eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-poprawka

4) EuroLOT S.A.;
5) AirPolonia Sp. z o.o.;
6) LOT Catering Sp. z o.o.;
7) Petrolot Sp. z o.o.;
8) LOT Ground Services Sp. z o.o.
Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego


Projektowane rozporządzenie w sposób pełny odpowiada rosnącym wymaganiom wobec
poziomu ochrony lotnictwa cywilnego, zwłaszcza wobec rosnącego zagrożenia terrorystycznego.
Zapewnienie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego stało się jednym z najistotniejszych elementów
regulacji zagadnień lotnictwa cywilnego. W związku z tym wdrożenie Krajowego Programu
Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego spowoduje konieczność poniesienia
znaczących wydatków na zapewnienie należytego poziomu bezpieczeństwa działalności
lotniczej. Wydatki, o których mowa, związane będą w szczególności z koniecznością zakupu:
samochodu terenowego do realizowania audytów i pokrycia kosztów jego eksploatacji
(jednorazowo ok. 150 tys. PLN oraz ok. 15 tys. PLN – eksploatacja roczna pojazdu);
2 walizek testowych do sprawdzania skuteczności działania operatorów urządzeń rentgenowskich
(jednorazowo ok. 5 tys. PLN);
sprzętu fotograficznego do dokumentowania czynności audytorskich (kamera + aparat
fotograficzny = ok. 8 tys. PLN);
biletów lotniczych dla audytorów realizujących testy ochrony (ok. 25 tys. rocznie).

Ze względu na brak możliwości całkowitego sfinansowania powyższego zapotrzebowania w
2004 r., przewiduje się przeniesienie części wydatków na realizację Krajowego Programu
Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego na rok 2005 - w odniesieniu do zakupu
samochodu terenowego.

Koszt zatrudnienia jednego pracownika realizującego czynności audytorskie w skali roku wynosi
ok. 30.000 PLN.

Jednocześnie należy podkreślić, iż działalność Komisji, o której mowa w § 12 ww.
regulacji, nie wpłynie na dodatkowe wydatki po stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Ponieważ
jest to Komisja o charakterze doraźnym, do jej ewentualnego zwołania dochodziłoby jedynie w
przypadkach konieczności potwierdzenia kwalifikacji audytorów. Ponadto obsługę
administracyjną Komisji przewiduje się po stronie Prezesa Urzędu w ramach posiadanych
środków i etatów przeznaczonych na ochronę lotnictwa cywilnego.

Wpływ regulacji na rynek pracy

Wprowadzenie do stosowania Krajowego Programu Kontroli Jakości w zakresie ochrony
lotnictwa cywilnego spowoduje również wzrost zatrudnienia o 5 osób w komórce organizacyjnej
Urzędu Lotnictwa Cywilnego odpowiedzialnej za sprawy ochrony lotnictwa cywilnego przed
aktami bezprawnej ingerencji, której pracownicy będą przeprowadzać audyty podmiotów
prowadzących lotniczą działalność gospodarczą, w tym m.in. zarządzających lotniskami i
przewoźników lotniczych.

19

Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki
Krajowy Program Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego wpłynie
pozytywnie na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki. Jego ścisłe stosowanie
zapewni funkcjonowanie podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą w oparciu
o obowiązujące przepisy w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego. Podmioty te będą mogły w
związku z tym uzyskiwać certyfikaty wymagane ustawą Prawo lotnicze, a tym samym m.in.
korzystać ze zniżek w polisach ubezpieczeniowych.

Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Projekt rozporządzenia wpłynie pozytywnie na sytuację i rozwój regionów poprzez
utrzymanie wysokiego standardu stosowanych metod i środków ochrony lotnictwa cywilnego na
gruncie europejskim, jak i międzynarodowym. Podmioty prowadzące lotniczą działalność
gospodarczą, które realizować będą przepisy ochrony lotnictwa cywilnego w stopniu
odpowiednim do wymogów przedmiotowego rozporządzenia, będą miały gwarancje
kontynuowania działalności gospodarczej na rynku europejskim.

Zgodność projektu z prawem UE
Przedmiot regulacji jest zgodny z prawem UE


20

Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)



z dnia ......................................... 2011 r.


w sprawie Krajowego Programu Szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego


Na podstawie art. 189 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z
późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:


Rozdział 1
Przepisy ogólne

§ 1. Krajowy Program Szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, zwany dalej „Krajowym
Programem Szkolenia”, określa sposób organizacji i prowadzenia szkoleń w zakresie ochrony lotnictwa
cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji, a w szczególności:
1) rodzaje i zakres programów szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
2) kategorie osób podlegających szkoleniom w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
3) wymagania dla instruktorów prowadzących szkolenie w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
4) organizację szkoleń w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
5) sposób przeprowadzania egzaminu kończącego szkolenie w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego i zakres
tego egzaminu;
6) warunki, sposób i tryb weryfikacji spełniania wymagań przez osoby kierowane na szkolenia związane z
prowadzeniem kontroli bezpieczeństwa lub kontroli dostępu;
7) warunki wydania certyfikatu operatora kontroli bezpieczeństwa;
8) zakres danych ujętych w wykazie, o którym mowa w art. 186b ust. 10, i sposób jego prowadzenia;
9) sposób prowadzenia nadzoru Prezesa Urzędu nad realizacją szkoleń w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.

§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) Krajowym Programie Ochrony Lotnictwa Cywilnego – rozumie się przez to Krajowy Program Ochrony
Lotnictwa Cywilnego, ustalony rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 187 ust. 1 ustawy z dnia 3
lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
2) cyklu szkoleniowym – rozumie się przez okres obejmujący dwa lata kalendarzowe, w czasie którego
prowadzone są szkolenia dla osób, o których mowa w § 5 pkt 6, trwający co najmniej 10 miesięcy, jednak
nie dłużej niż 12 miesięcy;
3) certyfikacie – rozumie się przez to zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia oraz posiadanie
wymaganych umiejętności w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
4) podmiocie
prowadzącym szkoleniową działalność gospodarczą w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego -
rozumie się przez to podmiot, który spełnia wymagania formalne do przeprowadzenia szkoleń w zakresie

1)
Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie.§ 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w. Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr
141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97,
poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97
i Nr 42, poz. 340 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr 182, poz. 1228.

ochrony lotnictwa cywilnego, o których mowa w rozporządzeniu;
5) pomocy dydaktycznej – rozumie się przez to zaplecze dydaktyczne organizatora szkolenia uwzględniające
w szczególności wyposażenie specjalistyczne sal i obiektów przeznaczonych do szkolenia praktycznego,
wyposażenie audiowizualne obiektów szkoleniowych, komputerowe prezentacje multimedialne i filmy
szkoleniowe, rysunki, wykresy, modele, przykłady rozwiązań praktycznych oraz literaturę specjalistyczną;
6) szkoleniu z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego – rozumie się przez to szkolenie organizowane w ramach
służb podległych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, organów podległych lub
nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, w podmiotach prowadzących
szkoleniową działalność gospodarczą w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego oraz w podmiotach
prowadzących lotniczą działalność gospodarczą w zakresie określonym w niniejszym rozporządzeniu;
7) operatorze kontroli bezpieczeństwa – rozumie się przez to pracownika służby ochrony lotniska,
specjalistycznej uzbrojonej formacji ochronnej lub funkcjonariusza Straży Granicznej wykonującego
czynności kontroli bezpieczeństwa realizowane w sytuacjach określonych w przepisach prawa
wspólnotowego lub Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego i zgodnie z wymogami
określonymi w tych przepisach;
8) Prezesie
Urzędu – rozumie się przez to Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

§ 3. 1. Krajowy Program Szkolenia ma na celu stworzenie warunków umożliwiających osobom:
1) zatrudnionym w podmiotach prowadzących lotniczą działalność gospodarczą i jednocześnie
posiadającym samodzielny dostęp do strefy zastrzeżonej lotniska,
2) zatrudnionym w podmiotach prowadzących lotniczą działalność gospodarczą wykonującym
obowiązki w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego wynikające z Krajowego Programu
Ochrony Lotnictwa Cywilnego,
3) innym niż te, o których mowa w pkt 1 i 2, a wykonującym obowiązki dotyczące środków
kontroli w zakresie ochrony wynikające z Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa
Cywilnego
- zdobycie i utrzymanie odpowiednich kwalifikacji w zakresie wykonywanych czynności służbowych z zakresu
ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji.
2. W celu zdobycia kwalifikacji, o których mowa w ust. 1, stosuje się następujące etapy postępowania:
1) selekcja zatrudnionego personelu dla zapewnienia skutecznej realizacji Krajowego Programu Szkolenia;
2) zapoznanie personelu z przepisami i procedurami oraz sprzętem wykorzystywanym w zakresie ochrony
lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji, mające na celu podniesienie świadomości osób
zatrudnionych w podmiotach prowadzących lotniczą działalność gospodarczą o zagrożeniach aktami
bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym;
3) szkolenie teoretyczne i praktyczne zapewniające aktualną wiedzę i motywację do realizacji zadań w
zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.

§ 4. Prezes Urzędu, może uznać każde szkolenie dotyczące ochrony lotnictwa cywilnego, w tym
przeprowadzane przez Wspólnotę Europejską, Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO)
oraz inne międzynarodowe organizacje lotnicze, za równoważne odpowiedniemu szkoleniu określonemu w
rozporządzeniu jeżeli zakres merytoryczny tego szkolenia będzie odpowiadał odpowiedniemu szkoleniu
określonemu w rozporządzeniu.

Rozdział 2
Selekcja w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego

§ 5. Selekcji w zakresie wymagań, o których mowa w § 6 ust. 1, przed dopuszczeniem do wykonywania
obowiązków służbowych, podlegają następujące kategorie osób:
1) kategoria 1 – osoby kierujące ochroną lotnictwa cywilnego w podmiotach prowadzących lotniczą
działalność gospodarczą;
2) kategoria 2 – audytorzy wewnętrzni kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa;
3) kategoria 3 – instruktorzy ochrony lotnictwa cywilnego, zwani dalej „instruktorami”;
4) kategoria 4 – operatorzy kontroli bezpieczeństwa;
5) kategoria 5 – pracownicy służby ochrony lotniska nie wykonujący obowiązków operatorów kontroli
bezpieczeństwa, a realizujący inne zadania w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego oraz pracownicy
specjalistycznej uzbrojonej formacji ochronnej nie wykonujący obowiązków operatorów kontroli
bezpieczeństwa, a realizujący inne zadania w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego na rzecz podmiotów
prowadzących lotniczą działalność gospodarczą;
6) kategoria 6 – członkowie załóg statków powietrznych;

2
7) kategoria 7 – pracownicy podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą wykonujący zadania
w zakresie obsługi naziemnej pasażerów i bagażu;
8) kategoria 8 – pracownicy podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą wykonujący zadania
w zakresie obsługi naziemnej ładunków, przesyłek kurierskich, ekspresowych i poczty;
9) kategoria 9 – pracownicy podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą wykonujący zadania
w zakresie sprzątania pokładów statków powietrznych, zaopatrzenia pokładowego statków powietrznych, w
tym zaopatrzenia w paliwo;
10) kategoria 10 – pracownicy podmiotów wyznaczonych jako zarejestrowani agenci, znani nadawcy lub organ
pocztowy wykonujący zadania związane z obsługą ładunków, przesyłek kurierskich, ekspresowych i poczty
przeznaczonych do transportu drogą lotniczą;
11) kategoria 11 – kontrolerzy ruchu lotniczego;
12) kategoria 12 – funkcjonariusze i pracownicy cywilni Służby Celnej, Straży Granicznej i Policji pełniący
służbę na terenie lotniska;
13) kategoria 13 – żołnierze, funkcjonariusze i pracownicy cywilni służb podległych lub nadzorowanych przez
Ministra Obrony Narodowej, pełniący służbę na lotniskach współużytkowanych i posiadający dostęp do
strefy zastrzeżonej lotniska.

§ 6. 1. Osoby zaliczone do kategorii osób, o których mowa w § 5, powinny spełniać następujące
wymagania, w szczególności:
1) posiadać obywatelstwo polskie lub obywatelstwo innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu
(EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;
2) posiadać pełną zdolność do czynności prawnych;
3) nie
być skazanym prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione umyślnie;
4) posiadać nienaganną opinię służbową.
2. Szczególne wymagania dla kandydatów do pracy w służbie ochrony lotniska oraz w specjalistycznej
uzbrojonej formacji ochrony kandydujących do wykonywania zadań w zakresie ochrony lotnictwa, określają
przepisy o ochronie osób i mienia oraz Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego.
3. Przepisu ust. 1, nie stosuje się do żołnierzy, funkcjonariuszy i pracowników Służby Celnej, służb
podległych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej oraz organów podległych lub nadzorowanych
przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

§ 7. Podmiot prowadzący lotniczą działalność gospodarczą wprowadza do akt osobowych osób
zaliczonych do kategorii osób, o których mowa w § 5 pkt 1-11, informacje dotyczące odbytych szkoleń w
zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, a w szczególności potwierdzone przez pracodawcę lub osobę przez niego
upoważnioną za zgodność z oryginałem kopie uzyskanych certyfikatów i dyplomów.

Rozdział 3
Rodzaje i zakres szkoleń w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego

§ 8. W zakresie ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji, wyróżnia się
następujące rodzaje szkoleń:
1) świadomości ochrony lotnictwa;
2) kierunkowe;
3) specjalistyczne:
a)
podstawowe,
b)
doskonalące.

§ 9. 1. Szkoleniu świadomości ochrony lotnictwa podlegają wszystkie kategorie osób, o których mowa w
§ 5.
2. Szkoleniu świadomości ochrony lotnictwa podlegają ponadto osoby, którym wydawane są przepustki, o
których mowa w § 18 ust. 1 Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego.
3. Szkolenie świadomości ochrony lotnictwa ma na celu zapoznanie uczestników szkolenia z aktualnymi
zagrożeniami w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego oraz sposobami przeciwdziałania tym zagrożeniom.
4. Program szkolenia świadomości ochrony lotnictwa obejmuje w szczególności:
1) genezę i istotę terroryzmu międzynarodowego;
2) zagrożenia w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego;
3) przegląd obowiązujących uregulowań prawnych w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
4) cele i organizację systemu ochrony lotnictwa cywilnego;

3
strony : 1 ... 30 ... 42 . [ 43 ] . 44 ... 50 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: