eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-poprawka

2. Kartę identyfikacyjną portu lotniczego, o której mowa w § 3 pkt 2, wydaje się po sprawdzeniu
dokumentu tożsamości osoby ubiegającej się o tę kartę i potwierdzeniu celu wizyty.
3. Karta identyfikacyjna portu lotniczego, o której mowa w § 3 pkt 2, zawiera co najmniej:
1) numer karty identyfikacyjnej;
2) datę jej ważności;
3) oznaczenie, przy użyciu kolorów lub liter, obszarów i stref lotniska, do których jej posiadacz ma
dostęp;
4) zabezpieczenie jej przed podrobieniem lub przerobieniem;
5) napisy: "GOŚĆ" i "VISITOR".
4. Kartę identyfikacyjną portu lotniczego, o której mowa w § 3 ust. 2 pkt 2 zwraca się zarządzającemu
lotniskiem po zakończeniu czynności służbowych, w chwili opuszczania strefy, o której mowa w pkt
1.1.2 lit. c załącznika do rozporządzenia 300/2008.

§ 9. 1. Kartę identyfikacyjną członka załogi wydaje przewoźnik lotniczy.
2. Funkcję Karty identyfikacyjnej członka załogi pełni również certyfikat członka załogi (CMC) wydany
przez Prezesa Urzędu.
3. Kartę identyfikacyjne członka załogi, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, wydaje się na wniosek
członka załogi złożony w formie pisemnej.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, przewoźnik lotniczy przekazuje Straży Granicznej celem
sprawdzenia czy ubiegający się o kartę identyfikacyjną przewoźnika lotniczego spełnia wymagania
niezbędne do otrzymania tej karty, w tym również sprawdzeniu przeszłości, o którym mowa w pkt 1.2.3.1
załącznika do rozporządzenia 185/2010.

§ 10. 1. Karta identyfikacyjna członka załogi zawiera dane, o których mowa w pkt 1.2.4.1 załącznika do
rozporządzenia 185/2010.
2. W razie zaistnienia przypadków, o których mowa w pkt 1.2.3.5 załącznika do rozporządzenia
185/2010 w stosunku do karty identyfikacyjnej członka załogi, przepisy § 7 stosuje się odpowiednio
.
§ 11. Przez kartę identyfikacyjną, o której mowa w pkt 1.2.2.2 lit. d załącznika do rozporządzenia
185/2010 rozumie się:
1) certyfikat inspektora bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego (CASIC) wydawany przez Prezesa
Urzędu, zgodnie z przepisami Załącznika 9 do Konwencji;
2) legitymację służbową, właściwie upoważnionego pracownika Urzędu.

§ 12. 1. Wjazd pojazdu do stref, o których mowa w pkt 1.1.2 załącznika I do rozporządzenia 300/2008
jest dopuszczalny wyłącznie dla pojazdu posiadającego przepustkę uprawniającą do wjazdu do tych stref
oraz po dokonaniu kontroli bezpieczeństwa tego pojazdu, łącznie z kontrola bezpieczeństwa znajdujących
się w nim osób i ładunków.
2. Wymóg, o którym mowa w ust. 1 nie dotyczy pojazdów:
1) biorących udział w akcji ratowniczej na terenie lotniska, w szczególności w sytuacjach ratowania życia
i zdrowia ludzkiego;
2) Policji, Straży Granicznej, Służby Celnej, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego,
Żandarmerii Wojskowej, Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz Straży Bankowej - w trakcie
realizacji czynności służbowych.

18
3. Przepustkę, o której mowa w ust. 1, umieszcza się na przedniej szybie pojazdu.

§ 13. Osoba kierująca pojazdem, o którym mowa w § 12 ust. 1, powinna:
1) posiadać wymagane uprawnienia do kierowania pojazdem;
2) posiadać kwalifikacje do prowadzenia pojazdu w strefie operacyjnej lotniska;
3) przestrzegać wymagań bezpieczeństwa w strefie operacyjnej lotniska;
4) posiadać kartę identyfikacyjną portu lotniczego, o której mowa w § 3 ust. 1, jeżeli jest wymagana;
5) zapewnić, aby pojazd był sprawny technicznie.

§ 14. 1. Przepustkę dla pojazdu wydaje się jako przepustkę:
1) czasową;
2) jednorazowa.
2. Przepustkę dla pojazdu wydaje zarządzający lotniskiem .

§ 15. 1. Przepustkę dla pojazdu, o której mowa w § 14 ust. 1 pkt 1 wydaje się na wniosek osoby
zainteresowanej złożony w formie pisemnej.
2. Na wniosek Prezesa Urzędu pojazdowi służbowemu Urzędu przysługuje przepustka dla pojazdu, o
której mowa w § 14 ust. 1.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1. jest poddawany sprawdzeniu przez zarządzającego lotniskiem pod
względem zgodności wskazanych w nim stref dostępu z miejscem wykonywania czynności służbowych.

§ 16. Przepustka dla pojazdu, o której mowa w § 14 ust. 1 pkt 1 zawiera dane, o których mowa w pkt
1.2.6.2 załącznika do rozporządzenia 185/2010.

§ 17. 1. Przepustkę dla pojazdu, o której mowa w § 14 ust. 1 pkt 1 zwraca się podmiotowi wydającemu
niezwłocznie, jednak nie dłużej niż przed upływem 7 dni roboczych od dnia wystąpienia zdarzenia , o
którym mowa w pkt 1.2.6.5 załącznika do rozporządzenia 185/2010.
2. W razie zaistnienia przypadków, o których mowa w pkt 1.2.6.5 załącznika do rozporządzenia
185/2010 w stosunku do przepustki dla pojazdu, o której mowa w § 14 ust. 1 pkt 1, przepisy § 7 stosuje
się odpowiednio.

§ 18. 1. Przepustkę dla pojazdu, o której mowa w § 14 ust. 1 pkt 2, wydaje się na wniosek osoby
zainteresowanej.
2. Przepustkę dla pojazdu, o której mowa w § 14 ust. 1 pkt 2, wydaje się po sprawdzeniu dokumentu
tożsamości osoby ubiegającej się o tę przepustkę i potwierdzeniu celu wizyty.
3. Przepustkę dla pojazdu, o której mowa w § 14 ust. 1 pkt 2, zawiera dane o których mowa w pkt 1.2.6.2
załącznika do rozporządzenia 185/2010 oraz napisy : "GOŚĆ" i "VISITOR".

§ 19. Przepustkę dla pojazdu, o której mowa w § 14 ust. 1 pkt 2 zwraca się zarządzającemu lotniskiem po
zakończeniu czynności służbowych, w chwili opuszczania strefy, o której mowa w pkt 1.1.2 lit. c
załącznika do rozporządzenia 300/2008.

§ 20. 1. Zarządzający lotniskiem wydaje instrukcję przepustkową, w której określa w szczególności:
1) rodzaje kart identyfikacyjnych portu lotniczego i przepustek samochodowych oraz ich wzory;

19
2) warunki i tryb występowania o uzyskanie karty identyfikacyjnej portu lotniczego lub przepustki
samochodowej;
3) tryb przyznawania karty identyfikacyjnej portu lotniczego lub przepustki samochodowej;
4) sposób
użytkowania karty identyfikacyjnej portu lotniczego lub przepustki samochodowej;
5) sposób
postępowania w przypadku naruszenia postanowień tej instrukcji;
6) sposób postępowania w przypadku utraty karty identyfikacyjnej portu lotniczego lub przepustki
samochodowej.
2. Instrukcja przepustkowa lotniska stanowi jawny załącznik do programu ochrony tego lotniska.

Kontrola bezpieczeństwa osób niebędących pasażerami i przenoszonych przez te osoby
przedmiotów oraz pojazdów
§ 21. 1. Kontrola bezpieczeństwa osób i pojazdów udających się do stref, o których mowa w pkt. 1.1.2 lit
c i d załącznika 1 do rozporządzenia 300/2008 niebędących pasażerami i przenoszonych przez te osoby
przedmiotów realizowana jest zgodnie z pkt 1.3 i 1.4 załącznika do rozporządzenia 185/2010, częścią A,
B i D załącznika do rozporządzenia 272/2009 oraz z pkt 1.3 załącznika I do rozporządzenia 300/2008.
2. Kontrolę bezpieczeństwa, o której mowa w ust. 1 wykonuje zarządzający lotniskiem przy pomocy
służby ochrony lotniska.
3. Kontrolę, o której mowa w ust. 1, wykonuje osoba wpisana na prowadzoną przez Prezesa Urzędu listę
operatorów kontroli bezpieczeństwa, posiadająca certyfikat operatora kontroli bezpieczeństwa wydany
przez Prezesa Urzędu zgodnie z postanowieniami rozporządzenia wydanego na podstawie art. 189 ust. 3
ustawy lub odpowiedni certyfikat operatora kontroli bezpieczeństwa wydany przez ośrodek szkoleniowy
ICAO, ECAC lub Unii Europejskiej.

§ 22. 1. Kontroli bezpieczeństwa, o której mowa w § 21 ust. 1 nie stosuje się w przypadku prowadzenia
akcji ratowania zdrowia lub życia ludzkiego.
2. Z kontroli, o której mowa w § 21 ust. 1, zwolnieni są funkcjonariusze Straży Granicznej, Policji,
Służby Celnej, pracownicy służby ochrony lotniska oraz upoważnieni przez Prezesa Urzędu pracownicy
Urzędu Lotnictwa Cywilnego podczas wykonywania zadań i obowiązków służbowych na lotnisku.
3. Z zachowaniem postanowień odrębnych przepisów, z kontroli bezpieczeństwa, o której mowa w ust.
1, zwolnione są pojazdy: Policji, Straży Granicznej, Służby Celnej, Biura Ochrony Rządu, Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby
Wywiadu Wojskowego, Żandarmerii Wojskowej, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży
Bankowej oraz Urzędu Lotnictwa Cywilnego - w trakcie realizacji czynności służbowych.
4. Osobę odmawiającą poddaniu się kontroli, o której mowa w § 21 ust. 1, służby ochrony nie
wpuszczają do stref, o których mowa w pkt 1.1.2 lit c i d załącznika 1 do rozporządzenia 300/2008.

§ 23. 1. Przedmioty zabronione do wnoszenia na teren strefy zastrzeżonej lotniska, o których mowa w
dodatku 4-C załącznika do rozporządzeniu 185/2010, mogą być wnoszone na teren strefy zastrzeżonej
lotniska przez personel przewoźnika lotniczego, zarządzającego lotniskiem oraz przedstawicieli innych
podmiotów wykonujących czynności służbowe lub prowadzących działalność w strefie zastrzeżonej
lotniska, o ile jest to niezbędne do zapewnienia funkcjonowania tych podmiotów.
2. Wnoszenie przedmiotów, o których mowa w ust. 1, do strefy zastrzeżonej lotniska odbywa się zgodnie
z postanowieniami instrukcji przepustkowej lotniska.

Nadzór, ochrona fizyczna i patrole

20
§ 23. 1. Nadzór, patrole i inne kontrole fizyczne w portach lotniczych prowadzi się zgodnie z pkt 1.5
załącznika do rozporządzenia 185/2010 oraz z pkt 1.5 załącznika I do rozporządzenia 300/2008.
2. Za czynności, o których mowa w ust. 1, w szczególności za częstotliwość oraz stosowanie środków
określonych w pkt 1.5.2 załącznika do rozporządzenia 185/2010 odpowiedzialny jest zarządzający
lotniskiem, w sposób określony w ust. 3.
3. Zarządzający lotniskiem:
1) ustala, w porozumieniu ze Strażą Graniczną i Policją:
a) system patrolowania strefy zastrzeżonej lotniska, ogrodzenia zewnętrznego i obszarów do nich
przyległych przez właściwą służbę ochrony,
b) system kontrolowania strefy ogólnodostępnej lotniska, w celu wykluczenia możliwości
pozostawienia przedmiotów, które mogą stanowić potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa
osób i mienia;
2) zapewnia:
a) utrzymanie w dobrym stanie technicznym ogrodzenia wokół lotniska oraz innych barier
technicznych oddzielających strefy, o których mowa w pkt 1.1.2 załącznika 1 do rozporządzenia
300/2008.
b) ochronę miejsc przejścia ze strefy ogólnodostępnej do zastrzeżonej lotniska przed dostępem osób
nieuprawnionych oraz przedostaniem się przedmiotów mogących stanowić zagrożenie dla
transportu lotniczego,
c) patrolowanie strefy zastrzeżonej i kontrolowanie strefy ogólnodostępnej lotniska,
d) możliwość doraźnego, szybkiego ograniczenia dostępu do strefy ogólnodostępnej lotniska.
4. Czynności, o których mowa w ust. 3 pkt 2 lit b-d wykonuje służba ochrony lotniska.

Rozdział 2
Strefy wydzielone w portach lotniczych/na lotnisku
§ 24. 1. W odniesieniu do stref wydzielonych na lotnisku w celu obsługi lotów, o których mowa w art. 1
rozporządzenia 1254/2009 stosuje się przepisy określone w tym rozporządzeniu oraz w rozporządzeniu
300/2008.
2. Ochrona portów lotniczych i stref, o których mowa w ust. 1, jest realizowana przez zarządzającego
lotniskiem, w porozumieniu z właściwą miejscowo jednostką Policji.

Rozdział 3
Ochrona statku powietrznego

§ 25. Przewoźnik lotniczy zapewnia ochronę eksploatowanego przez siebie statku powietrznego zgodnie
z postanowieniami rozdziału 3 załącznika I do rozporządzenia 300/2008, części D załącznika do
rozporządzenia 272/2009 oraz rozdziału 3 załącznika do rozporządzenia 185/2010.

§ 26. Ochrona statku powietrznego, o którym mowa w ust. 1, polega na:
1) przeszukaniu statku powietrznego;
2) zabezpieczeniu statku powietrznego.

§ 27. 1. Przeszukanie statku powietrznego realizowane jest zgodnie z pkt 3.1 załącznika do
rozporządzenia 185/2010.

21
2. Informacje dotyczące przeszukania odlatującego statku powietrznego, o których mowa w pkt 3.1.3
załącznika do rozporządzenia 185/2010 rejestruje i przechowuje się na terenie lotniska, z którego odleciał
statek powietrzny.
3. Za czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, odpowiedzialny jest przewoźnik lotniczy.
4. Przewoźnik lotniczy może zawrzeć umowę lub porozumienie z zarządzającym lotniskiem lub agentem
obsługi naziemnej lub innym podmiotem, którzy rejestrują czynności, o których mowa w ust. 2, na listach
kontrolnych przeszukania statku powietrznego.

§ 28. 1. Zabezpieczenie statku powietrznego realizowane jest zgodnie z pkt 3.2 załącznika do
rozporządzenia 185/2010.
2. Za czynności, o których mowa w ust. 1, odpowiedzialny jest przewoźnik lotniczy. W celu realizacji
tych czynności, przewoźnik lotniczy może zawrzeć umowę lub porozumienie z zarządzającym lotniskiem
lub agentem obsługi naziemnej lub innym podmiotem, którzy wykonują te czynności w jego imieniu.


Rozdział 4
Pasażerowie i bagaż kabinowy

Przepisy ogólne
§ 29. 1. Pasażerów odlatujących, w tym pasażerów transferowych i tranzytowych oraz ich bagaż
kabinowy w tym płyny, aerozole oraz żele poddaje się kontroli bezpieczeństwa zgodnie z
postanowieniami rozdziału 4 załącznika do rozporządzenia 185/2010, części A załącznika do
rozporządzenia 272/2009 oraz rozdziału 4 załącznika I do rozporządzenia 300/2008.
2. Kontrole, o której mowa w ust. 1, wykonuje Straż Graniczna lub zarządzający lotniskiem według
swojej właściwości.
3. Kontrolę, o której mowa w ust. 1, wykonuje osoba wpisana na prowadzoną przez Prezesa Urzędu listę
operatorów kontroli bezpieczeństwa, posiadająca certyfikat operatora kontroli bezpieczeństwa wydany
przez Prezesa Urzędu zgodnie z postanowieniami rozporządzenia wydanego na podstawie art. 189 ust. 3
ustawy lub odpowiedni certyfikat operatora kontroli bezpieczeństwa wydany przez ośrodek szkoleniowy
ICAO, ECAC lub Unii Europejskiej.
§ 30. 1. Kontroli bezpieczeństwa, o której mowa w § 29 ust. 1, nie stosuje się w przypadku prowadzenia
akcji ratowania zdrowia lub życia ludzkiego.
2. Osobę odmawiającą poddaniu się kontroli, o której mowa w § 29 ust. 1, służby ochrony nie wpuszczają
do stref lotniska, o o których mowa w pkt. 1.1.2 załącznika I do rozporządzenia 300/2008.

§ 31. 1. W punkcie przeprowadzania kontroli przy użyciu urządzenia rentgenowskiego znajduje się
jednocześnie co najmniej 3 operatorów kontroli bezpieczeństwa.
2. Osoba obsługująca urządzenie rentgenowskie pracuje przy ocenie obrazów na monitorze urządzenia
rentgenowskiego nie dłużej niż 20 minut bez przerwy, a następnie przez 40 minut wykonuje inne
obowiązki w punkcie kontroli bezpieczeństwa.

Kontrola bezpieczeństwa pasażerów
§ 32. Jeżeli na podstawie kontroli, o której mowa w pkt 4.1.1.2 załącznika do rozporządzenia 185/2010,
nie można stwierdzić, czy osoba kontrolowana posiada materiały i przedmioty niebezpieczne, a zachodzi

22
strony : 1 ... 20 ... 29 . [ 30 ] . 31 ... 40 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: