Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008
- roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 16
- Data wpłynięcia: 2007-11-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2008
- data uchwalenia: 2008-01-23
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 117
16-uzasadnienie
sfinansowanie inwestycji na liniach kolejowych o znaczeniu wył cznie obronnym
przeznaczona b dzie kwota 14.100 tys. zł.
Drugim obszarem priorytetowego inwestowania w polski system transportowy s drogi
krajowe. Konieczno przyspieszenia programu budowy głównej sieci dróg w Polsce wynika
nie tylko z jej stanu oraz oczekiwa społecznych, ale tak e z potrzeby pilnego jej
dostosowania do standardów UE, do czego zobowi zuje Polsk Traktat Akcesyjny, w tym
przede wszystkim do nacisków 115 kN/o dopuszczanych w krajach zachodnioeuropejskich.
Dodatkowym impulsem do przy pieszenia budowy i przebudowy wybranych ci gów dróg
krajowych jest organizacja w Polsce i Ukrainie finałowego Turnieju Mistrzostw Europy
w piłce no nej EURO 2012. Transport drogowy wykonuj cy obecnie ponad 75% ogólnych
przewozów ładunków mierzonych w tonach, jest gał zi o absolutnie kluczowym znaczeniu
dla polskiej gospodarki. Rynek przewozów drogowych jest rynkiem zderegulowanym
i opartym na silnej konkurencji, a przez to bardzo sprawnym i szybko reaguj cym na zmiany
w otoczeniu gospodarczym. Prognozy dla tego rynku s bardzo korzystne i przewiduj
wzrost przewozów do 2013 r. o 20% - 35%.
W transporcie drogowym wa nym celem jest dalsza poprawa warunków przewozu
towarów i osób, ze szczególnym uwzgl dnieniem działa na rzecz wzrostu bezpiecze stwa
ruchu drogowego. Wpływ na bezpiecze stwo ruchu drogowego oraz na rodowisko
naturalne ma stan techniczny taboru samochodowego. Stan taboru u ywanego
w transporcie drogowym ładunków poprawia si i obecnie około połowy pojazdów to pojazdy
maj ce nie wi cej ni 10 lat. Szczególnie dobra jest sytuacja w transporcie
mi dzynarodowym, gdzie około 80% pojazdów ma nie wi cej ni 5 lat. Znacznie gorszy jest
stan autobusów, z których 73% ma wi cej ni 10 lat. W celu poprawy bezpiecze stwa ruchu
drogowego opracowano „Program Bezpiecze stwa Ruchu Drogowego Gambit 2005”,
przyj ty przez Rad Ministrów w kwietniu 2005 r. do realizacji w okresie do 2013 r. Wydano
przepisy umo liwiaj ce wdro enie systemu tachografów cyfrowych, co powinno spowodowa
zasadnicz popraw skuteczno ci pracy organów kontrolnych w walce o przestrzeganie
przepisów dotycz cych czasu prowadzenia pojazdów w transporcie drogowym. Poprawie
bezpiecze stwa w transporcie słu y tak e wydanie polskiej wersji Umowy ADR dotycz cej
drogowego przewozu towarów niebezpiecznych oraz nowelizacja zwi zanych z tym
przepisów.
W ostatnim roku Rz d podj ł działania słu ce zwi kszeniu tempa budowy autostrad,
dróg ekspresowych i przebudowy dróg krajowych. Opracowano kompleksowy Program
Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2008 – 2012. Przewidywane efekty roku 2008
to przekazanie do eksploatacji 94 km autostrad, 132 km dróg ekspresowych i 100 km
obwodnic miast i 294 km przebudowanych kompleksowo istniej cych dróg krajowych
125
w ramach wzmocnie . Wzrastaj ce tempo budownictwa drogowego w latach 2006-2007
zostanie jeszcze wzmocnione w 2008 r. dzi ki przewidywanemu rozpocz ciu realizacji
powa nych projektów inwestycyjnych współfinansowanych ze rodków funduszy unijnych
w ramach realizacji programów wspomnianych wcze niej.
W 2008 r. w zakresie budownictwa drogowego przewiduje si :
1. Budow autostrad i dróg ekspresowych.
Realizowane b d : autostrada A-1 na odcinku od Nowych Marz do Strykowa oraz
od Pyrzowic do Gorzyczek (granica pa stwa), autostrada A-4 odcinki: Zgorzelec –
Krzy owa oraz Wielicka – Szarów, przebudowa jezdni południowej odcinka Olszyna
Golnice autostrady A-18, a tak e obwodnica Wrocławia A-8.
Realizowane b d odcinki nast puj cych dróg ekspresowych S-1, S-2, S-3, S-5, S-7,
S-8, S-10, S-11, S-17, S-19, S-22, S-69.
2. Dostosowanie dróg krajowych do normy naciskowej dla samochodów ci arowych
115 kN/o .
W ramach tego działania b d prowadzone w pierwszej kolejno ci roboty na drogach
stanowi cych ci gi mi dzynarodowe o zwi kszonym ruchu pojazdów ci arowych.
Realizowane b d wzmocnienia na odcinkach dróg krajowych nr : 1, 2, 3, 4, 7, 8, 12, 16,
20, 50, 61, 63 i 81. Wzmacniane drogi krajowe przebiegaj w wi kszo ci w korytarzach
transportowych I, II, III i VI.
3. Wyprowadzenie ruchu drogowego z obszarów miejskich.
Wyprowadzenie ruchu drogowego z obszarów miejskich realizowane b dzie przez
budow obwodnic miast i miejscowo ci w ci gach dróg krajowych. Projekty do realizacji
wybierane s w oparciu o kryteria ruchowe, uci liwo ruchu dla mieszka ców oraz
wpływ na zmniejszenie liczby wypadków drogowych.
W 2008 r. planowana jest realizacja mi dzy innymi obwodnic nast puj cych
miejscowo ci: Wrocław /A-8/, Grójec /S-7/, Stargard /S-10/, Wyrzysk /S-10/, Ostrów
Wielkopolski /S-11/, Kowal /nr 1/, Mi dzyzdroje /nr 3/, Nowa Sól /nr 3/, Słupsk /nr 6/,
Pło sk /nr 7/, Augustów /nr 8/, Puławy /nr 12/, Ł knica /nr 12/, Wasilków /nr 19/,
Chojnice /nr 22/, Nowe Skalmierzyce /nr 25/, Konin /nr 25/, Biecz /nr 28/, My lina /nr 46/,
Gostynin /nr 60/.
4. Popraw stanu odcinków dróg w miastach i miejscowo ciach.
Odcinki dróg przebiegaj ce przez miasta s cz sto w złym stanie technicznym. Drogi te
wymagaj m.in. przebudowy skrzy owa , przebudowy sytemu odwodnienia,
wzmocnienia nawierzchni i budowy ci gów pieszych.
126
W 2008 roku planowane jest zako czenie przebudowy odcinków dróg krajowych
w miejscowo ciach: Starogard Gda ski /nr 22/, Pisz /nr 63/.
5. Zwi kszenie i wzmocnienie istniej cych obiektów mostowych oraz wiaduktów.
Mankamentem sieci dróg publicznych w Polsce jest niedostateczna liczba przepraw
mostowych oraz zły stan istniej cych mostów i wiaduktów.
Kontynuowana b dzie budowa mostów przez Wisł w Chełmnie w ci gu drogi krajowej
nr 1, w Nagnajowie w ci gu drogi krajowej nr 9 oraz w Puławach w ci gu drogi krajowej
nr 12, a tak e wiaduktów w Legionowie w ci gu drogi krajowej nr 61. Istotne znaczenie
dla transportu ma równie wzmocnienie istniej cych obiektów mostowych
zapewniaj cych popraw warunków ruchu, zapewnienie bezpiecze stwa u ytkowników,
wydłu enie trwało ci, a tak e niedopuszczenie do parali u komunikacyjnego na
najwa niejszych kierunkach transportowych w kraju.
6. Popraw bezpiecze stwa ruchu drogowego.
Realizacja celu „bezpiecze stwo ruchu drogowego” dotyczy miejsc szczególnie
niebezpiecznych o du ej ilo ci wypadków. Przewiduje si w tych miejscach przebudow
dróg i skrzy owa .
Podstawowym ródłem finansowania dróg krajowych b d rodki bud etowe, w tym
planowane w relacji do wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych, rodki na
programy finansowane z bud etu Uni Europejskiej krajowe i podlegaj ce refundacji z UE
oraz kredyty z Mi dzynarodowych Instytucji Finansowych i rodki Krajowego Funduszu
Drogowego.
W bud ecie ministra wła ciwego do spraw transportu zaplanowana została kwota
9.070.965 tys. zł, w tym 2.276.083 tys. zł stanowi wydatki na zadania realizowane
w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójno ci.
Niezale nie od ww. kwot ródłem finansowania inwestycji drogowych realizowanych
przez Generaln Dyrekcj Dróg Krajowych i Autostrad b d rodki Krajowego Funduszu
Drogowego w wysoko ci 1.996.700 tys. zł.
Obecnie w Polsce dynamicznie rozwijaj si przewozy transportem lotniczym. Du a
dynamika wzrostu przewozów lotniczych wymaga wielu kapitałochłonnych inwestycji
w rozwój infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej. Najwa niejsze inwestycje to m. in.:
- zako czenie budowy terminalu 2 wraz z towarzysz c infrastruktur w Porcie Lotniczym
Warszawa-Ok cie,
- budowa terminalu pasa erskiego w PL Rzeszów-Jasionka,
127
- budowa drugiego nowego terminalu pasa erskiego wraz z niezb dn infrastruktur
w PL Gda sk-R biechowo,
- budowa nowego terminalu pasa erskiego wraz z niezb dn infrastruktur w PL Katowice-
Pyrzowice,
- modernizacja drogi startowej z dostosowaniem do wymogów II kategori oraz stra nicy
Lotniskowej Stra y Granicznej w PL Pozna - Ławica,
- rozbudowa istniej cego terminalu pasa erskiego w PL Kraków-Balice.
Budowa Terminalu 2 w PL Warszawa-Ok cie jest finansowana ze rodków kredytowych
i rodków własnych PP „Porty Lotnicze”, natomiast rozbudowa lotniczych portów
regionalnych b dzie realizowana ze rodków własnych udziałowców oraz funduszy UE.
Osiem portów lotniczych nale cych do sieci TEN-T (Szczecin-Goleniów, Gda sk-
R biechowo, Pozna -Ławica, Warszawa-Ok cie, Kraków-Balice, Katowice-Pyrzowice,
Wrocław-Strachowice, Rzeszów-Jasionka) w zakresie inwestycji infrastrukturalnych oraz
pa stwowy organ zarz dzania ruchem powietrznym w zakresie inwestycji nawigacyjnych
b dzie miało mo liwo ubiegania si o wsparcie z Funduszu Spójno ci w ramach Programu
Operacyjnego „Infrastruktura i rodowisko”. Natomiast porty lotnicze spoza sieci TEN-T b d
mogły wykorzystywa wsparcie ze rodków UE w ramach Regionalnych Programów
Operacyjnych. Ponadto przewidziane jest dofinansowanie inwestycji zwi zanych
z bezpiecze stwem ruchu lotniczego we wszystkich portach lotniczych z Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Maj c na uwadze rosn ce potrzeby niskokosztowych lini lotniczych oraz konieczno
ograniczenia uci liwo ci lotów dla aglomeracji warszawskiej prowadzone s prace w celu
zaadoptowania i uruchomienia na cele cywilnej komunikacji lotniczej lotniska w Modlinie.
Zostan tam przeniesione przede wszystkim loty tanich lini , loty czarterowe oraz lotnictwa
ogólnego. Kontynuowane s prace analityczne dotycz ce koncepcji budowy nowego lotniska
centralnego dla Polski.
2. Ł czno
W obszarze ł czno przewiduje si kontynuacj realizacji programu pn. Program
wieloletni "Rozwój telekomunikacji i poczty w dobie społecze stwa informacyjnego" na lata
2005 – 2008.
Głównym celem Programu wieloletniego, przyj tego przez Rad Ministrów uchwał
nr 205/2004 z dnia 31.08.2004 r., koordynowanego przez Instytut Ł czno ci, jest wsparcie
działania organów administracji w zakresie rozwoju infrastruktury telekomunikacyjnej
i teleinformatycznej oraz w zakresie technik informacyjnych, w aspektach społecznych,
128
prawnych, ekonomicznych, normalizacyjnych, jak i technicznych zmierzaj cych do budowy
społecze stwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy.
Opracowanie ekspertyz oraz studiów wykonalno ci, słu y wsparciu organów
administracji w zakresie nast puj cych grup tematycznych:
1) Rynek telekomunikacyjny i teleinformatyczny, usługi ł czno ci elektronicznej - aspekty
regulacyjne, ekonomiczne, społeczne.
2) Rynek telekomunikacyjny i teleinformatyczny - aspekty techniczne i normalizacyjne.
3) Rynek usług pocztowych.
4) Gospodarka widmem oraz kompatybilno elektromagnetyczna.
5) Systemy ł czno ci na potrzeby administracji pa stwowej.
6) Przekazywanie jednostek miar w telekomunikacji zgodnie z wymaganiami jako ci.
7) Komputerowe wspomaganie decyzji na potrzeby administracji pa stwowej.
W bud ecie na 2008 r. zaplanowano na ten cel kwot 3 mln zł.
3. Gospodarka morska
Kolejnym obszarem inwestowania w polski system transportowy jest gospodarka
morska. Do najwa niejszych działa , które realizowane b d w roku 2008, nale
inwestycje maj ce na celu rozwój portów morskich o podstawowym znaczeniu dla
gospodarki narodowej oraz czterech mniejszych portów – Kołobrzeg, Darłowo, Police
i Elbl g. Przedsi wzi cia słu y b d wzmocnieniu portów morskich jako w złów
transportowych, ł cz cych transport l dowy z transportem morskim oraz umo liwi :
- wykształcenie nowych systemów i powi za mi dzygał ziowych, zmierzaj cych do
rozwini cia multimodalnego systemu transportowego, oferuj cego załadowcom przewozy
„od drzwi do drzwi” oraz usługi logistyczne,
- podniesienie poziomu bezpiecze stwa eglugi morskiej,
- popraw dost pu do portów od strony morza i l du,
- popraw stanu infrastruktury portowej.
Zadania zwi zane z rozwojem portów morskich o podstawowym znaczeniu dla
gospodarki narodowej oraz czterech mniejszych portów – Kołobrzeg, Darłowo, Police
i Elbl g b d współfinansowane ze
rodków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego oraz Funduszu Spójno ci, natomiast programy ochrony brzegów morskich
i ochrony ycia ludzi na morzu oraz rodowiska naturalnego b d finansowane przede
wszystkim ze rodków bud etu pa stwa.
129
przeznaczona b dzie kwota 14.100 tys. zł.
Drugim obszarem priorytetowego inwestowania w polski system transportowy s drogi
krajowe. Konieczno przyspieszenia programu budowy głównej sieci dróg w Polsce wynika
nie tylko z jej stanu oraz oczekiwa społecznych, ale tak e z potrzeby pilnego jej
dostosowania do standardów UE, do czego zobowi zuje Polsk Traktat Akcesyjny, w tym
przede wszystkim do nacisków 115 kN/o dopuszczanych w krajach zachodnioeuropejskich.
Dodatkowym impulsem do przy pieszenia budowy i przebudowy wybranych ci gów dróg
krajowych jest organizacja w Polsce i Ukrainie finałowego Turnieju Mistrzostw Europy
w piłce no nej EURO 2012. Transport drogowy wykonuj cy obecnie ponad 75% ogólnych
przewozów ładunków mierzonych w tonach, jest gał zi o absolutnie kluczowym znaczeniu
dla polskiej gospodarki. Rynek przewozów drogowych jest rynkiem zderegulowanym
i opartym na silnej konkurencji, a przez to bardzo sprawnym i szybko reaguj cym na zmiany
w otoczeniu gospodarczym. Prognozy dla tego rynku s bardzo korzystne i przewiduj
wzrost przewozów do 2013 r. o 20% - 35%.
W transporcie drogowym wa nym celem jest dalsza poprawa warunków przewozu
towarów i osób, ze szczególnym uwzgl dnieniem działa na rzecz wzrostu bezpiecze stwa
ruchu drogowego. Wpływ na bezpiecze stwo ruchu drogowego oraz na rodowisko
naturalne ma stan techniczny taboru samochodowego. Stan taboru u ywanego
w transporcie drogowym ładunków poprawia si i obecnie około połowy pojazdów to pojazdy
maj ce nie wi cej ni 10 lat. Szczególnie dobra jest sytuacja w transporcie
mi dzynarodowym, gdzie około 80% pojazdów ma nie wi cej ni 5 lat. Znacznie gorszy jest
stan autobusów, z których 73% ma wi cej ni 10 lat. W celu poprawy bezpiecze stwa ruchu
drogowego opracowano „Program Bezpiecze stwa Ruchu Drogowego Gambit 2005”,
przyj ty przez Rad Ministrów w kwietniu 2005 r. do realizacji w okresie do 2013 r. Wydano
przepisy umo liwiaj ce wdro enie systemu tachografów cyfrowych, co powinno spowodowa
zasadnicz popraw skuteczno ci pracy organów kontrolnych w walce o przestrzeganie
przepisów dotycz cych czasu prowadzenia pojazdów w transporcie drogowym. Poprawie
bezpiecze stwa w transporcie słu y tak e wydanie polskiej wersji Umowy ADR dotycz cej
drogowego przewozu towarów niebezpiecznych oraz nowelizacja zwi zanych z tym
przepisów.
W ostatnim roku Rz d podj ł działania słu ce zwi kszeniu tempa budowy autostrad,
dróg ekspresowych i przebudowy dróg krajowych. Opracowano kompleksowy Program
Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2008 – 2012. Przewidywane efekty roku 2008
to przekazanie do eksploatacji 94 km autostrad, 132 km dróg ekspresowych i 100 km
obwodnic miast i 294 km przebudowanych kompleksowo istniej cych dróg krajowych
125
w ramach wzmocnie . Wzrastaj ce tempo budownictwa drogowego w latach 2006-2007
zostanie jeszcze wzmocnione w 2008 r. dzi ki przewidywanemu rozpocz ciu realizacji
powa nych projektów inwestycyjnych współfinansowanych ze rodków funduszy unijnych
w ramach realizacji programów wspomnianych wcze niej.
W 2008 r. w zakresie budownictwa drogowego przewiduje si :
1. Budow autostrad i dróg ekspresowych.
Realizowane b d : autostrada A-1 na odcinku od Nowych Marz do Strykowa oraz
od Pyrzowic do Gorzyczek (granica pa stwa), autostrada A-4 odcinki: Zgorzelec –
Krzy owa oraz Wielicka – Szarów, przebudowa jezdni południowej odcinka Olszyna
Golnice autostrady A-18, a tak e obwodnica Wrocławia A-8.
Realizowane b d odcinki nast puj cych dróg ekspresowych S-1, S-2, S-3, S-5, S-7,
S-8, S-10, S-11, S-17, S-19, S-22, S-69.
2. Dostosowanie dróg krajowych do normy naciskowej dla samochodów ci arowych
115 kN/o .
W ramach tego działania b d prowadzone w pierwszej kolejno ci roboty na drogach
stanowi cych ci gi mi dzynarodowe o zwi kszonym ruchu pojazdów ci arowych.
Realizowane b d wzmocnienia na odcinkach dróg krajowych nr : 1, 2, 3, 4, 7, 8, 12, 16,
20, 50, 61, 63 i 81. Wzmacniane drogi krajowe przebiegaj w wi kszo ci w korytarzach
transportowych I, II, III i VI.
3. Wyprowadzenie ruchu drogowego z obszarów miejskich.
Wyprowadzenie ruchu drogowego z obszarów miejskich realizowane b dzie przez
budow obwodnic miast i miejscowo ci w ci gach dróg krajowych. Projekty do realizacji
wybierane s w oparciu o kryteria ruchowe, uci liwo ruchu dla mieszka ców oraz
wpływ na zmniejszenie liczby wypadków drogowych.
W 2008 r. planowana jest realizacja mi dzy innymi obwodnic nast puj cych
miejscowo ci: Wrocław /A-8/, Grójec /S-7/, Stargard /S-10/, Wyrzysk /S-10/, Ostrów
Wielkopolski /S-11/, Kowal /nr 1/, Mi dzyzdroje /nr 3/, Nowa Sól /nr 3/, Słupsk /nr 6/,
Pło sk /nr 7/, Augustów /nr 8/, Puławy /nr 12/, Ł knica /nr 12/, Wasilków /nr 19/,
Chojnice /nr 22/, Nowe Skalmierzyce /nr 25/, Konin /nr 25/, Biecz /nr 28/, My lina /nr 46/,
Gostynin /nr 60/.
4. Popraw stanu odcinków dróg w miastach i miejscowo ciach.
Odcinki dróg przebiegaj ce przez miasta s cz sto w złym stanie technicznym. Drogi te
wymagaj m.in. przebudowy skrzy owa , przebudowy sytemu odwodnienia,
wzmocnienia nawierzchni i budowy ci gów pieszych.
126
W 2008 roku planowane jest zako czenie przebudowy odcinków dróg krajowych
w miejscowo ciach: Starogard Gda ski /nr 22/, Pisz /nr 63/.
5. Zwi kszenie i wzmocnienie istniej cych obiektów mostowych oraz wiaduktów.
Mankamentem sieci dróg publicznych w Polsce jest niedostateczna liczba przepraw
mostowych oraz zły stan istniej cych mostów i wiaduktów.
Kontynuowana b dzie budowa mostów przez Wisł w Chełmnie w ci gu drogi krajowej
nr 1, w Nagnajowie w ci gu drogi krajowej nr 9 oraz w Puławach w ci gu drogi krajowej
nr 12, a tak e wiaduktów w Legionowie w ci gu drogi krajowej nr 61. Istotne znaczenie
dla transportu ma równie wzmocnienie istniej cych obiektów mostowych
zapewniaj cych popraw warunków ruchu, zapewnienie bezpiecze stwa u ytkowników,
wydłu enie trwało ci, a tak e niedopuszczenie do parali u komunikacyjnego na
najwa niejszych kierunkach transportowych w kraju.
6. Popraw bezpiecze stwa ruchu drogowego.
Realizacja celu „bezpiecze stwo ruchu drogowego” dotyczy miejsc szczególnie
niebezpiecznych o du ej ilo ci wypadków. Przewiduje si w tych miejscach przebudow
dróg i skrzy owa .
Podstawowym ródłem finansowania dróg krajowych b d rodki bud etowe, w tym
planowane w relacji do wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych, rodki na
programy finansowane z bud etu Uni Europejskiej krajowe i podlegaj ce refundacji z UE
oraz kredyty z Mi dzynarodowych Instytucji Finansowych i rodki Krajowego Funduszu
Drogowego.
W bud ecie ministra wła ciwego do spraw transportu zaplanowana została kwota
9.070.965 tys. zł, w tym 2.276.083 tys. zł stanowi wydatki na zadania realizowane
w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójno ci.
Niezale nie od ww. kwot ródłem finansowania inwestycji drogowych realizowanych
przez Generaln Dyrekcj Dróg Krajowych i Autostrad b d rodki Krajowego Funduszu
Drogowego w wysoko ci 1.996.700 tys. zł.
Obecnie w Polsce dynamicznie rozwijaj si przewozy transportem lotniczym. Du a
dynamika wzrostu przewozów lotniczych wymaga wielu kapitałochłonnych inwestycji
w rozwój infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej. Najwa niejsze inwestycje to m. in.:
- zako czenie budowy terminalu 2 wraz z towarzysz c infrastruktur w Porcie Lotniczym
Warszawa-Ok cie,
- budowa terminalu pasa erskiego w PL Rzeszów-Jasionka,
127
- budowa drugiego nowego terminalu pasa erskiego wraz z niezb dn infrastruktur
w PL Gda sk-R biechowo,
- budowa nowego terminalu pasa erskiego wraz z niezb dn infrastruktur w PL Katowice-
Pyrzowice,
- modernizacja drogi startowej z dostosowaniem do wymogów II kategori oraz stra nicy
Lotniskowej Stra y Granicznej w PL Pozna - Ławica,
- rozbudowa istniej cego terminalu pasa erskiego w PL Kraków-Balice.
Budowa Terminalu 2 w PL Warszawa-Ok cie jest finansowana ze rodków kredytowych
i rodków własnych PP „Porty Lotnicze”, natomiast rozbudowa lotniczych portów
regionalnych b dzie realizowana ze rodków własnych udziałowców oraz funduszy UE.
Osiem portów lotniczych nale cych do sieci TEN-T (Szczecin-Goleniów, Gda sk-
R biechowo, Pozna -Ławica, Warszawa-Ok cie, Kraków-Balice, Katowice-Pyrzowice,
Wrocław-Strachowice, Rzeszów-Jasionka) w zakresie inwestycji infrastrukturalnych oraz
pa stwowy organ zarz dzania ruchem powietrznym w zakresie inwestycji nawigacyjnych
b dzie miało mo liwo ubiegania si o wsparcie z Funduszu Spójno ci w ramach Programu
Operacyjnego „Infrastruktura i rodowisko”. Natomiast porty lotnicze spoza sieci TEN-T b d
mogły wykorzystywa wsparcie ze rodków UE w ramach Regionalnych Programów
Operacyjnych. Ponadto przewidziane jest dofinansowanie inwestycji zwi zanych
z bezpiecze stwem ruchu lotniczego we wszystkich portach lotniczych z Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Maj c na uwadze rosn ce potrzeby niskokosztowych lini lotniczych oraz konieczno
ograniczenia uci liwo ci lotów dla aglomeracji warszawskiej prowadzone s prace w celu
zaadoptowania i uruchomienia na cele cywilnej komunikacji lotniczej lotniska w Modlinie.
Zostan tam przeniesione przede wszystkim loty tanich lini , loty czarterowe oraz lotnictwa
ogólnego. Kontynuowane s prace analityczne dotycz ce koncepcji budowy nowego lotniska
centralnego dla Polski.
2. Ł czno
W obszarze ł czno przewiduje si kontynuacj realizacji programu pn. Program
wieloletni "Rozwój telekomunikacji i poczty w dobie społecze stwa informacyjnego" na lata
2005 – 2008.
Głównym celem Programu wieloletniego, przyj tego przez Rad Ministrów uchwał
nr 205/2004 z dnia 31.08.2004 r., koordynowanego przez Instytut Ł czno ci, jest wsparcie
działania organów administracji w zakresie rozwoju infrastruktury telekomunikacyjnej
i teleinformatycznej oraz w zakresie technik informacyjnych, w aspektach społecznych,
128
prawnych, ekonomicznych, normalizacyjnych, jak i technicznych zmierzaj cych do budowy
społecze stwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy.
Opracowanie ekspertyz oraz studiów wykonalno ci, słu y wsparciu organów
administracji w zakresie nast puj cych grup tematycznych:
1) Rynek telekomunikacyjny i teleinformatyczny, usługi ł czno ci elektronicznej - aspekty
regulacyjne, ekonomiczne, społeczne.
2) Rynek telekomunikacyjny i teleinformatyczny - aspekty techniczne i normalizacyjne.
3) Rynek usług pocztowych.
4) Gospodarka widmem oraz kompatybilno elektromagnetyczna.
5) Systemy ł czno ci na potrzeby administracji pa stwowej.
6) Przekazywanie jednostek miar w telekomunikacji zgodnie z wymaganiami jako ci.
7) Komputerowe wspomaganie decyzji na potrzeby administracji pa stwowej.
W bud ecie na 2008 r. zaplanowano na ten cel kwot 3 mln zł.
3. Gospodarka morska
Kolejnym obszarem inwestowania w polski system transportowy jest gospodarka
morska. Do najwa niejszych działa , które realizowane b d w roku 2008, nale
inwestycje maj ce na celu rozwój portów morskich o podstawowym znaczeniu dla
gospodarki narodowej oraz czterech mniejszych portów – Kołobrzeg, Darłowo, Police
i Elbl g. Przedsi wzi cia słu y b d wzmocnieniu portów morskich jako w złów
transportowych, ł cz cych transport l dowy z transportem morskim oraz umo liwi :
- wykształcenie nowych systemów i powi za mi dzygał ziowych, zmierzaj cych do
rozwini cia multimodalnego systemu transportowego, oferuj cego załadowcom przewozy
„od drzwi do drzwi” oraz usługi logistyczne,
- podniesienie poziomu bezpiecze stwa eglugi morskiej,
- popraw dost pu do portów od strony morza i l du,
- popraw stanu infrastruktury portowej.
Zadania zwi zane z rozwojem portów morskich o podstawowym znaczeniu dla
gospodarki narodowej oraz czterech mniejszych portów – Kołobrzeg, Darłowo, Police
i Elbl g b d współfinansowane ze
rodków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego oraz Funduszu Spójno ci, natomiast programy ochrony brzegów morskich
i ochrony ycia ludzi na morzu oraz rodowiska naturalnego b d finansowane przede
wszystkim ze rodków bud etu pa stwa.
129
Dokumenty związane z tym projektem:
-
druk-nr-16
› Pobierz plik

-
16-uzasadnienie
› Pobierz plik

-
16-Strategia-zarzadzania-dlugiem
› Pobierz plik

-
trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei