eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-poprawka

do czynienia z sytuacją, w której wnioskowana czynność urzędowa odbyła się, ale z jakichś
względów proces składający się na jej dokonanie należy powtórzyć. Prawodawca wyraźnie
wskazuje w ust. 5 na konieczność powtórzenia czynności urzędowej w całości lub w części.
Wynika z tego zatem, że przepis ten nie dotyczy sytuacji, gdy wnioskujący jest
niezadowolony z rezultatu przeprowadzenia danej czynności urzędowej i chce, aby ją
powtórzono. Kiedy zachodzi konieczność powtórzenia czynności urzędowej, o czym jest
mowa w omawianej regulacji, należy sadzić, iż odbywa się to w ramach już złożonego
wniosku i ze opłata uiszczona wraz z wnioskiem obejmuje również powtarzaną czynność
urzędową. Natomiast, kiedy z inicjatywą ponownego dokonania czynności wystąpi
wnioskujący, należy sądzić, iż wymagane jest złożenie nowego wniosku o dokonanie
czynności urzędowej, co wiąże się z uiszczeniem opłaty lotniczej w wysokości wymaganej
dla danej czynności urzędowej.
Projektowany § 21 ust. 3 stanowi, że nie pobiera się opłaty lotniczej za czynności
urzędowe związane z wydaniem koncesji, zezwoleń, upoważnień i innych dokumentów na
prowadzenie lotniczej działalności gospodarczej w sytuacji, umorzenia postępowania z uwagi
na jego bezprzedmiotowość.
Zgodnie z § 16 projektowanego rozporządzenia wskazuje, że wszelkie opłaty lotnicze,
w tym opłaty z tytułu zwrotu kosztów dodatkowych, wnosi się na rachunek bankowy
dochodów budżetu państwa ULC poprzez wpłatę do Kasy ULC bądź też bezpośrednio na ten
rachunek. W sytuacji niedokonana płatności, zarówno opłata lotnicza jak i nieziszczona
wpłata z tytułu powstałych kosztów dodatkowych podlega egzekucji na podstawie przepisów
o egzekucji w administracji.

Kwestie dotyczące wszelkich kosztów dodatkowych, które mogą powstać przy
wykonywaniu czynności urzędowych reguluje rozdział 4 projektowanego rozporządzenia.
Zasadą jest, że w przypadku powstania kosztów dodatkowych Prezes Urzędu informuje na
piśmie wnioskodawcę o możliwości powstania takich kosztów najpóźniej w dniu podjęcia
wnioskowanej czynności urzędowej. Takie koszty dodatkowe mogą powstać w przypadku
podejmowaniem czynności urzędowych związanych ze sprawowaniem nadzoru nad rynkiem
przewozów lotniczych oraz działalnością zarządzających lotniskami, ze sprawowaniem
nadzoru nad eksploatacją lotnisk i lądowisk, ze sprawowaniem nadzoru nad instytucjami
zapewniającymi służby żeglugi powietrznej oraz czynności podejmowanych w celu wydania
certyfikatów, licencji, świadectw oraz zaświadczeń. Wyłącza się natomiast spod
przedmiotowej regulacji czynności urzędowe podejmowane w celu wydania koncesji,
zezwoleń, upoważnień i wyznaczeń ujętych w tabeli 1 Część I.
Za koszty dodatkowe uważa się dodatkowe wydatki związane w sposób bezpośredni z
wykonywaną czynnością urzędową. Otwarty katalog takich czynności zawiera § 18 ust. 2 i są
to w szczególności koszty wynagrodzenia biegłych oraz ekspertów, których powołanie było
konieczne do zrealizowania danej czynności (np. ekspertyzy przy prowadzonych procesach
certyfikacyjnych), koszty gromadzenia dowodów, przeprowadzanych specjalistycznych badań
oraz ekspertyz naukowych, koszty związane z obejmowaniem nadzorem nowego typu statku
powietrznego oraz koszty niezbędnych szkoleń w tym zakresie, koszty niezbędnych
zagranicznych podróży służbowych inspektorów ULC jak również koszty wszelkich prac

5
zlecanych w związku z realizowaną czynnością urzędową innym jednostkom organizacyjnym
i instytucjom. Koszty dodatkowe to po prostu koszty, które były niezbędne do sfinalizowania
wnioskowanej czynności urzędowej. Koszty dodatkowe zwiększają wysokość uiszczanej
opłaty lotniczej należnej za daną czynność urzędową. O powstaniu takich dodatkowych
kosztów oraz o ich wysokości wnioskodawca jest informowany na piśmie. Z chwilą
wystawienia wnioskodawcy dokumentu obciążającego go powstałymi kosztami
dodatkowymi, powstaje obowiązek zwrotu tych kosztów. Zgodnie z projektowanym § 19 ust.
2 wnioskodawca zobowiązany jest dokonać zwrotu tych kosztów dodatkowych w terminie 30
dni od dnia powstania obowiązku zwrotu kosztów.
Projektowane rozporządzenie reguluje również kwestię uiszczania opłaty lotniczej za
czynności urzędowe dokonane przez upoważnione przez Prezesa Urzędu organy,
wyspecjalizowane jednostki organizacyjne albo osoby posiadające odpowiednie licencje lub
świadectwa kwalifikacji. Opłaty lotnicze za tak przeprowadzone czynności urzędowe wnosi
się zgodnie z regulacją projektowanego rozporządzenia (§ 22 projektu).
Zgodnie z przepisami końcowymi projektowanego rozporządzenia, do spraw
wszczętych, a niezakończonych przed dniem wejścia w życie projektowanego
rozporządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowego rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 8 września 2003 r. w sprawie opłaty lotniczej, jednak nie dłużej niż przez 12 miesięcy
od dnia wejścia w życie projektowanego rozporządzenia. Taki ograniczony okres stosowania
przepisów starych, po wejściu w życie projektowanego rozporządzenia uzasadnia się
koniecznością zlikwidowania dotychczasowych luk prawnych oraz trudności
interpretacyjnych dotychczasowego rozporządzenia, zwłaszcza w zakresie terminu i sposobu
pobierania opłat rocznych za doraźne i okresowe kontrole posiadaczy certyfikatów. W
przypadku takiej bowiem regulacji będzie można zakończyć w pierwszym roku od wejścia w
życie projektowanej regulacji wszystkie sprawy wszczęte, lecz dotychczas nie zakończone
stosując przepisy dotychczasowe. Po upływie natomiast roku wszystkie sprawy objęte
obowiązkiem uiszczenia opłaty lotniczej będą regulowane zgodnie z przepisami
projektowanymi przepisami.
Projektowane rozporządzenie wchodzi w życie po upływie czternastu dni od dnia jego
ogłoszenia. Regulacja ta jest zgodna z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu
aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 190, poz.
1606).

6
Ocena skutków regulacji (OSR)

a)
Konsultacje społeczne – projekt zostanie skonsultowany m.in. z następującymi
podmiotami:

1) Aeroklub
Polski,
2)
Aviation Security Training Center Sp. z o.o.,
3)
CML Centrum Medyczne LIM, Warszawa,
4) CML
Główny Ośrodek Badań Lotniczo-Lekarskich Aeroklubu Polskiego we
Wrocławiu,
5)
Centrum Medycyny Lotniczej Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej,
Warszawa,
6) EUROLOT
S.A.,
7)
Exin Sp. z o.o.,
8)
GDN Airport Services Sp. z o.o.,
9) IATA,
Warszawa,
10)
Krajowa Rada Lotnictwa,
11)
Krajowe Towarzystwo Lotnicze AOPA POLAND,
12) Naczelna Izba Lekarska,
13) Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków – Balice Sp. z o.o.,
14)
Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy Sp. z o.o.,
15) Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach – GTL S.A.,
16)
Port Lotniczy Poznań – Ławica Sp. z o.o.,
17)
Port Lotniczy Wrocław S.A.,
18)
Port Lotniczy Szczecin – Goleniów im. NSZZ Solidarność Sp. z o.o.,
19)
Port Lotniczy Bydgoszcz S.A. im. Ignacego Jana Paderewskiego,
20)
Port Lotniczy Rzeszów – Jasionka Sp. z o.o.,
21) Port
Lotniczy
Łódź im. Władysława Reymonta Sp. z o.o.,
22) Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”,
23)
GTL LOT Usługi lotniskowe Sp. z o.o.,
24)
LOT Catering Sp. z o.o.,
25) Lotnicze
Przedsiębiorstwo Usługowe HELISECO Sp. z o.o.,
26)
KRK Airport Services Sp. z o.o.,
27)
WSK „PZL-Rzeszów” S.A.,
28) Wytwórnia
Sprzętu Komunikacyjnego„PZL-KALISZ” S.A.,
29)
PZL Mielec Sp. z o.o.,
30) Wytwórnia
Sprzętu Komunikacyjnego-Poznań Sp. z o.o.,
31) Wytwórnia
Sprzętu Komunikacyjnego„PZL-Warszawa II” S.A.,
32) Zakład Narzędziowy„PZL-Mielec” Sp. z o.o.,
33) NSZZ
„Solidarność 80” Region Mazowsze K.Z. Nr 25 w P.P. „Porty Lotnicze”,
34) NSZZ
„Solidarność” Region Mazowsze K.Z. Nr 2937 w P.P. „Porty Lotnicze”,
35)
NSZZ Pracowników Umysłowych P.P. „Porty Lotnicze”,
36) NSZZ
„Solidarność”,

7
37) Ogólnopolski
Związek Zawodowy Lekarzy,
38)
OPZZ Konfederacja Pracy,
39)
PETROLOT Sp. z o.o.,
40)
POZ Airport Services Sp. z o.o.,
41)
P.P.H.U. POL TRANS CATERING.
42)
PLL LOT S.A.,
43) Polska
Agencja
Żeglugi Powietrznej,
44)
Polskie Centrum Kształcenia Lotniczego,
45)
Sky Express Sp. z o.o.,
46)
Sky Taxi Sp. z o.o.,
47) Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Lotnicze Pogotowie
Ratunkowe,
48)
Warsaw Airport Services Sp. z o.o.,
49)
White Eagle Aviation S.A.,
50)
WIZZ AIR, Pyrzowice,
51) AIG Polska TU S.A.,
52) TU ALLIANZ Polska S.A.,
53) COMMERCIAL UNION Polska-TU Ogólnych S.A.,
54) GENERALI TU S.A.,
55) Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej, Warszawa,
56) Wytwórnia
Sprzętu Komunikacyjnego PZL – Świdnik S.A.,
57) Wytwórnia
Sprzętu Komunikacyjnego„PZL-Warszawa II” S.A.,
58) Związek Regionalnych Portów Lotniczych,
59) Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego,
60) Związek Zawodowy Naziemnego Personelu Lotniczego,
61) Związek Zawodowy Personelu Pokładowego,
62) Związek Zawodowy Pilotów Komunikacyjnych,
63) Związek Zawodowy Pilotów Liniowych,
64) Związek Zawodowy Pracowników Lotnictwa Cywilnego,
65) Związek Zawodowy Pracowników PLL LOT S.A.,
66) Związek Zawodowy Pracowników Portu Lotniczego Warszawa – Okęcie,
67) Związek Zawodowy Pracowników PPL, pracowników spółek z udziałem
przedsiębiorstwa i lotnisk niekomunikacyjnych,
68) Związek Zawodowy Pracowników Ruchu Lotniczego,
69) Związek Zawodowy Pracowników Technicznych Ruchu Lotniczego.

Dla ułatwienia przeprowadzenia konsultacji społecznych projekt zostanie udostępniony na
stronach internetowych Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Ministerstwa Infrastruktury.

b)
Wpływ na sektor finansów publicznych – wprowadzenie niniejszych zmian nie
będzie miało negatywnego wpływu na budżet państwa. Aktualnie z budżetu państwa
finansowane są w całości wydatki Urzędu Lotnictwa Cywilnego, które w 2009 r. kształtowały
się na poziomie ok. 47,5 mln zł, a w 2010 r. planuje się, że wyniosą ok. 46,5 mln zł.

8
Jednocześnie dochody w rozdziale 60056 – Urząd Lotnictwa Cywilnego wyniosą
odpowiednio: 2009 r. – ok. 13,7 mln zł (wykonanie), 2010 r. – ok. 13,4 mln zł. W tym
odpowiednio w roku 2009 środki finansowe uzyskane z wpłaty z PAŻP to ok. 10,24 mln zł,
opłata lotnicza stanowiąca dochód budżetu państwa ok. 1,6 mln zł, inne dochody 1,8 mln zł, a
w roku 2010 wpłata z PAŻP ok. 9,4 mln zł, a opłata lotnicza stanowiąca dochód budżetu
państwa ok. 2 mln zł, inne dochody 2 mln zł. Pomimo rezygnacji z dodatkowych dochodów
budżetu państwa z tytułu opłaty od pasażera, zachowane zostaną wpływy z tytułu opłaty
lotniczej za czynności urzędowe wykonywane przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w
tym za nadzór nad instytucją zapewniającą służby żeglugi powietrznej (PAŻP).
Uwzględniając niniejsze plan dochodów na 2011 r. przedstawia się w sposób następujący:
wpłata z PAŻP - 10.369 tys. zł, dochody z tytułu opłaty lotniczej ok. 5,75 mln zł
(uwzględniając wzrost tytułów do pobierania opłaty lotniczej oraz aktualizację stawek opłat
lotniczych o 10% w stosunku do obowiązujących).
Dodatkowo wskazać należy, że w roku 2011 do dochodów budżetu państwa z tytułu opłat
lotniczych włączone zostały wpływy z części opłat lotniczych, gromadzone na rachunku
dochodów własnych Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W roku 2009 na rachunku dochodów
własnych zgromadzono z tego tytułu środki finansowe w kwocie ponad 4,2 mln zł, natomiast
w 2010 zaplanowano ponad 3,3 mln zł. A zatem wpływy finalne z opłat lotniczych w latach
2009-2011 przedstawiają się odpowiednio: 5,8 mln zł (wykonane), 5,3 mln zł (planowane)
oraz 5,75 mln zł (planowane).
c)
Wpływ na rynek pracy – przepisy rozporządzenia nie wpłyną na rynek pracy.
d)
Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorstw, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw – projektowana regulacja w połączeniu ze zmianami
w prawie krajowym wynikającymi z wejścia w życie rozporządzenia 1794/2006/WE nie
wpłynie na przedsiębiorstwa transportu lotniczego oraz innych użytkowników statków
powietrznych wykonujących loty w polskiej przestrzeni powietrznej.
e)
Wpływ na sytuację i rozwój regionalny – projekt nie będzie mieć wpływu na sytuacje
i rozwój regionalny.
f)
Wpływ na podmioty działające na rynku przewozów lotniczych – regulacja w
połączeniu ze zmianami w prawie krajowym wynikającymi z wejścia w życie
rozporządzenia 1794/2006/WE będzie miała neutralny wpływ na ogół podmiotów
działających na rynku przewozów lotniczych, w szczególności przewoźników lotniczych
oraz innych użytkowników statków powietrznych wykonujących loty w polskiej
przestrzeni powietrznej ze względu na fakt, że wyższe opłaty lotnicze zostaną
zrekompensowane obniżonymi stawkami opłat nawigacyjnych pobieranych przez PAŻP.
Może mieć jednak wpływ na wielkość kosztów ponoszonych przez poszczególnych
przedsiębiorców.
g)
Zgodność regulacji z prawem UE – projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem UE
i ma na celu dostosowanie rozporządzenia m.in. do przepisów wspólnotowych
dotyczących Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej.
h)
Notyfikacja – projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem
przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych.

9
strony : 1 ... 10 ... 22 . [ 23 ] . 24 ... 30 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: