Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
projekt dotyczy: podniesienia bezpieczeństwa lotniczego, zwiększenia ochrony lotnictwa cywilnego oraz rozszerzenia nadzoru i kontroli, usprawnienia procesu zarządzania lotniskami oraz modernizacji i rozbudowy infrastruktury lotniczej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1403
- Data wpłynięcia: 2008-08-11
- Uchwalenie: wycofany dnia 02-02-2009
1403
uprawnień lotniczych do niej wpisywanych, jest określony w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia.
2. Szkolenie lotnicze składa się z:
1) szkolenia teoretycznego - nauczania wiedzy lotniczej - dla wszystkich specjalności członków personelu
lotniczego,
2) szkolenia praktycznego na ziemi i w locie - nauczania umiejętności praktycznych - dla pilotów wszystkich
specjalności, nawigatorów, mechaników pokładowych, radiooperatorów pokładowych i skoczków
spadochronowych,
3) szkolenia praktycznego na ziemi - dla kontrolerów ruchu lotniczego, operatorów tankowania statków
powietrznych, informatorów służby informacji powietrznej, dyspozytorów lotniczych i mechaników
poświadczenia obsługi,
4) uzupełniającego szkolenia praktycznego - w formie nadzorowanej praktyki lotniczej, w zakresie wymaganym
do uzyskania:
a) uprawnienia instruktora szkolenia praktycznego, o którym mowa w ust. 3.4.6.1.1, 3.4.6.1.3, 3.4.6.1.4,
3.4.6.2.1, 3.4.6.2.3, 3.4.6.3.1, 3.4.6.4.1, 3.4.6.5.1 i 3.4.6.6.1 załącznika nr 1 do rozporządzenia,
wpisywanego do licencji pilota albo skoczka spadochronowego zawodowego,
b) uprawnienia dotyczącego rodzaju obsługi i typu statku powietrznego, wpisywanego do licencji
poświadczenia obsługi,
c) uprawnień wymienionych w ust. 3.6 i 3.7 załącznika nr 1 do rozporządzenia,
d) uprawnień wymienionych w ust. 2.3 załącznika nr 3 do rozporządzenia
- które prowadzone jest zgodnie z programami szkolenia lotniczego, opracowanymi przez prowadzącego szkolenie i
zatwierdzonymi przez Prezesa Urzędu, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Dopuszcza się szkolenie osoby, która wykazała przed prowadzącym szkolenie, że posiada niektóre z
wymaganych wiadomości lub umiejętności, według indywidualnego toku szkolenia. Indywidualny tok szkolenia
opracowuje, na podstawie zatwierdzonego programu szkolenia, prowadzący szkolenie i przedstawia Prezesowi
Urzędu do zatwierdzenia.
4. Szkolenie praktyczne na ziemi i w locie prowadzi się wyłącznie:
1) na statkach powietrznych:
a) spełniających wymagania określone w art. 31 ust. 1 ustawy lub
b) na statkach powietrznych, o których mowa w art. 33 ust. 2 ustawy, lub
c) na polskich państwowych statkach powietrznych
- które odpowiadają rodzajowi i zakresowi szkolenia oraz są do niego przystosowane zgodnie z wymaganiami, o
których mowa w ust. 2.3.4 załącznika nr 1 do rozporządzenia;
2) przy zastosowaniu odpowiednich do rodzaju i zakresu szkolenia, naziemnych urządzeniach treningowych,
spełniających wymagania:
a) JAR-STD 1A - Samolotowe symulatory lotu lub
b) JAR-STD 2A - Samolotowe urządzenia do szkolenia lotniczego, lub
c) JAR-STD 3A - Urządzenia do szkolenia procedur lotu i nawigacyjnych (samoloty), lub
d) JAR-STD 4A - Urządzenia do podstawowego szkolenia w lotach według wskazań przyrządów,
e) JAR-STD 1H - migłowcowe symulatory lotu, lub
f) JAR-STD 3H - Urządzenia do szkolenia procedur lotu i nawigacyjnych (śmigłowce)
- chyba że Prezes Urzędu, na wniosek prowadzącego szkolenie i po stwierdzeniu, że nie zostanie obniżony
poziom szkolenia, wyrazi zgodę na zastosowanie urządzeń treningowych niespełniających tych wymagań.
§ 7. Kandydat do szkolenia lotniczego i jego uczestnik powinien posiadać obywatelstwo polskie albo spełniać
warunki określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2003 r. w sprawie szkolenia lotniczego
oraz uzyskiwania licencji przez cudzoziemców (Dz. U. Nr 156, poz. 1524).
§ 8. 1. Kandydat do szkolenia teoretycznego i jego uczestnik powinien:
1) posiadać wykształcenie określone w ustawie dla danej licencji, z zastrzeżeniem ust. 2;
2) spełniać wymagania, o których mowa w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia, jeżeli zostały one
określone.
2. Ośrodek szkolenia lotniczego albo organizacja wymieniona w § 9 ust. 5 może dopuścić do szkolenia
teoretycznego kandydata niespełniającego wymagania określonego w ust. 1 pkt 1, jeżeli pobiera on naukę, po
ukończeniu której spełni to wymaganie, oraz po udokumentowanym stwierdzeniu, że posiada on wiedzę
wystarczającą do opanowania przedmiotów szkolenia teoretycznego.
3
§ 9. 1. Kandydat do szkolenia praktycznego i jego uczestnik powinien:
1) posiadać wykształcenie określone w ustawie dla danej licencji;
2) spełniać wymagania, o których mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia, jeżeli dla kandydatów do szkolenia
do danej licencji lub uprawnienia lotniczego zostały one określone;
3) posiadać odpowiednie orzeczenie lotniczo-lekarskie;
4) posiadać pisemną zgodę przedstawiciela ustawowego kandydata, jeżeli nie uzyskał on pełnoletności.
2. Spełnianie przez kandydata oraz uczestnika szkolenia wymagań, o których mowa w ust. 1, stwierdza ośrodek
szkolenia lotniczego albo organizacja, wymienione w § 9 ust. 5, przed rozpoczęciem oraz w trakcie szkolenia.
§ 10. 1. Szkolenie lotnicze kandydatów do uzyskania licencji i uprawnień lotniczych wpisywanych do licencji
oraz świadectw kwalifikacji prowadzone jest w ośrodkach szkolenia lotniczego, z zastrzeżeniem ust. 5.
2. W zależności od specjalności personelu lotniczego szkolenie lotnicze prowadzi się w:
1) ośrodku szkolenia personelu lotniczego - wchodzącego w skład załóg statków powietrznych oraz skoczków
spadochronowych zawodowych:
a) dla kandydatów na pilotów i pilotów,
b) dla kandydatów ubiegających się o uzyskanie uprawnień lotniczych na nowe typy statków powietrznych
oraz o uzyskanie innych uprawnień lotniczych - pilotów licencjonowanych,
c) dla kandydatów ubiegających się o uzyskanie licencji członków załóg statków powietrznych niebędących
pilotami i uprawnień lotniczych wpisywanych do ich licencji,
d) dla kandydatów ubiegających się o uzyskanie licencji skoczka spadochronowego zawodowego i uprawnień
lotniczych wpisywanych do ich licencji,
e) dla kandydatów ubiegających się o wydanie świadectwa kwalifikacji i uprawnień wpisywanych do
świadectw kwalifikacji, z zastrzeżeniem pkt 2 lit. c;
2) ośrodku szkolenia personelu lotniczego - niewchodzącego w skład załóg lotniczych:
a) dla kandydatów ubiegających się o uzyskanie licencji mechanika poświadczenia obsługi statku
powietrznego i wpisywanych do niej uprawnień lotniczych,
b) dla kandydatów ubiegających się o uzyskanie licencji kontrolera ruchu lotniczego i informatora służby
informacji powietrznej oraz uprawnień lotniczych wpisywanych do tych licencji,
c) dla kandydatów ubiegających się o wydanie świadectwa kwalifikacji, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2,
oraz uprawnień wpisywanych do tych świadectw kwalifikacji,
d) dla kandydatów ubiegających się o wydanie licencji operatora tankowania statków powietrznych i
wpisywanych do niej uprawnień lotniczych.
3. Szkolenie kandydatów do uzyskania licencji dyspozytora lotniczego prowadzi się w ośrodku szkolenia, o
którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a albo b.
4. Szkolenie lotnicze prowadzi się w ośrodku szkolenia lotniczego będącym samodzielną organizacją lotniczą
albo stanowiącym część składową innego podmiotu. W tym drugim przypadku osoba kierująca ośrodkiem szkolenia
lotniczego musi być bezpośrednio podporządkowana służbowo osobie kierującej tym podmiotem, chyba że
kierownictwo tego podmiotu i jego ośrodka szkolenia sprawuje ta sama osoba.
5. Szkolenie lotnicze niezarobkowe prowadzi się w organizacjach lotniczych, niebędących ośrodkami szkolenia
lotniczego, prowadzących w tym zakresie statutową działalność niezarobkową, wyłącznie dla swych członków.
Organizacje te mogą prowadzić szkolenie wyłącznie:
1) na samolotach jednosilnikowych tłokowych i śmigłowcach jednosilnikowych z maksymalną certyfikowaną
liczbą miejsc siedzących nie większą niż dla 4 osób oraz na wiatrakowcach:
a) do uzyskania licencji pilota turystycznego - teoretyczne lub praktyczne,
b) do uzyskania, wpisywanych do licencji:
– uprawnień do lotów nocnych VFR,
– uprawnień dotyczących klasy samolotów jednosilnikowych tłokowych i motoszybowców turystycznych,
– uprawnień dotyczących typu śmigłowca jednosilnikowego z maksymalną certyfikowaną liczbą miejsc
siedzących nie większą niż dla 4 osób,
c) rozszerzające umiejętności pilota, posiadającego licencję pilota turystycznego, w zakresie przydatnym w
jego lotniczej działalności sportowej, turystycznej lub rekreacyjnej w lotach VFR, w tym szkolenie
specjalistyczne, o którym mowa w § 30 ust. 2;
2) do uzyskania licencji pilota szybowcowego oraz wpisywanych do niej uprawnień lotniczych, dotyczących
rodzaju startu szybowca i uprawnienia lotniczego do lotów na szybowcach z napędem umożliwiającym
samodzielny start;
4
3) na statkach powietrznych kategorii innych niż wymienione w pkt 1 i 2 w zakresie związanym z przedmiotem
ich niezarobkowej działalności lotniczej: sportowej, turystycznej i rekreacyjnej do uzyskania licencji oraz
uprawnień wpisywanych do tych licencji, które nie uprawniają do zarobkowego wykonywania czynności
lotniczych oraz świadectw kwalifikacji.
§ 11. Ośrodki szkolenia lotniczego i organizacje wymienione w § 9 ust. 5 mogą prowadzić szkolenie lotnicze
tylko w zakresie objętym posiadanym certyfikatem i tylko w okresie jego ważności oraz przy spełnieniu warunków
wymienionych w § 11.
§ 12. 1. Szkolenie lotnicze w ośrodku szkolenia lotniczego i organizacji lotniczej wymienionej w § 9 ust. 5
musi być prowadzone:
1) zgodnie z zatwierdzonymi przez Prezesa Urzędu, do użytku w tym ośrodku albo organizacji, i wprowadzonymi
w życie instrukcjami wykonawczymi oraz dokumentami regulaminowymi:
a) instrukcją szkolenia, a w przypadku ośrodka szkolenia mechaników poświadczenia obsługi statku
powietrznego - charakterystyką ośrodka określającą organizację i procedury szkolenia lotniczego oraz
struktury zarządzania szkoleniem i jego nadzorowanie,
b) instrukcją wykonywania lotów lub odpowiednio instrukcją wykonywania skoków spadochronowych albo
instrukcją operacyjną, określającą zasady i procedury organizacji i wykonywania operacji lotniczych
związanych ze szkoleniem w locie, kierowania tymi operacjami i sprawowania nad nimi bieżącego nadzoru
operacyjnego - w przypadku ośrodków prowadzących szkolenie podczas operacji statków powietrznych,
c) instrukcją zarządzania obsługą techniczną, określającą zasady i procedury organizacji obsługi statków
powietrznych - dla ośrodków szkolenia mechaników poświadczania obsługi, prowadzących szkolenie
podczas obsługi statków powietrznych oraz pozostałych ośrodków, jeżeli prowadzą obsługę
eksploatowanych w ośrodku statków powietrznych,
d) instrukcją systemu jakości, przy czym instrukcja ta nie jest wymagana dla organizacji wymienionej w § 9
ust. 5, jeżeli nie prowadzi szkolenia do licencji lub uprawnień, o których mowa w § 3 pkt 1 lit. a,
e) programami szkoleń, o których mowa w § 5 ust. 2, albo indywidualnym tokiem szkolenia, o którym mowa
w § 5 ust. 3;
2) przez kadrę dydaktyczną, posiadającą kwalifikacje i uprawnienia odpowiednie do rodzaju i zakresu szkolenia
oraz kierowania nim, której skład jest imiennie wyszczególniony w instrukcji, o której mowa w pkt 1 lit. a;
3) przy wykorzystaniu bazy dydaktycznej, odpowiedniej do rodzaju szkolenia lotniczego;
4) przy wykorzystaniu odpowiednich do rodzaju szkolenia statków powietrznych albo urządzeń treningowych;
5) zgodnie z przepisami ustawy w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.
2. Szkolenie mechaników poświadczenia obsługi statku powietrznego, o którym mowa w § 30 ust. 3, dotyczące
typu statku powietrznego, prowadzi się wyłącznie w:
1) organizacji obsługi technicznej statków powietrznych, certyfikowanej do obsługi danego typu, w zakresie
obsługi, której dotyczy szkolenie;
2) ośrodku szkolenia mechaników poświadczenia obsługi statku powietrznego, który ma odpowiednią umowę o
współpracy szkoleniowej, zawartą z organizacją, o której mowa w pkt 1.
3. Ośrodek szkolenia lotniczego i organizacja lotnicza, o której mowa w § 9 ust. 5, są obowiązane do:
1) utrzymania materialnych środków oraz kadry, wymienionych w ust. 1 pkt 2-4, w stanie, który został wykazany
podczas certyfikacji;
2) aktualizacji instrukcji wykonawczych i dokumentów regulaminowych, stosownie do zmian przepisów
lotniczych oraz zmian w funkcjonowaniu lub wyposażeniu, i przedkładania proponowanych zmian Prezesowi
Urzędu do zatwierdzenia;
3) prowadzenia szkolenia wyłącznie w zakresie określonym w otrzymanym certyfikacie;
4) informowania Prezesa Urzędu o planowanych kursach szkoleniowych lub szkoleniach indywidualnych, z
wyprzedzeniem co najmniej 7 dni roboczych w stosunku do planowanej daty rozpoczęcia szkolenia.
§ 13. Prezes Urzędu publikuje w PEL:
1) wytyczne w zakresie instrukcji wykonawczych i dokumentów regulaminowych określonych w § 11 ust. 1 pkt 1;
2) wytyczne dotyczące prowadzenia szkolenia w ośrodkach szkolenia lotniczego oraz organizacji lotniczych, o
których mowa w § 9 ust. 5;
3) listę ośrodków szkolenia lotniczego z określeniem ich rodzaju, zgodnie z § 9 ust. 2, oraz zakresu prowadzonego
szkolenia i terminu ważności certyfikatu na szkolenie;
5
4) listę ośrodków szkolenia prowadzących sprawdzenie wiadomości i umiejętności w celu przedłużenia ważności
świadectw kwalifikacji oraz uprawnień lotniczych;
5) wzory dokumentów praktyki lotniczej, wymienionych w § 30 ust. 4 pkt 3, odpowiednie dla poszczególnych
specjalności członków personelu lotniczego;
6) wytyczne i instrukcje techniczne, dotyczące wydawania dokumentów wymienionych w pkt 1 oraz dokonywania
w nich wpisów i potwierdzania ich.
§ 14. 1. Organizacje, o których mowa w § 9 ust. 5, mogą opracowywać wymagane dla ich działalności
szkoleniowej jednolite instrukcje wykonawcze i dokumenty regulaminowe, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 1 lit. a-
d, oraz programy szkolenia dla potrzeb wszystkich swych placówek terenowych.
2. Instrukcje wykonawcze, dokumenty regulaminowe oraz programy szkolenia, o których mowa w ust. 1,
zatwierdza Prezes Urzędu.
Rozdział 3
Zasady sprawdzania kwalifikacji lotniczych, wiadomości i umiejętności
§ 15. 1. Sprawdzanie wiadomości i umiejętności lotniczych przeprowadza się:
1) w procesie szkolenia lotniczego teoretycznego i praktycznego, zgodnie z zatwierdzonymi programami
szkolenia lotniczego;
2) przed wydaniem licencji lub uprawnienia lotniczego wpisywanego do licencji;
3) w celu przedłużenia albo wznowienia ważności uprawnienia lotniczego;
4) na podstawie decyzji Prezesa Urzędu, jeżeli w wyniku badania wypadku albo incydentu lotniczego lub
wykonywania czynności nadzoru lotniczego powstanie uzasadnione przypuszczenie, że członek personelu
lotniczego nie posiada wymaganych wiadomości lub umiejętności.
2. Sprawdzenie wiadomości i umiejętności lotniczych, o którym mowa w ust. 1 pkt 2-4, przeprowadzane jest w
celu stwierdzenia spełnienia przez członka personelu lotniczego wymagań niezbędnych do wydania licencji lub
uprawnienia lotniczego.
§ 16. 1. Sprawdzanie wiadomości i umiejętności lotniczych w przypadkach, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt
1, przeprowadza ośrodek szkolenia lotniczego albo organizacja wymieniona w § 9 ust. 5 w zakresie szkolenia
objętego posiadanym certyfikatem.
2. Sprawdzenie wiadomości i umiejętności lotniczych może również przeprowadzić osoba wykonująca, w
imieniu Prezesa Urzędu, kontrolę przestrzegania przez ośrodek szkolenia lotniczego lub organizację wymienioną w §
9 ust. 5 przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego.
§ 17. 1. Sprawdzenie wiadomości i umiejętności lotniczych w przypadkach, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt
2-4, przeprowadza komisja egzaminacyjna, o której mowa w art. 99 ustawy lub organizacja szkoleniowa uprawniona
do przeprowadzania egzaminów zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r.
w sprawie nieprzerwanej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a
także w sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania.
2. Sprawdzenie wiadomości i umiejętności w celu przedłużenia ważności uprawnienia lotniczego, którego
ważność, zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia, wynosi:
1) 12 albo 24 miesiące - jest przeprowadzane w okresie jego ważności, jednak nie wcześniej niż 3 miesiące przed
jego upływem;
2) 3 lata albo 5 lat - jest przeprowadzane w okresie jego ważności, jednak nie wcześniej niż 12 miesięcy przed
jego upływem.
3. W razie niezachowania terminów, o których mowa w ust. 2, wznowienie ważności uprawnienia lotniczego
może nastąpić po sprawdzeniu wiadomości i umiejętności lotniczych, jeżeli zostanie ono przeprowadzone nie
później niż:
1) przed upływem 3 miesięcy od dnia wygaśnięcia ważności uprawnienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1;
2) przed upływem 6 miesięcy od dnia wygaśnięcia ważności uprawnienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.
4. W przypadkach, o których mowa w ust. 2 i 3, okresy przedłużonej albo wznowionej ważności uprawnień
lotniczych liczone są od dnia upływu poprzedniego okresu ich ważności.
5. W razie negatywnego wyniku sprawdzenia wiadomości lub umiejętności lotniczych, o którym mowa w ust. 2
i 3:
1) Prezes Urzędu zawiesza ważność uprawnienia przez dokonanie odpowiedniego wpisu do licencji;
6
2) w protokole sprawdzenia wiadomości i umiejętności lotniczych wskazuje się zakres dodatkowego szkolenia
niezbędnego do przywrócenia uprawnienia.
§ 18.1. Piloci samolotów, sterowców, śmigłowców pionowzlotów, nawigatorzy lotniczy, kontrolerzy ruchu
lotniczego oraz praktykanci-kontrolerzy ruchu lotniczego, jak również kandydaci na te specjalności, którzy muszą
posługiwać się radiotelefonem na pokładzie statku powietrznego, podlegają obowiązkowi sprawdzenia umiejętności
mówienia i rozumienia w języku angielskim zgodnie z wymaganiami Aneksu 1.
2. Wydanie licencji wraz z uprawnieniem do prowadzenia korespondencji radiotelefonicznej w języku
angielskim, wpisanie do licencji uprawnienia do prowadzenia korespondencji w języku angielskim lub potwierdzenie
biegłości języka angielskiego jest dokonywane po wykazaniu się przez kandydata umiejętnością mówienia i
rozumienia w języku angielskim na poziomie 4 operacyjnym wymaganym przez Aneks 1.
3. Poziom biegłości języka angielskiego podlega sprawdzaniu w regularnych odstępach czasu:
1) raz na trzy lata, w przypadku osób, które wykażą się znajomością języka angielskiego na poziomie 4
operacyjnym;
2) przynajmniej raz na sześć lat, w przypadku osób, które wykażą się znajomością języka angielskiego na
poziomie 5 rozszerzonym.
4. Nie wymaga się formalnego sprawdzenia biegłości języka angielskiego u kandydatów, którzy wykazali się
znajomością na poziomie eksperckim, określonym w Aneksie 1.
Rozdział 4
Zasady wydawania, cofania, zawieszania i przywracania licencji oraz wynikających z niej uprawnień
§ 19. 1. Licencję lub wpisywane do niej uprawnienie lotnicze wydaje się kandydatowi, który:
1) spełnił wymagania określone w ustawie do wydania tej licencji lub uprawnienia;
2) posiada świadectwo radiooperatora, odpowiednie dla danej licencji, o którym mowa w załączniku nr 1 do
rozporządzenia.
2. Licencję wydaje się na okres 5 lat.
3. W przypadku gdy do wydania uprawnienia lotniczego wymagane jest odbycie z wynikiem pozytywnym
nadzorowanej praktyki lotniczej, kandydat po złożeniu egzaminu praktycznego otrzymuje upoważnienie Prezesa
Urzędu do jej odbycia w oznaczonym zakresie i terminie.
4. Jeżeli kandydat nie zaliczy nadzorowanej praktyki lotniczej w wyznaczonym terminie, Prezes Urzędu
wydaje nowe upoważnienie do jej odbycia, po złożeniu przez kandydata kontrolnego egzaminu teoretycznego i
praktycznego w zakresie wymaganym do wydania uprawnienia lotniczego.
5. W uzasadnionym przypadku Prezes Urzędu, na wniosek kandydata, może ograniczyć zakres egzaminu
kontrolnego albo przedłużyć termin odbycia nadzorowanej praktyki lotniczej.
§ 20. 1. Licencja członka personelu lotniczego podlega wymianie w następujących przypadkach:
1) po upływie terminu 5 lat od dnia jej wydania;
2) po uzyskaniu uprawnienia lotniczego wpisywanego do licencji;
3) po wznowieniu ważności uprawnienia lotniczego, które uprzednio nie było wpisane do licencji;
4) w razie zmiany danych osobowych wpisywanych do licencji;
5) w razie sprostowania błędu;
6) po zapełnieniu miejsc na wpisy inne niż wymienione w pkt 1-4;
7) w razie uszkodzenia, zniszczenia albo utraty druku licencji.
2. Wymiany licencji dokonuje się na wniosek złożony do Prezesa Urzędu. W licencji wydanej w wyniku
wymiany wpisuje się uprawnienia lotnicze posiadane przez członka personelu lotniczego w dniu wydania tej licencji.
3. Wydanie licencji przed upływem dwóch lat, a w przypadku licencji uprawniającej do zarobkowego
wykonywania czynności lotniczych - przed upływem jednego roku od dnia upływu ważności poprzedniej licencji,
następuje po sprawdzeniu wiadomości i umiejętności lotniczych wnioskodawcy.
4. Po upływie terminów, o których mowa w ust. 3, wydanie licencji następuje po odbyciu szkolenia
wznawiającego w zakresie określonym w programie szkolenia oraz po złożeniu egzaminu przed komisją
egzaminacyjną, o której mowa w art. 99 ustawy.
5. Z zastrzeżeniem ust. 6, członek personelu lotniczego może korzystać z licencji tylko w okresie jej ważności
oraz w okresie ważności:
1) odpowiedniego orzeczenia lotniczo-lekarskiego, jeżeli jest ono wymagane, chyba że w licencji wpisane jest co
najmniej jedno z uprawnień specjalnych instruktora, wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
7