Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-poprawka
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)2)
z dnia 2011 r.
w sprawie pełnienia czynności lotniczych przez członków załóg statków powietrznych w
przewozie lotniczym przy użyciu śmigłowca oraz w śmigłowcowej służbie ratownictwa
medycznego
Na podstawie art. 103c ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz.
696, z późn. zm.3)) w związku z art. 5 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998
r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.4) ) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa w odniesieniu do członków załóg statków powietrznych w przewozie
lotniczym przy użyciu śmigłowca oraz w śmigłowcowej służbie ratownictwa medycznego:
1) maksymalny okres pełnienia czynności lotniczych;
2) przerwy w pełnieniu czynności lotniczych;
3) okresy wypoczynku należne w związku z pełnieniem czynności lotniczych;
4) ograniczenia czasu lotu;
5) formy pełnienia gotowości oraz warunki ich wliczania do czasu pracy.
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają w zakresie swojej regulacji postanowienia dyrektywy Rady
2000/79/WE z dnia 27 listopada 2000 r. dotyczącej Europejskiego porozumienia w sprawie organizacji czasu
pracy personelu pokładowego w lotnictwie cywilnym, zawartego przez Stowarzyszenie Europejskich Linii
Lotniczych (AEA), Europejską Federację Pracowników Transportu (ETF), Europejskie Stowarzyszenie Cockpit
(ECA), Stowarzyszenie Linii Lotniczych Regionów Europy (ERA) i
Międzynarodowe Stowarzyszenie
Przewoźników Lotniczych (IACA) (Dz. Urz. WE, L 302 z 1.12.2000 r.. Dane dotyczące ogłoszenia powyższego
aktu dotyczą jego ogłoszenia w Polskim wydaniu specjalnym Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej Dz. Urz.
UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 4, str. 75).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711,
Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558 z 2008 r.
Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113, Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18,
poz. 97, Nr 42, poz. 340 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr 182, poz. 1228.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr
113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127 i Nr 120,
poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr
123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135, poz. 1146, Nr 196,
poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr
96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610,
Nr 86, poz. 732 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr
221, poz. 1615, z 2007 r. Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 176, poz. 1239, Nr 181, poz. 1288 i Nr 225, poz.
1672, z 2008 r. Nr 93, poz. 586, Nr 237, poz. 1654, Nr 223, poz. 1460, z 2009 r. Nr 6 poz. 33, Nr 99, poz. 825,
Nr 98, poz. 817, Nr 115, poz. 958, Nr 219, poz. 1704 i Nr 58, poz. 485 oraz z 2010 r. Nr 105, poz. 655.
1
§ 2. Na potrzeby rozporządzenia użyte określenia oznaczają:
1) śmigłowcowy przewóz lotniczy – przewóz lotniczy wykonywany przy użyciu śmigłowców;
2) lot szkolny – lot wykonywany w ramach szkolenia lotniczego;
3) lot medyczny – lot z pacjentem, personelem medycznym, transport i dostarczenie komórek,
produktów leczniczych lub wyrobów medycznych, tkanek lub narządów przeznaczonych do
zastosowania u ludzi;
4) lot związany z udziałem w akcji ratowniczej – lot mający na celu ewakuację osób z miejsc
zagrożenia, przewóz specjalistów, sprzętu ratowniczego oraz lot w celu poszukiwania osób
zaginionych;
5) członek załogi statku powietrznego – członek załogi lotniczej statku powietrznego oraz
członek personelu pokładowego statku powietrznego;
6) członek załogi lotniczej statku powietrznego - licencjonowany członek załogi lotniczej
zobowiązany do operowania statkiem powietrznym w okresie pełnienia czynności lotniczych;
7)
członek personelu pokładowego statku powietrznego – członek załogi statku powietrznego
nie będący członkiem załogi lotniczej statku powietrznego, pełniący podczas lotu statku
powietrznego obowiązki związane z bezpieczeństwem pasażerów oraz inne obowiązki
wyznaczone przez użytkownika lub dowódcę statku powietrznego;
8) członek załogi statku powietrznego w służbie ratownictwa medycznego – osoba wyznaczona
na lot w celu pełnienia opieki medycznej nad osobą przewożoną śmigłowcem służby
ratownictwa medycznego oraz do pomocy pilotowi podczas wykonywania zadania,
podlegająca okresowym szkoleniom;
9) operacyjny członek załogi statku powietrznego – członek załogi, który wykonuje swoje
obowiązki na pokładzie statku powietrznego w trakcie lotu lub jego części;
10) czas dojazdu w służbie ratownictwa medycznego – czas dojazdu członka załogi statku
powietrznego z miejsca zakwaterowania do wyznaczonego mu przez pracodawcę miejsca
pracy i z powrotem albo czas pomiędzy miejscem odpoczynku wyznaczonym mu przez
pracodawcę poza lotniskiem a miejscem pracy i z powrotem;
11) czas dojazdu w śmigłowcowym przewozie lotniczym:
a) czas przemieszczenia się z domu do wyznaczonego miejsca zgłoszenia się i
z powrotem,
b) czas na transfer miejscowy z miejsca wypoczynku do miejsca podjęcia
obowiązków i z powrotem;
12)
przemieszczanie w celu zajęcia stanowiska – przemieszczenie przez operatora,
nieoperacyjnego członka załogi statku powietrznego z miejsca na miejsce, z wyłączeniem
czasu dojazdu, w służbie ratownictwa medycznego;
2
13) czas powiadamiania - ustalony przez pracodawcę okres od chwili powiadomienia pracownika
przebywającego na dyżurze o konieczności zgłoszenia się do pracy lub służby do chwili
przystąpienia pracownika do pracy lub służby;
14) gotowość - określony przedział czasu, w trakcie którego operator wymaga od członka załogi
gotowości do odbioru przydziału lotu, przemieszczania w celu zajęcia stanowiska lub podjęcia
innych obowiązków bez przerywania okresu wypoczynku, w śmigłowcowym przewozie
lotniczym, lotnictwie usługowym oraz służbie ratownictwa medycznego;
15) rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 – rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 w
sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w obszarze
lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. WE L 373 z 31 .12.1991, str. 4-8 z późn. zm; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne, rozdział 7 tom 1 str. 348-352);
16) służba – każde zadanie, jakie członek załogi statku powietrznego w śmigłowcowym
przewozie lotniczym oraz w służbie ratownictwa medycznego zobowiązany jest wykonać w
związku z działalnością posiadacza certyfikatu AOC;
17) okres służby – okres, który rozpoczyna się w chwili, gdy operator wymaga od członka załogi
podjęcia służby i kończy się w chwili, gdy członek załogi statku powietrznego jest wolny od
wszelkich obowiązków,
18) przerwa – okres wolny od wszelkich obowiązków, liczony jako okres służby, krótszy od
okresu wypoczynku;
19) okres służby z przerwą – służba składająca się z odcinków służby rozdzielonych przerwą;
20) okres pełnienia czynności lotniczych – czas, w którym osoba pracuje na pokładzie statku
powietrznego jako członek jego załogi; okres pełnienia czynności lotniczych rozpoczyna się w
chwili, gdy operator wymaga od członka załogi statku powietrznego zgłoszenia się do lotu lub
serii lotów, kończy się wraz z zakończeniem ostatniego lotu, w czasie którego pełni on
obowiązki operacyjnego członka załogi;
21) czas blokowy śmigłowca czas liczony od chwili uruchomienia wirnika nośnego do momentu
jego zatrzymania;
22) lot w pasie strefowej zmiany czasu – lot, w którym różnica czasu lokalnego między portem
startu i portem lądowania wynosi co najmniej 4 godziny;
23) WOCL - (Window of Circadian Low):
a) w
służbie ratownictwa medycznego – okno niżu dobowego – okres między
godziną 02.00 a godziną 05.59; w granicach pierwszych trzech stref
czasowych odnosi się do czasu w porcie macierzystym;
b) w śmigłowcowym przewozie lotniczym – okno niżu dobowego – okres
między godziną 02.00 a godziną 05.59;
24) port macierzysty – miejsce wskazane przez operatora członkowi załogi statku powietrznego, z
którego członek załogi statku powietrznego zazwyczaj rozpoczyna i w którym kończy okres
służby lub serię okresów służby w śmigłowcowym przewozie lotniczym i w którym w
3
zwykłych warunkach operator nie odpowiada za zakwaterowanie danego członka załogi statku
powietrznego;
25) baza macierzysta – miejsce wskazane przez operatora członkowi załogi statku powietrznego
w służbie ratownictwa medycznego, z którego członek załogi statku powietrznego zazwyczaj
rozpoczyna i w którym kończy okres służby lub serię okresów służby;
26) doba lokalna – okres 24 godzin rozpoczynający się o godz. 00:00 czasu miejscowego, w;
27) noc lokalna – okres 8 godzin między godziną 22:00 a godziną 08:00 czasu miejscowego;
28) okres wypoczynku - nieprzerwany i określony okres czasu, w trakcie którego członek załogi
statku powietrznego jest wolny od wszystkich obowiązków i pozostawania w gotowości w
porcie lotniczym;
29) ustawa – ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
30) Prezes Urzędu – Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
§ 3. Członek załogi statku powietrznego nie może przystąpić do wykonywania czynności,
jeżeli jego stan fizyczny lub psychiczny uniemożliwia mu pełnienie obowiązków w wymaganym
przez pracodawcę zakresie lub może zagrażać bezpieczeństwu lotu.
§ 4. Okres pełnienia czynności lotniczych w trakcie lotów szkolnych nie może przekroczyć 10
godzin w ciągu jednej doby
Rozdział 2
Śmigłowcowy przewóz lotniczy
§ 5. Czas zgłoszenia się do lotu członków załóg śmigłowców w załodze jedno lub
dwuosobowej, nie może być krótszy niż 30 minut przed planowanym czasem lotu.
§ 6. 1. Operator zapewnia, by całkowita liczba okresów służby wyznaczonej członkowi załogi
statku powietrznego w śmigłowcowym przewozie lotniczym nie przekraczała:
1) 160 godzin służby w ciągu każdych kolejnych 28 dni, rozłożonych możliwie równomiernie przez
cały ten okres;
2) 40 godzin służby w ciągu każdych kolejnych 7 dni.
2. Operator zapewnia, by całkowite czasy blokowe lotów, do których dany członek załogi
statku powietrznego jest wyznaczony jako operacyjny członek załogi statku powietrznego, nie
przekraczały:
1) 800 godzin blokowych w roku kalendarzowym,
2) 80 godzin blokowych w ciągu każdych kolejnych 28 dni.
§ 7. 1. Podstawowy dzienny okres pełnienia czynności lotniczych wynosi 10 godzin dla załogi
jednoosobowej i 12 godzin dla załogi dwuosobowej.
4
2. Dzienny okres pełnienia czynności lotniczych skraca się o 30 minut dla każdego odcinka
począwszy od szóstego, przy czym maksymalne całkowite skrócenie wynosi 2 godziny.
3.
Jeśli okres pełnienia czynności lotniczych rozpoczyna się w WOCL, czas o którym mowa w
ust. 1, skraca się o 100 % czasu jego zajęcia przy maksymalnym skróceniu o 2 godziny. Jeśli okres
pełnienia czynności lotniczych kończy się lub w całości zawiera się w WOCL, okres pełnienia
czynności lotniczych, o którym mowa w ust. 3, skraca się o 50 % czasu jego zajęcia.
4. Podstawowy dzienny okres pełnienia czynności lotniczych może zostać wydłużony
maksymalnie o 1 godzinę.
5.
Wydłużenie nie jest dopuszczalne w wypadku podstawowego okresu pełnienia czynności
lotniczych obejmującego 6 odcinków lub więcej.
6.
Jeśli okres pełnienia czynności lotniczych obejmuje 2 godziny w WOCL, wydłużenia
ogranicza się maksymalnie do wykonania dwóch odcinków.
7.
Jeśli okres pełnienia czynności lotniczych obejmuje ponad dwie godziny w WOCL,
wydłużenia ogranicza się do maksymalnie dwóch odcinków.
8. Maksymalna liczba wydłużeń wynosi dwa w ciągu każdych kolejnych 7 dni.
9.
Jeśli operator planuje, że w okresie pełnienia czynności lotniczych wprowadzi wydłużenia,
minimalny okres wypoczynku przed i po zakończeniu lotu zostaje wydłużony o 2 godziny albo tylko
okres wypoczynku po zakończeniu lotu zostaje wydłużony o 4 godziny. Jeśli wydłużenia są
wykorzystywane w kolejnych okresach pełnienia czynności lotniczych, okresy wypoczynku przed
lotem i po zakończeniu lotu między dwoma kolejnymi operacjami następują po sobie.
10.
Jeśli okres pełnienia czynności lotniczych obejmujący wydłużenie rozpoczyna się między
godziną 22:00 a 04:59, operator ogranicza okres pełnienia czynności lotniczych przez członka załogi
statku powietrznego odpowiednio do 8 godzin i 45 minut w załodze jednoosobowej i do 10 godzin i
45 minut w załodze dwuosobowej.
§ 8. Czas przerwy członka załogi śmigłowca wykonującego w szczególności loty widokowe,
szkoleniowe, dowozy do i z platformy wiertniczej, ze średnią ilością 6 lub więcej lądowań w ciągu
godziny wynosi co najmniej 30 minut na każde 3 godziny służby.
§ 9. 1. Minimalny okres wypoczynku, jaki operator ma obowiązek zapewnić członkowi załogi
statku powietrznego przed rozpoczęciem okresu pełnienia czynności lotniczych rozpoczynającego się
w porcie macierzystym, odpowiada co najmniej długości poprzedniego okresu służby albo 12
godzinom, w zależności od tego, który z tych okresów jest dłuższy.
2. Minimalny okres wypoczynku, jaki operator ma obowiązek zapewnić członkowi załogi
statku powietrznego przed rozpoczęciem okresu pełnienia czynności lotniczych rozpoczynającego się
poza portem macierzystym, odpowiada co najmniej długości poprzedniego okresu służby albo 10
godzinom, w zależności od tego, który z tych okresów jest dłuższy; w przypadku minimalnego okresu
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik