eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-poprawka

takie podejrzenie, Straż Graniczna poddaje ją kontroli osobistej w wyznaczonym do tego celu miejscu
wykonywanej przez osobę uprawnioną tej samej płci.

§ 33. 1. Sprzęt ułatwiający podróżowanie mający istotny wpływ na zdrowie lub życie pasażera lub
zapewniający komfort podróży wykorzystywany przez osoby z ograniczoną możliwością poruszania się
(przedmiot lub aparat specjalnego przeznaczenia) poddaje się kontroli manualnej lub, w zależności od
potrzeb, kontroli przy użyciu urządzeń rentgenowskich.
2. Przewoźnik informuje osobę z ograniczoną możliwością poruszania się o sposobie i czasie niezbędnym
do przeprowadzania kontroli, o której mowa w ust. 1.

§ 34. 1. Kontrolę bezpieczeństwa pasażerów przeprowadza się w sposób uniemożliwiający
kontaktowanie się pasażerów skontrolowanych z pasażerami oczekującymi na kontrolę. 2. Separację
pasażerów, o których mowa w ust. 1, zapewnia się poprzez działania, o których mowa w odrębnych
przepisach wspólnotowych dotyczących ochrony lotnictwa cywilnego, oraz przy użyciu środków
osobowych lub barier technicznych.

§ 35. 1. Członkowie misji dyplomatycznych i konsularnych oraz osoby zrównane z nimi na podstawie
porozumień międzynarodowych, zwani dalej „dyplomatami”, są poddawani kontroli bezpieczeństwa, o
której mowa w § 29.
2. Kontroli, o której mowa w § 29 ust. 1, nie poddaje się:
1) Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Senatu, Sejmu, Prezesa Rady Ministrów,
Wicemarszałków Senatu, Wicemarszałków Sejmu, członków Rady Ministrów, a także
wszystkich tych, którym przysługuje ochrona służb państwowych;
2) członków delegacji oficjalnych, wymienionych na potwierdzonych listach zaproszonych gości,
składających wizyty na zaproszenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Senatu,
Marszałka Sejmu, Prezesa Rady Ministrów oraz członków Rady Ministrów;
3) funkcjonariuszy jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Prezesa Rady
Ministrów, ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz ministra obrony narodowej w
czasie wykonywania czynności związanych z zapewnieniem ochrony osób, o których mowa w
pkt 1 i 2.

§ 36. 1. W odniesieniu do pasażera potencjalnie uciążliwego oraz pasażera naruszającego warunki
przewozu lub osoby naruszającej warunki bezpieczeństwa lotniska stosuje się środki ochrony zgodnie z
postanowieniami pkt 4.3 załącznika do rozporządzenia 185/2010.

§ 37. 1. O zamiarze przewozu pasażera potencjalnie uciążliwego powiadamia się na piśmie przewoźnika
lotniczego.
2. W uzasadnionych przypadkach powiadomienie, o którym mowa w ust. 1, może być dokonane w formie
innej niż pisemna dostępnymi środkami łączności. Powiadomienie takie wymaga potwierdzenia na piśmie
niezwłocznie po ustaniu okoliczności uniemożliwiających jego dokonanie w formie pisemnej.
3. Powiadomienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje określone w pkt 4.3.2 załącznika do
rozporządzenia 185/2010, a także rodzaj niezbędnej ochrony.
4. Przewoźnik lotniczy przekazuje informacje, o których mowa w ust. 3, na lotnisko docelowe w sposób
określony w swoim programie ochrony.


23
§ 38. 1. Przewoźnik lotniczy może uzależnić dopuszczenie pasażera niebezpiecznego potencjalnie
uciążliwego do przewozu od zapewnienia przez Policję, Straż Graniczną lub inną służbę, eskorty tego
pasażera.
2. O liczebności eskorty decyduje służba zapewniająca eskortę na podstawie analizy zagrożenia ze strony
osób konwojowanych.

§ 39. 1. Przed wejściem na pokład statku powietrznego pasażer niebezpieczny i jego bagaż są poddawani
kontroli bezpieczeństwa o której mowa w § 29 ust. 1.
2. Czynności kontroli bezpieczeństwa, o której mowa w ust. 1, wykonują osoby, o których mowa w § 29
ust. 3.

§ 40. 1. Pasażera potencjalnie uciążliwego wprowadza się na pokład statku powietrznego przed innymi
pasażerami.
2. Pasażera potencjalnie uciążliwego wyprowadza się na lotnisku po opuszczeniu pokładu statku
powietrznego przez innych pasażerów.

§ 41. 1. Na pokładzie statku powietrznego wobec pasażera potencjalnie uciążliwego stosuje się w
szczególności następujące środki ochrony:
1) umieszcza
się z dala od wyjść awaryjnych;
2) nie podaje alkoholu;
3) eskorcie pasażera potencjalnie uciążliwego zapewnia się stały kontakt z załogą statku
powietrznego.
2. O przewozie pasażera potencjalnie uciążliwego nie informuje się innych pasażerów.

§ 42. W stosunku do pasażera naruszającego warunki przewozu lub osoby naruszającej warunki
bezpieczeństwa lotniska przepisy § 36-40 stosuje się odpowiednio.

Kontrola bezpieczeństwa bagażu kabinowego

§ 43. 1. Z bagażu kabinowego pasażera usuwa się przedmioty umieszczone w wykazie przedmiotów
zabronionych do wnoszenia na teren strefy zastrzeżonej lotniska i przewozu w bagażu kabinowym oraz
rejestrowanym pasażera zawartym w dodatku 4-C załącznika do rozporządzenia 185/2010.
2. Pasażera odmawiającego usunięcia z bagażu kabinowego przedmiotu, o którym mowa w ust. 1, nie
wpuszcza się do strefy zastrzeżonej i na pokład statku powietrznego.
3. Przedmioty zabronione do przewozu w bagażu kabinowym, o ile nie są zabronione do przewozu w
bagażu rejestrowanym, mogą być:
1) umieszczone przez pasażera w bagażu rejestrowanym przed odprawą biletowo-bagażową lub
2) oznakowane przez przewoźnika lotniczego jako bagaż rejestrowany i skierowane do luku
bagażowego w trakcie kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu kabinowego, lub
3) przechowane na lotnisku, za opłatą, w przeznaczonym do tego celu pomieszczeniu, do czasu
zgłoszenia się po ich odbiór pasażera, lub
4) po usunięciu z bagażu kabinowego umieszczone w specjalnie do tego celu przeznaczonym
pojemniku i zniszczone na koszt przewoźnika lotniczego lub zarządzającego lotniskiem.
5. Warunki przechowania, o którym mowa w ust. 4 pkt 3, ustala zarządzający lotniskiem.

24
6. Pojemnik, o którym mowa w ust. 4 pkt 4, powinien uniemożliwiać dostęp do jego wnętrza osobom
nieupoważnionym poprzez:
1) umieszczenie go w strefie zastrzeżonej lotniska, w punkcie kontroli bezpieczeństwa pasażerów i
bagażu kabinowego;
2) zastosowanie odpowiednich rozwiązań konstrukcyjnych.

§ 44. Przewoźnik podaje informacje o przedmiotach, o których mowa w § 43 ust. 1, umieszczając je na
biletach lotniczych, a zarządzający lotniskiem - w punktach kontroli bezpieczeństwa.

§ 45. W przypadku wątpliwości operatora urządzenia rentgenowskiego co do zawartości bagażu, bagaż
ten poddaje się kontroli manualnej.

Kontrola bezpieczeństwa bagażu dyplomatów

§ 46. 1. Bagaż kabinowy i rejestrowany dyplomatów jest poddawany kontroli bezpieczeństwa, o której
mowa w § 29 oraz § 47 .
2. Nie poddaje się kontroli bezpieczeństwa przesyłek stanowiących pocztę dyplomatyczną.
3. W przypadku podejrzenia, że zawartość przesyłki stanowiącej pocztę dyplomatyczną może posłużyć
popełnieniu aktu bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym, odmawia się jej przewozu.

Rozdział 5
Bagaż rejestrowany

§ 47. 1. Bagaż rejestrowany poddaje się kontroli bezpieczeństwa zgodnie z postanowieniami rozdziału 5
załącznika I do rozporządzenia 300/2008, części A załącznika do rozporządzenia 272/2009 oraz rozdziału
5 załącznika do rozporządzenia 185/2010.
2. Czynności kontroli bezpieczeństwa, o których mowa w ust. 1, wykonują osoby, o których mowa w §
29 ust. 2 i 3.
3. Nie dopuszcza się przewozu w bagażu rejestrowanym pasażera przedmiotów, o których mowa w
dodatku 5-B załącznika do rozporządzenia 185/2010. Przepisy § 44 stosuje się odpowiednio.

§ 48. Bagaż rejestrowany podlega ochronie przed nieupoważnionym dostępem, zgodnie z pkt 5.2.
załącznika I do rozporządzenia 300/2008 oraz pkt 5.2. załącznika do rozporządzenia 185/2010, w tym
poprzez:
1) zastosowanie technicznych środków ochrony;
2) ujęcie osoby przebywającej bez upoważnienia w sortowni bagażowej, w celu ustalenia okoliczności
zdarzenia i uniemożliwienia umieszczenia w bagażu materiałów niebezpiecznych;
3) nadzorowanie przemieszczania bagażu w strefie zastrzeżonej;
4) nadzorowanie składowania bagażu w strefie zastrzeżonej lotniska;
5) poddanie ponownej kontroli bezpieczeństwa bagażu, o którym mowa w § ust. 1 pkt 1, przed jego
umieszczeniem w magazynie bagażu zagubionego lub niewłaściwie nadanego;
6) kontrolę dostępu do pomieszczeń, w których znajduje się bagaż zagubiony lub niewłaściwie nadany.

§ 49. Przewoźnik lotniczy sprawdza historię bagażu rejestrowanego bez właściciela, w szczególności
poprzez upewnienie się, że bagaż został poddany kontroli bezpieczeństwa.

25

§ 50. 1. Przewoźnik lotniczy sprawdza na podstawie dokumentu tożsamości czy do odprawy biletowo-
bagażowej stawił się pasażer, który jest zapisany w systemie rezerwacyjnym przewoźnika.
2. Podczas odprawy biletowo-bagażowej odnotowuje się dane każdego pasażera, który stawił się do tej
odprawy, ilość jednostek i wagę oddanego bagażu rejestrowanego, miejsce docelowe podróży, numer
lotu, przypisując do tych danych kolejny numer seryjny.
3. Dane, o których mowa w ust. 2, umieszcza się także na karcie pokładowej pasażera oraz na
przywieszce bagażowej.
4. Zbiorowa odprawa biletowo-bagażowa prowadzona jest dla grup pasażerów odprawiających się na
dany rejs, których liczba nie przekracza sześć osób.
5. Odnotowaniu, o którym mowa w ust. 2, podlega również bagaż rejestrowany bez właściciela, przy
czym dodatkowo dokumentowana jest historia przemieszczania się takiego bagażu.

§ 51. 1. Druki przywieszek, o których mowa w § 50 ust. 3, oraz ich błędne wydruki są zabezpieczane
przez przewoźnika lotniczego lub agenta obsługi naziemnej w sposób uniemożliwiający dostęp do tych
dokumentów osobom nieupoważnionym.
2. Przywieszka bagażu, o którym mowa w § 50, powinna odróżniać się kolorystyką od przywieszek
stosowanych dla oznakowania bagażu rejestrowanego.

§ 52. 1. Dane, o których mowa w § 50 ust. 2, przewoźnik lotniczy przechowuje co najmniej 7 dni od dnia
wykonania operacji lotniczej, której one dotyczą.
2. Dane, o których mowa w § 50 ust. 5, przewoźnik lotniczy przechowuje co najmniej 7 dni od dnia
uzyskania informacji o odebraniu takiego bagażu przez właściciela.

§ 53. 1. Na etapie opuszczania poczekalni przedodlotowej lub wsiadania do statku powietrznego
przewoźnik potwierdza zgodność tożsamości pasażera z danymi zawartymi w jego karcie pokładowej,
zwłaszcza w celu upewnienia się, czy pasażer jest osobą, która odprawiła bagaż rejestrowany na dany lot.
2. Na etapie ładowania bagażu rejestrowanego na pokład statku powietrznego oraz końcowych sprawdzeń
na pokładzie stanu obecności pasażerów przewoźnik lotniczy potwierdza i dokumentuje, czy nie został
załadowany bagaż podlegający obligatoryjnemu wyładowaniu, o którym mowa w § 50 ust. 1.
3. Procedurę, o której mowa w ust. 2, stosuje się również w stosunku do bagażu kabinowego, który
podlega załadowaniu do luku bagażowego.

§ 54. 1. W przypadku gdy pasażer:
1) odprawił się na dany rejs, ale nie zgłosił się do odlotu;
2) opuścił statek powietrzny na lotnisku docelowym, tranzytowym lub transferowym;
3) nie został dopuszczony na dany lot, w szczególności:
a) z powodu odmowy poddania się kontroli bezpieczeństwa,
b) z przyczyn zagrażających bezpieczeństwu lotu
- przewoźnik lotniczy dokonuje czynności, o której mowa w pkt 5.3.3.2 załacznika do rozporządzenia
185/2010.





26

Rozdział 6
Metody i środki ochrony przewozu ładunków i poczty


§ 55. 1. Ładunki i poczta podlegają ochronie, w szczególności kontroli bezpieczeństwa, zgodnie z
postanowieniami rozdziału 6 załącznika I do rozporządzenia 300/2008, części F załącznika do
rozporządzenia 272/2009 oraz rozdziału 6 załącznika do rozporządzenia 185/2010.
2. Kontrola bezpieczeństwa, o której mowa w ust. 1, przeprowadzana jest przez zarejestrowanego agenta,
wykonującego jego zadania przewoźnika lotniczego albo ładunek ten podlega 100 % kontroli
bezpieczeństwa realizowanej przez Straż Graniczną lub służbę ochrony lotniska.
3. Czynności kontroli, o której mowa wykonuje osoba, o której mowa w § 29 ust. 3.
4. Przepis § 6 części ogólnej Krajowego Programu w odniesieniu do nadzoru Straży Granicznej nad
zarządzającym lotniskiem w zakresie kontroli bezpieczeństwa ładunków i poczty w ruchu krajowym
stosuje się odpowiednio.
5. Od kontroli bezpieczeństwa, o której mowa w ust. 1, można odstąpić w przypadkach, o których mowa
w pkt 6.2.2 załącznika do rozporządzenia 185/2010.

§ 56. 1. W celu realizacji postanowień, o których mowa w § 55, Prezes Urzędu wyznacza
zarejestrowanych agentów oraz prowadzi rejestr zarejestrowanych agentów.
2. Podmiot występujący do Prezesa Urzędu z wnioskiem o nadanie mu statusu zarejestrowanego agenta
jednocześnie dołącza do wniosku:
1) program ochrony podmiotu przed aktami bezprawnej ingerencji, o którym mowa w
rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie programów ochrony,
obowiązków oraz szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. U. Nr 168, poz. 1638),
uwzględniający wymogi, o których mowa w odrębnych przepisach wspólnotowych dotyczących
ochrony lotnictwa cywilnego;
2) „Deklarację zobowiązań - zarejestrowany agent”, o której mowa w dodatku 6-A załącznika do
rozporządzenia 185/2010;
3) oświadczenie, że poddaje się czynnościom audytorskim, o którym mowa w KPKJ.
3. Prezes Urzędu dokonuje analizy złożonego programu ochrony zarejestrowanego agenta, a następnie
przeprowadza wizję lokalną pomieszczeń poszczególnych lokalizacji podmiotu objętych programem
ochrony, w celu oceny, czy podmiot jest w stanie przestrzegać postanowień rozdziału 6 załącznika I do
rozporządzenia 300/2008, części F załącznika do rozporządzenia 272/2009 oraz rozdziału 6 załącznika do
rozporządzenia 185/2010, Krajowego Programu oraz złożonego programu ochrony,
4. Prezes Urzędu po weryfikacji informacji, o których mowa w ust. 2 i 3, w przypadku braku wykrycia
przyczyn uniemożliwiających wyznaczenie podmiotu jako zarejestrowanego agenta, występuje do Straży
Granicznej o przekazanie informacji czy istnieją przesłanki wykluczające wyznaczenie podmiotu jako
zarejestrowanego agenta ze względu na zagrożenie obronności i bezpieczeństwa państwa lub
bezpieczeństwa i porządku publicznego. Straż Graniczna udziela odpowiedzi w terminie 7 dni od dnia
otrzymania przez nią wystąpienia.
5. W przypadku spełnienia wymagań, o których mowa w ust. 2 oraz braku negatywnej opinii Straży
Granicznej, o której mowa w ust. 4, Prezes Urzędu wyznacza podmiot na zarejestrowanego agenta oraz
wpisuje jego szczegółowe dane do „Bazy danych zarejestrowanych agentów i znanych nadawców WE”,
w sposób o którym mowa w pkt 6.3.1.2 lit c załącznika do rozporządzenia 185/2010 oraz rejestru
zarejestrowanych agentów prowadzonego przez Prezesa Urzędu,.

27
strony : 1 ... 20 ... 30 . [ 31 ] . 32 ... 40 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: