eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008

- roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 16
  • Data wpłynięcia: 2007-11-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2008
  • data uchwalenia: 2008-01-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 117

16-uzasadnienie

4.10. Zdrowie i polityka społeczna
1. Zdrowie
Nakłady ze rodków publicznych na ochron zdrowia w latach 2007 – 2008 według
poszczególnych ródeł finansowania przedstawiaj si nast puj co:

2007 r.
2008 r.


(w tys. zł)
1)
wydatki bud etu pa stwa w dziale ochrona zdrowia
bez składek na ubezpieczenie zdrowotne
4.283.632
5.328.697
2)
składki na ubezpieczenie zdrowotne finansowane
z bud etu pa stwa
2.660.720
3.575.453
3)
przychody Narodowego Funduszu Zdrowia po
wyeliminowaniu transferów z bud etu pa stwa
39.472.589
44.153.787
4)
spłata po yczki zaci gni tej przez Kasy Chorych
w 2000 r.
- 80.183


Razem
46.336.758
53.057.937

S one realizowane przede wszystkim ze rodków Narodowego Funduszu Zdrowia przy
współudziale bud etu pa stwa.
Prezentowane nakłady na ochron zdrowia nie obejmuj wydatków ponoszonych przez
jednostki samorz du terytorialnego ze rodków własnych.
Z zestawienia powy ej wynika, e nakłady na ochron zdrowia w 2008 r. b d wy sze
od nakładów poniesionych w 2007 r. o 6.721.179 tys. zł. Oznacza to wzrost nominalny
o 14,5% a realny o 11,9%.
Głównym celem finansowania z bud etu pa stwa zada w obszarze zdrowie jest
zapewnienie:
1) wła ciwego poziomu kształcenia kadr medycznych,
2) dost pu do szczególnie istotnych z punktu widzenia polityki zdrowotnej pa stwa
i kosztownych wiadcze opieki zdrowotnej, nie obj tych finansowaniem w ramach
systemu ubezpieczenia zdrowotnego,
3) opracowania i wdro enia okre lonych rozwi za w organizacji systemu opieki
zdrowotnej,
4) wła ciwego nadzoru nad produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi i produktami
biobójczymi oraz nad kosmetykami w zakresie bezpiecze stwa zdrowia ludzi,

200
5) nadzoru oraz finansowania systemu Pa stwowego Ratownictwa Medycznego,
6) warunków i nadzoru sanitarnego kraju.
W zakresie szkolnictwa wy szego celem jest zapewnienie wysokich standardów
nauczania koniecznych do wykształcenia wykwalifikowanej kadry medycznej oraz
dostosowanie systemu kształcenia do norm Uni Europejskiej. Osi gni cie tego celu mo liwe
b dzie dzi ki:
− kształceniu studentów na kierunkach medycznych (wraz z kształceniem praktycznym
zwi zanym z udzielaniem wiadcze zdrowotnych),
− kształceniu doktorantów na kierunkach medycznych,
− kształceniu w ramach kursów specjalizacyjnych,
− zapewnianiu pomocy materialnej dla studentów,
− wymianie studentów i pracowników naukowo – dydaktycznych z uczelniami w pa stwach
rodkowo-europejskich,
− nagradzaniu studentów szczególnie wyró niaj cych si w nauce poprzez przyznawanie
najlepszym studentom stypendiów Ministra Zdrowia.
W projekcie bud etu na 2008 rok zaplanowano na realizacj tych celów
1.229.207 tys. zł. W ramach tych rodków wydatki bie ce stanowi kwot 1.187.998 tys. zł,
w tym dotacje na działalno dydaktyczn i pomoc materialn dla studentów
1.185.934 tys. zł, a wydatki maj tkowe 41.209 tys. zł.
W zakresie ochrony zdrowia najwa niejszym celem jest zapewnienie:
− funkcjonowania systemu pa stwowego ratownictwa medycznego,
− wykonywania i finansowania wysokospecjalistycznych wiadcze zdrowotnych,
− wykonywania i finansowania bada profilaktycznych, zakupu leków i sprz tu
medycznego w ramach programów polityki zdrowotnej pa stwa,
− zaopatrzenia w krew i produkty krwiopochodne,
− wła ciwego nadzoru nad produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi i produktami
biobójczymi oraz nad kosmetykami w zakresie bezpiecze stwa zdrowia ludzi,
− funkcjonowania pa stwowej inspekcji sanitarnej i nadzoru sanitarnego zwłaszcza
w zakresie bezpiecze stwa ywno ci i wody do picia,
− kształcenia podyplomowego kadr medycznych.
201
Ratownictwo medyczne
Podstawowym celem jest zwi kszenie dost pno ci do wiadcze zdrowotnych udzielanych
w sytuacji zagro enia zdrowia lub ycia przez jednostki systemu Pa stwowego Ratownictwa
Medycznego, zapewnienie udzielania wiadcze zdrowotnych na wysokim poziomie opartym
o standardy obowi zuj ce w pa stwach zachodnich (ratownictwo przedszpitalne
i wyspecjalizowane oddziały szpitalne), jak równie niezb dnych rozwi za w zakresie
powiadamiania o stanach nagłych (centra powiadamiania ratunkowego).
Od 2007 r. ze rodków bud etu pa stwa s finansowane zadania zespołów ratownictwa
medycznego (do ko ca 2006 r. realizowane ze rodków Narodowego Funduszu Zdrowia),
działalno centrów powiadamiania ratunkowego (do ko ca roku 2006 bud et pa stwa
dofinansowywał wydatki pozapłacowe centrów).
W zakresie ratownictwa medycznego głównymi zadaniami b dzie:
− zapewnienie funkcjonowania zespołów ratownictwa medycznego oraz Lotniczego
Pogotowia Ratunkowego umo liwiaj cego wiadczenie usług w zakresie ratownictwa
medycznego,
− realizacja programu wieloletniego „Wymiana migłowców Samodzielnego Publicznego
Zakładu Opieki Zdrowotnej Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w latach 2005-2010”
dotycz cego zakupu nowych migłowców spełniaj cych wymogi prawa lotniczego,
− przyjmowanie przez centra powiadamiania ratunkowego zgłosze z numeru alarmowego
112 i przekierunkowywanie zgłosze do wła ciwej jednostki Policji, Pa stwowej Stra y
Po arnej oraz pogotowia ratunkowego.
W projekcie bud etu na 2008 r. na realizacj w/w celu zaplanowano 1.561.944 tys. zł
(o 17,3% wi cej w stosunku do roku 2007), w tym głównie w bud ecie Ministra Zdrowia
149.686 tys. zł oraz w rezerwach celowych bud etu pa stwa 1.410.383 tys. zł. W ramach
rodków uj tych w cz ci 46 – Zdrowie finansowane b d : działalno bie ca SP ZOZ
Lotnicze Pogotowie Ratunkowe 37.636 tys. zł, program wieloletni pn. „Wymiana migłowców
Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Lotnicze Pogotowie Ratunkowe
w latach 2005 – 2010” 109.900 tys. zł oraz najpilniejsze inwestycje Lotniczego Pogotowia
Ratunkowego 2.150 tys. zł. rodki uj te w rezerwie celowej zostan przeznaczone na
realizacj wynikaj cych z ustawy o Pa stwowym Ratownictwie Medycznym zada
wojewodów - finansowanie działalno ci centrów powiadamiania ratunkowego 69.100 tys. zł
oraz zada zespołów ratownictwa medycznego 1.341.283 tys. zł.
wiadczenia wysokospecjalistyczne
Głównym celem b dzie zapewnienie dost pno ci do wysokospecjalistycznych wiadcze
zdrowotnych, realizowanych zgodnie z postanowieniami rozporz dzenia Ministra Zdrowia
z dnia 13 grudnia 2004 r. w sprawie wiadcze wysokospecjalistycznych finansowanych
z bud etu pa stwa, z cz ci pozostaj cej w dyspozycji ministra wła ciwego do spraw
zdrowia.

202
Od 2008 r. do katalogu wysokospecjalistycznych wiadcze zdrowotnych wprowadzona
zostanie nowa procedura – „Przeszczepianie trzustki”.
Realizacja zada w tym zakresie b dzie polegała na:
− umo liwieniu
przeprowadzania
zabiegów
przeszczepienia
autologicznego
i al ogenicznego szpiku, przeszczepiania w troby, nerki i trzustki, serca oraz płuca,
immunoablacja, radioterapia onkologiczna, kardiologia i kardiochirurgia,
− d
eniu do zaspokojenia potrzeb w zakresie wiadcze wysokospecjalistycznych,
zwłaszcza, e w niektórych przypadkach zastosowanie ich jest ta sze od innych metod
leczenia,
− umo liwieniu wykonywania w jak najszybszym terminie usług zdrowotnych ze wzgl du na
zagro enie ycia lub zdrowia pacjentów.
W projekcie bud etu na 2008 rok na realizacj wiadcze wysokospecjalistycznych
zaplanowano 397.420 tys. zł. Cało kwoty stanowi wydatki bie ce, które umo liwi
realizacj
wiadcze zdrowotnych w zakresie przeszczepów szpiku, narz dów
unaczynionych i innych zabiegów transplantologicznych, w tym w zakresie kardiochirurgi ,
w ramach zawieranych przez Ministerstwo Zdrowia umów na realizacj wiadcze
wysokospecjalistycznych z jednostkami posiadaj cymi akredytacj na ich wykonywanie.
Programy polityki zdrowotnej
W zakresie programów polityki zdrowotnej przewiduje si realizacj nast puj cych celów
i zada :
− zmniejszenie wska nika zachorowalno ci i umieralno ci z powodu nowotworów
zło liwych oraz chorób układu kr enia,
− zapewnienie bezpiecze stwa przetaczanej krwi i jej składników, poprawa jako ci leczenia
chorych na hemofili , uchronienie noworodków przed chorob hemolityczn wywołan
niezgodno ci antygenu D pomi dzy matk i płodem,
− popraw opieki nad noworodkami i kobiet ci
arn w Polsce,
− popraw zdrowotno ci społecze stwa,
− leczenie antyretrowirusowe osób yj cych z HIV i chorych na AIDS w Polsce,
− realizacj programu psychiatrycznej opieki zdrowotnej,
− realizacj „Narodowego Programu Rozwoju Medycyny Transplantacyjnej na lata
2006-2009 POLGRAFT”.
rodki uj te w projekcie bud etu na 2008 r. na realizacj w/w celów wynosz 575.330 tys. zł.
W ramach tych rodków kwot 325.730 tys. zł stanowi wydatki bie ce, a 249.600 tys. zł
wydatki maj tkowe (głównie na realizacj „Narodowego programu zwalczania chorób
nowotworowych” – 190.000 tys. zł).

203
Publiczna słu ba krwi
Podstawowym celem b dzie zapewnienie wła ciwego funkcjonowania publicznej słu by krwi
w Polsce poprzez realizacj nast puj cych działa :
− wykonywanie zada regionalnych centrów krwiodawstwa i krwiolecznictwa oraz Centrum
Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa MSWiA w zakresie pobierania, gromadzenia,
konserwacji, przechowywania i wydawania krwi oraz zaopatrywania zakładów opieki
zdrowotnej w krew i jej składniki oraz w produkty krwiopochodne i wytwórni
farmaceutycznych w osocze krwi,
− finansowanie działalno ci Narodowego Centrum Krwi – jednostki bud etowej utworzonej
i finansowanej przez Ministra Zdrowia,
− realizacj zada zwi zanych z nadawaniem tytułów i odznak przyznawanych honorowym
dawcom krwi zgodnie z art. 7 i 8 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej słu bie
krwi.
rodki uj te w projekcie bud etu na 2008 r. na realizacj w/w celów wynosz 103.900 tys. zł.
W ramach tych rodków kwot 100.124 tys. zł stanowi wydatki bie ce, w tym 98.130 tys. zł
stanowi dotacje dla centrów krwiodawstwa i krwiolecznictwa a 3.776 tys. zł wydatki
maj tkowe.
Nadzór nad produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi i produktami biobójczymi oraz
nad kosmetykami w zakresie bezpiecze stwa zdrowia ludzi
D y si b dzie do zapewnienia skuteczno ci i jako ci produktów leczniczych, dost pu do
produktów leczniczych, wyrobów medycznych, produktów biobójczych i kosmetyków oraz
bezpiecze stwa ich stosowania poprzez zapewnienie funkcjonowania Urz du Rejestracji
Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych oraz Głównego
Inspektoratu Farmaceutycznego.
Działania w tym zakresie polega b d na:
− prowadzeniu procesu rejestracyjnego produktów leczniczych, wyrobów medycznych
i produktów biobójczych, w tym harmonizacji dostosowuj cej dokumentacj produktów
leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
− prowadzeniu Rejestru Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej,
− wydawaniu pozwole na prowadzenie bada klinicznych produktów leczniczych oraz
prowadzenie Centralnej Ewidencji Bada Klinicznych i Centralnej Ewidencji zgłaszanych
niepo danych działa produktów leczniczych,
− monitorowaniu działa niepo
danych produktów leczniczych,
− prowadzeniu kontroli systemu monitorowania bezpiecze stwa stosowania produktów
leczniczych oraz wdro eniu kontroli zatru produktami biobójczymi,

204
strony : 1 ... 30 ... 39 . [ 40 ] . 41 ... 50 ... 76

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: