Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008
- roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 16
- Data wpłynięcia: 2007-11-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2008
- data uchwalenia: 2008-01-23
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 117
16-uzasadnienie
Fundusz finansowany jest przede wszystkim z bud etu pa stwa, bowiem składka
płacona przez rolników pokrywa tylko cz
wydatków. Zgodnie z planem finansowym
funduszu na 2008 r. składki stanowi b d zaledwie 7,7% ogółu przychodów funduszu.
Przychody
funduszu
emerytalno-rentowego
zaplanowano
w
wysoko ci
16.259.915 tys. zł, z tego:
1) dotacja z bud etu pa stwa (nie obejmuje wiadcze zleconych KRUS do wypłaty) –
14.998.903 tys. zł,
2) składki od rolników (oszacowane przy zało eniu, e składka kwartalna za ka dego
ubezpieczonego wynosi 30% emerytury podstawowej i 60% w przypadku rolników lub
domowników prowadz cych pozarolnicz działalno gospodarcz ) – 1.244.012 tys. zł,
3) pozostałe przychody – 17.000 tys. zł.
Dotacja z bud etu pa stwa stanowi 92,2% przychodów ogółem funduszu według
wpływów i jest wy sza w porównaniu do planu po zmianach w 2007 r. o 1.024.075 tys. zł,
tj. o 7,3%.
Przychody funduszu przeznaczone s m.in. na finansowanie:
- emerytur rolniczych oraz rent rolniczych,
- dodatków do emerytur i rent (dodatki piel gnacyjne, dodatki dla sierot zupełnych),
- zasiłków pogrzebowych rolnych,
- składek na ubezpieczenie zdrowotne płaconych za rolników i ich domowników.
Bior c pod uwag przede wszystkim katalog wiadcze finansowanych ze rodków
Funduszu, wydatki zaplanowano w wysoko ci 16.262.035 tys. zł przy uwzgl dnieniu
nast puj cych zało e :
-
wiadczenia emerytalno-rentowe b d waloryzowane od marca wska nikiem waloryzacji
105,6%,
- przeci tna miesi czna liczba emerytur i rent wyniesie w 2008 r. 1.484,5 tys., co oznacza
spadek liczby wiadcze o 45,8 tys. w porównaniu z przewidywanym wykonaniem
za 2007 r.
Na koniec 2008 r. zaplanowano, e stan funduszu emerytalno-rentowego wyniesie
46.390 tys. zł, w tym: rodki pieni ne 15.000 tys. zł, nale no ci 389.971 tys. zł oraz
zobowi zania (minus) 618.581 tys. zł.
225
Fundusz Prewencji i Rehabilitacji
Fundusz prewencji i rehabilitacji działa na podstawie ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r.
o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Fundusz prewencji i rehabilitacji przeznaczony jest na finansowanie bezpo rednich
kosztów osobowych i rzeczowych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego zwi zanych
z zapobieganiem wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym rolników.
Zadanie to realizowane jest poprzez:
- analizowanie przyczyn wypadków i chorób,
- prowadzenie dobrowolnych nieodpłatnych szkole i instrukta u w zakresie zasad ochrony
ycia i zdrowia w gospodarstwie rolnym oraz post powania w razie wypadku przy pracy,
- upowszechnianie wiedzy o zagro eniach wypadkami przy pracy rolniczej i rolniczych
chorobach zawodowych.
Przychody Funduszu zaplanowano w wysoko ci 32.724 tys. zł, w tym:
- odpis z funduszu składkowego – 27.724 tys. zł,
- dotacja z bud etu pa stwa – 5.000 tys. zł.
Dotacja z bud etu pa stwa stanowi 15,3% przychodów ogółem funduszu i jest wy sza
w porównaniu do 2007 r. o 500 tys. zł, tj. o 11,1%.
Przychodami funduszu mog by tak e odsetki od rodków na rachunkach bankowych
oraz wpływy zwi zane z prowadzeniem działalno ci w zakresie prewencji i rehabilitacji.
rodki funduszu przeznaczane s m.in. na:
- utrzymanie obiektów prowadzonych przez Kas w celu realizacji zada z zakresu
prewencji i rehabilitacji,
- finansowanie zada na rzecz pomocy ubezpieczonym i osobom uprawnionym do
wiadcze z ubezpieczenia wykazuj cym niezdolno do pracy w gospodarstwie rolnym
albo zagro onym tak niezdolno ci , w korzystaniu z ró nych form rehabilitacji.
Wydatki funduszu zaplanowano w wysoko ci 33.044 tys. zł z tego:
- wydatki bie ce (w tym wydatki na wiadczenia zdrowotne i działania prewencyjne) –
30.344 tys. zł,
- wydatki inwestycyjne – 2.700 tys. zł.
Planowany stan funduszu prewencji i rehabilitacji na koniec 2008 r. wynosi 160 tys. zł.
226
Fundusz Administracyjny
Fundusz administracyjny działa na podstawie ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r.
o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Fundusz tworzy si z odpisów od funduszu składkowego w wysoko ci do 9%
planowanych wydatków oraz z odpisów od funduszu emerytalno-rentowego w wysoko ci do
3,5% planowanych wydatków oraz refundacji przez NFZ kosztów zwi zanych z realizacj
ubezpieczenia zdrowotnego. W razie wyst pienia niedoboru fundusz administracyjny jest
zasilany ze rodków funduszu składkowego.
Zdecydowan wi kszo dochodów funduszu administracyjnego zapewnia odpis od
funduszu emerytalno-rentowego, a wi c de facto dotacja z bud etu pa stwa. Przychody
funduszu administracyjnego mog równie pochodzi z odsetek od rodków na rachunkach
bankowych, refundacji z Funduszu Ubezpiecze Społecznych kosztów obsługi wiadcze
w przypadku zbiegu prawa do wiadcze .
Przychody funduszu z powy szych tytułów zaplanowano w wysoko ci 511.991 tys. zł,
z tego:
- odpis z funduszu emerytalno rentowego – 380.000 tys. zł,
- odpis z funduszu składkowego – 49.904 tys. zł,
- pozostałe przychody – 82.087 tys. zł
(refundacja przez ZUS kosztów obsługi tzw. wiadcze zbiegowych; refundacja kosztów
obsługi: ubezpiecze zdrowotnych, wiadcze kombatanckich, rent strukturalnych, rent
socjalnych).
Przychody funduszu finansuj m.in.:
- wydatki na pokrycie kosztów poboru składki i wypłaty wiadcze z ubezpieczenia,
- wydatki na obsług administracyjno-ksi gow funduszy oraz jednostek organizacyjnych
KRUS,
- inwestycje KRUS (obiekty budowlane).
Bior c pod uwag katalog zada finansowanych ze rodków funduszu, wydatki
zaplanowano w wysoko ci 517.383 tys. zł, w tym:
- wydatki bie ce – 488.972 tys. zł,
- wydatki inwestycyjne – 23.607 tys. zł.
227
Wydatki bie ce to w szczególno ci:
- koszty przekazywania wiadcze (opłaty pocztowe, wydatki na usługi bankowe),
- wypłaty wynagrodze (z pochodnymi) dla zatrudnionych przez Kas ,
- zakup materiałów i wyposa enia, zakup energi , zakup usług remontowych, zakładowy
fundusz wiadcze socjalnych, ró ne opłaty i składki.
Ponadto w zwi zku z umow kredytow mi dzy Rz dem RP a Bankiem wiatowym
dotycz c współfinansowania Poakcesyjnego Programu Wsparcia Obszarów Wiejskich
(PPWOW) w wydatkach funduszu administracyjnego zaplanowano 10% wkład własny w
wysoko ci 4.804 tys. zł. Na realizacj powy szej umowy kredytowej KRUS b dzie
otrzymywał rodki przeznaczone na reform administracyjn i usprawnienie systemu
informatycznego.
Planowany stan funduszu administracyjnego na koniec 2008 r. wynosi 1.000 tys. zł,
z tego rodki pieni ne w wysoko ci 45.285 tys. zł, nale no ci 3.315 tys. zł oraz
zobowi zania (minus) 48.000 tys. zł.
5.2. Fundusze zwi zane z zadaniami socjalnymi pa stwa
Do tej grupy funduszy mo emy zaliczy :
1) Fundusz Pracy,
2) Pa stwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
3) Fundusz Gwarantowanych wiadcze Pracowniczych.
Do głównych zada realizowanych przez ww. fundusze mo emy zaliczy : zasiłki dla
bezrobotnych ł cznie ze składkami na ubezpieczenia społeczne, zasiłki przedemerytalne,
szkolenia bezrobotnych i
rodki na aktywizacj bezrobotnych, dofinansowanie do
wynagrodze pracowników niepełnosprawnych oraz finansowanie składek na ubezpieczenia
społeczne zatrudnianych osób niepełnosprawnych jak równie osób niepełnosprawnych
podejmuj cych po raz pierwszy działalno gospodarcz , ochron roszcze pracowniczych
w razie niewypłacalno ci pracodawcy.
W tej grupie funduszy przychody zaplanowano w wysoko ci 13.239.794 tys. zł, a
wydatki 11.182.097 tys. zł.
Zasilenie z bud etu pa stwa w postaci dotacji otrzymał jeden fundusz w wysoko ci
930.000 tys. zł.
228
Fundusz Pracy
Fundusz Pracy działa na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Stan funduszu na pocz tek 2008 roku wyniesie 1.875.825 tys. zł, z tego: rodki
pieni ne - 1.765.825 tys. zł, nale no ci – 220.000 tys. zł oraz zobowi zania –
110.000 tys. zł.
Przychody Funduszu Pracy zaplanowano w wysoko ci 8.176.511 tys. zł. Na przychody
Funduszu Pracy składaj si :
- składki płacone przez pracodawców za zatrudnionych pracowników oraz składki płacone
przez osoby prowadz ce pozarolnicz działalno - 7.752.600 tys. zł,
-
rodki z bud etu Uni Europejskiej, głównie z tytułu realizacji projektów na rzecz
przeciwdziałania
bezrobociu
współfinansowanych
z
Europejskiego
Funduszu
Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich
(SPO RZL) oraz Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) – 308.911 tys. zł, w tym
dotacja rozwojowa – 81.969 tys. zł,
- pozostałe przychody Funduszu Pracy, przede wszystkim z tytułu odsetek od rodków
Funduszu Pracy znajduj cych si na rachunkach bankowych, odsetek od udzielonych
z Funduszu Pracy po yczek na podj cie przez bezrobotnych działalno ci gospodarczej
lub utworzenie przez pracodawców dodatkowych miejsc pracy, oraz kar i grzywien z tytułu
nieprzestrzegania przepisów ustawy - 115.000 tys. zł.
Wydatki Funduszu Pracy zaplanowano w wysoko ci 5.949.500 tys. zł.
Z Funduszu Pracy finansowane b d :
1) zasiłki dla bezrobotnych i składki na ubezpieczenia społeczne od zasiłków –
2.083.200 tys. zł, z tego:
- zasiłki dla bezrobotnych – 1.659.700 tys. zł; przyj to, e wypłaconych zostanie
redniorocznie ok. 253 tys. zasiłków, a przeci tna wysoko podstawowego zasiłku
wyniesie 545,60 zł,
- składki na ubezpieczenia społeczne od zasiłków dla bezrobotnych - 423.500 tys. zł,
2) dodatki aktywizacyjne – 117.600 tys. zł, przyj to,
e wypłaconych zostanie
redniorocznie 40 tys. dodatków aktywizacyjnych osobom, które w okresie posiadania
prawa do zasiłku dla bezrobotnych podj ły zatrudnienie lub inn prac zarobkow ;
przeci tna wysoko dodatku aktywizacyjnego wyniesie 245 zł;
229
płacona przez rolników pokrywa tylko cz
wydatków. Zgodnie z planem finansowym
funduszu na 2008 r. składki stanowi b d zaledwie 7,7% ogółu przychodów funduszu.
Przychody
funduszu
emerytalno-rentowego
zaplanowano
w
wysoko ci
16.259.915 tys. zł, z tego:
1) dotacja z bud etu pa stwa (nie obejmuje wiadcze zleconych KRUS do wypłaty) –
14.998.903 tys. zł,
2) składki od rolników (oszacowane przy zało eniu, e składka kwartalna za ka dego
ubezpieczonego wynosi 30% emerytury podstawowej i 60% w przypadku rolników lub
domowników prowadz cych pozarolnicz działalno gospodarcz ) – 1.244.012 tys. zł,
3) pozostałe przychody – 17.000 tys. zł.
Dotacja z bud etu pa stwa stanowi 92,2% przychodów ogółem funduszu według
wpływów i jest wy sza w porównaniu do planu po zmianach w 2007 r. o 1.024.075 tys. zł,
tj. o 7,3%.
Przychody funduszu przeznaczone s m.in. na finansowanie:
- emerytur rolniczych oraz rent rolniczych,
- dodatków do emerytur i rent (dodatki piel gnacyjne, dodatki dla sierot zupełnych),
- zasiłków pogrzebowych rolnych,
- składek na ubezpieczenie zdrowotne płaconych za rolników i ich domowników.
Bior c pod uwag przede wszystkim katalog wiadcze finansowanych ze rodków
Funduszu, wydatki zaplanowano w wysoko ci 16.262.035 tys. zł przy uwzgl dnieniu
nast puj cych zało e :
-
wiadczenia emerytalno-rentowe b d waloryzowane od marca wska nikiem waloryzacji
105,6%,
- przeci tna miesi czna liczba emerytur i rent wyniesie w 2008 r. 1.484,5 tys., co oznacza
spadek liczby wiadcze o 45,8 tys. w porównaniu z przewidywanym wykonaniem
za 2007 r.
Na koniec 2008 r. zaplanowano, e stan funduszu emerytalno-rentowego wyniesie
46.390 tys. zł, w tym: rodki pieni ne 15.000 tys. zł, nale no ci 389.971 tys. zł oraz
zobowi zania (minus) 618.581 tys. zł.
225
Fundusz Prewencji i Rehabilitacji
Fundusz prewencji i rehabilitacji działa na podstawie ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r.
o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Fundusz prewencji i rehabilitacji przeznaczony jest na finansowanie bezpo rednich
kosztów osobowych i rzeczowych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego zwi zanych
z zapobieganiem wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym rolników.
Zadanie to realizowane jest poprzez:
- analizowanie przyczyn wypadków i chorób,
- prowadzenie dobrowolnych nieodpłatnych szkole i instrukta u w zakresie zasad ochrony
ycia i zdrowia w gospodarstwie rolnym oraz post powania w razie wypadku przy pracy,
- upowszechnianie wiedzy o zagro eniach wypadkami przy pracy rolniczej i rolniczych
chorobach zawodowych.
Przychody Funduszu zaplanowano w wysoko ci 32.724 tys. zł, w tym:
- odpis z funduszu składkowego – 27.724 tys. zł,
- dotacja z bud etu pa stwa – 5.000 tys. zł.
Dotacja z bud etu pa stwa stanowi 15,3% przychodów ogółem funduszu i jest wy sza
w porównaniu do 2007 r. o 500 tys. zł, tj. o 11,1%.
Przychodami funduszu mog by tak e odsetki od rodków na rachunkach bankowych
oraz wpływy zwi zane z prowadzeniem działalno ci w zakresie prewencji i rehabilitacji.
rodki funduszu przeznaczane s m.in. na:
- utrzymanie obiektów prowadzonych przez Kas w celu realizacji zada z zakresu
prewencji i rehabilitacji,
- finansowanie zada na rzecz pomocy ubezpieczonym i osobom uprawnionym do
wiadcze z ubezpieczenia wykazuj cym niezdolno do pracy w gospodarstwie rolnym
albo zagro onym tak niezdolno ci , w korzystaniu z ró nych form rehabilitacji.
Wydatki funduszu zaplanowano w wysoko ci 33.044 tys. zł z tego:
- wydatki bie ce (w tym wydatki na wiadczenia zdrowotne i działania prewencyjne) –
30.344 tys. zł,
- wydatki inwestycyjne – 2.700 tys. zł.
Planowany stan funduszu prewencji i rehabilitacji na koniec 2008 r. wynosi 160 tys. zł.
226
Fundusz Administracyjny
Fundusz administracyjny działa na podstawie ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r.
o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Fundusz tworzy si z odpisów od funduszu składkowego w wysoko ci do 9%
planowanych wydatków oraz z odpisów od funduszu emerytalno-rentowego w wysoko ci do
3,5% planowanych wydatków oraz refundacji przez NFZ kosztów zwi zanych z realizacj
ubezpieczenia zdrowotnego. W razie wyst pienia niedoboru fundusz administracyjny jest
zasilany ze rodków funduszu składkowego.
Zdecydowan wi kszo dochodów funduszu administracyjnego zapewnia odpis od
funduszu emerytalno-rentowego, a wi c de facto dotacja z bud etu pa stwa. Przychody
funduszu administracyjnego mog równie pochodzi z odsetek od rodków na rachunkach
bankowych, refundacji z Funduszu Ubezpiecze Społecznych kosztów obsługi wiadcze
w przypadku zbiegu prawa do wiadcze .
Przychody funduszu z powy szych tytułów zaplanowano w wysoko ci 511.991 tys. zł,
z tego:
- odpis z funduszu emerytalno rentowego – 380.000 tys. zł,
- odpis z funduszu składkowego – 49.904 tys. zł,
- pozostałe przychody – 82.087 tys. zł
(refundacja przez ZUS kosztów obsługi tzw. wiadcze zbiegowych; refundacja kosztów
obsługi: ubezpiecze zdrowotnych, wiadcze kombatanckich, rent strukturalnych, rent
socjalnych).
Przychody funduszu finansuj m.in.:
- wydatki na pokrycie kosztów poboru składki i wypłaty wiadcze z ubezpieczenia,
- wydatki na obsług administracyjno-ksi gow funduszy oraz jednostek organizacyjnych
KRUS,
- inwestycje KRUS (obiekty budowlane).
Bior c pod uwag katalog zada finansowanych ze rodków funduszu, wydatki
zaplanowano w wysoko ci 517.383 tys. zł, w tym:
- wydatki bie ce – 488.972 tys. zł,
- wydatki inwestycyjne – 23.607 tys. zł.
227
Wydatki bie ce to w szczególno ci:
- koszty przekazywania wiadcze (opłaty pocztowe, wydatki na usługi bankowe),
- wypłaty wynagrodze (z pochodnymi) dla zatrudnionych przez Kas ,
- zakup materiałów i wyposa enia, zakup energi , zakup usług remontowych, zakładowy
fundusz wiadcze socjalnych, ró ne opłaty i składki.
Ponadto w zwi zku z umow kredytow mi dzy Rz dem RP a Bankiem wiatowym
dotycz c współfinansowania Poakcesyjnego Programu Wsparcia Obszarów Wiejskich
(PPWOW) w wydatkach funduszu administracyjnego zaplanowano 10% wkład własny w
wysoko ci 4.804 tys. zł. Na realizacj powy szej umowy kredytowej KRUS b dzie
otrzymywał rodki przeznaczone na reform administracyjn i usprawnienie systemu
informatycznego.
Planowany stan funduszu administracyjnego na koniec 2008 r. wynosi 1.000 tys. zł,
z tego rodki pieni ne w wysoko ci 45.285 tys. zł, nale no ci 3.315 tys. zł oraz
zobowi zania (minus) 48.000 tys. zł.
5.2. Fundusze zwi zane z zadaniami socjalnymi pa stwa
Do tej grupy funduszy mo emy zaliczy :
1) Fundusz Pracy,
2) Pa stwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
3) Fundusz Gwarantowanych wiadcze Pracowniczych.
Do głównych zada realizowanych przez ww. fundusze mo emy zaliczy : zasiłki dla
bezrobotnych ł cznie ze składkami na ubezpieczenia społeczne, zasiłki przedemerytalne,
szkolenia bezrobotnych i
rodki na aktywizacj bezrobotnych, dofinansowanie do
wynagrodze pracowników niepełnosprawnych oraz finansowanie składek na ubezpieczenia
społeczne zatrudnianych osób niepełnosprawnych jak równie osób niepełnosprawnych
podejmuj cych po raz pierwszy działalno gospodarcz , ochron roszcze pracowniczych
w razie niewypłacalno ci pracodawcy.
W tej grupie funduszy przychody zaplanowano w wysoko ci 13.239.794 tys. zł, a
wydatki 11.182.097 tys. zł.
Zasilenie z bud etu pa stwa w postaci dotacji otrzymał jeden fundusz w wysoko ci
930.000 tys. zł.
228
Fundusz Pracy
Fundusz Pracy działa na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Stan funduszu na pocz tek 2008 roku wyniesie 1.875.825 tys. zł, z tego: rodki
pieni ne - 1.765.825 tys. zł, nale no ci – 220.000 tys. zł oraz zobowi zania –
110.000 tys. zł.
Przychody Funduszu Pracy zaplanowano w wysoko ci 8.176.511 tys. zł. Na przychody
Funduszu Pracy składaj si :
- składki płacone przez pracodawców za zatrudnionych pracowników oraz składki płacone
przez osoby prowadz ce pozarolnicz działalno - 7.752.600 tys. zł,
-
rodki z bud etu Uni Europejskiej, głównie z tytułu realizacji projektów na rzecz
przeciwdziałania
bezrobociu
współfinansowanych
z
Europejskiego
Funduszu
Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich
(SPO RZL) oraz Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) – 308.911 tys. zł, w tym
dotacja rozwojowa – 81.969 tys. zł,
- pozostałe przychody Funduszu Pracy, przede wszystkim z tytułu odsetek od rodków
Funduszu Pracy znajduj cych si na rachunkach bankowych, odsetek od udzielonych
z Funduszu Pracy po yczek na podj cie przez bezrobotnych działalno ci gospodarczej
lub utworzenie przez pracodawców dodatkowych miejsc pracy, oraz kar i grzywien z tytułu
nieprzestrzegania przepisów ustawy - 115.000 tys. zł.
Wydatki Funduszu Pracy zaplanowano w wysoko ci 5.949.500 tys. zł.
Z Funduszu Pracy finansowane b d :
1) zasiłki dla bezrobotnych i składki na ubezpieczenia społeczne od zasiłków –
2.083.200 tys. zł, z tego:
- zasiłki dla bezrobotnych – 1.659.700 tys. zł; przyj to, e wypłaconych zostanie
redniorocznie ok. 253 tys. zasiłków, a przeci tna wysoko podstawowego zasiłku
wyniesie 545,60 zł,
- składki na ubezpieczenia społeczne od zasiłków dla bezrobotnych - 423.500 tys. zł,
2) dodatki aktywizacyjne – 117.600 tys. zł, przyj to,
e wypłaconych zostanie
redniorocznie 40 tys. dodatków aktywizacyjnych osobom, które w okresie posiadania
prawa do zasiłku dla bezrobotnych podj ły zatrudnienie lub inn prac zarobkow ;
przeci tna wysoko dodatku aktywizacyjnego wyniesie 245 zł;
229
Dokumenty związane z tym projektem:
-
druk-nr-16
› Pobierz plik
-
16-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
16-Strategia-zarzadzania-dlugiem
› Pobierz plik
-
trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik