Poselski projekt ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Poselski projekt ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1876
- Data wpłynięcia: 2009-03-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych
- data uchwalenia: 2009-11-05
- adres publikacyjny:
1876
inwestycyjnych,
2. Do warto ci inwestycji, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio art. 35 ust. 2.
Art. 55.
1. Kasa Krajowa prowadzi działalno ć niezarobkową.
2. Nadwyżka bilansowa Kasy Krajowej powiększa fundusz stabilizacyjny.
Art. 56.
W razie ustania członkostwa w Kasie Krajowej wkłady wniesione przez kasę na fundusz stabilizacyjny, o
których mowa w art. 53 ust. 2, podlegają zwrotowi z zachowaniem następujących zasad:
1) zwrot następuje z wolnych rodków funduszu stabilizacyjnego proporcjonalnie do wysoko ci
wkładów wniesionych przez poszczególnych członków,
2) kwota wolnych rodków funduszu stabilizacyjnego jest ustalana na dzień zatwierdzania
sprawozdania finansowego za rok, w którym były członek wystąpił z żądaniem zwrotu,
3) kwota
podlegająca zwrotowi płatna jest jednorazowo w ciągu 30 dni licząc od dnia zatwierdzenia
sprawozdania finansowego Kasy Krajowej za rok, w którym zgłoszono żądanie zwrotu.
Art. 57.
W razie połączenia kasy z inną kasą będącą członkiem Kasy Krajowej wkłady członkowskie kasy
przejmowanej stają się wkładami członkowskimi kasy przejmującej.
Rozdział 6
Nadzór nad spółdzielczymi kasami oszczędnościowo-kredytowymi i Krajową Spółdzielczą Kasą
Oszczędnościowo-Kredytową
Art. 58.
Działalno ć kas i Kasy Krajowej podlega nadzorowi sprawowanemu przez Komisję Nadzoru Finansowego w
zakresie i na zasadach okre lonych w niniejszej ustawie i w ustawie z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad
rynkiem finansowym (Dz. U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 ze zmianami).
Art. 59.
1. Celem nadzoru nad kasami jest zapewnienie:
1) stabilno ci finansowej kas,
2) prawidłowo ci prowadzonej przez kasy działalno ci finansowej,
3) bezpieczeństwa rodków pieniężnych gromadzonych w kasach,
4) zgodno ci działalno ci kas z przepisami niniejszej ustawy.
2. Celem nadzoru nad Kasą Krajową jest zapewnienie:
1) stabilno ci finansowej Kasy Krajowej,
2) prawidłowo ci wykorzystania funduszu stabilizacyjnego,
3) zgodno ci działalno ci Kasy Krajowej z przepisami niniejszej ustawy.
Art. 60.
Komisja Nadzoru Finansowego po zaopiniowaniu przez Kasę Krajową:
1) okre la wzór wniosku, o którym mowa w art. 6 ust. 2,
2) może ustalać wiążące kasy normy dopuszczalnego ryzyka w ich działalno ci,
3) może wydawać rekomendacje dotyczące dobrych praktyk ostrożnego i stabilnego zarządzania
kasami.
Art. 61.
1. Kasa Krajowa sprawuje kontrolę kas w zakresie zgodno ci ich działalno ci z przepisami prawa oraz
prawidłowo ci prowadzonej gospodarki finansowej.
2. Kasa Krajowa działając przez upoważnione przez nią osoby, zwane dalej kontrolerami, jest uprawniona
do:
1) wstępu na teren nieruchomo ci, obiektu, lokalu lub ich czę ci, gdzie jest prowadzona działalno ć
kasy, w takich dniach i godzinach, w jakich jest lub powinna być prowadzona ta działalno ć,
2) żądania pisemnych lub ustnych informacji i wyja nień oraz okazania dokumentów lub innych
no ników informacji, jak również udostępnienia danych związanych z działalno cią kasy, a organy
kasy i jej pracownicy obowiązani są do udzielania żądanych wyja nień i wszelkiej pomocy.
3. Kasa Krajowa przeprowadza czynno ci kontrolne zgodnie z zasadami i metodyką opracowaną przez jej
Radę Nadzorczą.
Art. 62.
1. Czynno ci kontrolne podejmowane w kasach oraz w Kasie Krajowej przez pracowników Urzędu Komisji
Nadzoru Finansowego (zwanych dalej inspektorami) są wykonywane po okazaniu upoważnienia wydanego
przez Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego oraz legitymacji służbowej.
2. Komisja Nadzoru Finansowego oraz osoby wykonujące czynno ci nadzoru nie ponoszą
odpowiedzialno ci za szkodę wynikłą ze zgodnego z przepisami ustaw działania lub zaniechania, które
pozostaje w związku ze sprawowanym przez Komisję Nadzoru Finansowego nadzorem nad działalno cią
kas.
3. Minister wła ciwy do spraw instytucji finansowych w uzgodnieniu z Komisją Nadzoru Finansowego okre li,
w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady i tryb wykonywania czynno ci kontrolnych w kasach i w
Kasie Krajowej, uwzględniając konieczno ć skutecznego sprawowania nadzoru oraz prawidłową realizację
zadań Kasy Krajowej.
Art. 63.
1. Czynno ci kontrolne, o których mowa w art. 61 i art. 62 wykonywane są w zespole co najmniej
dwuosobowym (zwanym dalej zespołem inspekcyjnym).
2. Zespół inspekcyjny powinien kontrolować dokumenty źródłowe w pomieszczeniach kasy.
Art. 64.
Czynno ci podejmowane przez Kasę Krajową w ramach kontroli działalno ci kas polegają w szczególno ci
na:
1) analizie bilansu kas,
2) badaniu realizacji obowiązku utrzymywania płynno ci płatniczej przez kasy,
3) badaniu
zgodno ci udzielanych kredytów i pożyczek przez kasy z przepisami art. 27-30 i art. 34,
4) badaniu zabezpieczenia i terminowo ci spłaty kredytów i pożyczek kas,
5) badaniu stosowanego oprocentowania kredytów i pożyczek oraz złożonych oszczędno ci i lokat w
kasach,
6) badaniu sytuacji finansowej kas.
Art. 65.
Czynno ci podejmowane przez Komisję Nadzoru Finansowego w ramach nadzoru nad działalno cią kas
polegają w szczególno ci na:
1)
analizie bilansu kas,
2)
badaniu realizacji obowiązku utrzymywania płynno ci płatniczej przez kasy,
3) badaniu
zgodno ci udzielanych kredytów i pożyczek przez kasy z przepisami art. 27-30 i art. 34,
4)
badaniu zabezpieczenia i terminowo ci spłaty kredytów i pożyczek kas,
5)
badaniu sytuacji finansowej kas,
6) badaniu
jako ci aktywów i zobowiązań pozabilansowych,
7)
ocenie poziomu kapitałów.
Art. 66.
1. Czynno ci podejmowane w ramach nadzoru nad działalno cią Kasy Krajowej polegają w szczególno ci
na:
1) badaniu sposobu wykorzystania rodków funduszu stabilizacyjnego
2) badaniu zasad, metod i standardów realizacji celu, o którym mowa w art. 40,
3) badaniu
zgodno ci prowadzonej działalno ci z przepisami niniejszej ustawy.
2. Komisja Nadzoru Finansowego ma prawo kontroli metodyk i zasad wykonywania przez Krajową Kasę
czynno ci kontrolnych w kasach z punktu widzenia ich efektywno ci i adekwatno ci.
3. Komisja Nadzoru Finansowego może zalecić Kasie Krajowej dokonanie zmian w metodykach i zasadach
okre lających sposób i zakres przeprowadzania kontroli w kasach.
Art. 67.
1. Na żądanie inspektora wykonującego czynno ci kontrolne kasa oraz Kasa Krajowa są obowiązane
sporządzić kopie dokumentów i no ników informacji oraz opartych na tych dokumentach opracowań,
zestawień i obliczeń.
2. Na żądanie inspektora wykonującego czynno ci kontrolne każdy pracownik kasy i Kasy Krajowej
obowiązany jest udzielić wyja nień ustnych lub pisemnych z zakresu objętego kontrolą w wyznaczonym
terminie.
3. Kontrole są przeprowadzane po uprzednim pisemnym zawiadomieniu kasy o terminie i czasie planowanej
kontroli, składzie zespołu kontrolującego oraz zakresie informacji niezbędnej do przygotowania przez
jednostkę.
4. Z przeprowadzonej kontroli sporządzany jest protokół.
5. Protokół sporządza się w terminie 30 dni roboczych od dnia zakończenia kontroli i przeznacza dla:
1) zarządu jednostki kontrolowanej,
2) rady
nadzorczej,
3) Komisji Nadzoru Finansowego.
6. Protokół podpisują kierujący kontrolą oraz dwaj członkowie zarządu kontrolowanej jednostki.
7. Termin na podpisanie protokołu wynosi 14 dni roboczych, licząc od dnia przedłożenia do podpisu.
8. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowo ci Komisja Nadzoru Finansowego przedstawia jednostce
kontrolowanej zalecenia pokontrolne.
9. Zalecenia pokontrolne są przekazywane jednostce kontrolowanej nie później niż w terminie 30 dni
roboczych od daty doręczenia Komisji Nadzoru Finansowego podpisanego protokołu.
10. W uzasadnionych przypadkach termin, o którym mowa w ust.7, może być przedłużony do 2 miesięcy.
Art. 68.
1. Kasa Krajowa po stwierdzeniu w toku czynno ci kontrolnych istotnych nieprawidłowo ci przedstawia kasie
zalecenia w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowo ci w wyznaczonym terminie, powiadamiając o tym
jednocze nie Komisję Nadzoru Finansowego.
2. W przypadku nieusunięcia w wyznaczonym terminie uchybień, o których mowa w ust. 1, Kasa Krajowa
zawiadamia o tym Komisję Nadzoru Finansowego. Komisja Nadzoru Finansowego z własnej inicjatywy lub
na uzasadniony wniosek Kasy Krajowej może po uprzednim upomnieniu na pi mie zastosować rodki
nadzorcze, o których mowa w art. 69 ust. 2.
Art. 69.
1. Komisja Nadzoru Finansowego w ramach nadzoru może wezwać kasę do usunięcia w wyznaczonym
terminie stwierdzonych uchybień oraz nakazać jej podjęcie rodków koniecznych do osiągnięcia i
przestrzegania norm, o których mowa w niniejszej ustawie.
2. W przypadku stwierdzenia, że kasa nie usunęła w wyznaczonym terminie stwierdzonych uchybień, a
także gdy działalno ć kasy wykonywana jest z rażącym naruszeniem przepisów prawa lub statutu albo
stwarza zagrożenie dla interesów członków kasy, Komisja Nadzoru Finansowego z własnej inicjatywy lub na
uzasadniony wniosek Kasy Krajowej po uprzednim upomnieniu na pi mie, może:
1) wystąpić do wła ciwego organu kasy o odwołanie jej członków zarządu, bezpo rednio
odpowiedzialnych za stwierdzone uchybienia,
2) zawiesić w czynno ciach poszczególnych członków zarządu kasy, o których mowa w pkt 1, do czasu
rozpatrzenia wniosku o ich odwołanie; zawieszenie w czynno ciach polega na wyłączeniu z
podejmowania decyzji przez kasę w zakresie jej praw i obowiązków majątkowych,
3) nakazać kasie zaprzestania prowadzenia okre lonej działalno ci
4) zalecić kasie podjęcie rodków koniecznych do przywrócenia płynno ci płatniczej lub przestrzegania
norm, o których mowa w niniejszej ustawie,
5) zalecić kasie zwiększenie funduszy własnych,
6) zalecić kasie zaniechanie okre lonych form reklamy,
7) zalecić kasie ograniczenie zakresu działalno ci.
3. Decyzja Komisji Nadzoru Finansowego o zaprzestaniu prowadzenia okre lonej działalno ci kasy może
zawierać warunki i terminy.
4. Komisja Nadzoru Finansowego może także zawiesić w czynno ciach członka zarządu w przypadku:
1) przedstawienia mu zarzutów w postępowaniu karnym lub w postępowaniu w sprawie o przestępstwo
skarbowe,
2) spowodowania
znaczących strat majątkowych kasy.
Postanowienia ust. 2 pkt 2 stosuje się odpowiednio.
5. Członek zarządu informuje Komisję Nadzoru Finansowego o postawieniu mu zarzutów w postępowaniu
karnym lub w postępowaniu w sprawie o przestępstwo skarbowe w terminie 30 dni od daty postawienia
zarzutów.
6. Komisja Nadzoru Finansowego odwołuje członka zarządu kasy w przypadku prawomocnego skazania go
za przestępstwo umy lne lub przestępstwo skarbowe, z wyłączeniem przestępstw ciganych z oskarżenia
prywatnego oraz w przypadku niedopełnienia przez niego obowiązku, o którym mowa w ust. 5, chyba że
postawione zarzuty dotyczą przestępstwa ciganego z oskarżenia prywatnego.
Art. 70.
1. W razie niewykonywania wezwań, o których mowa w art. 69 ust. 1, odmowy udzielenia wyja nień i
informacji, o których mowa w art. 73, Komisja Nadzoru Finansowego z własnej inicjatywy lub na
uzasadniony wniosek Kasy Krajowej może nakładać na członków zarządu kasy kary pieniężne do wysoko ci
sze ciokrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę okre lonego na podstawie ustawy z dnia 10
października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2002 r. Nr 200, poz. 1679 ze
zmianami), ustalonego na dany rok na podstawie odrębnych przepisów w dniu nałożenia kary.
2. Kara nie może być nałożona, jeżeli od uzyskania przez Komisję Nadzoru Finansowego wiadomo ci o
czynie okre lonym w ust. 1 upłynęło więcej niż 6 miesięcy albo od popełnienia tego czynu upłynęło więcej
niż 2 lata.
3. Wymierzenie kary pieniężnej nie stanowi przeszkody do zastosowania innych rodków przewidzianych w
niniejszej ustawie.
4. Kwoty wyegzekwowane z tytułu kar pieniężnych powiększają fundusz stabilizacyjny prowadzony przez
Kasę Krajową.
5. Kara, o której mowa w ust. 1, podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w
administracji.
Art. 71.
1. W przypadku powstania groźby zaprzestania spłacania długów przez kasę lub gdy jej działalno ć
wykazuje rażące lub uporczywe naruszanie przepisów prawa, lub jeżeli zarząd nie przekaże programu
postępowania naprawczego zgodnie z art. 74 albo gdy realizacja tego programu okaże się nieskuteczna,
Komisja Nadzoru Finansowego z własnej inicjatywy lub na uzasadniony wniosek Kasy Krajowej może podjąć
decyzję o ustanowieniu zarządcy komisarycznego. Ustanowienie zarządcy komisarycznego nie wpływa na
organizację i sposób działania kasy, za wyjątkiem zmian przewidzianych niniejszą ustawą.
2. Ustanowienie zarządcy komisarycznego może trwać nie dłużej niż 6 miesięcy.
3. Z dniem ustanowienia zarządcy komisarycznego członkowie zarządu kasy zostają odwołani z mocy
prawa, a udzielone wcze niej prokury i pełnomocnictwa wygasają. Kompetencje innych organów kasy
ulegają zawieszeniu. Na zarządcę komisarycznego przechodzi prawo podejmowania decyzji we wszystkich
sprawach kasy, za wyjątkiem wprowadzania zmian w statucie kasy.
4. Zarządca komisaryczny wykonuje również zadania okre lone w decyzji Komisji Nadzoru Finansowego o
ustanowieniu zarządcy komisarycznego.
5. Zarządca komisaryczny opracowuje i uzgadnia z Komisją Nadzoru Finansowego program postępowania
naprawczego, kieruje jego realizacją oraz informuje Komisję Nadzoru Finansowego, Kasę Krajową i radę
nadzorczą kasy o wynikach jego realizacji.
6. Od decyzji, o której mowa w ust. 1, rada nadzorcza kasy może wnie ć skargę do sądu administracyjnego
w terminie 7 dni od daty doręczenia decyzji. Wniesienie skargi nie wstrzymuje wykonania decyzji. Przepisu
art. 127 § 3 kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje się.
7. Koszty związane z wykonywaniem funkcji zarządcy komisarycznego pokrywane są z funduszu
stabilizacyjnego prowadzonego przez Kasę Krajową. Wynagrodzenie zarządcy komisarycznego ustala
Komisja Nadzoru Finansowego, z tym że nie może ono być wyższe niż wynagrodzenie prezesa zarządu
kasy, w której ustanowiono zarządcę komisarycznego.
Art. 72.
Jeżeli ze sprawozdania finansowego sporządzonego przez zarząd kasy lub zarządcę komisarycznego
wynika, że majątek kasy nie wystarcza na pokrycie kosztów postępowania upadło ciowego, a wierzyciele nie
wyrażą zgody na ich pokrycie, sąd na wniosek wierzycieli lub Kasy Krajowej wydaje postanowienie o
wykre leniu kasy z rejestru, zawiadamiając o tym wierzycieli i Kasę Krajową. W takim przypadku nie
przeprowadza się postępowania upadło ciowego.
Art. 73.
Kasy są obowiązane:
1) zawiadomić Kasę Krajową i Komisję Nadzoru Finansowego o podjęciu lub zaprzestaniu działalno ci,
2) niezwłocznie zawiadomić Komisję Nadzoru Finansowego i Kasę Krajową o rodkach, jakie zostaną
podjęte w celu usunięcia nieprawidłowo ci stwierdzonych w ramach kontroli oraz nadzoru.
Art. 74.
1. W razie powstania w kasie straty bilansowej albo groźby jej nastąpienia albo powstania
niebezpieczeństwa niewypłacalno ci, zarząd kasy niezwłocznie zawiadamia o tym Komisję Nadzoru
Finansowego oraz przedstawia jej program postępowania naprawczego, pozytywnie zaopiniowany przez
Kasę Krajową, zapewniając jego realizację.
2. Komisja Nadzoru Finansowego może wyznaczyć kasie termin na opracowanie programu postępowania
naprawczego, o którym mowa w ust. 1, oraz zlecić jego uzupełnienie lub ponowne opracowanie.
3. W razie zaniechania działań okre lonych w ust. 1, Komisja Nadzoru Finansowego może zobowiązać kasę
do wszczęcia postępowania naprawczego.
Art. 75.
1. Komisja Nadzoru Finansowego może na uzasadniony wniosek Kasy Krajowej w kasie, która otrzymuje
rodki z funduszu stabilizacyjnego, na wniosek Kasy Krajowej, ustanowić kuratora nadzorującego wykonanie
programu postępowania naprawczego.
2. Kuratorowi przysługuje prawo uczestniczenia w posiedzeniach organów kasy oraz prawo do uzyskiwania
wszelkich informacji niezbędnych do wykonywania jego funkcji.
3. Kuratorowi przysługuje prawo wniesienia sprzeciwu wobec uchwał i decyzji zarządu i rady nadzorczej
kasy. O wiadczenie o zamiarze wniesienia sprzeciwu zgłoszone na posiedzeniu rady nadzorczej lub zarządu
wstrzymuje wykonanie uchwały lub decyzji.
4. Sprzeciw, o którym mowa w ust. 3, kurator wnosi do wła ciwego sądu gospodarczego w terminie 14 dni
od daty powzięcia uchwały lub decyzji zarządu lub rady nadzorczej.
5 W przypadku braku wniesienia sprzeciwu do sądu w terminie, o którym mowa w ust. 4, lub w przypadku
o wiadczenia kuratora, że nie będzie zgłaszał sprzeciwu, uchwała lub decyzja, o której mowa w ust. 3, może
zostać wykonana.
6. Kurator może zaskarżyć do sądu uchwałę walnego zgromadzenia kasy. Przepis art. 42 ustawy - Prawo
spółdzielcze stosuje się.
7. Od decyzji o ustanowieniu kuratora kasa może wnie ć skargę do sądu administracyjnego w terminie 7 dni
od dnia doręczenia decyzji. Wniesienie skargi nie wstrzymuje wykonania decyzji. Przepisu art. 127 § 3
Kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje się.
8. Kurator składa Komisji Nadzoru Finansowego kwartalne sprawozdania ze swojej działalno ci zawierające
ocenę realizacji przez kasę programu naprawczego.
9. Koszty związane z wykonywaniem funkcji kuratora pokrywane są z funduszu stabilizacyjnego
prowadzonego przez Kasę Krajową. Wynagrodzenie kuratora ustala Komisja Nadzoru Finansowego, z tym
że nie może ono być wyższe niż wynagrodzenie prezesa zarządu kasy, w której ustanowiono kuratora.
10. Komisja Nadzoru Finansowego odwołuje kuratora nadzorującego wykonywanie programu naprawczego
po zrealizowaniu tego programu przez kasę, w przypadku jego rezygnacji, niewła ciwego wykonywania
funkcji lub też innych względów uniemożliwiających kuratorowi należyte wykonywanie tej funkcji.
Art. 76.
1. Komisja Nadzoru Finansowego może żądać informacji od Kasy Krajowej oraz wyja nień od członków
organów Kasy Krajowej niezbędnych do badania realizacji przez Kasę Krajową celów okre lonych w
niniejszej ustawie.
2. Komisja Nadzoru Finansowego może wezwać Kasę Krajową do usunięcia w wyznaczonym terminie
uchybień stwierdzonych w jej działalno ci.
3. W razie niewykonywania obowiązków okre lonych w ust. 1 i 2 Komisja Nadzoru Finansowego może
nakładać na członków zarządu Kasy Krajowej kary pieniężne do wysoko ci trzykrotnego miesięcznego
wynagrodzenia brutto danego członka zarządu, wyliczonego na podstawie wynagrodzenia za ostatnie trzy
miesiące przed nałożeniem kary. Art. 70 ust. 2, 3, 4 i 5 stosuje się.
Art. 77.
1. W razie stwierdzenia, że Kasa Krajowa nie realizuje zaleceń Komisji Nadzoru Finansowego lub
działalno ć Kasy Krajowej jest wykonywana z naruszeniem prawa albo stwarza zagrożenie dla interesów
kas, Komisja Nadzoru Finansowego, po uprzednim upomnieniu na pi mie może:
1) wystąpić do wła ciwego organu Kasy Krajowej o odwołanie prezesa, wiceprezesa lub innego
członka zarządu Kasy Krajowej bezpo rednio odpowiedzialnego za stwierdzone nieprawidłowo ci,
2) zawiesić w czynno ciach członków zarządu Kasy Krajowej, o których mowa w pkt 1, do czasu
podjęcia uchwały w sprawie wniosku o ich odwołanie przez radę nadzorczą na najbliższym
posiedzeniu; zawieszenie w czynno ciach polega na wyłączeniu z podejmowania decyzji za Kasę
Krajową w zakresie jej praw i obowiązków majątkowych.
2. Komisja Nadzoru Finansowego może także zawiesić w czynno ciach członka zarządu Kasy Krajowej w
przypadku:
1) przedstawienia mu zarzutów w postępowaniu karnym lub karnym skarbowym,
2) spowodowania znacznych strat majątkowych Kasy Krajowej.
Postanowienia ust. 1 pkt 2 stosuje się odpowiednio.
3. Do członków zarządu Kasy Krajowej stosuje się przepis art. 69 ust. 4, 5 i 6.
Art. 78.
1. Kasy obowiązane są przekazywać do Komisji Nadzoru Finansowego zbadane sprawozdanie finansowe
wraz z opinią i raportem biegłego rewidenta oraz z odpisem uchwały bądź postanowienia organu
zatwierdzającego o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.
2. Kasa Krajowa obowiązana jest przekazywać do Komisji Nadzoru Finansowego:
2. Do warto ci inwestycji, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio art. 35 ust. 2.
Art. 55.
1. Kasa Krajowa prowadzi działalno ć niezarobkową.
2. Nadwyżka bilansowa Kasy Krajowej powiększa fundusz stabilizacyjny.
Art. 56.
W razie ustania członkostwa w Kasie Krajowej wkłady wniesione przez kasę na fundusz stabilizacyjny, o
których mowa w art. 53 ust. 2, podlegają zwrotowi z zachowaniem następujących zasad:
1) zwrot następuje z wolnych rodków funduszu stabilizacyjnego proporcjonalnie do wysoko ci
wkładów wniesionych przez poszczególnych członków,
2) kwota wolnych rodków funduszu stabilizacyjnego jest ustalana na dzień zatwierdzania
sprawozdania finansowego za rok, w którym były członek wystąpił z żądaniem zwrotu,
3) kwota
podlegająca zwrotowi płatna jest jednorazowo w ciągu 30 dni licząc od dnia zatwierdzenia
sprawozdania finansowego Kasy Krajowej za rok, w którym zgłoszono żądanie zwrotu.
Art. 57.
W razie połączenia kasy z inną kasą będącą członkiem Kasy Krajowej wkłady członkowskie kasy
przejmowanej stają się wkładami członkowskimi kasy przejmującej.
Rozdział 6
Nadzór nad spółdzielczymi kasami oszczędnościowo-kredytowymi i Krajową Spółdzielczą Kasą
Oszczędnościowo-Kredytową
Art. 58.
Działalno ć kas i Kasy Krajowej podlega nadzorowi sprawowanemu przez Komisję Nadzoru Finansowego w
zakresie i na zasadach okre lonych w niniejszej ustawie i w ustawie z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad
rynkiem finansowym (Dz. U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 ze zmianami).
Art. 59.
1. Celem nadzoru nad kasami jest zapewnienie:
1) stabilno ci finansowej kas,
2) prawidłowo ci prowadzonej przez kasy działalno ci finansowej,
3) bezpieczeństwa rodków pieniężnych gromadzonych w kasach,
4) zgodno ci działalno ci kas z przepisami niniejszej ustawy.
2. Celem nadzoru nad Kasą Krajową jest zapewnienie:
1) stabilno ci finansowej Kasy Krajowej,
2) prawidłowo ci wykorzystania funduszu stabilizacyjnego,
3) zgodno ci działalno ci Kasy Krajowej z przepisami niniejszej ustawy.
Art. 60.
Komisja Nadzoru Finansowego po zaopiniowaniu przez Kasę Krajową:
1) okre la wzór wniosku, o którym mowa w art. 6 ust. 2,
2) może ustalać wiążące kasy normy dopuszczalnego ryzyka w ich działalno ci,
3) może wydawać rekomendacje dotyczące dobrych praktyk ostrożnego i stabilnego zarządzania
kasami.
Art. 61.
1. Kasa Krajowa sprawuje kontrolę kas w zakresie zgodno ci ich działalno ci z przepisami prawa oraz
prawidłowo ci prowadzonej gospodarki finansowej.
2. Kasa Krajowa działając przez upoważnione przez nią osoby, zwane dalej kontrolerami, jest uprawniona
do:
1) wstępu na teren nieruchomo ci, obiektu, lokalu lub ich czę ci, gdzie jest prowadzona działalno ć
kasy, w takich dniach i godzinach, w jakich jest lub powinna być prowadzona ta działalno ć,
2) żądania pisemnych lub ustnych informacji i wyja nień oraz okazania dokumentów lub innych
no ników informacji, jak również udostępnienia danych związanych z działalno cią kasy, a organy
kasy i jej pracownicy obowiązani są do udzielania żądanych wyja nień i wszelkiej pomocy.
3. Kasa Krajowa przeprowadza czynno ci kontrolne zgodnie z zasadami i metodyką opracowaną przez jej
Radę Nadzorczą.
Art. 62.
1. Czynno ci kontrolne podejmowane w kasach oraz w Kasie Krajowej przez pracowników Urzędu Komisji
Nadzoru Finansowego (zwanych dalej inspektorami) są wykonywane po okazaniu upoważnienia wydanego
przez Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego oraz legitymacji służbowej.
2. Komisja Nadzoru Finansowego oraz osoby wykonujące czynno ci nadzoru nie ponoszą
odpowiedzialno ci za szkodę wynikłą ze zgodnego z przepisami ustaw działania lub zaniechania, które
pozostaje w związku ze sprawowanym przez Komisję Nadzoru Finansowego nadzorem nad działalno cią
kas.
3. Minister wła ciwy do spraw instytucji finansowych w uzgodnieniu z Komisją Nadzoru Finansowego okre li,
w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady i tryb wykonywania czynno ci kontrolnych w kasach i w
Kasie Krajowej, uwzględniając konieczno ć skutecznego sprawowania nadzoru oraz prawidłową realizację
zadań Kasy Krajowej.
Art. 63.
1. Czynno ci kontrolne, o których mowa w art. 61 i art. 62 wykonywane są w zespole co najmniej
dwuosobowym (zwanym dalej zespołem inspekcyjnym).
2. Zespół inspekcyjny powinien kontrolować dokumenty źródłowe w pomieszczeniach kasy.
Art. 64.
Czynno ci podejmowane przez Kasę Krajową w ramach kontroli działalno ci kas polegają w szczególno ci
na:
1) analizie bilansu kas,
2) badaniu realizacji obowiązku utrzymywania płynno ci płatniczej przez kasy,
3) badaniu
zgodno ci udzielanych kredytów i pożyczek przez kasy z przepisami art. 27-30 i art. 34,
4) badaniu zabezpieczenia i terminowo ci spłaty kredytów i pożyczek kas,
5) badaniu stosowanego oprocentowania kredytów i pożyczek oraz złożonych oszczędno ci i lokat w
kasach,
6) badaniu sytuacji finansowej kas.
Art. 65.
Czynno ci podejmowane przez Komisję Nadzoru Finansowego w ramach nadzoru nad działalno cią kas
polegają w szczególno ci na:
1)
analizie bilansu kas,
2)
badaniu realizacji obowiązku utrzymywania płynno ci płatniczej przez kasy,
3) badaniu
zgodno ci udzielanych kredytów i pożyczek przez kasy z przepisami art. 27-30 i art. 34,
4)
badaniu zabezpieczenia i terminowo ci spłaty kredytów i pożyczek kas,
5)
badaniu sytuacji finansowej kas,
6) badaniu
jako ci aktywów i zobowiązań pozabilansowych,
7)
ocenie poziomu kapitałów.
Art. 66.
1. Czynno ci podejmowane w ramach nadzoru nad działalno cią Kasy Krajowej polegają w szczególno ci
na:
1) badaniu sposobu wykorzystania rodków funduszu stabilizacyjnego
2) badaniu zasad, metod i standardów realizacji celu, o którym mowa w art. 40,
3) badaniu
zgodno ci prowadzonej działalno ci z przepisami niniejszej ustawy.
2. Komisja Nadzoru Finansowego ma prawo kontroli metodyk i zasad wykonywania przez Krajową Kasę
czynno ci kontrolnych w kasach z punktu widzenia ich efektywno ci i adekwatno ci.
3. Komisja Nadzoru Finansowego może zalecić Kasie Krajowej dokonanie zmian w metodykach i zasadach
okre lających sposób i zakres przeprowadzania kontroli w kasach.
Art. 67.
1. Na żądanie inspektora wykonującego czynno ci kontrolne kasa oraz Kasa Krajowa są obowiązane
sporządzić kopie dokumentów i no ników informacji oraz opartych na tych dokumentach opracowań,
zestawień i obliczeń.
2. Na żądanie inspektora wykonującego czynno ci kontrolne każdy pracownik kasy i Kasy Krajowej
obowiązany jest udzielić wyja nień ustnych lub pisemnych z zakresu objętego kontrolą w wyznaczonym
terminie.
3. Kontrole są przeprowadzane po uprzednim pisemnym zawiadomieniu kasy o terminie i czasie planowanej
kontroli, składzie zespołu kontrolującego oraz zakresie informacji niezbędnej do przygotowania przez
jednostkę.
4. Z przeprowadzonej kontroli sporządzany jest protokół.
5. Protokół sporządza się w terminie 30 dni roboczych od dnia zakończenia kontroli i przeznacza dla:
1) zarządu jednostki kontrolowanej,
2) rady
nadzorczej,
3) Komisji Nadzoru Finansowego.
6. Protokół podpisują kierujący kontrolą oraz dwaj członkowie zarządu kontrolowanej jednostki.
7. Termin na podpisanie protokołu wynosi 14 dni roboczych, licząc od dnia przedłożenia do podpisu.
8. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowo ci Komisja Nadzoru Finansowego przedstawia jednostce
kontrolowanej zalecenia pokontrolne.
9. Zalecenia pokontrolne są przekazywane jednostce kontrolowanej nie później niż w terminie 30 dni
roboczych od daty doręczenia Komisji Nadzoru Finansowego podpisanego protokołu.
10. W uzasadnionych przypadkach termin, o którym mowa w ust.7, może być przedłużony do 2 miesięcy.
Art. 68.
1. Kasa Krajowa po stwierdzeniu w toku czynno ci kontrolnych istotnych nieprawidłowo ci przedstawia kasie
zalecenia w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowo ci w wyznaczonym terminie, powiadamiając o tym
jednocze nie Komisję Nadzoru Finansowego.
2. W przypadku nieusunięcia w wyznaczonym terminie uchybień, o których mowa w ust. 1, Kasa Krajowa
zawiadamia o tym Komisję Nadzoru Finansowego. Komisja Nadzoru Finansowego z własnej inicjatywy lub
na uzasadniony wniosek Kasy Krajowej może po uprzednim upomnieniu na pi mie zastosować rodki
nadzorcze, o których mowa w art. 69 ust. 2.
Art. 69.
1. Komisja Nadzoru Finansowego w ramach nadzoru może wezwać kasę do usunięcia w wyznaczonym
terminie stwierdzonych uchybień oraz nakazać jej podjęcie rodków koniecznych do osiągnięcia i
przestrzegania norm, o których mowa w niniejszej ustawie.
2. W przypadku stwierdzenia, że kasa nie usunęła w wyznaczonym terminie stwierdzonych uchybień, a
także gdy działalno ć kasy wykonywana jest z rażącym naruszeniem przepisów prawa lub statutu albo
stwarza zagrożenie dla interesów członków kasy, Komisja Nadzoru Finansowego z własnej inicjatywy lub na
uzasadniony wniosek Kasy Krajowej po uprzednim upomnieniu na pi mie, może:
1) wystąpić do wła ciwego organu kasy o odwołanie jej członków zarządu, bezpo rednio
odpowiedzialnych za stwierdzone uchybienia,
2) zawiesić w czynno ciach poszczególnych członków zarządu kasy, o których mowa w pkt 1, do czasu
rozpatrzenia wniosku o ich odwołanie; zawieszenie w czynno ciach polega na wyłączeniu z
podejmowania decyzji przez kasę w zakresie jej praw i obowiązków majątkowych,
3) nakazać kasie zaprzestania prowadzenia okre lonej działalno ci
4) zalecić kasie podjęcie rodków koniecznych do przywrócenia płynno ci płatniczej lub przestrzegania
norm, o których mowa w niniejszej ustawie,
5) zalecić kasie zwiększenie funduszy własnych,
6) zalecić kasie zaniechanie okre lonych form reklamy,
7) zalecić kasie ograniczenie zakresu działalno ci.
3. Decyzja Komisji Nadzoru Finansowego o zaprzestaniu prowadzenia okre lonej działalno ci kasy może
zawierać warunki i terminy.
4. Komisja Nadzoru Finansowego może także zawiesić w czynno ciach członka zarządu w przypadku:
1) przedstawienia mu zarzutów w postępowaniu karnym lub w postępowaniu w sprawie o przestępstwo
skarbowe,
2) spowodowania
znaczących strat majątkowych kasy.
Postanowienia ust. 2 pkt 2 stosuje się odpowiednio.
5. Członek zarządu informuje Komisję Nadzoru Finansowego o postawieniu mu zarzutów w postępowaniu
karnym lub w postępowaniu w sprawie o przestępstwo skarbowe w terminie 30 dni od daty postawienia
zarzutów.
6. Komisja Nadzoru Finansowego odwołuje członka zarządu kasy w przypadku prawomocnego skazania go
za przestępstwo umy lne lub przestępstwo skarbowe, z wyłączeniem przestępstw ciganych z oskarżenia
prywatnego oraz w przypadku niedopełnienia przez niego obowiązku, o którym mowa w ust. 5, chyba że
postawione zarzuty dotyczą przestępstwa ciganego z oskarżenia prywatnego.
Art. 70.
1. W razie niewykonywania wezwań, o których mowa w art. 69 ust. 1, odmowy udzielenia wyja nień i
informacji, o których mowa w art. 73, Komisja Nadzoru Finansowego z własnej inicjatywy lub na
uzasadniony wniosek Kasy Krajowej może nakładać na członków zarządu kasy kary pieniężne do wysoko ci
sze ciokrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę okre lonego na podstawie ustawy z dnia 10
października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2002 r. Nr 200, poz. 1679 ze
zmianami), ustalonego na dany rok na podstawie odrębnych przepisów w dniu nałożenia kary.
2. Kara nie może być nałożona, jeżeli od uzyskania przez Komisję Nadzoru Finansowego wiadomo ci o
czynie okre lonym w ust. 1 upłynęło więcej niż 6 miesięcy albo od popełnienia tego czynu upłynęło więcej
niż 2 lata.
3. Wymierzenie kary pieniężnej nie stanowi przeszkody do zastosowania innych rodków przewidzianych w
niniejszej ustawie.
4. Kwoty wyegzekwowane z tytułu kar pieniężnych powiększają fundusz stabilizacyjny prowadzony przez
Kasę Krajową.
5. Kara, o której mowa w ust. 1, podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w
administracji.
Art. 71.
1. W przypadku powstania groźby zaprzestania spłacania długów przez kasę lub gdy jej działalno ć
wykazuje rażące lub uporczywe naruszanie przepisów prawa, lub jeżeli zarząd nie przekaże programu
postępowania naprawczego zgodnie z art. 74 albo gdy realizacja tego programu okaże się nieskuteczna,
Komisja Nadzoru Finansowego z własnej inicjatywy lub na uzasadniony wniosek Kasy Krajowej może podjąć
decyzję o ustanowieniu zarządcy komisarycznego. Ustanowienie zarządcy komisarycznego nie wpływa na
organizację i sposób działania kasy, za wyjątkiem zmian przewidzianych niniejszą ustawą.
2. Ustanowienie zarządcy komisarycznego może trwać nie dłużej niż 6 miesięcy.
3. Z dniem ustanowienia zarządcy komisarycznego członkowie zarządu kasy zostają odwołani z mocy
prawa, a udzielone wcze niej prokury i pełnomocnictwa wygasają. Kompetencje innych organów kasy
ulegają zawieszeniu. Na zarządcę komisarycznego przechodzi prawo podejmowania decyzji we wszystkich
sprawach kasy, za wyjątkiem wprowadzania zmian w statucie kasy.
4. Zarządca komisaryczny wykonuje również zadania okre lone w decyzji Komisji Nadzoru Finansowego o
ustanowieniu zarządcy komisarycznego.
5. Zarządca komisaryczny opracowuje i uzgadnia z Komisją Nadzoru Finansowego program postępowania
naprawczego, kieruje jego realizacją oraz informuje Komisję Nadzoru Finansowego, Kasę Krajową i radę
nadzorczą kasy o wynikach jego realizacji.
6. Od decyzji, o której mowa w ust. 1, rada nadzorcza kasy może wnie ć skargę do sądu administracyjnego
w terminie 7 dni od daty doręczenia decyzji. Wniesienie skargi nie wstrzymuje wykonania decyzji. Przepisu
art. 127 § 3 kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje się.
7. Koszty związane z wykonywaniem funkcji zarządcy komisarycznego pokrywane są z funduszu
stabilizacyjnego prowadzonego przez Kasę Krajową. Wynagrodzenie zarządcy komisarycznego ustala
Komisja Nadzoru Finansowego, z tym że nie może ono być wyższe niż wynagrodzenie prezesa zarządu
kasy, w której ustanowiono zarządcę komisarycznego.
Art. 72.
Jeżeli ze sprawozdania finansowego sporządzonego przez zarząd kasy lub zarządcę komisarycznego
wynika, że majątek kasy nie wystarcza na pokrycie kosztów postępowania upadło ciowego, a wierzyciele nie
wyrażą zgody na ich pokrycie, sąd na wniosek wierzycieli lub Kasy Krajowej wydaje postanowienie o
wykre leniu kasy z rejestru, zawiadamiając o tym wierzycieli i Kasę Krajową. W takim przypadku nie
przeprowadza się postępowania upadło ciowego.
Art. 73.
Kasy są obowiązane:
1) zawiadomić Kasę Krajową i Komisję Nadzoru Finansowego o podjęciu lub zaprzestaniu działalno ci,
2) niezwłocznie zawiadomić Komisję Nadzoru Finansowego i Kasę Krajową o rodkach, jakie zostaną
podjęte w celu usunięcia nieprawidłowo ci stwierdzonych w ramach kontroli oraz nadzoru.
Art. 74.
1. W razie powstania w kasie straty bilansowej albo groźby jej nastąpienia albo powstania
niebezpieczeństwa niewypłacalno ci, zarząd kasy niezwłocznie zawiadamia o tym Komisję Nadzoru
Finansowego oraz przedstawia jej program postępowania naprawczego, pozytywnie zaopiniowany przez
Kasę Krajową, zapewniając jego realizację.
2. Komisja Nadzoru Finansowego może wyznaczyć kasie termin na opracowanie programu postępowania
naprawczego, o którym mowa w ust. 1, oraz zlecić jego uzupełnienie lub ponowne opracowanie.
3. W razie zaniechania działań okre lonych w ust. 1, Komisja Nadzoru Finansowego może zobowiązać kasę
do wszczęcia postępowania naprawczego.
Art. 75.
1. Komisja Nadzoru Finansowego może na uzasadniony wniosek Kasy Krajowej w kasie, która otrzymuje
rodki z funduszu stabilizacyjnego, na wniosek Kasy Krajowej, ustanowić kuratora nadzorującego wykonanie
programu postępowania naprawczego.
2. Kuratorowi przysługuje prawo uczestniczenia w posiedzeniach organów kasy oraz prawo do uzyskiwania
wszelkich informacji niezbędnych do wykonywania jego funkcji.
3. Kuratorowi przysługuje prawo wniesienia sprzeciwu wobec uchwał i decyzji zarządu i rady nadzorczej
kasy. O wiadczenie o zamiarze wniesienia sprzeciwu zgłoszone na posiedzeniu rady nadzorczej lub zarządu
wstrzymuje wykonanie uchwały lub decyzji.
4. Sprzeciw, o którym mowa w ust. 3, kurator wnosi do wła ciwego sądu gospodarczego w terminie 14 dni
od daty powzięcia uchwały lub decyzji zarządu lub rady nadzorczej.
5 W przypadku braku wniesienia sprzeciwu do sądu w terminie, o którym mowa w ust. 4, lub w przypadku
o wiadczenia kuratora, że nie będzie zgłaszał sprzeciwu, uchwała lub decyzja, o której mowa w ust. 3, może
zostać wykonana.
6. Kurator może zaskarżyć do sądu uchwałę walnego zgromadzenia kasy. Przepis art. 42 ustawy - Prawo
spółdzielcze stosuje się.
7. Od decyzji o ustanowieniu kuratora kasa może wnie ć skargę do sądu administracyjnego w terminie 7 dni
od dnia doręczenia decyzji. Wniesienie skargi nie wstrzymuje wykonania decyzji. Przepisu art. 127 § 3
Kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje się.
8. Kurator składa Komisji Nadzoru Finansowego kwartalne sprawozdania ze swojej działalno ci zawierające
ocenę realizacji przez kasę programu naprawczego.
9. Koszty związane z wykonywaniem funkcji kuratora pokrywane są z funduszu stabilizacyjnego
prowadzonego przez Kasę Krajową. Wynagrodzenie kuratora ustala Komisja Nadzoru Finansowego, z tym
że nie może ono być wyższe niż wynagrodzenie prezesa zarządu kasy, w której ustanowiono kuratora.
10. Komisja Nadzoru Finansowego odwołuje kuratora nadzorującego wykonywanie programu naprawczego
po zrealizowaniu tego programu przez kasę, w przypadku jego rezygnacji, niewła ciwego wykonywania
funkcji lub też innych względów uniemożliwiających kuratorowi należyte wykonywanie tej funkcji.
Art. 76.
1. Komisja Nadzoru Finansowego może żądać informacji od Kasy Krajowej oraz wyja nień od członków
organów Kasy Krajowej niezbędnych do badania realizacji przez Kasę Krajową celów okre lonych w
niniejszej ustawie.
2. Komisja Nadzoru Finansowego może wezwać Kasę Krajową do usunięcia w wyznaczonym terminie
uchybień stwierdzonych w jej działalno ci.
3. W razie niewykonywania obowiązków okre lonych w ust. 1 i 2 Komisja Nadzoru Finansowego może
nakładać na członków zarządu Kasy Krajowej kary pieniężne do wysoko ci trzykrotnego miesięcznego
wynagrodzenia brutto danego członka zarządu, wyliczonego na podstawie wynagrodzenia za ostatnie trzy
miesiące przed nałożeniem kary. Art. 70 ust. 2, 3, 4 i 5 stosuje się.
Art. 77.
1. W razie stwierdzenia, że Kasa Krajowa nie realizuje zaleceń Komisji Nadzoru Finansowego lub
działalno ć Kasy Krajowej jest wykonywana z naruszeniem prawa albo stwarza zagrożenie dla interesów
kas, Komisja Nadzoru Finansowego, po uprzednim upomnieniu na pi mie może:
1) wystąpić do wła ciwego organu Kasy Krajowej o odwołanie prezesa, wiceprezesa lub innego
członka zarządu Kasy Krajowej bezpo rednio odpowiedzialnego za stwierdzone nieprawidłowo ci,
2) zawiesić w czynno ciach członków zarządu Kasy Krajowej, o których mowa w pkt 1, do czasu
podjęcia uchwały w sprawie wniosku o ich odwołanie przez radę nadzorczą na najbliższym
posiedzeniu; zawieszenie w czynno ciach polega na wyłączeniu z podejmowania decyzji za Kasę
Krajową w zakresie jej praw i obowiązków majątkowych.
2. Komisja Nadzoru Finansowego może także zawiesić w czynno ciach członka zarządu Kasy Krajowej w
przypadku:
1) przedstawienia mu zarzutów w postępowaniu karnym lub karnym skarbowym,
2) spowodowania znacznych strat majątkowych Kasy Krajowej.
Postanowienia ust. 1 pkt 2 stosuje się odpowiednio.
3. Do członków zarządu Kasy Krajowej stosuje się przepis art. 69 ust. 4, 5 i 6.
Art. 78.
1. Kasy obowiązane są przekazywać do Komisji Nadzoru Finansowego zbadane sprawozdanie finansowe
wraz z opinią i raportem biegłego rewidenta oraz z odpisem uchwały bądź postanowienia organu
zatwierdzającego o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.
2. Kasa Krajowa obowiązana jest przekazywać do Komisji Nadzoru Finansowego:
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1876
› Pobierz plik
-
1876-001
› Pobierz plik
-
1876-002
› Pobierz plik
-
1876-003
› Pobierz plik
-
1876-004
› Pobierz plik
-
1876-s
› Pobierz plik