Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-poprawka
- Szczegółowy plan terminali.
- Plany i szkice stref szczególnie podatnych na zagrożenie.
- Dodatkowe procedury ochrony obowiązujące w porcie lotniczym.
- Procedury ochrony podmiotów prowadzących działalność lotniczą na terenie portu lotniczego.
- Wzór informacji o porwanym statku powietrznym za pomocą systemu AFTN.
- Programy
szkoleniowe.
- Procedury powiadamiania o zdarzeniu.
- Pozostałe załączniki w zależności od potrzeb.
SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE ZAKRESU DANYCH OBJĘTYCH PROGRAMEM
OCHRONY PRZEWOŹNIKA LOTNICZEGO PRZED AKTAMI BEZPRAWNEJ INGERENCJI
1. Zagadnienia ogólne
1.1 Definicje.
1.2
Cel programu i odpowiedzialność za jego wprowadzenie.
1.3
Krajowe uregulowania prawne.
1.4 Organizacja
służby ochrony przewoźnika lotniczego, włącznie z obowiązkami i zakresem odpowiedzialności.
1.5
Wyznaczenie i zadania osoby odpowiedzialnej za ochronę przewozów.
1.6
Usytuowanie obiektów (położenie przedsiębiorstwa względem stref lotniska):
1.6.1
W strefie ogólnodostępnej (poza lotniskiem).
1.6.2
W strefie zastrzeżonej (na terenie lotniska, w bliskim sąsiedztwie np. płyty postojowej).
1.6.3
Na pograniczu stref ogólnodostępnej i zastrzeżonej.
1.7
Granice stref obiektów i zróżnicowanie dostępu do nich przez personel przedsiębiorstwa.
1.8 Urządzenia wykorzystywane do ochrony obiektów.
1.9
Ogrodzenie obiektów oraz przejścia eksploatacyjne i awaryjne.
1.10
Źródła zasilania zasadnicze i awaryjne.
2. Procedury ochrony
2.1
Sprawdzenie statku powietrznego przed odlotem.
2.2 Procedury
łączenia bagażu rejestrowanego z pasażerami posiadającymi karty wstępu na pokład statku
powietrznego oraz pasażerami transferowymi i tranzytowymi.
2.3 Kontrola
pasażerów i ich bagażu (rejestrowany i kabinowy).
2.4 Kontrola
załóg latających i ich bagażu (rejestrowany i kabinowy).
2.5
Procedury ochrony związane z pasażerami oraz ich bagażem odprawianym poza lotniskiem.
2.6
Procedury ochrony związane z przewozem ładunków, przesyłek kurierskich i ekspresowych oraz poczty.
2.7
Autoryzacja odmowy transportu pasażerów, bagażu, ładunków, przesyłek kurierskich i ekspresowych oraz
poczty.
2.8
Procedury ochrony związane z przewozem bagażu rejestrowanego bez właściciela.
2.9 Postępowanie wobec pasażerów potencjalnie niebezpiecznych eskortowanych, bądź nie, przez uzbrojoną
eskortę oraz wobec pasażerów naruszających warunki przewozu (tzw. pasażerów uciążliwych).
2.10 Postępowanie wobec pasażerów z ograniczoną zdolnością poruszania się.
2.11 Postępowanie wobec pasażerów uprzywilejowanych.
2.12 Przewożenie broni lub przedmiotów niebezpiecznych w przeznaczonych do tego miejscach na pokładzie
samolotu oraz zabezpieczenie ich na lotniskach przeznaczenia w porozumieniu z władzami lotniska.
2.13. Kontrola
dostępu i ochrona zaparkowanych statków powietrznych oraz ich plombowanie.
2.14
Kontrola zaopatrzenia pokładowego.
2.15 Postępowanie z pocztą i materiałami przewoźnika.
2.16
Procedury ochrony związane z rejsami tranzytowymi.
2.17 Procedury
związane z czynnościami sprzątająco-porządkowymi na pokładzie statku powietrznego.
2.18 Wymagania
dotyczące personelu przewoźnika.
3. Przedsięwzięcia zapewniające efektywność programu
3.1 Sprawdzanie
wiarygodności zatrudnianego personelu w zakresie bezpieczeństwa.
3.2 Odpowiednie
przeszkolenie:
3.2.1
Podstawowe szkolenie personelu i załóg latających.
5
3.2.2
Okresowe szkolenie utrwalające.
3.3 Inspekcje,
przeglądy, testy i badania.
3.4
Nadzór nad efektywnością wszystkich przedsięwzięć kontroli i ochrony.
3.5
Testowanie i ocena programu ochrony przewoźnika lotniczego.
4. Planowanie działań na wypadek sytuacji kryzysowych
4.1 Powołanie Centrum Koordynacji Kryzysowej w siedzibie przewoźnika.
4.2 Plan
postępowania na wypadek porwania:
4.2.1
Statku powietrznego znajdującego się na ziemi.
4.2.2
Statku powietrznego znajdującego się w powietrzu.
4.3 Plan
postępowania na wypadek sabotażu:
4.3.1
Statku powietrznego znajdującego się na ziemi.
4.3.2
Statku powietrznego znajdującego się w powietrzu.
4.4 Plan
postępowania w sytuacji zagrożenia środkami masowego rażenia (chemiczne, biologiczne, radiacyjne):
4.4.1
Statku powietrznego znajdującego się na ziemi.
4.4.2
Statku powietrznego znajdującego się w powietrzu.
4.5
Procedury stosowane w trakcie lotu w przypadku znalezienia lub przypuszczenia, że na pokładzie statku
powietrznego znajduje się podejrzany przedmiot.
4.6
Procedury alarmowe w przypadku zaistnienia niespodziewanej sytuacji wysokiego ryzyka.
4.7 Działania i procedury stosowane w przypadku zagrożenia bombowego.
4.8
Ewakuacja i przeszukanie statku powietrznego znajdującego się na ziemi będącego obiektem zagrożenia.
4.9
Informowanie o incydentach mających miejsce na ziemi i w powietrzu.
Załączniki:
- Diagramy
organizacyjne.
- Program
szkolenia.
- Wzory list kontrolnych posiadanych statków powietrznych.
- Wzory raportów o zaistniałym incydencie na pokładzie.
- Lista przeszukania samolotu.
- Lista kontroli samolotu w przypadku zagrożenia oraz postoju tranzytowego.
- Wykaz przedmiotów niedopuszczonych do przewozu na pokładzie statku powietrznego oraz przedmiotów i
materiałów zabronionych do przewozu statkiem powietrznym.
- Wykaz osób wyłączonych z kontroli bezpieczeństwa.
- Plany
wnętrz wszystkich posiadanych typów statków powietrznych.
- Pozostałe załączniki w zależności od potrzeb.
SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE ZAKRESU DANYCH OBJĘTYCH PROGRAMEM
OCHRONY PODMIOTU PROWADZĄCEGO DZIAŁALNOŚĆ LOTNICZĄ WYMIENIONĄ W ART. 176
PKT 2, 3, 5, 6 I 10 USTAWY Z DNIA 3 LIPCA 2002 R. - PRAWO LOTNICZE PRZED AKTAMI
BEZPRAWNEJ INGERENCJI
1. Zagadnienia ogólne
1.1 Definicje.
1.2
Cel programu i odpowiedzialność za jego wprowadzenie.
1.3
Krajowe uregulowania prawne.
1.4 Organizacja
służby ochrony podmiotu prowadzącego lotniczą działalność gospodarczą, włącznie z
obowiązkami i zakresem odpowiedzialności.
1.5
Wyznaczenie i zadania osoby odpowiedzialnej za ochronę przedsiębiorstwa.
1.6
Usytuowanie obiektów (położenie przedsiębiorstwa względem stref lotniska):
1.6.1
W strefie ogólnodostępnej (poza lotniskiem).
1.6.2
W strefie zastrzeżonej (na terenie lotniska, w bliskim sąsiedztwie np. płyty postojowej).
1.6.3
Na pograniczu stref ogólnodostępnej i zastrzeżonej.
1.7
Granice stref obiektów i zróżnicowanie dostępu do nich przez personel przedsiębiorstwa.
1.8 Urządzenia wykorzystywane do ochrony obiektów.
1.9
Zasady ruchu pojazdów po terenie lotniska oraz wyznaczonych drogach obiektów, miejsca postoju pojazdów.
1.10
Ogrodzenie obiektów oraz przejścia eksploatacyjne i awaryjne.
6
1.11
Lokalizacja miejsca do kierowania akcją w sytuacji kryzysowej oraz zapewnienie środków łączności.
1.12
Lokalizacja miejsca składowania i unieszkodliwiania materiałów niebezpiecznych.
1.13
Źródła zasilania zasadnicze i awaryjne.
2. Procedury ochrony
2.1 System
przepustkowy:
2.1.1 Kontrola
dostępu osób do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.
2.1.2 Kontrola
dostępu pojazdów do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.
2.1.3
Rodzaje i ilość przepustek.
2.2
Sposób wydawania i przechowywania kluczy do pomieszczeń.
2.3
Ochrona wydzielonych rejonów obiektu.
2.4
Procedury ochrony związane z separacją pasażerów.
2.5
Procedury ochrony związane z obsługą statku powietrznego.
2.6
Procedury ochrony związane z obsługą pasażerów i ich bagażu (oznakowanie bagażu).
2.7 Kontrola
bezpieczeństwa personelu przedsiębiorstwa, udającego się do stref zastrzeżonych lotniska.
2.8
Procedury kontroli bezpieczeństwa zaopatrzenia pokładowego oraz innych materiałów przedsiębiorstwa.
2.9 Procedury
łączenia bagażu rejestrowanego z pasażerami posiadającymi karty wstępu na pokład statku
powietrznego oraz pasażerami transferowymi i tranzytowymi.
2.10
Procedury ochrony związane z obsługą towarów, przesyłek kurierskich i ekspresowych oraz poczty.
2.11
Procedury ochrony związane z przewozem bagażu rejestrowanego bez właściciela (manifest bagażowy).
2.12 Procedury
postępowania wobec pasażerów potencjalnie niebezpiecznych eskortowanych, bądź nie, przez
uzbrojoną eskortę oraz wobec pasażerów naruszających warunki przewozu (tzw. pasażerów uciążliwych).
2.13 Procedury
postępowania wobec pasażerów z ograniczoną zdolnością poruszania się.
2.14 Procedury
postępowania wobec pasażerów uprzywilejowanych.
2.15
Procedury ochrony związane z przewozem broni, amunicji lub przedmiotów niebezpiecznych transportem
lotniczym.
2.16 Procedury
związane z czynnościami sprzątająco-porządkowymi na pokładzie statku powietrznego.
3. Przedsięwzięcia zapewniające efektywność programu
3.1 Sprawdzanie
wiarygodności zatrudnianego personelu w zakresie bezpieczeństwa.
3.2
Odpowiednie przeszkolenie personelu:
3.2.1
Podstawowe szkolenie personelu i załóg latających.
3.2.2
Okresowe szkolenie utrwalające.
3.3 Inspekcje,
przeglądy, testy i badania.
3.4
Nadzór nad efektywnością wszystkich przedsięwzięć kontroli i ochrony.
3.5
Testowanie i ocena programu ochrony podmiotu prowadzącego lotniczą działalność gospodarczą.
4. Planowanie działań na wypadek sytuacji kryzysowych
4.1 Działania podejmowane w przypadku wtargnięcia na teren obiektów przedsiębiorstwa osób
nieupoważnionych lub zaistnienia sabotażu.
4.2 Procedury
postępowania w przypadku otrzymania informacji o podłożeniu bomby/próbie popełnienia
sabotażu na terenie obiektu:
4.2.1
Technika przyjmowania informacji telefonicznej o zamachu bombowym lub próbie popełnienia sabotażu.
4.2.2 Sposób
postępowania po otrzymaniu pisemnej informacji o planowanym zamachu bombowym lub innym
zagrożeniu terrorystycznym.
4.2.3 Sposób
postępowania w przypadku otrzymania bezpośredniej ustnej informacji o planowanym zamachu
bombowym lub innym zagrożeniu terrorystycznym.
4.3 Procedury
postępowania w przypadku zagrożenia środkami masowego rażenia.
4.4 Procedury
postępowania w przypadku znalezienia podejrzanych przedmiotów, pakunków lub
niebezpiecznych urządzeń na terenie obiektów.
4.5
Obieg informacji w przypadku zaistnienia zagrożeń.
4.6
Informowanie o incydentach.
Załączniki:
- Diagramy
organizacyjne.
- Program
szkolenia.
7
- Wzory raportów o zaistniałym incydencie na terenie poczekalni odlotowej.
- Wykaz przedmiotów niedopuszczonych do przewozu na pokładzie statku powietrznego oraz przedmiotów i
materiałów zabronionych do przewozu statkiem powietrznym.
- Pozostałe załączniki w zależności od potrzeb.
SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE ZAKRESU DANYCH OBJĘTYCH PROGRAMEM
OCHRONY PRZED AKTAMI BEZPRAWNEJ INGERENCJI PODMIOTU PROWADZĄCEGO
OBSŁUGĘ NAZIEMNĄ W ZAKRESIE ZAOPATRZENIA POKŁADOWEGO STATKÓW
POWIETRZNYCH
1. Zagadnienia ogólne
1.1 Definicje.
1.2 Cel
programu.
1.3
Uregulowania prawne międzynarodowe i krajowe.
1.4
Organizacja ochrony przedsiębiorstwa.
1.5
Wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za sprawy ochrony przedsiębiorstwa oraz zakres jej uprawnień,
obowiązków i odpowiedzialności.
2. Charakterystyka fizyczna obiektów
2.1
Usytuowanie obiektów (położenie przedsiębiorstwa względem stref lotniska):
2.1.1
W strefie ogólnodostępnej (poza lotniskiem).
2.1.2
W strefie zastrzeżonej (na terenie lotniska, w bliskim sąsiedztwie np. płyty postojowej).
2.1.3
Na pograniczu stref ogólnodostępnej i zastrzeżonej.
2.2
Granice stref obiektów i zróżnicowanie dostępu do nich przez personel przedsiębiorstwa.
2.3 Urządzenia wykorzystywane do ochrony obiektów.
2.4
Zasady ruchu pojazdów po terenie lotniska.
2.5
Ogrodzenie obiektów oraz przejścia eksploatacyjne i awaryjne.
2.6
Lokalizacja miejsca postoju pojazdów przeznaczonych do transportu zaopatrzenia pokładowego oraz sposób
ich izolowania w przypadku zagrożenia.
2.7
Lokalizacja miejsca do kierowania akcją w sytuacji kryzysowej oraz zapewnienie środków łączności.
2.8 Opis
pomieszczeń produkcyjnych.
2.9
Lokalizacja miejsca składowania i unieszkodliwiania materiałów niebezpiecznych.
2.10
Źródła zasilania zasadnicze i awaryjne.
3. Procedury ochrony i kontroli
3.1 System
przepustkowy:
3.1.1 Kontrola
dostępu osób do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.
3.1.2 Kontrola
dostępu pojazdów do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.
3.1.3
Rodzaje i ilość przepustek.
3.2
Sposób wydawania i przechowywania kluczy do pomieszczeń.
3.3
Kontrola dostaw towarów i produktów na teren obiektów przedsiębiorstwa.
3.4
Ochrona wydzielonych rejonów obiektu.
3.5
Procedury ochrony przy załadunku zaopatrzenia pokładowego i przewozie na pokład statku powietrznego:
3.5.1
Procedury ochrony przy załadunku zaopatrzenia pokładowego.
3.5.2
Procedury ochrony stosowane przy przewozie zaopatrzenia pokładowego pojazdami:
a)
transport spoza terenu lotniska,
b)
transport na terenie lotniska.
3.5.3
Procedury ochrony stosowane przy załadunku zaopatrzenia pokładowego na statek powietrzny.
3.6
Procedury ochrony w odniesieniu do zaopatrzenia pokładowego powrotnego.
4. Przedsięwzięcia zapewniające efektywność programu
4.1 Sprawdzanie
wiarygodności zatrudnianego personelu w zakresie bezpieczeństwa.
4.2
Szkolenia dla zatrudnionych pracowników z zakresu ochrony i bezpieczeństwa (podstawowe i okresowe).
4.3 Inspekcje,
przeglądy i testy (nadzór wewnętrzny nad systemem ochrony obiektów):
4.3.1 Inspekcje
dotyczące systemu ochrony obiektów.
4.3.2 Przeglądy systemu ochrony obiektów.
8
4.3.3
Testy systemu ochrony obiektów.
5. Planowanie działań na wypadek sytuacji kryzysowych
5.1 Działania podejmowane w przypadku wtargnięcia na teren obiektów przedsiębiorstwa osób
nieupoważnionych lub zaistnienia sabotażu skierowanego przeciwko urządzeniom bądź środkom transportu
zaopatrzenia pokładowego.
5.2 Procedury
postępowania w przypadku otrzymania informacji o podłożeniu bomby/próbie popełnienia
sabotażu na terenie obiektu:
5.2.1
Technika przyjmowania informacji telefonicznej o zamachu bombowym lub próbie popełnienia sabotażu.
5.2.2 Sposób
postępowania po otrzymaniu pisemnej informacji o planowanym zamachu bombowym lub innym
zagrożeniu terrorystycznym.
5.2.3 Sposób
postępowania w przypadku otrzymania bezpośredniej ustnej informacji o planowanym zamachu
bombowym lub innym zagrożeniu terrorystycznym.
5.3 Procedury
postępowania w przypadku zagrożenia środkami masowego rażenia.
5.4 Procedury
postępowania w przypadku znalezienia podejrzanych przedmiotów, pakunków lub
niebezpiecznych urządzeń na terenie obiektów.
5.5
Obieg informacji w przypadku zaistnienia zagrożeń.
5.6
Informowanie o incydentach.
Załączniki:
- Plan/mapa usytuowania obiektów przedsiębiorstwa w otoczeniu miasta lub lotniska, z uwzględnieniem stref
dostępu.
- Wzory przepustek: osobowych, samochodowych, materiałowych.
- Kwestionariusz rozmowy z osobą powiadamiającą o zagrożeniu bombowym.
- Instrukcja o systemie przepustkowym.
- Instrukcja
dotycząca zasad plombowania sprzętu, wózków i kontenerów posiłkowych.
- Wykaz przedmiotów zabronionych do wnoszenia na teren obiektów.
- Pozostałe załączniki w zależności od potrzeb.
SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE ZAKRESU DANYCH OBJĘTYCH PROGRAMEM
OCHRONY PRZED AKTAMI BEZPRAWNEJ INGERENCJI PODMIOTU PROWADZĄCEGO
OBSŁUGĘ NAZIEMNĄ W ZAKRESIE ZAOPATRZENIA STATKÓW POWIETRZNYCH W PALIWO,
SMARY I INNE MATERIAŁY TECHNICZNE
1. Zagadnienia ogólne
1.1 Definicje.
1.2 Cel
programu.
1.3 Uregulowania
prawne.
1.4
Organizacja ochrony przedsiębiorstwa.
1.5
Wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za sprawy ochrony przedsiębiorstwa oraz zakres jej uprawnień,
obowiązków i odpowiedzialności.
2. Charakterystyka fizyczna obiektów
2.1
Usytuowanie obiektów (położenie przedsiębiorstwa względem stref lotniska):
2.1.1
W strefie ogólnodostępnej (poza lotniskiem).
2.1.2
W strefie zastrzeżonej (na terenie lotniska, w bliskim sąsiedztwie np. płyty postojowej).
2.1.3
Na pograniczu stref ogólnodostępnej i zastrzeżonej.
2.2
Granice stref obiektów i zróżnicowanie dostępu do nich przez personel przedsiębiorstwa.
2.3 Urządzenia wykorzystywane do ochrony obiektów.
2.4
Zasady ruchu pojazdów (np. autocystern) po terenie lotniska oraz wyznaczonych drogach obiektów.
2.5
Ogrodzenie obiektów oraz przejścia eksploatacyjne i awaryjne.
2.6
Lokalizacja miejsca postoju pojazdów przeznaczonych do transportu paliwa i smarów oraz sposób ich
izolowania w przypadku zagrożenia.
2.7 Opis
urządzeń nalewczych i zbiorników stałych.
2.8
Lokalizacja miejsca do kierowania akcją w sytuacji kryzysowej oraz zapewnienie środków łączności.
2.9
Lokalizacja miejsca składowania i unieszkodliwiania materiałów niebezpiecznych.
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik