oraz
zapewnienie funkcjonowania systemu konstytucyjnych organów państwa wchodzących w zakres trzech
władz: ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej. Władzę ustawodawczą w Rzeczypospolitej Polskiej
sprawują Sejm i Senat. Ich prawidłowe działanie zapewniają Kancelarie Sejmu i Senatu. Wykonują one
zadania organizacyjno-techniczne i doradcze związane z działalnością Sejmu i Senatu i ich organów,
stwarzają posłom i senatorom warunki do wykonywania mandatu, a także udostępniają informację publiczną
dotyczącą Sejmu i Senatu. Instytucjami pomocniczymi dwóch najwyższych organów władzy wykonawczej
Prezydenta RP i Premiera RP są odpowiednio Kancelaria Prezydenta RP oraz Kancelaria Premiera RP.
Zapewniają one realizację konstytucyjnych uprawnień tych organów, a także zapewniają ich obsługę
merytoryczną, organizacyjną, prawną i techniczną.
Konstytucyjna zasada kadencyjności funkcjonowania władzy ustawodawczej oraz wykonawczej wiąże się
istnieniem Krajowego Biura Wyborczego, które jest organem wykonawczym Państwowej Komisji
Wyborczej. Do zadań – finansowanego w ramach omawianej funkcji – Krajowego Biura Wyborczego należy
zapewnienie warunków organizacyjno-administracyjnych, finansowych i technicznych związanych
z organizacją i przeprowadzaniem wyborów i referendów.
Trybunał Konstytucyjny orzeka o zgodności przepisów prawa uchwalanych przez władzę ustawodawczą,
a także wydawanych przez centralne organy państwowe jak również zgodności z Konstytucją działalności
partii politycznych. W ramach funkcji zabezpieczane jest wsparcie Trybunału Konstytucyjnego w zakresie,
merytorycznym, organizacyjnym, finansowym i technicznym.
W obszarze funkcji realizowane są także zasada wolności słowa, prawa obywatelskiego do informacji oraz
ochrona pluralistycznego charakteru radiofonii i telewizji poprzez obsługę merytoryczną, techniczną
i kancelaryjno-biurową Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Funkcja obejmuje ponadto działalność dysponentów, których zadania dotyczą bardzo wąskiego czy
specjalistycznego zakresu działania tj.:
− nadzoru nad systemem zamówień publicznych,
− kontroli działalności organów administracji rządowej, Narodowego Banku Polskiego, państwowych
osób prawnych i innych państwowych jednostek organizacyjnych z punktu widzenia legalności,
gospodarności, celowości i rzetelności,
− gromadzenia i zarządzania dokumentami komunistycznych organów bezpieczeństwa państwa
(w tym udostępnianie ich osobom pokrzywdzonym), prowadzenie śledztw w sprawie zbrodni
81
nazistowskich i komunistycznych, a także działalność naukowa i edukacyjna na rzecz krzewienia
prawdy historycznej.
1.2. Poziom wydatkowania środków budżetu państwa na funkcję
Na realizację zadań z zakresu funkcji Zarządzanie państwem w 2010 roku planuje się przeznaczyć
1 179,8 mln zł.
1.3. Zakres przedmiotowy zadań realizowanych w ramach funkcji
Funkcja Zarządzanie państwem obejmuje działalność dysponentów, których zadania mają charakter
obsługowy lub też dotyczą bardzo wąskiego czy specjalistycznego zakresu działania organów władzy
państwowej oraz urzędów centralnych. Realizacja tej funkcji jest związana z obsługą merytoryczną, prawną,
organizacyjną, finansową, techniczną i kancelaryjno-biurową tych organów.
1.4. Podmioty realizujące zadania w ramach funkcji
Do grupy podmiotów wykonujących zadania w zakresie tej funkcji Zarządzanie państwem zalicza się
dysponentów następujących części budżetowych:
− Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej – część 01,
− Kancelaria Sejmu – część 02,
− Kancelaria Senatu – część 03,
− Trybunał Konstytucyjny – część 06,
− Najwyższa Izba Kontroli – część 07,
− Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji - część 09,
− Krajowe Biuro Wyborcze – część 11,
− Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu –
część 13,
− Kancelaria Prezesa Rady Ministrów – część 16,
− Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe – część 19,
− Urząd Zamówień Publicznych – część 49,
− Rządowe Centrum Legislacji – część 75.
1.5. Opis zadań realizowanych w ramach funkcji.
Zadanie 1.1. Obsługa merytoryczna, techniczna i kancelaryjno-biurowa Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej
Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, dysponent części 01, na realizację zadania 1.1. Obsługa
merytoryczna, techniczna i kancelaryjno-biurowa Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2010 roku planuje
przeznaczyć kwotę 120,5 mln zł.
Celem zadania jest zapewnienie sprawnej i efektywnej obsługi Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
82
Cel ma zostać osiągnięty poprzez zapewnienie sprawnej i efektywnej obsługi:
− Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
− Biura Bezpieczeństwa Narodowego.
W celu monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używany jest następujący miernik:
• racjonalne wykorzystanie budżetu (stopień wykonania budżetu w stosunku do planu),
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [99,9]
Zadanie 1.2. Obsługa Parlamentu i jego organów w zakresie merytorycznym, organizacyjnym,
finansowym i technicznym
Kancelaria Sejmu
Kancelaria Sejmu, dysponent części 02, na realizację zadania 1.2. Obsługa Parlamentu i jego
organów w zakresie merytorycznym, organizacyjnym, finansowym i technicznym w 2010 roku przeznaczy
kwotę 405 mln zł.
Celem zadania jest wsparcie Sejmu i jego organów w realizacji zadań, zapewnienie sprawnej i efektywnej
obsługi ich działalności, zapewnienie posłom warunków niezbędnych do skutecznej realizacji obowiązków
oraz ochrony praw wynikających ze sprawowania mandatu.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− przygotowanie i prowadzenie posiedzeń Sejmu i komisji sejmowych,
− wsparcie merytoryczne posłów w procesie legislacyjnym,
− prowadzenie spraw poselskich,
− obsługę finansową tj. terminowość wypłat uposażeń, dodatków do uposażeń oraz diet poselskich,
świadczeń poselskich, środków na prowadzenie biur poselskich,
− obsługę socjalno-bytową posłów na terenie Sejmu i poza nim ,
− zapewnienie posłom bezpieczeństwa na terenie Sejmu,
− organizację Dorocznej Sesji Zgromadzenia Parlamentarnego NATO w 2010 roku.
W celu monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używany jest następujący miernik:
• poziom zadowolenia posłów z obsługi przez Kancelarię Sejmu – ustalony na podstawie ankiety,
(skala od 1 – „bardzo źle” do 5 – „bardzo dobrze”),
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [4,0].
Kancelaria Senatu
Kancelaria Senatu, dysponent części 03, na realizację zadania 1.2. Obsługa Parlamentu i jego
organów w zakresie merytorycznym, organizacyjnym, finansowym i technicznym w 2010 roku przeznaczy
56,2 mln zł.
Celem zadania jest wsparcie w realizacji zadań Senatu i jego organów oraz zapewnienie warunków
wykonywania mandatu senatora.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− zapewnienie sprawnej i efektywnej obsługi merytorycznej, organizacyjnej i technicznej działań
Senatu i jego organów, w szczególności w obszarach:
83
bieżących prac legislacyjnych,
podejmowanych inicjatyw ustawodawczych wynikających między innymi z orzecznictwa
Trybunału Konstytucyjnego,
petycji wnoszonych przez obywateli,
zadań związanych z członkostwem w Unii Europejskiej,
kontaktów zagranicznych,
− zapewnienie senatorom organizacyjnych i finansowych warunków wykonywania mandatu,
niezbędnych do skutecznej realizacji ich obowiązków oraz praw wynikających z ustawy
o wykonywaniu mandatu posła i senatora.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używany jest następujący miernik:
• ocena sprawności i efektywności obsługi Kancelarii Senatu dokonana przez senatorów
(skala od 1 – „bardzo źle” do 4 – „bardzo dobrze”),
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [3,77].
Zadanie 1.3. Obsługa merytoryczna, techniczna i kancelaryjno-biurowa Prezesa Rady Ministrów
i Rady Ministrów
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, dysponent części 16, na realizację zadania 1.3. Obsługa merytoryczna,
techniczna i kancelaryjno-biurowa Prezesa Rady Ministrów i Rady Ministrów w 2010 roku przeznaczy kwotę
62,5 mln zł.
Celem zadania jest zapewnienie sprawnej i efektywnej obsługi Prezesa Rady Ministrów, Rady Ministrów
oraz innych organów opiniodawczo-doradczych i pomocniczych Prezesa Rady Ministrów i Rady Ministrów.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− wzmocnienie bieżącej obsługi merytorycznej, technicznej i kancelaryjno-biurowej osób zajmujących
kierownicze
stanowiska
państwowe
oraz
obsługi
organów
opiniodawczo-doradczych
i pomocniczych Prezesa RM i RM,
− intensyfikację działań, mających na celu poprawę jakości pracy w urzędach administracji rządowej
(podnoszenie jakości kadr),
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używane są następujące mierniki:
• stopień zadowolenia z obsługi członków Rady Ministrów, zespołów i rad, których obsługę zapewnia
KPRM– ustalony na podstawie ankiety,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [>=4,9].
Rządowe Centrum Legislacji
Rządowe Centrum Legislacji, dysponent części 75, na realizację zadania 1.3. Obsługa merytoryczna,
techniczna i kancelaryjno-biurowa Prezesa Rady Ministrów i Rady Ministrów w 2010 roku przeznaczy kwotę
23,1 mln zł.
Do zasadniczych zadań Rządowego Centrum Legislacji należy koordynowanie działalności legislacyjnej
Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów i podległych mu organów administracji rządowej, opracowywanie
84
pod względem legislacyjnym rządowych projektów aktów prawnych i innych dokumentów rządowych oraz
redagowanie Dziennika Ustaw i Monitora Polskiego.
Celem zadania jest tworzenie i ogłaszanie prawa.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− obsługę prawną Rady Ministrów,
− redagowanie i ogłaszanie Dziennika Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej oraz Dziennika Urzędowego
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używane są następujące mierniki:
• wskaźnik procentowy ilości projektów ustaw opracowanych w Rządowym Centrum Legislacji
w stosunku do ilości projektów ustaw wniesionych przez RM do Sejmu RP,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [25%],
• liczba dokumentów rządowych i innych dokumentów uzgadnianych pod względem formalno-
prawnym z Rządowym Centrum Legislacji,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [zależnie od liczby wniesionych
projektów],
• liczba kolumn materiału wydawniczego Dziennika Ustaw i Monitora Polskiego w przeliczeniu na
jednego pracownika Redakcji,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [zależnie od liczby wniesionych
projektów].
Zadanie 1.4. Wspieranie Trybunału Konstytucyjnego w zakresie merytorycznym, organizacyjnym,
finansowym i technicznym
Trybunał Konstytucyjny
Trybunał Konstytucyjny, dysponent części 06 budżetu państwa na realizację zadania 1.4 Wspieranie
Trybunału Konstytucyjnego w zakresie merytorycznym, organizacyjnym, finansowym i technicznym
w 2010 roku przeznaczy 25,9 mln zł.
Celem zadania jest poprawa stanu zgodności stanowionego prawa z konstytucją i ratyfikowanymi umowami
międzynarodowymi.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− podniesienie sprawności rozpatrywania spraw wpływających do Trybunału Konstytucyjnego od
uprawnionych podmiotów.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używany jest następujący miernik:
• stosunek liczby spraw rozpoznanych przez Trybunał Konstytucyjny do wpływu spraw w ciągu roku,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [55%].
85
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2375-ustawa-z-zal
› Pobierz plik

-
2375-uzas-tom-I
› Pobierz plik

-
2375-uzas-tom-II
› Pobierz plik

-
2375-tom-III-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
2375-Trzyletni-plan-limitu-mianowan-urzednikow-2010-2012
› Pobierz plik

-
2375-Strategia-zarzadzania-dlugiem-2010-12
› Pobierz plik

-
2375-001
› Pobierz plik

-
2375-002
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei