eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008

- roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 16
  • Data wpłynięcia: 2007-11-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2008
  • data uchwalenia: 2008-01-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 117

16-uzasadnienie

3) organizowanie
przedsi wzi
informacyjnych,
promocyjnych,
targowych
i wystawienniczych w kraju;
4) organizowanie, w porozumieniu z wła ciwymi instytucjami, przedsi wzi
informacyjnych i promocyjnych za granic ;
5) gromadzenie i udost pnianie informacji istotnych dla przedsi biorców i bezrobotnych;
6) opracowywanie, wydawanie i rozpowszechnianie publikacji;
7)
wiadczenie usług eksperckich, w tym organom administracji rz dowej i organom
jednostek samorz du terytorialnego;
8) prowadzenie, pod nazw „Krajowy System Usług dla Małych i
rednich
Przedsi biorstw”, rejestru podmiotów, które:
a) zapewniaj nale yte wiadczenie usług doradczych, szkoleniowych, informacyjnych
lub finansowych małym i rednim przedsi biorcom oraz osobom podejmuj cym
działalno gospodarcz ;
b) nie działaj dla zysku lub przeznaczaj zysk na cele zwi zane z zadaniami
realizowanymi przez Agencj ;
9) promowanie podmiotów, o których mowa w pkt. 8, organizowanie współpracy mi dzy
nimi oraz wiadczenie na ich rzecz usług doradczych, szkoleniowych i informacyjnych;
10) realizacj projektów doradczych dla zagranicznych organizacji wspieraj cych
przedsi biorczo ;
11) realizacj zada w zakresie konkurencyjno ci i innowacyjno ci m.in. poprzez program
„Udział Polski w Programie Ramowym na rzecz konkurencyjno ci i innowacyjno ci
w latach 2008-2013” oraz realizacj wybranych działa w ramach PO IG.
Powy sze zadania b d realizowane przez PARP w ramach realizacji:
- Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjno ci Przedsi biorstw (SPO
WKP) w ramach działa 1.1, 1.2, 2.1, 2.3 i poddziałania 2.2.1,
- Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL) w ramach
działania 2.3,
a tak e wdra aniem dodatkowych zada zwi zanych z nowym okresem programowania
2007-2013, w ramach którego Agencja b dzie zaanga owana w realizacj Kierunków
zwi kszania innowacyjno ci gospodarki na lata 2007-2013. W okresie programowania
2007-2013 Agencja b dzie zaanga owana w realizacj :
- Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (PO IG) w ramach działa 1.4, 3.1,
3.3, 4.1, 4.2, 4.4, 5.1, 5.2, 5.4, 8.1, 8.2,
1
20
- Programu Operacyjnego Kapitał Ludzkich (PO KL) w ramach działania 2.1, 2.2,
- Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej (PO RPW).
Ponadto zostanie rozszerzony ustawowy zakres działania PARP w zwi zku z zadaniami
przypisanymi Agencji w ramach Nowej perspektywy finansowej 2007-2013. Zadania te b d
dotyczyły m.in. wspierania rozwoju potencjału adaptacyjnego przedsi biorców, badania roli
mikro, małych i rednich przedsi biorców oraz przygotowania raportów w tym zakresie.
Agencja szacuje, e na 2008 rok planowane s wpływy w wysoko ci 2.552.561,0 tys. zł.
Planowane ródła wpływów PARP na 2008 rok to m.in.:
1) Dotacje z bud etu pa stwa w wysoko ci 1.868.000 tys. zł, w tym:
- dotacja podmiotowa PARP – w kwocie 65.000 tys. zł;
- dotacje celowe w kwocie 484.742 tys. zł;
- dotacje rozwojowe oraz rodki na finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej w kwocie
526.306 tys. zł;
- dotacje rozwojowe w kwocie 779.952 tys. zł;
- dotacja inwestycyjna w kwocie 12.000 tys. zł.
2)
rodki otrzymane z Uni Europejskiej w wysoko ci 626.814 tys. zł.
3) Pozostałe przychody w wysoko ci 41.385 tys. zł.
Wydatki PARP w 2008 roku zostały oszacowane na poziomie 2.564.248 tys. zł. Na
wydatki te składaj si m.in. nast puj ce pozycje:
1) wypłaty wsparcia, w wysoko ci 2.336.529 tys. zł, które zostan przeznaczone
w szczególno ci na wsparcie beneficjentów w ramach programów SPO WKP, SPO RZL,
PO IG, PO KL i PO RPW;
2)
rodki na inwestycje w kwocie 15.150 tys. zł przeznaczone m.in. na modernizacj
budynku, który ma by przekazany na siedzib PARP.

1
21
4.2. Infrastruktura
1. Transport
Podstaw do sporz dzenia projektu bud etu na 2008 rok w zakresie transportu s
nast puj ce dokumenty programowe: Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (NSRO)
oraz Strategia Rozwoju Kraju (SRK) i Program Operacyjny Infrastruktura i rodowisko
(POIi ). Obok tych dokumentów w Ministerstwie Transportu trwaj prace nad Polityk
Transportow Pa stwa (PTP) do 2020r.
Strategia Rozwoju Transportu jest dokumentem planistycznym o rednim stopniu
ogólno ci, wyznaczaj cym kierunki rozwoju całego sektora transportu i poszczególnych
gał zi transportu do roku 2013. Równolegle do prac nad tym dokumentem prowadzone s
prace nad Programem Operacyjnym Infrastruktura i rodowisko, w którym zamieszczone s
konkretne projekty lub grupy projektów współfinansowanych ze rodków unijnych. Trzeci
dokument strategiczny - PTP zawiera cele rozwojowe transportu do 2020 roku.
W my l tych dokumentów głównym celem działa w dziedzinie transportu jest
wspieranie inwestycji optymalizuj cych i podnosz cych jako systemu transportowego
kraju, z uwzgl dnieniem kosztów zewn trznych ponoszonych przez społecze stwo
i gospodark . Optymalizacji funkcjonowania systemu transportowego słu y d enie do
gał ziowej i terytorialnej integracji transportu.
Dla osi gni cia „spójno ci przestrzennej” kraju, przedsi wzi cia realizowane w sieciach
transportowych s dobierane w taki sposób, by w miar mo liwo ci tworzyły kolejne
(s siaduj ce) odcinki poł cze w danym korytarzu transportowym, czy na okre lonym
kierunku mi dzynarodowych poł cze transportowych. Działania dotycz ce infrastruktury
transportowej wygeneruj wi ksze efekty makro i mikroekonomiczne dopiero wówczas, kiedy
zostanie osi gni ty wy szy stopie spójno ci transportowej. Oznacza to konieczno
inwestowania w dłu szym horyzoncie czasowym, na długich odcinkach sieci, co przyniesie
widoczne efekty gospodarcze i społeczne. Dlatego działania przyj te do planów
realizowanych w okresie 2007-2013, b d kontynuowane w okresie nowej perspektywy
finansowej w latach 2013-2020.
W latach 2008-2013 działania transportowe b d skupione na:
- budowie autostrad i dróg ekspresowych
- budowie i modernizacji sieci kolejowej
- przebudowie dróg krajowych w ramach sieci TEN-T (transeuropejskich sieci transportu),
- infrastrukturze portów lotniczych,

122
- rozwoju systemów słu cych poprawie bezpiecze stwa ruchu drogowego,
- rozwoju systemów transportu kombinowanego
- rozwoju Inteligentnych Systemów Transportowych.
W polskiej polityce transportowej konsekwentnie jest kładziony nacisk na
unowocze nienie infrastruktury kolejowej, stanowi cej główny
rodek transportu
najbardziej przyjazny rodowisku naturalnemu. Celem strategicznym jest podniesienie
konkurencyjno ci transportu kolejowego w ramach zrównowa onego rozwoju systemu
transportowego kraju poprzez: reform strukturaln PKP, rozwój infrastruktury kolejowej
i obni enie kosztów społecznych funkcjonowania transportu kolejowego. Ten cel strategiczny
zostanie osi gni ty poprzez koncentracj wysiłków i wsparcia Rz du na modernizacji sieci
lini kolejowych o znaczeniu krajowym (ok. 12 tys. km). Pozostała cz
sieci b dzie
modernizowana ze rodków własnych zarz dców i subsydiów regionalnych.
Prowadzona od kilku lat reforma transportu kolejowego ma na celu popraw sytuacji tej
gał zi transportu. Kontynuowane s działania zmierzaj ce do wzrostu konkurencyjno ci,
odzyskania płynno ci finansowej grupy PKP S.A. oraz restrukturyzacji organizacyjnej,
dostosowuj cej posiadane zasoby do skali prowadzonej działalno ci. Dzi ki dost powi do
rodków Uni Europejskiej zwi kszyła si skala inwestycji modernizacyjnych oraz liczba
projektów dotycz cych modernizacji i zakupów taboru do przewozów pasa erskich. Projekty
te b d skutkowa popraw jako ci usług kolejowych w najbli szych latach.
Wprowadzone w styczniu i lutym 2006 r. przepisy ustawowe (ustawa o Funduszu
Kolejowym i ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym) tworz długofalowe
rozwi zania w zakresie finansowania kolei. Daj bowiem podstaw do dofinansowania
z bud etu pa stwa, wykonywanych w ramach słu by publicznej, przewozów
mi dzywojewódzkich i mi dzynarodowych wykonywanych na obszarze kraju oraz dotowania
utrzymania i remontów powszechnie dost pnej infrastruktury kolejowej.
Kontynuuj c ten kierunek działa projekt ustawy bud etowej na rok 2008 przewiduje:
1) w zakresie konkurencyjno ci przewozów kolejowych – kontynuacj dostosowywania
wybranych lini kolejowych do pr dko ci 160 km/h dla ruchu pasa erskiego i 120 km/h
dla ruchu towarowego z maksymalnym naciskiem na o 221 kN. Wpłynie to na
skrócenie czasu podró y i popraw oferty przewozowej;
2) w zakresie tworzenia nowoczesnej sieci transportowej o znaczeniu mi dzynarodowym –
kontynuacj modernizacji lini kolejowych le cych na transeuropejskiej sieci
transportowej TEN-T,

123

W Korytarzu II: Lini E-20 na odcinkach: Mi sk Mazowiecki – Siedlce, Siedlce –
Terespol, Rzepin granica pa stwowa, Pozna ski w zeł kolejowy.

W Korytarzu III: Lini E - 30, CE 30 na odcinkach: Legnica – Wrocław – Opole, Legnica –
W gliniec – Zgorzelec (granica pa stwa), W gliniec – Bielawa Dol. (granica pa stwa).

W Korytarzu VI: Lini E – 65 na odcinkach: Grodzisk Maz. – Zawiercie, Warszawa –
Gdynia Etap II;
3) w zakresie tworzenia nowoczesnych poł cze kolejowych mi dzy aglomeracjami
i w aglomeracjach – modernizacj lini kolejowej Warszawa-Łód Fabryczna Etap I na
odcinku Skierniewice-Łód Fabryczna. Zadanie jest realizowane z funduszy
strukturalnych Uni Europejskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego –
Transport;
4) w zakresie poprawy dost pu kolejowego do lotnisk - finansowanie modernizacji lini
kolejowej nr 8 Warszawa – Radom – Kielce na odcinku ł cz cym centrum Warszawy
z terminalem Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina. Realizacja zadania zwi zana jest
z podpisanym w 2004 roku „Porozumieniem mi dzy Ministrem Infrastruktury, Miastem
Stołecznym Warszawa a PP „Porty Lotnicze” w sprawie realizacji infrastruktury
okołolotniskowej w zwi zku z budow w Warszawie Terminalu 2 Portu Lotniczego
im. F. Chopina”;
5) w zakresie powstrzymania degradacji infrastruktury kolejowej – obj cie
dofinansowaniem rodkami bud etowymi naprawy elementów systemu sterowania
ruchem i zasilania trakcyjnego, likwidacji „w skich gardeł” na liniach kolejowych
o du ych potokach ruchu. Roboty prowadzone b d na liniach obj tych umowami AGC
(AGTC oraz priorytetami II i III poziomu ustale Paneuropejskiej Konferencji
Transportowej – Kreta 1994 r.).

Podstawowym ródłem finansowania transportu kolejowego w 2008 roku b d rodki
bud etowe oraz rodki pochodz ce z Uni Europejskiej. Ustawa bud etowa przewiduje
kwot 610.000 tys. zł na zadania zwi zane z krajowymi przewozami pasa erskimi.
W ramach powy szej kwoty 370.000 tys. zł zostanie przeznaczone na refundacj
przewo nikom ustawowych ulg przejazdowych, a 240.000 tys. zł posłu y
dofinansowaniu pasa erskich przewozów mi dzywojewódzkich i mi dzynarodowych na
obszarze kraju wykonywanych w ramach słu by publicznej. Na zadania dotycz ce
infrastruktury kolejowej b dzie przeznaczona kwota 1.818.327 tys. zł, w tym
310.422 tys. zł stanowi wydatki na zadania realizowane w ramach funduszy
strukturalnych i Funduszu Spójno ci. W ramach powy szej kwoty 602.803 tys. zł b dzie
przeznaczone na utrzymanie lini kolejowych, co zapewni popraw stanu infrastruktury
oraz umo liwi obni enie stawek dost pu dla przewo ników. Kwota 1.215.524 tys. zł
zostanie przeznaczona na inwestycje w infrastruktur kolejow . Ponadto na

124
strony : 1 ... 10 ... 23 . [ 24 ] . 25 ... 30 ... 70 ... 76

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: