eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1876
  • Data wpłynięcia: 2009-03-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych
  • data uchwalenia: 2009-11-05
  • adres publikacyjny:

1876

żądania przedłożenia przez wnioskodawców stosownych informacji i
dokumentów, o którym mowa w art. 8 projektu, nie zapewnia w tym zakresie
właściwej implementacji art. 12 dyrektywy 2006/48/WE, ponieważ dotyczy ono
informacji i dokumentów, które są niezbędne do przeprowadzenia postępowania
dowodowego w zakresie wyłącznie tych przesłanek wydawania zgód i
zezwoleń, które wskazane zostały w projekcie. Projekt nie przewiduje
obowiązku badania wniosku pod kątem wymogów dotyczących struktury
własnościowej, o których mowa w art. 12 dyrektywy 2006/48/WE. W
odniesieniu do wymogów określonych w art. 13 dyrektywy 2006/48/WE
podstawowy standard implementacyjny określają art. 35 i art. 107 kodeksu
postępowania administracyjnego w związku z art. 11 ust 5 ustawy o nadzorze
nad rynkiem finansowym. Należy jednak zwrócić uwagę, że przepisy te nie
uwzględniają wymogu, zgodnie z którym decyzja o odmowie udzielenia
zezwolenia jest podejmowana nie później niż w ciągu 12 miesięcy od daty
otrzymania wniosku. Teoretycznie postępowanie prowadzone na gruncie zasad
ogólnych kodeksu postępowania administracyjnego może – w wyjątkowych
przypadkach - trwać dłużej. Oznacza to, że art. 13 zdanie drugie dyrektywy
2006/48/WE nie jest w projekcie w pełni implementowany. Projekt nie zawiera
ponadto przepisów implementujących wymóg powiadomienia Komisji
Europejskiej o udzieleniu zgody na rozpoczęcie działalności bankowej przez
bank powstały w wyniku przekształcenia spółdzielczej kasy oszczędnościowo-
kredytowej, o którym mowa w art. 14 dyrektywy 2006/48/WE.
Podsumowując ustalenia dotyczące zgodności projektu z dyrektywą
2006/48/WE należy uznać, że jej postanowieniami objęte są art. 9 i art. 10
projektu i że przepisy te nie w pełni implementują wymogi, o których mowa w
jej art. 12, art. 13 i art. 14.

c) Kolejnym zagadnieniem związanym z oceną zgodności projektu z
prawem Unii Europejskiej jest obowiązek zasięgnięcia opinii Europejskiego
Banku Centralnego. Podstawę prawną obowiązków konsultacyjnych państw
członkowskich wobec EBC określają art. 105 ust. 4 tiret drugie TWE, art. 4 lit. a
tiret drugie protokołu (nr 18) w sprawie Statutu Europejskiego Systemu Banków
Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, dołączonego do TWE (dalej:
statut), oraz w art. 2 decyzji 98/415/WE. Pierwsze dwa z przywołanych
przepisów mają w zasadzie identyczną treść i stanowią, że EBC jest
konsultowany przez władze krajowe w sprawie każdego projektu regulacji w
dziedzinach podlegających jego kompetencji, lecz w granicach i na warunkach
określonych przez Radę. Aktem prawnym, który wypełnia treścią ogólne
dyspozycje art. 105 ust. 4 tiret drugie TWE oraz art. 4 lit. a tiret drugie statutu,
jest decyzja 98/415/WE. Zgodnie z art. 2 ust. 1 decyzji 98/415/WE władze
państw członkowskich zasięgają opinii EBC w sprawach każdego projektu
przepisu prawnego w dziedzinach podlegających jego kompetencji, zgodnie z
Traktatem, szczególnie odnośnie do: spraw walutowych, środków płatności,

5
krajowych banków centralnych, gromadzenia, tworzenia i upowszechniania
systemów walutowych, finansowych, bankowych, płatności oraz statystyk
bilansów płatniczych, systemów płatności i rozliczeń, zasad mających
zastosowanie do instytucji finansowych, w zakresie, w jakim wywierają one
istotny wpływ na stabilność instytucji finansowych i rynków. Ponadto, w myśl
art. 2 ust. 2 decyzji 98/415/WE, władze państw członkowskich, innych niż
państw członkowskich, które zgodnie z TWE przyjęły jedną walutę, zasięgają
opinii EBC w sprawie każdego projektu przepisu prawnego w sprawie
instrumentów polityki pieniężnej.
Biorąc pod uwagę te ustalenia należy wskazać, że projekt zawiera
regulacje dotyczące krajowego banku centralnego (art. 85 projektu) oraz określa
zasady mające zastosowanie do instytucji finansowych, w zakresie, który może
zostać uznany za mający istotny wpływ na stabilność instytucji finansowych i
rynków (art. 58 i n. projektu). W związku z tym, niezależnie od wątpliwości
dotyczących aktualnego zakresu kompetencji EBC w odniesieniu do
Narodowego Banku Polskiego i dziedziny polskich instytucji finansowych i
rynków (por. opinia BAS z 4 września 2008 r., znak: BAS-WAEM-2324/08),
należy uznać, że projekt powinien zostać notyfikowany Europejskiemu Bankowi
Centralnemu w trybie art. 105 ust. 4 tiret drugie TWE. Notyfikacja powinna
nastąpić na etapie umożliwiającym władzy rozpoczynającej opracowywanie
projektu prawnego rozważenie opinii EBC przed podjęciem merytorycznych
decyzji (art. 4 decyzji 98/415/WE).

4. Konkluzja
Projekt ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych
oraz o zmianie niektórych innych ustaw zawiera przepisy objęte prawem Unii
Europejskiej. Projekt nie w pełni implementuje wymogi art. 12 – 14 dyrektywy
2006/48/WE. Projekt powinien zostać notyfikowany Europejskiemu Bankowi
Centralnemu w trybie art. 105 ust. 4 tiret drugie TWE.


Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych

Michał Królikowski
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe


6
Warszawa, 3 kwietnia 2009 r.
BAS-WAL-618/09

Pan Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o spółdzielczych
kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz o zmianie niektórych innych
ustaw (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Sławomir Neumann) jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej


Projekt ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych
oraz o zmianie niektórych innych ustaw określa zasady tworzenia, organizacji i
działalności spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych i Krajowej
Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej oraz zasady sprawowania
nadzoru nad kasami i Kasą Krajową. Tekst projektu dzieli się na rozdziały
poświęcone kolejno przepisom ogólnym (rozdział 1), członkom kas, ich prawom
i obowiązkom (rozdział 2), organom kas (rozdział 3), gospodarce finansowej kas
(rozdział 4), Kasie Krajowej (rozdział 5), nadzorowi Komisji Nadzoru
Finansowego nad kasami i Kasą Krajową (rozdział 6) oraz przepisom
końcowym i przejściowym (rozdział 7). Projekt nie zawiera przepisów mających
na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.

Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.



Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych



Michał Królikowski


Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe

strony : 1 ... 7 . [ 8 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: