Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
projekt dotyczy: podniesienia bezpieczeństwa lotniczego, zwiększenia ochrony lotnictwa cywilnego oraz rozszerzenia nadzoru i kontroli, usprawnienia procesu zarządzania lotniskami oraz modernizacji i rozbudowy infrastruktury lotniczej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1403
- Data wpłynięcia: 2008-08-11
- Uchwalenie: wycofany dnia 02-02-2009
1403
Konfiguracja lasera
1. Informacje o konfiguracji
2. Charakterystyka wiązki i obliczenia
3. Maksymalna dopuszczalna dawka (moc promieniowania)
4. Ocena skutków emisji
5. Kierunek promieniowania wiązki
6. Odległości obliczone na podstawie powyższych danych
7. Metoda obliczeń
5
Załącznik nr 2
Wniosek o udzielenie zgody na użycie lasera lub światła z innych źródeł
Do: (odpowiednia władza) Od:
(Zgłaszający) Data
zgłoszenia
1. Informacje ogólne
Nazwa przedsięwzięcia
Klient Adres
miejsca
Lokalizacja geograficzna
szerokość geogr..….stopni……..minut……sekund, długość geogr…….stopni……..minut…….sekund
Elewacja miejsca wydarzenia (n.p.m.)
Elewacja lasera (jeśli np. na
Lokalizacja określona przez:
budynku)
GPS…….., Mapa……..,
Inne……..
Data i czas pokazu laserowego
testowanie i ustawienie
działanie (pokaz)
2. Krótki opis przedsięwzięcia
3. Informacja o miejscu przedsięwzięcia
Operator (organizator)
Telefon 1
Telefon 2
Krótki opis miar kontrolnych
4. Załączniki
1. liczba konfiguracji lasera (wypełnić stronę "konfiguracja" dla każdej konfiguracji laseru)
2. Lista dodatkowych załączników potrzebnych do oceny pokazu (przedsięwzięcia) - mogą zawierać mapy,
wykresy, itp.)
5. Upoważniona osoba do kontaktu (jeśli dalsze informacje są potrzebne)
Imię i nazwisko
Stanowisko
Telefon Fax
Oświadczenie poprawności i dokładności podanych informacji: Potwierdzam, że według mojej najlepszej wie-
dzy informacje, które zamieściłem (am) powyżej są dokładne i poprawne
Imię i nazwisko (jeśli inne niż osoby upoważnionej do kontaktu)
Stanowisko
Podpis Data
6
UZASADNIENIE
Wprowadzenie tej regulacji wynika z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa statkom
powietrznym w czasie coraz powszechniejszego wykorzystywania źródeł światła i lasera, o coraz
większej mocy i zasięgu, w czasie organizowanych imprez rozrywkowych, koncertowych, a także
sportowych zwłaszcza na lotniskach/lądowiskach lub w ich otoczeniu w trakcie jednoczesnego wy-
konywania operacji lotniczych.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
Wpływ na budżet państwa – regulacja nie ma wpływu na budżet państwa.
Wpływ na rynek pracy – regulacja nie wpłynie na rynek pracy.
Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsię-
biorstw – regulacja nie wpłynie na konkurencyjność zewnętrzną i wewnętrzną gospodarki.
Wpływ na sytuację i rozwój regionalny – regulacja nie ma wpływu na sytuację i rozwój regional-
ny.
Zakres podmiotów
Projektowane rozporządzenie obejmować będzie następujące podmioty:
1) instytucję zapewniającą służby ruchu lotniczego,
2) zarządzających lotniskami,
3) podmioty
zamierzające użyć laser lub inne źródła światła o dużej intensywności.
Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie konsultowany z następującymi podmiotami:
1) Polską Agencją eglugi Powietrznej,
2) zarządzających lotniskami,
3) Związkiem Regionalnych Portów Lotniczych,
4) Aeroklubem Polskim,
5) środowiskiem lotniczym,
6) przewoźnikami lotniczymi.
Biuletyn Informacji Publicznej.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach urzę-
dowego informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej.
19-08-aa
7
projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1)
z dnia ……………………..
w sprawie licencjonowania personelu lotniczego
Na podstawie art. 94 ust. 8 i 9 oraz art. 104 ust. 1 w związku z art. 94 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. -
Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
wzory licencji i świadectw kwalifikacji właściwe dla specjalności lotniczych;
2) uprawnienia przyznawane i wpisywane do licencji lub świadectw kwalifikacji;
3) szczegółowe wymagania dla poszczególnych rodzajów licencji i świadectw kwalifikacji, dotyczące kwalifikacji
lotniczych w zakresie wiedzy, umiejętności i praktyki;
4) szczegółowe warunki i sposób:
a) wydawania, cofania, ograniczania, zawieszania i przywracania licencji i świadectw kwalifikacji oraz
wynikających z nich uprawnień,
b) uznawania, zawieszania uznania, cofania uznania, przywracania uznania obcych licencji i świadectw
kwalifikacji wydanych przez właściwy organ obcego państwa,
c)
uzyskiwania i sprawdzania kwalifikacji lotniczych,
d)
prowadzenia rejestru personelu lotniczego,
e)
prowadzenia szkolenia lotniczego;
5) szczegółowe warunki wykonywania uprawnień wynikających z licencji i świadectw kwalifikacji;
6)
zakres wiedzy i umiejętności wymaganych do otrzymania świadectwa operatora tankowania statków
powietrznych oraz wzór takiego świadectwa.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) Aneksie - rozumie się przez to załącznik do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej
w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z późn. zm.3));
2) JAR - rozumie się przez to europejskie wymagania bezpieczeństwa lotniczego JAR ustanowione przez
Zrzeszenie Władz Lotniczych (JAA), wprowadzone do stosowania rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z
dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania europejskich wymagań bezpieczeństwa
lotniczego JAR (Dz. U. Nr 139, poz. 1329);
3) Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym - rozumie się przez to Konwencję o międzynarodowym
lotnictwie cywilnym, podpisana w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.;
3) locie według wskazań przyrządów (IFR) - rozumie się przez to lot wykonywany zgodnie z przepisami dla lotów
według wskazań przyrządów;
4) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
5) orzeczeniu lotniczo-lekarskim - rozumie się przez to orzeczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania
funkcji członka personelu lotniczego, o którym mowa w art. 110 ustawy;
6) podręczniku licencjonowania personelu lotniczego (PEL) - rozumie się przez to podręcznik ogłaszany w
Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zawierający wytyczne i instrukcje dotyczące
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz.
1217 i Nr 249, poz. 1829 z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558 oraz z 2008 r. Nr 97, poz. 625.
3) Zmiany wymienionej umowy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i 211, z 1976 r. Nr 21, poz.
130 i 131, Nr 32, poz. 188 i 189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39, poz. 199 i 200, z 2000 r. Nr 39, poz. 446 i 447, z 2002 r. Nr 58, poz. 527 i
528 oraz z 2003 r. Nr 70, poz. 700 i 701.
licencjonowania personelu lotniczego; podręcznik ten podlega bieżącej aktualizacji zgodnie ze zmianami
przepisów międzynarodowych, o których mowa w art. 3 ust. 5 ustawy;
7) Prezesie Urzędu - rozumie się przez to Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
§ 3.1. Do spraw określonych w rozporządzeniu stosuje się normy i zalecane metody postępowania zawarte w
Aneksie 1 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, z zastrzeżeniem ust. 2 oraz przepisów
niniejszego rozporządzenia.
2. Nie stosuje się zalecanych metod postępowania określonych w punktach: 1.2.6.1.1., 4.2.1.4., 6.3.2.9.1.
Aneksu 1 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym.
§ 4. Ze względu na wymagania niezbędne do ich uzyskania wyróżnia się następujące licencje:
1) pilota: samolotowego turystycznego, samolotowego zawodowego, samolotowego liniowego,
śmigłowcowego turystycznego, śmigłowcowego zawodowego, śmigłowcowego liniowego – zgodnie z JAR- FCL 1
Licencjonowanie personelu lotniczego (samoloty), JAR-FCL 2 Licencjonowanie personelu lotniczego (śmigłowce),
JAR-FCL 3 Licencjonowanie Personelu Lotniczego (wymagania medyczne) oraz Aneksem 1, a w zakresie
nieuregulowanym przepisami międzynarodowymi zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
2) pilota szybowcowego oraz pilota balonu wolnego, nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego,
kontrolera ruchu lotniczego, dyspozytora lotniczego – zgodnie z Aneksem 1, a w zakresie nieuregulowanym
Aneksem zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
3) mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych innych niż samoloty i śmigłowce (szybowce,
motoszybowce, wiatrakowce, sterowce, balony wolne), z zastrzeżeniem § 4 ust. 1 pkt 2, a także statków
powietrznych, wymienionych w Załączniku II do rozporządzenia parlamentu Europejskiego i Rady (WE) z dnia 20
lutego 2008 r. nr 216/2008 w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej
Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, zwanym dalej „rozporządzeniem nr 216/2008” - zgodne z Aneksem 1 i
załącznikiem nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
4) pilota wiatrakowcowego turystycznego, pilota wiatrakowcowego zawodowego, skoczka spadochronowego
zawodowego, pilota sterowcowego zawodowego, pilota sterowcowego liniowego, radiooperatora pokładowego,
operatora tankowania statków powietrznych i informatora służby informacji powietrznej – zgodnie z załącznikiem 1
do niniejszego rozporządzenia;
5)
licencje, o których mowa w § 4 ust. 1.
§ 5. 1. Wprowadza się wymóg posiadania następujących licencji i świadectw kwalifikacji:
1) licencji praktykanta - kontrolera ruchu lotniczego - dla kandydatów na kontrolerów ruchu lotniczego,
uprawniającej do odbywania praktycznego szkolenia na stanowisku operacyjnym organu ruchu lotniczego -
wydawanej zgodnie załącznikiem nr 1 do rozporządzenia;
2) licencji pilota sterowcowego turystycznego – dla kandydatów na pilotów sterowcowych turystycznych -
wydawanej zgodnie z Aneksem 1;
3) licencji pilota pionowzlotu turystycznego, pilota pionowzlotu zawodowego, pilota pionowzlotu liniowego –
dla kandydatów na pilotów pionowzlotu - wydawanej zgodnie z Aneksem 1;
4) licencji pilota samolotu w załodze wieloosobowej –dla kandydatów na pilotów samolotu w załodze
wieloosobowej – wydawanej zgodnie z JAR- FCL 1 Licencjonowanie personelu lotniczego (samoloty), JAR-
FCL 3 Licencjonowanie Personelu Lotniczego ( wymagania medyczne) oraz Aneksem 1;
5) świadectwa kwalifikacji - dla mechaników poświadczenia obsługi statku powietrznego wykonujących
czynności lotnicze w związku z używaniem następujących statków powietrznych:
a) lotni, motolotni, paralotni, paralotni z napędem,
b) spadochronów,
c) stanowiących konstrukcje amatorskie,
d) budowanych z zestawów montażowych,
e) o maksymalnej masie startowej do 495 kg.
2. wiadectwa kwalifikacji, o których mowa w art. 95 ust. 2 ustawy, oraz wpisywane do nich uprawnienia,
wydaje się zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia.
3. Do świadectwa członka załogi statku powietrznego (Crew Member Certificate - CMC) stosuje się Aneks 9.
Rozdział 2
Prowadzenie szkolenia lotniczego w celu uzyskiwania kwalifikacji
2