Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-poprawka
4. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości mających istotny wpływ na zapewnienie ochrony w
danym podmiocie prowadzącym działalność lotniczą, przewodniczący wewnętrznego zespołu
audytorskiego niezwłocznie informuje zarządzającego tym podmiotem oraz Prezesa Urzędu.
Rozdział 7
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 32. Uprawnienia wewnętrznych audytorów uzyskane na podstawie przepisów dotychczasowych
obowiązują przez okres 12 miesięcy od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§ 33. Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 10 stycznia 2005 r. w sprawie Krajowego
Programu Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. U. Nr 25, poz. 208).
§ 34. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
w porozumieniu:
MINISTER SPRAW WEWNĘTRZNYCH
I ADMINISTRACJI
MINISTER OBRONY NARODOWEJ
14
Załącznik do
rozporządzenia Ministra Infrastruktury:
z dnia…………………. (poz. …).
WZÓR
PROGRAM NAPRAWCZY
z dnia ……….............
(DD/MM/RR)
.........................................................................................
(pełna nazwa podmiotu)
opracowany w wyniku przeprowadzonego audytu kontroli jakości
(..................)
(metoda audytu)
przeprowadzonego w terminie ....................
(DD/MM/RR)
DODATKOWE
PROPOZYCJE DZIAŁAŃ
CZAS
ZALECENIA POKONTROLNE
KOMENTARZE I
NAPRAWCZYCH
ROZPOCZĘCIA I
UWAGI
ZAKOŃCZENIA
REALIZACJI
ZALECENIA
1
2
3
4
(Przykład)
Port Lotniczy
Zostanie podjęta
Czas rozpoczęcia
W wyniku zalecenia pokontrolnego nr 14
akceptuje zalecenia natychmiastowa modernizacja i
prac nastąpi w dniu
„Fragmenty najstarszego ogrodzenia w
pokontrolne ULC
budowa ogrodzenia w otoczeniu 01.09.2005 r.
rejonie Terminala 2 zastępować nowym
w przedmiotowym terminala oraz Ośrodka
Termin zakończenia
zgodnie z postanowieniami rozdziału 6
zakresie.
Szkolenia Lotniczego.
prac nastąpi do dnia
rozporządzenia Ministra Infrastruktury z
Przedmiotowe prace zostaną
01.12.2005 r.
dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie
zlecone na podstawie podpisanej
klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk
umowy pomiędzy
cywilnych (Dz. U. Nr 122, poz. 1273, z
Zarządzającym Portem
późn. zm.). Do czasu postawienia nowego
Lotniczym a przedstawicielem
ogrodzenia, odcinki starego ogrodzenia,
podmiotu wykonującego
które nie spełniają wymogów ICAO, a
budowę ogrodzenia. Do czasu
które przewidziane są do wymiany na
pełnej modernizacji ogrodzenia
nowe ogrodzenie, w jak najszybszym
zostaną wzmożone dodatkowe
15
czasie „doraźnie” zabezpieczać w celu
patrole SOL w rejonie stref
tymczasowego zapewnienia poziomu
najbardziej zagrożonych.
bezpieczeństwa”.
...................................
(imię, nazwisko oraz podpis
kierownika komórki organizacyjnej
sporządzającej Program Naprawczy)
Uwaga 1:
Tekst zawarty w wierszu 3, w kolumnach 1, 2, 3 i 4 jest przykładowy.
Uwaga
2: W kolumnie 1 wszystkie zalecenia pokontrolne zawarte w protokole kontroli z
przeprowadzonych czynności kontrolnych powinny być zawarte w przedmiotowym
Programie Naprawczym.
Uwaga 3:
Propozycje działań naprawczych prezentowane przez podmiot kontrolowany powinny być
opisane w sposób szczegółowy z uwzględnieniem wszelkich podejmowanych działań.
Uwaga 4: Wszystkie propozycje działań naprawczych powinny zawierać informacje o czasie ich
rozpoczęcia oraz przewidywanym terminie zakończenia. Powyższe terminy mogą być
również prezentowane etapowo, jednakże z uwzględnieniem ich czasu rozpoczęcia oraz
zakończenia.
16
UZASADNIENIE
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie Krajowego Programu Kontroli Jakości
w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego jest wypełnieniem upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 189 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz.
696, z późn. zm.).
Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze nie odnosiła się do kwestii związanych z
kontrolą jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji i
tym samym nie regulowała metod i środków kontroli jakości, jakie powinny być stosowane w
celu egzekwowania przepisów w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej
ingerencji.
W projekcie rozporządzenia zostały zawarte regulacje zgodne z rozporządzeniem (WE)
nr 300/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych
zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr
2320/2002 (Dz. Urz. WE L 97 z 09.04.2008, str. 72) oraz aktami wykonawczymi do tego
rozporządzenia. W projektowanym rozporządzeniu uwzględniono także postanowienia Aneksu
17 Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) z uwzględnieniem
szczegółowych wytycznych zawartych w Doc. 8973/6 ICAO.
Elementem decydującym o skutecznym stosowaniu metod i środków ochrony lotnictwa
cywilnego jest stworzenie procedur kontroli jakości, zapewniających odpowiedni poziom
realizacji postanowień Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie
Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego realizującego zasady ochrony lotnictwa
(Dz. U. Nr 116, poz. 803, z późn .zm.).
Krajowy Program Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego opisuje strukturę,
zakres odpowiedzialności, procesy oraz procedury, które promują i tworzą środowisko oraz
kulturę egzekwowania przepisów w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, ich stałego ulepszania
i doskonalenia. Przedmiotowe rozporządzenie kreuje jednocześnie mechanizm kontroli
wewnętrznej w podmiotach prowadzących lotniczą działalność gospodarczą, umożliwiający
kierownikom jednostek organizacyjnych stałe monitorowanie i doskonalenie ich stanu ochrony.
W rozdziale 1 projektowanego rozporządzenia wskazuje się, że Krajowy Program Kontroli
Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego określa zadania i kompetencje podmiotów
uczestniczących w systemie ochrony lotnictwa cywilnego. Ponadto rozdział ten precyzuje
metody audytu, w oparciu o które będzie realizowane przedmiotowe rozporządzenie, a także
zawiera objaśnienia pojęć i terminów stosowanych na potrzeby niniejszego rozporządzenia.
Rozdział 2 projektu reguluje organizację systemu kontroli jakości ochrony lotnictwa cywilnego z
uwzględnieniem szczegółowego zakresu odpowiedzialności tworzących go podmiotów.
W rozdziale 3 projektu wskazuje się na kwalifikacje audytorów kontroli jakości w zakresie
ochrony lotnictwa cywilnego, ze szczególnym uwzględnieniem warunków, jakie muszą spełniać,
17
zarówno w kontekście odbytych szkoleń specjalistycznych, jak i posiadanych umiejętności
praktycznych. Ponadto, w niniejszym rozdziale określa się warunki utrzymania funkcji audytora,
jak również elementy dyskwalifikujące daną osobę w zakresie możliwości prowadzenia dalszych
działań audytorskich.
Ponadto zawarte są regulacje dotyczące zadań, zakresu odpowiedzialności oraz uprawnień
audytorów. W niniejszym rozdziale wskazano także katalogi zadań, odpowiedzialności oraz
uprawnień jakie posiadają audytorzy na etapie przygotowania, jak i w trakcie prowadzenia
czynności audytorskich.
W rozdziale 4 projektu wskazano metodologię prowadzenia audytu. W ramach przedmiotowego
rozdziału omówiono zasady typowania podmiotów prowadzących lotniczą działalność
gospodarczą do objęcia ich czynnościami audytorskimi, mechanizm ustalania terminów oraz
procedury informowania podmiotu audytowanego o wszelkich działaniach z zakresu
prowadzonej kontroli. Zawarto tu również zakres czynności realizowanych w trakcie
prowadzenia różnych metod audytu. Ponadto sprecyzowano poszczególne kategorie ocen stanu
ochrony przyznawanych audytowanym podmiotom w ramach przygotowywanych Raportów
Końcowych z przeprowadzonych czynności audytorskich.
W rozdziale 5 projektu reguluje się zasady sporządzania Raportu Końcowego z
przeprowadzonych czynności audytorskich oraz opis podejmowanych przez audytowany podmiot
działań korygujących w zależności od stopnia stwierdzonych uchybień.
Rozdział 6 to kwestie związane z wewnętrznym audytem ochrony, m.in. terminy jego
przeprowadzania.
W rozdziale 7 zawarte są regulacje dotyczące odpowiedzialności poaudytowej podmiotów
prowadzących lotniczą działalność gospodarczą, wynikającej ze stwierdzonych niedociągnięć i
uchybień w systemie ochrony. W przedmiotowym rozdziale wskazuje się również katalog
przepisów, które mają zastosowanie w przypadku najpoważniejszych stwierdzonych uchybień w
zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.
Ocena Skutków Regulacji:
Podmioty, których dotyczy regulacja zawarta w akcie wykonawczym:
1) zarządzający lotniskami;
2) przewoźnicy lotniczy;
3) podmioty prowadzące lotniczą działalność gospodarczą;
4) zasoby ludzkie wchodzące w skład systemu ochrony lotnictwa cywilnego RP.
Konsultacje społeczne
Projektowane rozporządzenie będzie przedmiotem konsultacji społecznych z następującymi
podmiotami:
1) Związek Regionalnych Portów Lotniczych;
2) Przedsiębiorstwo Państwowe „:Porty Lotnicze”;
3) PLL LOT S.A.;
18
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik