eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-poprawka

bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym oraz przeciwdziałania tym aktom. Za
współpracę tą odpowiada Prezes Urzędu.

Koszty Ochrony

Ochrona lotnictwa cywilnego jest finansowana z następujących źródeł:
1) części budżetu państwa, której dysponentami są minister właściwy do spraw
transportu, minister właściwy do spraw wewnętrznych i Minister Obrony
Narodowej;
2) środków finansowych zarządzających lotniskami cywilnymi, przewoźników
lotniczych;
3) środków finansowych i rzeczowych przekazanych na ten cel przez krajowe i
zagraniczne osoby fizyczne i prawne.

Część szczegółowa (załącznik)

Rozdział 1 Ochrona portu lotniczego

W rozdziale tym określono z uwzględnieniem przepisów rozdziału 1 załącznika do
rozporządzenia 300/2008, części C załącznika do rozporządzenia 272/2009 oraz rozdziału 1
załącznika do rozporządzenia 185/2010 wymogi dotyczące projektowania portów lotniczych,
kontroli dostępu do poszczególnych stref (kontrolowanego dostępu, zastrzeżonych i części
krytycznych tych stref), kontroli bezpieczeństwa osób niebędących pasażerami i
przenoszonych przez nie przedmiotów (pracowników portu lotniczego, załóg statków
powietrznych itp.) ochrony fizycznej portu lotniczego.

Rozdział 2 Strefy wydzielone w portach lotniczych

Rozdział ten dotyczy stref, do których zastosowanie mają przepisy rozporządzenia
1254/2010 (tzn. kryteria pozwalające państwom członkowskim na odstępstwo od wspólnych
podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego i przyjęcie alternatywnych środków
w zakresie ochrony).

Rozdział 3 ochrona statku powietrznego

Ochrona statku powietrznego jest zapewniana przez przewoźnika lotniczego zgodnie z
postanowieniami rozdziału 3 załącznika do rozporządzenia 300/2008, części D załącznika do
rozporządzenia 272/2009 oraz rozdziału 3 załącznika do rozporządzenia 185/2010.

Rozdział 4 pasażerowie i bagaż kabinowy

Rozdział ten określa zasady prowadzenia kontroli bezpieczeństwa pasażerów i ich bagażu
kabinowego z uwzględnieniem rozdziału 4 rozporządzenia 300/2008, części A załącznika do
 
4
rozporządzenia 272/2009 oraz rozdziału 4 do rozporządzenia 185/2010. Rozdział ten odnosi
się także do kontroli bezpieczeństwa dyplomatów oraz ich bagażu.

Rozdział 5 bagaż rejestrowany
Bagaż rejestrowany jest poddawany kontroli bezpieczeństwa zgodnie z postanowieniami
rozdziału 5 załącznika do rozporządzenia 300/2008 oraz rozporządzenia 185/2010.
Rozdział 6 metody i środki ochrony przewozu ładunków i poczty
W rozdziale tym określa się metody i środki ochrony którym z uwzględnieniem rozdziału
6 załącznika do rozporządzenia 300/2008 oraz części F załącznika do rozporządzenia
272/2009 oraz rozdziału 6 załącznika do rozporządzenia 185/2010 podlega przewóz
ładunków, przesyłek kurierskich, ekspresowych i poczty. Rozdział określa zasady
wyznaczania zarejestrowanych agentów, znanych i uznanych nadawców oraz realizację zadań
Prezesa Urzędu i innych organów oraz wymienionych podmiotów w zakresie środków
ochrony w odniesieniu do ładunków i poczty.
Rozdział 7 materiały i poczta służbowa przewoźnika
Rozdział ten reguluje środki kontroli w zakresie ochrony w tym kontroli bezpieczeństwa
materiałów i poczty służbowej przewoźnika (wszelkie dokumenty i materiały przewożone
wewnętrznie w ramach działalności przewoźnika lotniczego), zgodnie z postanowieniami rozdziału 7
załącznika do rozporządzenia 300/2008, części G załącznika do rozporządzenia 272/2009 oraz
rozdziału 7 załącznika do rozporządzenia 185/2010.
Rozdział 8 zaopatrzenie pokładowe
Rozdział ten reguluje kwestię zaopatrzenia pokładowego statku powietrznego (żywność – posiłki
dla pasażerów i załogi, asortyment przeznaczony sprzedaży na pokładzie), które podlegają środkom w
zakresie ochrony, w szczególności kontroli bezpieczeństwa na zasadach określonych w rozdziale 8
załącznika do rozporządzenia 300/2008, części H załącznika do rozporządzenia 272/2009 oraz
załącznika 8 do rozporządzenia 185/2010.
Rozdział 9 zaopatrzenie portu lotniczego
Rozdział ten dotyczy zaopatrzenia portu lotniczego (zaopatrzenie sklepów znajdujących się w
strefie operacyjnej i zastrzeżonej portu lotniczego) i określa środki w zakresie ochrony, w
szczególności kontroli bezpieczeństwa jakim zgodnie z postanowieniami rozdziału 9 załącznika do
rozporządzenia 300/2008, części H załącznika do rozporządzenia 272/2009 oraz rozdziału 9
załącznika do rozporządzenia 185/2010.
Rozdział 10 środki ochrony podczas lotu
Środki ochrony w trakcie lotu (odnoszą się do zapobiegania aktom bezprawnej ingerencji w
trakcie lotu – ze strony uciążliwych pasażerów, szkolenia personelu pokładowego oraz wart
ochronnych), realizowane są zgodnie z postanowieniami rozdziału 10 do rozporządzenia 300/2008
oraz rozporządzenia 185/2010.
Rozdział 11 szkolenie
Szkolenie w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego realizuje się zgodnie z postanowieniami
rozdziału 11 załącznika do rozporządzenia 300/2008, części J załącznika do rozporządzenia 272/2009,
rozdziału 11 załącznika do rozporządzenia 185/2010 oraz rozporządzenia wydanego na podstawie art.
189 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.
Rozdział 12 sprzęt służący do ochrony
 
5
Sprzęt służący do ochrony (urządzenia do prowadzenia kontroli bezpieczeństwa osób, bagażu,
ładunków, poczty i innych przedmiotów) spełnia wymagania określone w rozdziale 12 załącznika do
rozporządzenia 300/2008 oraz rozporządzenia 185/2010.

Ocena Skutków Regulacji:

Podmioty, których dotyczy regulacja zawarta w akcie wykonawczym:
1) zarządzający lotniskami;
2) przewoźnicy lotniczy;
3) podmioty prowadzące lotniczą działalność gospodarczą;
4) zasoby ludzkie wchodzące w skład systemu ochrony lotnictwa cywilnego RP;
5) osoby korzystające z komunikacji lotniczej.


Konsultacje społeczne
Projektowane rozporządzenie będzie przekazane do konsultacji społecznych do następujących
podmiotów:
1) Ad Astra Executive Charter sp. z o. o.
2) Air Italy Polska sp. z o. o.
3) Air Cargo Service Lodz sp. z o. o.
4) Airnet Service sp. z o. o.
5) Aeroklub Polski
6) AOPA POLAND
7) Austrian Airlines S. A.
8) Aviation Security Training Center Sp. z o.o.
9) Blue Jet sp. z o. o.
10) Deutsche Lufthansa S. A.
11) Excel Handling sp. z o. o.
12) Enter Air sp. z o. o.
13) EUROLOT S.A.
14) Exin Sp. z o.o.
15) FLYJET sp. z o. o.
16) FLYLAL CHARTERS sp. z o. o.
17) General Aviation sp. z o. o.
18) GDN Airport Services sp. z o. o.
19) GTL LOT Usługi lotniskowe, Sp. z o.o.
20) HiFlyer Polska sp. z o. o.
21) IBEX – U.L. sp. z o. o.
22) Impel Airport Services sp. z o. o.
23) Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej
24) Jet Air sp. z o. o.
25) Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego
26) Krajowa Rada Lotnictwa
 
6
27) KRK Airport Services sp. z o. o.
28) LOT Catering Sp. z o.o.
29) LOT Services Sp. z o.o.
30) Lotnicze Pogotowie Ratunkowe
31) Lotnicze Przedsiębiorstwo Usługowe HELISECO Sp. z o.o.
32) Lotniczy Catering Service sp. z o. o.
33) Lotos Tank sp. z o. o.
34) Menzies Aviation (Polska) sp. z o. o.
35) NSZZ „Solidarność” 80 Region Mazowsze K.Z. Nr 25 w P.P. „ Porty Lotnicze”
36) NSZZ „Solidarność” Region Mazowsze K.Z. Nr 2937 w P.P. „Porty Lotnicze”
37) NSZZ Pracowników Umysłowych P.P. „ Porty Lotnicze”
38) NSZZ Solidarność
39) OPZZ Konfederacja Pracy
40) PETROLOT Sp. z o.o.
41) PLL LOT SA
42) Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
43) Polskie Centrum Kształcenia Lotniczego
44) Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”
45) Sprint Air S. A.
46) Sprintair Cargo sp. z o. o.
47) Sky Taxi sp. z o. o.
48) Swissport Poland sp. z o. o.
49) SZZ Airport Services sp. z o. o.
50) Warsaw Airport Services Sp. z o.o.
51) WRO-LOT Usługi Lotniskowe sp. z o. o.
52) Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL – Świdnik S.A.
53) Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego„PZL-Warszawa II” S.A.
54) Związek Regionalnych Portów Lotniczych
55) Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego
56) Związek Zawodowy Naziemnego Personelu Lotniczego
57) Związek Zawodowy Personelu Pokładowego
58) Związek Zawodowy Pilotów Komunikacyjnych
59) Związek Zawodowy Pilotów Liniowych
60) Związek Zawodowy Pracowników Lotnictwa Cywilnego
61) Związek Zawodowy Pracowników PLL LOT S.A.
62) Związek Zawodowy Pracowników Portu Lotniczego Warszawa – Okęcie
63) Związek Zawodowy Pracowników PPL, pracowników spółek z udziałem
przedsiębiorstwa i lotnisk niekomunikacyjnych
64) Związek Zawodowy Pracowników Ruchu Lotniczego
65) Związek Zawodowy Pracowników Technicznych ARL

Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego
 
7
Projektowane rozporządzenie w sposób pełny odpowiada rosnącym wymaganiom wobec
poziomu ochrony lotnictwa cywilnego stawianym przez Unię Europejską, zwłaszcza wobec
ciągle realnego zagrożenia terrorystycznego. Zapewnienie bezpieczeństwa lotnictwa
cywilnego stało się jednym z najistotniejszych elementów regulacji zagadnień lotnictwa
cywilnego w państwach Unii Europejskiej. W związku z tym wdrożenie Krajowego Programu
Ochrony Lotnictwa Cywilnego spowoduje konieczność poniesienia znaczących wydatków na
zapewnienie należytego poziomu bezpieczeństwa działalności lotniczej.
Należy zaznaczyć, iż utrzymanie stałego wysokiego poziomu inwestycji w zakresie
bezpieczeństwa działalności lotniczej, w szczególności w zakresie wyposażenia lotnisk w
urządzenia niezbędne do przeprowadzania kontroli bezpieczeństwa jest warunkiem
koniecznym do realizacji Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego, jak również
wykonania wiążących Rzeczpospolitą Polską zobowiązań międzynarodowych.

Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie znacząco na rynek pracy, jednakże nastąpi
zwiększenie liczby funkcjonariuszy Straży Granicznej oraz służb ochrony lotniska pełniących
czynności kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu na lotniskach. Należy ponadto
zaznaczyć, iż koszty związane z zatrudnieniem służb ochrony lotniska są ponoszone przez
zarządzających lotniskami począwszy od dnia 1 stycznia 2004 r.

Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Krajowy Program Ochrony Lotnictwa Cywilnego nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.


Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów mających wpływ na sytuację i rozwój
regionów.

Zgodność projektu z prawem UE
Przedmiot regulacji jest objęty prawem wspólnotowym wynikającym z następujących aktów
prawnych UE
1) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 300/2008 z dnia 1 marca 2008 r.
w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylającego
rozporządzenie 2320/2002
;
2) rozporządzenia Komisji (WE) 272/2009 z dnia 2 kwietnia 2009 r. uzupełniającego
wspólne podstawowe normy ochrony lotnictwa cywilnego określone w załączniku do
rozporządzenia (WE) 300/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady
(zmienionego przez
rozporządzenie Komisji 297/2010);
3) rozporządzenia Komisji (UE) 185/2010 z dnia 4 marca 2010 r. ustanawiającego
szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm
 
8
strony : 1 ... 20 ... 33 . [ 34 ] . 35 ... 40 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: