Poselski projekt ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Poselski projekt ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1876
- Data wpłynięcia: 2009-03-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych
- data uchwalenia: 2009-11-05
- adres publikacyjny:
1876
przekształcenie się w bank spółdzielczy, okre lając szczegóły procesu przekształcenia poprzez
ustalenia zasad tworzenia statutu banku oraz warunki uzyskania zgody KNF na rozpoczęcie
działalno ci bankowej bądź podział kasy na kilka mniejszych.
Art. 10 projektu wprowadza próg wysoko ci funduszy własnych kasy w kwocie przekraczającej 1 mln.
euro. Po przekroczeniu, tego progu kasa otrzymuje możliwo ć przekształcenia się w bank
spółdzielczy. Jest to duża skala prowadzonej działalno ci, która w sposób bardziej efektywny i
bezpieczny dla członków może być prowadzona w formie banku spółdzielczego. W tym przypadku
również ideę przy wiecającą działalno ci kas oszczędno ciowo kredytowych jest w dużej mierze
zachwiana. Przepisy art. 10 ukazują cieżkę zmiany formy organizacyjnej kasy, jeżeli jej członkowie
podejmą taką decyzję oraz warunki jakie muszą być spełnione aby otrzymać zgodę Komisji Nadzoru
Finansowego na rozpoczęcie działalno ci bankowej.
W Rozdziale 2 omówione są zasady członkostwa w kasach, zasady opłacania wkładów członkowskich
oraz ich zwrotu.
Art. 11 precyzuje kto może być członkiem kasy. Ustala się, że mogą to być osoby fizyczne połączone
więzią o charakterze zawodowym lub organizacyjnym. Projekt proponuje zwiększenie tego katalogu o
grupę dotychczas nie występującą a mianowicie działające w ród członków, organizacje pozarządowe
w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalno ci pożytku publicznego i o
wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 ze zmianami), jednostki organizacyjne ko ciołów i
związków wyznaniowych posiadające osobowo ć prawną, spółdzielnie, związki zawodowe oraz
wspólnoty mieszkaniowe.
Art. 12 projektu mówi o ustaniu więzi łączącej członka z kasą oraz o ustaniu członkostwa.
Art. 13 projektu ustala obowiązek wpłaty wkładu członkowskiego. Zabrania się również wypłaty wkładu
przed ustanie członkostwa w kasie.
Art. 14 projektu ustala obowiązek członka kasy do posiadania przynajmniej jednego opłaconego
udziału.
Art. 15 projektu okre la postępowanie kasy z wkładem i oszczędno ciami członka, którego
członkostwo wygasło w wyniku mierci. Ustala się sumy które nie należą do spadku po członku. Mogą
być wypłacone na koszty pogrzebu członka. Mogą być wypłacone jeżeli członek pisemnie wskazał
kasie osoby, na których rzecz wypłata ma nastąpić; (osobami wskazanymi przez członka mogą być
jego małżonek, zstępni, rodzice, dziadkowie i rodzeństwo) w kwocie nie przekraczającej ogółem sumy
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, ogłaszanej przez Prezesa
Głównego Urzędu Statystycznego, w okresie 5 lat kalendarzowych poprzedzających wypłatę,
W Rozdziale 3 omówione są zasady uczestnictwa członków w organach kas, ich zadania oraz warunki
jakie muszą spełniać osoby obejmujące te funkcje.
Art. 16 projektu ustawy ustala iż członkami rady nadzorczej i zarządu mogą być wyłącznie osoby,
które nie były prawomocnie skazane za przestępstwo umy lne przeciwko mieniu, dokumentom lub
przestępstwo karnoskarbowe, z uwzględnieniem art. 19 ust. 2.
Ustalony jest również maksymalny próg dopuszczający udział w radzie nadzorczej i w zebraniu
przedstawicieli kasy pracowników kasy, będących jej członkami. Udział ten nie może przekroczyć 1/3
składu rady nadzorczej lub zebrania przedstawicieli.
Wprowadza się również obowiązek informowania Komisji Nadzoru Finansowego o składzie rady
nadzorczej oraz o wszystkich zmianach.
Wprowadza się również możliwo ć dla Komisji Nadzoru Finansowego okre lenia minimalnych
wymogów kwalifikacyjnych dla członków zarządów kas.
Art. 17 projektu ustala zasady wynagradzania członków organów oraz zarządu kasy. Jako zasadę
wprowadza się wykonywanie tych funkcji nieodpłatnie. Jednocze nie pozostawia się możliwo ć
zapisania w statucie kasy możliwo ci wynagradzania członków zarządu kasy.
Art. 18 projektu ustala liczebno ć oraz sposób powoływania i odwoływania zarządu kasy. Wskazanie
rady nadzorczej jako jedynego organu powołującego i odwołującego zarząd ułatwi relacje z nadzorem
finansowym w przypadku konieczno ci stosowania rodków nadzorczych wobec zarządu kasy.
Art. 19 projektu ustala sposób powoływania i odwoływania prezesa zarządu kasy. Projekt uzależnia
powołanie prezesa zarządu kasy przez radę nadzorczą od zgody Komisji Nadzoru Finansowego.
Okre la również warunki, kiedy Komisja Nadzoru Finansowego może odmówić powołania
zaproponowanej przez radę nadzorczą osoby.
Art. 20 projektu ustanawia obowiązek działania w kasie opiniodawczej komisji kredytowej oraz ustala
warunki wykluczenia z członkostwa w komisji kredytowej.
Art. 21 projektu okre la szczególne obowiązki komisji kredytowej.
W Rozdziale 4 omawiane są zasady tworzenia funduszy własnych kas, zadań Komisji Nadzoru
Finansowego w ustalaniu wielko ci funduszy własnych. Ustala się również minimalny współczynnik
wypłacalno ci dla kas. Omawiane są również zasady tworzenia funduszy oszczędno ciowo –
pożyczkowych oraz o zasadach przeznaczania nadwyżki bilansowej oraz ewentualnego pokrywania
strat. Ustala się również górne granice do jakich mogą być udzielone pożyczki jednemu członkowi
kasy oraz członkom organów kasy. Ustala się również górną granicę kwot udzielanych przez kasę
pożyczek i kredytów na działalno ć gospodarczą. Ważnym problemem zapisanym w projekcie jest
również ustalenie możliwo ci lokowania wolnych rodków pozostających w dyspozycji kasy w
poszczególne instrumenty rynku finansowego.
Art. 22 projektu ustala obowiązek posiadania przez kasy funduszy własnych oraz okre la ich
precyzyjną definicję. Okre la także zadania Komisji Nadzoru Finansowego dot. możliwo ci
powiększania lub pomniejszania funduszy własnych. W projekcie przyjmuje się również minimalny
poziom współczynnika wypłacalno ci kasy na poziomie 5%.
Art. 23 projektu reguluje powstawanie funduszu oszczędno ciowo-pożyczkowego, który powstaje z
wkładów członkowskich oraz gromadzonych przez członków kasy oszczędno ci.
Art. 24 projektu okre la przeznaczenie nadwyżki bilansowej kasy, sposób pokrycia straty bilansowej
oraz maksymalną odpowiedzialno ć udziałowców za starty powstałe w kasie. Zapis ten powoduje brak
możliwo ci wypłacania dywidendy członkom kasy. Cały zysk powiększa fundusze własne.
Art. 25 projektu ustawy ustanawia możliwo ć potrącenia z wkładu członkowskiego i oszczędno ci
wymagalnej kwoty pożyczki, kredytu albo ich rat.
Art. 26 projektu ustala maksymalną wysoko ć oszczędno ci członka kasy wolnych od zajęcia na
podstawie tytułu wykonawczego sądowego i administracyjnego do wysoko ci równej trzykrotnemu
przeciętnemu miesięcznemu wynagrodzeniu w gospodarce narodowej, ogłaszanemu przez Prezesa
Głównego Urzędu Statystycznego.
Art. 27 projektu okre la jako zasadę pisemną formę sporządzenia umowy udzielania kredytu lub
pożyczki oraz ustala warunek dokonania wpisu w księdze wieczystej hipoteki zabezpieczającej kredyt
lub pożyczkę w oparciu o o wiadczenie wła ciciela nieruchomo ci złożone w formie pisemnej z
podpisem notarialnie po wiadczonym.
Art. 28 projektu okre la maksymalną wysoko ć pożyczek i kredytów udzielonych jednemu członkowi
kasy oraz zobowiązań tego członka wynikających z udzielonych poręczeń. Ustalona została górna
granica na poziomie 10% funduszu oszczędno ciowo – pożyczkowego, a w przypadku pożyczek i
kredytów udzielanych na cele związane z prowadzoną przez członka działalno cią gospodarczą górna
granica została ustalona na poziomie 15% funduszy własnych kasy.
Art. 29 projektu warunki udzielenia przez kasę pożyczki lub kredytu członkowi rady nadzorczej,
zarządu lub komisji kredytowej. Ustala się łączny limit 20% funduszu oszczędno ciowo –
pożyczkowego, który nie może być przekroczony przez udzielone pożyczki i kredyty wszystkim
członkom rady nadzorczej, zarządu i komisji kredytowej łącznie. Ustala się także wymóg podjęcia
decyzji o przyznaniu pożyczki bądź kredytu wymienionym osobom w formie uchwały ciał statutowych
kasy.
Art. 30 projektu ustanawia maksymalną wysoko ć łącznej kwoty udzielonych pożyczek i kredytów na
cele gospodarcze. Wskaźnik 150% funduszy własnych ogranicza wielko ć udzielanych pożyczek i
kredytów członkom kas przeznaczonych na finansowanie prowadzonej przez nich działalno ci
gospodarczej. Takie ustawienie kryteriów ogranicza ryzyko płynące z finansowania tego typu
przedsięwzięć.
Art. 31 projektu zabrania członkom rady nadzorczej, zarządu i komisji kredytowej poręczania pożyczek
i kredytów.
Art. 32 ustala na dwa łączną maksymalną ilo ć poręczeń udzielonych przez członka kasy. Nie mówi
się tu o wielko ci kwot tylko o ilo ci ekspozycji ograniczając ją do dwóch.
Art. 33 projektu ustanawia wymagalno ć roszczeń o zwrot pożyczki lub kredytu na dzień ustania
członkostwa w kasie. Pozostawia się jednak zarządowi możliwo ć zmiany tego terminu w wyjatkowych
wypadkach.
Art. 34 projektu okre la przepisy stosowane przez kasy przy udzielaniu pożyczek (statut kasy),
umowach kredytowych (przepisy art. 69, 70, 74 - 78 prawa bankowego ) umowach o kredyt
konsumencki (przepisy ustawy z dnia 20 lipca 2001r. o kredycie konsumenckim ).
Art. 35 projektu okre la zasady inwestowania rodków pieniężnych, które nie są wykorzystywane na
pożyczki i kredyty dla członków kasy. Kasy otrzymują możliwo ć lokowania swoich nadwyżek również
w bankach. Zrywa się z zasadą obligującą kasy do składania lokat tylko w Kasie Krajowej. Ustala
łączną kwotę lokat w jednym banku, warto ć wkładu, udziału, jednostek uczestnictwa lub nabytego
papieru warto ciowego jednego rodzaju na nie więcej niż 8% aktywów kasy ( z wyjątkiem inwestycji w
obligacje i inne papiery warto ciowe emitowane lub gwarantowane przez Skarb Państwa lub
Narodowy Bank Polski). Ustala również, że łączna warto ć zakupionych przez kasę rodków trwałych
nie może przekroczyć 100% funduszy własnych kasy. Jednakże w pierwszych trzech latach
działalno ci kasy łączna warto ć zakupionych przez kasę rodków trwałych nie może przekroczyć 5%
wysoko ci aktywów na dzień zakupu. Zapis pozwalający kasom w pierwszych trzech latach
działalno ci na odnoszenie warto ci rodków trwałych do wysoko ci aktywów a nie funduszy własnych
umożliwi tworzenie nowych kas, które po umocnieniu się kapitałowym będą musiały spełnić warunek
podstawowy tj. w 100% pokryć majątek trwały funduszami własnymi.
Art. 36 projektu ustawy okre la wysoko ć rezerwy płynnej, którą kasy muszą utrzymywać na poziomie
nie mniejszym niż 10% funduszu oszczędno ciowo-pożyczkowego. rodki stanowiące rezerwę płynną
są utrzymywane w formach ustalanych przez KNF na wniosek Kasy Krajowej. Utrzymywanie rezerwy
płynnej ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa systemu spółdzielczych kas oszczędno ciowo –
kredytowych.
Art. 37 projektu ustawy umożliwia Komisji Nadzoru Finansowego na wniosek Kasy Krajowej
podwyższenie limitu rezerwy płynnej w przypadku szczególnego zagrożenia płynno ci kasy.
Art. 38 projektu ustanawia obowiązek realizowania przez kasy wpłat dokonanych poleceniem
przelewu lub gotówką w terminie 5 dni roboczych od dnia przyjęcia gotówki lub obciążenia rachunku
członka kasy. Okre la także konsekwencje niedotrzymania tego obowiązku.
W Rozdziale 5 zawarte są zasady funkcjonowania Kasy Krajowej, jej celów działania, zakresu
działalno ci. W rozdziale tym uregulowane są również kwestie związane z zasadami wyboru organów
Kasy Krajowej, ich składem oraz zadaniami jakie wykonują. Znajdują się tu również zapisy dotyczące
kwalifikowania funduszy własnych Kasy Krajowej oraz funduszy jakimi Kasa Krajowa zarządza.
Art. 39 projektu ustala status prawny oraz zasady członkostwa w Krajowej Spółdzielczej Kasie
Oszczędno ciowo-Kredytowej. Zapis tego art. ogranicza członkostwo w Kasie Krajowej wyłącznie do
kas.
Art. 40 projektu okre la cele funkcjonowania Kasy Krajowej. Najważniejszymi celami są: zapewnienie
stabilno ci finansowej kas, a w szczególno ci udzielanie kasom wsparcia finansowego ze rodków
funduszu stabilizacyjnego, sprawowanie kontroli nad kasami oraz zgodno ci działalno ci kas z
przepisami prawa.
Art. 41 projektu ogranicza działalno ć Kasy Krajowej tylko do form zapisanych w ustawie.
Art. 42 projektu okre la obowiązki Kasy Krajowej. Kasa Krajowa reprezentuje interesy kas przed
organami administracji państwowej i organami samorządu terytorialnego, wyraża opinie o projektach
aktów prawnych dotyczących kas, zapewnia doradztwo prawne, organizacyjne i finansowe, organizuje
szkolenia i prowadzi działalno ć wydawniczą związaną z działalno cią kas, opracowuje standardy
wiadczenia usług i prowadzenia dokumentacji przez kasy. Kasa Krajowa także przyjmuje lokaty oraz
udziela pożyczek i kredytów kasom, a także po redniczy w przeprowadzaniu rozliczeń, jeżeli kasa nie
wybierze innego sposobu ich przeprowadzania. Kasa Krajowa przeprowadza także lustrację w
kasach.
Art. 43 okre la obowiązek wniesienia wpisowego oraz opłacenia zadeklarowanych udziałów. Przepis
ten ustala także, że wysoko ć wpisowego, wysoko ć jednego udziału oraz minimalną liczbę udziałów,
którą jest obowiązany zadeklarować członek Kasy Krajowej, okre la statut Kasy Krajowej.
Art. 44 projektu okre la zasady dotyczące wnoszenia przez kasy składki rocznej w wysoko ci nie
wyższej niż 0,02% aktywów kasy. Składka ta jest przeznaczona na pokrycie kosztów działania Kasy
Krajowej oraz Komisji Nadzoru Finansowego i pomiędzy te instytucje jest dzielona rozporządzeniem
Prezesa Rady Ministrów.
Art. 45 projektu okre la organa Kasy Krajowej. Projekt przewiduje następujące organy Kasy Krajowej:
walne zgromadzenie, radę nadzorczą, zarząd oraz komisję funduszu stabilizacyjnego.
Art. 46 projektu okre la walne zgromadzenia jako najwyższy organ Kasy Krajowej. Przyjmuje się
zasadę w głosowaniach polegającą na tym, że każdemu członkowi Kasy Krajowej przysługuje jeden
ustalenia zasad tworzenia statutu banku oraz warunki uzyskania zgody KNF na rozpoczęcie
działalno ci bankowej bądź podział kasy na kilka mniejszych.
Art. 10 projektu wprowadza próg wysoko ci funduszy własnych kasy w kwocie przekraczającej 1 mln.
euro. Po przekroczeniu, tego progu kasa otrzymuje możliwo ć przekształcenia się w bank
spółdzielczy. Jest to duża skala prowadzonej działalno ci, która w sposób bardziej efektywny i
bezpieczny dla członków może być prowadzona w formie banku spółdzielczego. W tym przypadku
również ideę przy wiecającą działalno ci kas oszczędno ciowo kredytowych jest w dużej mierze
zachwiana. Przepisy art. 10 ukazują cieżkę zmiany formy organizacyjnej kasy, jeżeli jej członkowie
podejmą taką decyzję oraz warunki jakie muszą być spełnione aby otrzymać zgodę Komisji Nadzoru
Finansowego na rozpoczęcie działalno ci bankowej.
W Rozdziale 2 omówione są zasady członkostwa w kasach, zasady opłacania wkładów członkowskich
oraz ich zwrotu.
Art. 11 precyzuje kto może być członkiem kasy. Ustala się, że mogą to być osoby fizyczne połączone
więzią o charakterze zawodowym lub organizacyjnym. Projekt proponuje zwiększenie tego katalogu o
grupę dotychczas nie występującą a mianowicie działające w ród członków, organizacje pozarządowe
w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalno ci pożytku publicznego i o
wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 ze zmianami), jednostki organizacyjne ko ciołów i
związków wyznaniowych posiadające osobowo ć prawną, spółdzielnie, związki zawodowe oraz
wspólnoty mieszkaniowe.
Art. 12 projektu mówi o ustaniu więzi łączącej członka z kasą oraz o ustaniu członkostwa.
Art. 13 projektu ustala obowiązek wpłaty wkładu członkowskiego. Zabrania się również wypłaty wkładu
przed ustanie członkostwa w kasie.
Art. 14 projektu ustala obowiązek członka kasy do posiadania przynajmniej jednego opłaconego
udziału.
Art. 15 projektu okre la postępowanie kasy z wkładem i oszczędno ciami członka, którego
członkostwo wygasło w wyniku mierci. Ustala się sumy które nie należą do spadku po członku. Mogą
być wypłacone na koszty pogrzebu członka. Mogą być wypłacone jeżeli członek pisemnie wskazał
kasie osoby, na których rzecz wypłata ma nastąpić; (osobami wskazanymi przez członka mogą być
jego małżonek, zstępni, rodzice, dziadkowie i rodzeństwo) w kwocie nie przekraczającej ogółem sumy
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, ogłaszanej przez Prezesa
Głównego Urzędu Statystycznego, w okresie 5 lat kalendarzowych poprzedzających wypłatę,
W Rozdziale 3 omówione są zasady uczestnictwa członków w organach kas, ich zadania oraz warunki
jakie muszą spełniać osoby obejmujące te funkcje.
Art. 16 projektu ustawy ustala iż członkami rady nadzorczej i zarządu mogą być wyłącznie osoby,
które nie były prawomocnie skazane za przestępstwo umy lne przeciwko mieniu, dokumentom lub
przestępstwo karnoskarbowe, z uwzględnieniem art. 19 ust. 2.
Ustalony jest również maksymalny próg dopuszczający udział w radzie nadzorczej i w zebraniu
przedstawicieli kasy pracowników kasy, będących jej członkami. Udział ten nie może przekroczyć 1/3
składu rady nadzorczej lub zebrania przedstawicieli.
Wprowadza się również obowiązek informowania Komisji Nadzoru Finansowego o składzie rady
nadzorczej oraz o wszystkich zmianach.
Wprowadza się również możliwo ć dla Komisji Nadzoru Finansowego okre lenia minimalnych
wymogów kwalifikacyjnych dla członków zarządów kas.
Art. 17 projektu ustala zasady wynagradzania członków organów oraz zarządu kasy. Jako zasadę
wprowadza się wykonywanie tych funkcji nieodpłatnie. Jednocze nie pozostawia się możliwo ć
zapisania w statucie kasy możliwo ci wynagradzania członków zarządu kasy.
Art. 18 projektu ustala liczebno ć oraz sposób powoływania i odwoływania zarządu kasy. Wskazanie
rady nadzorczej jako jedynego organu powołującego i odwołującego zarząd ułatwi relacje z nadzorem
finansowym w przypadku konieczno ci stosowania rodków nadzorczych wobec zarządu kasy.
Art. 19 projektu ustala sposób powoływania i odwoływania prezesa zarządu kasy. Projekt uzależnia
powołanie prezesa zarządu kasy przez radę nadzorczą od zgody Komisji Nadzoru Finansowego.
Okre la również warunki, kiedy Komisja Nadzoru Finansowego może odmówić powołania
zaproponowanej przez radę nadzorczą osoby.
Art. 20 projektu ustanawia obowiązek działania w kasie opiniodawczej komisji kredytowej oraz ustala
warunki wykluczenia z członkostwa w komisji kredytowej.
Art. 21 projektu okre la szczególne obowiązki komisji kredytowej.
W Rozdziale 4 omawiane są zasady tworzenia funduszy własnych kas, zadań Komisji Nadzoru
Finansowego w ustalaniu wielko ci funduszy własnych. Ustala się również minimalny współczynnik
wypłacalno ci dla kas. Omawiane są również zasady tworzenia funduszy oszczędno ciowo –
pożyczkowych oraz o zasadach przeznaczania nadwyżki bilansowej oraz ewentualnego pokrywania
strat. Ustala się również górne granice do jakich mogą być udzielone pożyczki jednemu członkowi
kasy oraz członkom organów kasy. Ustala się również górną granicę kwot udzielanych przez kasę
pożyczek i kredytów na działalno ć gospodarczą. Ważnym problemem zapisanym w projekcie jest
również ustalenie możliwo ci lokowania wolnych rodków pozostających w dyspozycji kasy w
poszczególne instrumenty rynku finansowego.
Art. 22 projektu ustala obowiązek posiadania przez kasy funduszy własnych oraz okre la ich
precyzyjną definicję. Okre la także zadania Komisji Nadzoru Finansowego dot. możliwo ci
powiększania lub pomniejszania funduszy własnych. W projekcie przyjmuje się również minimalny
poziom współczynnika wypłacalno ci kasy na poziomie 5%.
Art. 23 projektu reguluje powstawanie funduszu oszczędno ciowo-pożyczkowego, który powstaje z
wkładów członkowskich oraz gromadzonych przez członków kasy oszczędno ci.
Art. 24 projektu okre la przeznaczenie nadwyżki bilansowej kasy, sposób pokrycia straty bilansowej
oraz maksymalną odpowiedzialno ć udziałowców za starty powstałe w kasie. Zapis ten powoduje brak
możliwo ci wypłacania dywidendy członkom kasy. Cały zysk powiększa fundusze własne.
Art. 25 projektu ustawy ustanawia możliwo ć potrącenia z wkładu członkowskiego i oszczędno ci
wymagalnej kwoty pożyczki, kredytu albo ich rat.
Art. 26 projektu ustala maksymalną wysoko ć oszczędno ci członka kasy wolnych od zajęcia na
podstawie tytułu wykonawczego sądowego i administracyjnego do wysoko ci równej trzykrotnemu
przeciętnemu miesięcznemu wynagrodzeniu w gospodarce narodowej, ogłaszanemu przez Prezesa
Głównego Urzędu Statystycznego.
Art. 27 projektu okre la jako zasadę pisemną formę sporządzenia umowy udzielania kredytu lub
pożyczki oraz ustala warunek dokonania wpisu w księdze wieczystej hipoteki zabezpieczającej kredyt
lub pożyczkę w oparciu o o wiadczenie wła ciciela nieruchomo ci złożone w formie pisemnej z
podpisem notarialnie po wiadczonym.
Art. 28 projektu okre la maksymalną wysoko ć pożyczek i kredytów udzielonych jednemu członkowi
kasy oraz zobowiązań tego członka wynikających z udzielonych poręczeń. Ustalona została górna
granica na poziomie 10% funduszu oszczędno ciowo – pożyczkowego, a w przypadku pożyczek i
kredytów udzielanych na cele związane z prowadzoną przez członka działalno cią gospodarczą górna
granica została ustalona na poziomie 15% funduszy własnych kasy.
Art. 29 projektu warunki udzielenia przez kasę pożyczki lub kredytu członkowi rady nadzorczej,
zarządu lub komisji kredytowej. Ustala się łączny limit 20% funduszu oszczędno ciowo –
pożyczkowego, który nie może być przekroczony przez udzielone pożyczki i kredyty wszystkim
członkom rady nadzorczej, zarządu i komisji kredytowej łącznie. Ustala się także wymóg podjęcia
decyzji o przyznaniu pożyczki bądź kredytu wymienionym osobom w formie uchwały ciał statutowych
kasy.
Art. 30 projektu ustanawia maksymalną wysoko ć łącznej kwoty udzielonych pożyczek i kredytów na
cele gospodarcze. Wskaźnik 150% funduszy własnych ogranicza wielko ć udzielanych pożyczek i
kredytów członkom kas przeznaczonych na finansowanie prowadzonej przez nich działalno ci
gospodarczej. Takie ustawienie kryteriów ogranicza ryzyko płynące z finansowania tego typu
przedsięwzięć.
Art. 31 projektu zabrania członkom rady nadzorczej, zarządu i komisji kredytowej poręczania pożyczek
i kredytów.
Art. 32 ustala na dwa łączną maksymalną ilo ć poręczeń udzielonych przez członka kasy. Nie mówi
się tu o wielko ci kwot tylko o ilo ci ekspozycji ograniczając ją do dwóch.
Art. 33 projektu ustanawia wymagalno ć roszczeń o zwrot pożyczki lub kredytu na dzień ustania
członkostwa w kasie. Pozostawia się jednak zarządowi możliwo ć zmiany tego terminu w wyjatkowych
wypadkach.
Art. 34 projektu okre la przepisy stosowane przez kasy przy udzielaniu pożyczek (statut kasy),
umowach kredytowych (przepisy art. 69, 70, 74 - 78 prawa bankowego ) umowach o kredyt
konsumencki (przepisy ustawy z dnia 20 lipca 2001r. o kredycie konsumenckim ).
Art. 35 projektu okre la zasady inwestowania rodków pieniężnych, które nie są wykorzystywane na
pożyczki i kredyty dla członków kasy. Kasy otrzymują możliwo ć lokowania swoich nadwyżek również
w bankach. Zrywa się z zasadą obligującą kasy do składania lokat tylko w Kasie Krajowej. Ustala
łączną kwotę lokat w jednym banku, warto ć wkładu, udziału, jednostek uczestnictwa lub nabytego
papieru warto ciowego jednego rodzaju na nie więcej niż 8% aktywów kasy ( z wyjątkiem inwestycji w
obligacje i inne papiery warto ciowe emitowane lub gwarantowane przez Skarb Państwa lub
Narodowy Bank Polski). Ustala również, że łączna warto ć zakupionych przez kasę rodków trwałych
nie może przekroczyć 100% funduszy własnych kasy. Jednakże w pierwszych trzech latach
działalno ci kasy łączna warto ć zakupionych przez kasę rodków trwałych nie może przekroczyć 5%
wysoko ci aktywów na dzień zakupu. Zapis pozwalający kasom w pierwszych trzech latach
działalno ci na odnoszenie warto ci rodków trwałych do wysoko ci aktywów a nie funduszy własnych
umożliwi tworzenie nowych kas, które po umocnieniu się kapitałowym będą musiały spełnić warunek
podstawowy tj. w 100% pokryć majątek trwały funduszami własnymi.
Art. 36 projektu ustawy okre la wysoko ć rezerwy płynnej, którą kasy muszą utrzymywać na poziomie
nie mniejszym niż 10% funduszu oszczędno ciowo-pożyczkowego. rodki stanowiące rezerwę płynną
są utrzymywane w formach ustalanych przez KNF na wniosek Kasy Krajowej. Utrzymywanie rezerwy
płynnej ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa systemu spółdzielczych kas oszczędno ciowo –
kredytowych.
Art. 37 projektu ustawy umożliwia Komisji Nadzoru Finansowego na wniosek Kasy Krajowej
podwyższenie limitu rezerwy płynnej w przypadku szczególnego zagrożenia płynno ci kasy.
Art. 38 projektu ustanawia obowiązek realizowania przez kasy wpłat dokonanych poleceniem
przelewu lub gotówką w terminie 5 dni roboczych od dnia przyjęcia gotówki lub obciążenia rachunku
członka kasy. Okre la także konsekwencje niedotrzymania tego obowiązku.
W Rozdziale 5 zawarte są zasady funkcjonowania Kasy Krajowej, jej celów działania, zakresu
działalno ci. W rozdziale tym uregulowane są również kwestie związane z zasadami wyboru organów
Kasy Krajowej, ich składem oraz zadaniami jakie wykonują. Znajdują się tu również zapisy dotyczące
kwalifikowania funduszy własnych Kasy Krajowej oraz funduszy jakimi Kasa Krajowa zarządza.
Art. 39 projektu ustala status prawny oraz zasady członkostwa w Krajowej Spółdzielczej Kasie
Oszczędno ciowo-Kredytowej. Zapis tego art. ogranicza członkostwo w Kasie Krajowej wyłącznie do
kas.
Art. 40 projektu okre la cele funkcjonowania Kasy Krajowej. Najważniejszymi celami są: zapewnienie
stabilno ci finansowej kas, a w szczególno ci udzielanie kasom wsparcia finansowego ze rodków
funduszu stabilizacyjnego, sprawowanie kontroli nad kasami oraz zgodno ci działalno ci kas z
przepisami prawa.
Art. 41 projektu ogranicza działalno ć Kasy Krajowej tylko do form zapisanych w ustawie.
Art. 42 projektu okre la obowiązki Kasy Krajowej. Kasa Krajowa reprezentuje interesy kas przed
organami administracji państwowej i organami samorządu terytorialnego, wyraża opinie o projektach
aktów prawnych dotyczących kas, zapewnia doradztwo prawne, organizacyjne i finansowe, organizuje
szkolenia i prowadzi działalno ć wydawniczą związaną z działalno cią kas, opracowuje standardy
wiadczenia usług i prowadzenia dokumentacji przez kasy. Kasa Krajowa także przyjmuje lokaty oraz
udziela pożyczek i kredytów kasom, a także po redniczy w przeprowadzaniu rozliczeń, jeżeli kasa nie
wybierze innego sposobu ich przeprowadzania. Kasa Krajowa przeprowadza także lustrację w
kasach.
Art. 43 okre la obowiązek wniesienia wpisowego oraz opłacenia zadeklarowanych udziałów. Przepis
ten ustala także, że wysoko ć wpisowego, wysoko ć jednego udziału oraz minimalną liczbę udziałów,
którą jest obowiązany zadeklarować członek Kasy Krajowej, okre la statut Kasy Krajowej.
Art. 44 projektu okre la zasady dotyczące wnoszenia przez kasy składki rocznej w wysoko ci nie
wyższej niż 0,02% aktywów kasy. Składka ta jest przeznaczona na pokrycie kosztów działania Kasy
Krajowej oraz Komisji Nadzoru Finansowego i pomiędzy te instytucje jest dzielona rozporządzeniem
Prezesa Rady Ministrów.
Art. 45 projektu okre la organa Kasy Krajowej. Projekt przewiduje następujące organy Kasy Krajowej:
walne zgromadzenie, radę nadzorczą, zarząd oraz komisję funduszu stabilizacyjnego.
Art. 46 projektu okre la walne zgromadzenia jako najwyższy organ Kasy Krajowej. Przyjmuje się
zasadę w głosowaniach polegającą na tym, że każdemu członkowi Kasy Krajowej przysługuje jeden
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1876
› Pobierz plik
-
1876-001
› Pobierz plik
-
1876-002
› Pobierz plik
-
1876-003
› Pobierz plik
-
1876-004
› Pobierz plik
-
1876-s
› Pobierz plik