eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008

- roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 16
  • Data wpłynięcia: 2007-11-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2008
  • data uchwalenia: 2008-01-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 117

16-uzasadnienie

- cz ci o wiatowej dla gmin, powiatów i województw,
- cz ci wyrównawczej dla gmin, powiatów i województw,
- cz ci równowa cej dla gmin i powiatów,
- cz ci regionalnej dla województw.
Cz
o wiatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorz du terytorialnego
Kwota cz ci o wiatowej subwencji ogólnej na 2008 r. wynosi 29.056.617 tys. zł –
zgodnie z ustaw o dochodach jednostek samorz du terytorialnego – została ustalona
w wysoko ci ł cznej kwoty cz ci o wiatowej subwencji ogólnej, nie mniejszej ni przyj ta
w ustawie bud etowej w roku bazowym (2007), skorygowanej o kwot innych wydatków
z tytułu zmiany realizowanych zada o wiatowych.
Planowana na rok 2008 ł czna kwota cz ci o wiatowej subwencji ogólnej została
skalkulowana z uwzgl dnieniem przej cia do prowadzenia od dnia 1 stycznia 2008 r. przez:
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi – 28 szkół rolniczych oraz przez Ministra rodowiska –
11 szkół le nych wraz z internatami, na podstawie porozumie z jednostkami samorz du
terytorialnego.
Cz
o wiatow subwencji ogólnej, po odliczeniu rezerwy (w wysoko ci 0,6% ł cznej
kwoty), dzieli si mi dzy gminy, powiaty i samorz dy województw według zasad ustalonych,
w drodze rozporz dzenia, przez ministra wła ciwego do spraw o wiaty i wychowania,
z uwzgl dnieniem typów i rodzajów szkół (placówek) prowadzonych przez jednostki
samorz du terytorialnego, stopni awansu zawodowego nauczycieli oraz liczby uczniów
w tych szkołach (placówkach).
Cz
wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin
Cz
wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin zaplanowana na 2008 r. w wysoko ci
5.114.907 tys. zł składa si z kwoty podstawowej i kwoty uzupełniaj cej.
Podstaw do ustalenia wysoko ci kwoty podstawowej na 2008 r. stanowi dane ze
sprawozda z wykonania podstawowych dochodów podatkowych gminy za 2006 r.,
z uwzgl dnieniem korekt, zło onych do wła ciwych regionalnych izb obrachunkowych,
w terminie do dnia 30 czerwca 2007 roku oraz dane o liczbie mieszka ców według stanu na
dzie 31 grudnia 2006 r., ustalonej przez Główny Urz d Statystyczny.
Kwot podstawow otrzymuj gminy, w których dochód na 1 mieszka ca jest ni szy od
92% redniego dochodu na 1 mieszka ca kraju.
Wysoko kwoty uzupełniaj cej uzale niona jest od g sto ci zaludnienia w gminie,
w relacji do redniej g sto ci zaludnienia w kraju i dochodu gminy na 1 mieszka ca.

50
Kwot uzupełniaj c otrzymuj tylko te gminy, w których g sto zaludnienia, ustalona
przez Główny Urz d Statystyczny według stanu na dzie 31 grudnia 2006 r., jest ni sza od
redniej g sto ci zaludnienia w kraju i dochód podatkowy na 1 mieszka ca gminy jest nie
wy szy ni 150% redniego dochodu podatkowego na 1 mieszka ca kraju.
Cz
wyrównawcza subwencji ogólnej dla powiatów
Cz
wyrównawcza subwencji ogólnej dla powiatów zaplanowana na 2008 r. w kwocie
1.212.073 tys. zł składa si z kwoty podstawowej i kwoty uzupełniaj cej.
Kwot podstawow otrzymuj powiaty, w których wska nik dochodów podatkowych
z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) i udziału we
wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) na 1 mieszka ca w powiecie jest
mniejszy ni wska nik dochodów podatkowych dla wszystkich powiatów.
Wyrównanie stanowi 90% ró nicy mi dzy rednim dochodem podatkowym na
1 mieszka ca kraju a dochodem podatkowym na 1 mieszka ca powiatu.
Kwota podstawowa stanowi iloczyn ww. kwoty wyrównania na 1 mieszka ca i liczby
mieszka ców danego powiatu.
Kwota uzupełniaj ca zale y od wska nika bezrobocia w danym powiecie i przeznaczona
jest dla tych powiatów, w których wska nik bezrobocia - liczony jako iloraz stopy bezrobocia
w powiecie i stopy bezrobocia w kraju - jest wy szy od 1,10. Im wy szy jest wska nik
bezrobocia w powiecie, tym wy sza jest ta kwota.
Cz
wyrównawcza subwencji ogólnej dla województw
Cz
wyrównawcza subwencji ogólnej dla województw zaplanowana na 2008 r.
w kwocie 936.471 tys. zł składa si z kwoty podstawowej i kwoty uzupełniaj cej.
Kwota podstawowa jest przeznaczona dla tych województw, w których wska nik
podstawowych dochodów podatkowych na 1 mieszka ca (z tytułu udziału we wpływach
z podatku dochodowego od osób fizycznych PIT i udziału we wpływach z podatku
dochodowego od osób prawnych CIT) jest mniejszy ni wska nik dochodów podatkowych
dla wszystkich województw.
Wyrównanie stanowi 72% ró nicy mi dzy rednim dochodem podatkowym województw
na 1 mieszka ca w kraju a dochodem podatkowym na 1 mieszka ca województwa. Kwota
podstawowa stanowi iloczyn ww. kwoty wyrównania i liczby mieszka ców w danym
województwie.
Kwota uzupełniaj ca uzale niona jest od liczby mieszka ców w województwie.
Kwot t otrzymuj województwa, w których liczba mieszka ców nie przekracza
3 milionów. Podstaw do jej wyliczenia stanowi przeliczeniowa liczba mieszka ców
województwa ustalana w sposób okre lony ustawowo.

51
Wysoko kwoty uzupełniaj cej nale nej danemu województwu stanowi iloczyn
przeliczeniowej liczby mieszka ców i 9% redniego dochodu podatkowego województw
w przeliczeniu na 1 mieszka ca w kraju.
Cz
równowa ca subwencji ogólnej dla gmin
Cz
równowa ca subwencji ogólnej dla gmin na 2008 r. została zaplanowana
w wysoko ci 558.077 tys. zł i po raz pierwszy zostanie rozdzielona mi dzy gminy według
kryteriów okre lonych w ustawie, tj. w nast puj cy sposób:
1) 50% - mi dzy gminy miejskie, w których wydatki na dodatki mieszkaniowe wykonane
w roku poprzedzaj cym rok bazowy, w przeliczeniu na jednego mieszka ca gminy, były
wy sze od 80% rednich wydatków na dodatki mieszkaniowe wszystkich gmin miejskich
wykonanych w roku poprzedzaj cym rok bazowy, w przeliczeniu na jednego mieszka ca
tych gmin;
2) 25% - mi dzy gminy wiejskie i gminy miejsko-wiejskie, w których wydatki na dodatki
mieszkaniowe wykonane w roku poprzedzaj cym rok bazowy, w przeliczeniu na jednego
mieszka ca gminy, były wy sze od 90% rednich wydatków na dodatki mieszkaniowe
wszystkich gmin wiejskich i miejsko-wiejskich wykonanych w roku poprzedzaj cym rok
bazowy, w przeliczeniu na jednego mieszka ca tych gmin;
3) 25% - mi dzy gminy wiejskie i gminy miejsko-wiejskie, w których suma dochodów za rok
poprzedzaj cy rok bazowy z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od
osób fizycznych oraz dochodów z podatku rolnego i z podatku le nego, w przeliczeniu
na jednego mieszka ca gminy, jest ni sza od 80% rednich dochodów z tych samych
tytułów za rok poprzedzaj cy rok bazowy we wszystkich gminach wiejskich i miejsko-
wiejskich, w przeliczeniu na jednego mieszka ca tych gmin,
Cz
równowa ca subwencji ogólnej dla powiatów
Cz
równowa ca subwencji ogólnej dla powiatów na 2008 r. została zaplanowana
w wysoko ci 885.916 tys. zł i zostanie rozdzielona mi dzy powiaty, według nast puj cych
kryteriów okre lonych w ustawie:
1) 9% - mi dzy powiaty, które w roku poprzedzaj cym rok bazowy nie dokonywały wpłat do
bud etu pa stwa i powiaty które dokonały wpłaty do bud etu pa stwa w kwocie ni szej
ni 1.000.000 zł, w zale no ci od wysoko ci wydatków na rodziny zast pcze
poniesionych w roku poprzedzaj cym rok bazowy;
2) 7% - mi dzy powiaty, ustalone przez ministra wła ciwego do spraw pracy, w których nie
działa powiatowy urz d pracy, a zadania tej jednostki realizowane s przez inny powiat;

52
3) 30% - mi dzy powiaty, w których długo dróg powiatowych w przeliczeniu na jednego
mieszka ca powiatu jest wy sza od redniej długo ci dróg powiatowych w kraju
w przeliczeniu na jednego mieszka ca kraju;
4) 30% - mi dzy miasta na prawach powiatu w zale no ci od długo ci dróg wojewódzkich
i krajowych, znajduj cych si w granicach miast na prawach powiatu;
5) 24% - mi dzy powiaty, w których kwota planowanych dochodów powiatu na rok
bud etowy jest ni sza od kwoty planowanych dochodów powiatu na rok bazowy.
Cz
regionalna subwencji ogólnej dla województw
Cz
regionalna subwencji ogólnej dla województw na 2008 r. została zaplanowana
w wysoko ci 720.652 tys. zł i zostanie rozdzielona mi dzy województwa według
nast puj cych kryteriów okre lonych w ustawie:
1) 20% - mi dzy województwa, w których stopa bezrobocia jest wy sza od 110% redniej
stopy bezrobocia w kraju;
2) 40% - mi dzy województwa, w których powierzchnia dróg wojewódzkich w przeliczeniu
na 1 mieszka ca województwa jest wy sza od powierzchni dróg wojewódzkich w kraju
w przeliczeniu na 1 mieszka ca kraju;
3) 10% - mi dzy województwa, w których PKB w przeliczeniu na 1 mieszka ca
województwa jest ni szy od 75% PKB w kraju w przeliczeniu na 1 mieszka ca kraju,
4) 15% - mi dzy województwa z uwzgl dnieniem wydatków bie cych na regionalne
kolejowe przewozy pasa erskie, wykonanych w roku poprzedzaj cym rok bazowy;
5) 15% - mi dzy województwa, w których kwota planowanych dochodów na rok bud etowy
jest ni sza od kwoty planowanych dochodów na rok bazowy,
Cz
rekompensuj ca subwencji ogólnej dla gmin
Cz
rekompensuj c subwencji ogólnej dla gmin zaplanowano na 2008 r.
w wysoko ci wynosi 30.000 tys. zł.
Kwota cz ci rekompensuj cej dla gmin wynika z ustawy z dnia 2 pa dziernika 2003 r.
o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz.U. Nr 188,
poz. 1840 z pó n. zm.). Ta cz
subwencji dla gmin przeznaczona jest na wyrównanie
ubytku dochodów, wynikaj cego ze zwolnienia z podatku od nieruchomo ci gruntów, budowli
i budynków, które s zaj te na prowadzenie przez przedsi biorc , na podstawie
zmienionego zezwolenia, działalno ci gospodarczej na terenie specjalnych stref
ekonomicznych.

53
Ponadto, w subwencji ogólnej dla jednostek samorz du terytorialnego zaplanowano na
2008 r. rodki na uzupełnienie subwencji ogólnej dla jednostek samorz du terytorialnego
w ł cznej wysoko ci 316.332 tys. zł
rodki te stanowi b d rezerw na finansowanie inwestycji na drogach publicznych
powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych
w granicach miast na prawach powiatu, utrzymanie rzecznych przepraw promowych
o rednim nat eniu ruchu w skali roku powy ej 2000 pojazdów na dob , wskazanych przez
ministra wła ciwego do spraw transportu oraz budow , modernizacj , utrzymanie, ochron
i zarz dzanie drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu.
1.2. Dotacje dla jednostek samorz du terytorialnego
Na rok 2008 dla jednostek samorz du terytorialnego na finansowanie zada bie cych
i maj tkowych zaplanowano dotacje w wysoko ci 16.357.467 tys. zł. Z kwoty tej na
dofinansowanie zada bie cych zaplanowano 16.187.849 tys. zł, a zada maj tkowych
168.618 tys. zł. Dotacje na dofinansowanie zada bie cych stanowi ok. 99% ł cznej kwoty
dotacji dla jednostek samorz du terytorialnego.
W kwocie zaplanowanych dotacji dla jednostek samorz du terytorialnego uj ta jest
dotacja w wysoko ci 98.247 tys. zł na współfinansowanie oraz wydatki podlegaj ce
refundacji z bud etu Uni Europejskiej oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego
i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego w zwi zku z realizacj
programów w ramach NPR 2004-2006 i NSRO 2007-2013 .
Kwota dotacji celowych w wysoko ci 16.357.467 tys. zł uwzgl dnia równie zwi kszenia na
finansowanie zada , na realizacj których - w ustawie bud etowej na rok 2007 - rodki uj te
były w rezerwach celowych i wł czane do bud etów wła ciwych dysponentów w toku
wykonywania bud etu. Dodatkowe dotacje przeznaczone s na:
- dofinansowanie pracodawcom kosztów przygotowania zawodowego młodocianych
pracowników – 70.000 tys. zł,
- realizacj zada wynikaj cych z „Programu modernizacji Policji, Stra y Granicznej,
Pa stwowej Stra y Po arnej i Biura Ochrony Rz du w latach 2007-2009” przez Komendy
Powiatowe Pa stwowej Stra y Po arnej – 233.116 tys. zł.
Kwota zaplanowanych dotacji ujmuje tak e dopłaty do ulgowych autobusowych przewozów
pasa erskich w komunikacji krajowej ł cznie z rezerw w wysoko ci 535.000 tys. zł.
Stosownie do postanowie wynikaj cych z wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia
25 lipca 2006 r. sygn. akt K 30/04 do finansowania z bud etu pa stwa powracaj z dniem
8 lutego 2008 r. dopłaty do ulgowych autobusowych przewozów pasa erskich w komunikacji
krajowej.

54
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 60 ... 76

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: