eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

projekt dotyczy: podniesienia bezpieczeństwa lotniczego, zwiększenia ochrony lotnictwa cywilnego oraz rozszerzenia nadzoru i kontroli, usprawnienia procesu zarządzania lotniskami oraz modernizacji i rozbudowy infrastruktury lotniczej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1403
  • Data wpłynięcia: 2008-08-11
  • Uchwalenie: wycofany dnia 02-02-2009

1403

2) co najmniej jednego uprawnienia lotniczego, z tym że:
a) w przypadku pilota samolotowego, śmigłowcowego, wiatrakowcowego, sterowcowego, pilota balonu
wolnego, nawigatora, mechanika pokładowego, radiooperatora pokładowego - uprawnienia lotniczego
odnoszącego się odpowiednio do klasy albo typu statku powietrznego,
b) w przypadku pilota samolotowego i śmigłowcowego oraz dla licencji nawigatora i mechanika pokładowego
- uprawnienia specjalnego instruktora, wymienionego w załączniku nr 1 do rozporządzenia,
c) w przypadku kontrolera ruchu lotniczego - do wykonywania określonego rodzaju kontroli ruchu lotniczego
albo uprawnienia specjalnego instruktora, wymienionego w załączniku nr 1 do rozporządzenia,
d) w przypadku informatora służby informacji powietrznej - do wykonywania czynności informatora co
najmniej na jednym lotnisku albo co najmniej w jednym sektorze rejonu informacji powietrznej.
6. Pilot szybowcowy, dyspozytor lotniczy i operator tankowania statków powietrznych mogą korzystać z
licencji tylko w okresie jej ważności oraz jeżeli od dnia sprawdzenia wiadomości lotniczych upłynął okres nie
dłuższy niż:
1) 3 lata - w przypadku pilota szybowcowego;
2) 5 lat - w przypadku dyspozytora lotniczego i operatora tankowania statków powietrznych.
7. . Wzory licencji określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
8. Wzory wniosków o wydanie licencji i uprawnień lotniczych, zaświadczeń o ukończeniu szkolenia
lotniczego, upoważnień do odbycia praktyki nadzorowanej i zaświadczeń o jej odbyciu i zaliczeniu oraz innych
druków związanych z licencjonowaniem określa podręcznik licencjonowania personelu lotniczego (PEL).

§ 21. 1. Licencję, która została zawieszona, przywraca się na wniosek zainteresowanego, jeżeli:
1) upłynął okres zawieszenia licencji;
2) zostały spełnione warunki przywrócenia licencji, określone w decyzji o jej zawieszeniu.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, powinno być załączone orzeczenie lotniczo-lekarskie, a w przypadku,
o którym mowa w ust. 1 pkt 2 - również dokumenty potwierdzające spełnienie warunków przywrócenia licencji.

§ 22. 1. Licencję wydaje się na wniosek, do którego załącza się dokumenty potwierdzające spełnienie
odpowiednich wymagań dotyczących:
1) sprawności psychicznej i fizycznej;
2) praktyki lotniczej;
3) szkolenia lotniczego teoretycznego i praktycznego.
2. Po utracie ważności poprzedniej licencji nową licencję wydaje się na wniosek o dopuszczenie do egzaminu i
wznowienie ważności uprawnienia.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, załącza się dokumenty, o których mowa w ust. 1, oraz dokumenty
potwierdzające ukończenie szkolenia lotniczego wznawiającego wiadomości lub umiejętności lotnicze.
4. Przepisy ust. 1 mają odpowiednio zastosowanie do przywracania ważności uprawnienia lotniczego
zawieszonego decyzją Prezesa Urzędu, z tym że do wniosku załącza się również dokumenty potwierdzające
spełnienie warunków przywrócenia uprawnienia lotniczego, jeżeli zostały określone w decyzji o zawieszeniu tego
uprawnienia.

§ 23. 1. W decyzji o zawieszeniu licencji lub uprawnienia lotniczego wpisanego do licencji:
1) określa się okres zawieszenia;
2) można określić warunki przywrócenia zawieszonej licencji lub uprawnienia lotniczego.
2. W decyzji o cofnięciu licencji można określić warunki ponownego wydania licencji.
3. Osoba, której licencja została cofnięta albo zawieszona, ma obowiązek niezwłocznie przekazać ją Prezesowi
Urzędu, za pokwitowaniem, chyba że licencja została już uprzednio zatrzymana.
4.
W razie zawieszenia uprawnienia lotniczego wpisanego do licencji, jej posiadacz ma obowiązek
niezwłocznego zwrotu licencji Prezesowi Urzędu w celu dokonania wpisu o zawieszeniu uprawnienia lotniczego.

Rozdział 5
Uznawanie, cofanie oraz zawieszanie i przywracanie uznania licencji lotniczych lub równoważnych
dokumentów wydanych przez właściwy organ obcego państwa

§ 24. 1. Osoba ubiegająca się o uznanie licencji członka personelu lotniczego, wydanej przez właściwy organ
obcego państwa, zwanej dalej "obcą licencją", powinna złożyć wniosek oraz kserokopię licencji, a jej oryginał
okazać w celu poświadczenia zgodności.

8
2. Prezes Urzędu może żądać od osoby, o której mowa w ust. 1, okazania dokumentu przebiegu praktyki
lotniczej, jeżeli:
1) obca licencja jest wydana niezgodnie ze standardami Aneksu 1 albo
2) obca licencja została wydana w państwie, z którym Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o uznawaniu
licencji członków personelu lotniczego.
3. Jeżeli wnioskodawca ubiega się o uznanie potwierdzenia szkolenia specjalistycznego, o którym mowa w §
30 ust. 2 i 3, Prezes Urzędu może żądać od wnioskodawcy okazania dokumentów potwierdzenia tego szkolenia w
państwie wydania licencji.
4. W przypadkach, o których mowa w ust. 2, Prezes Urzędu może odmówić uznania obcej licencji, jeżeli
przepisy, zgodnie z którymi została wydana, ustanawiają wymagania łagodniejsze, niż wynikające z prawa
polskiego.
5. Przepisu ust. 4 nie stosuje się, jeżeli osoba ubiegająca się o uznanie obcej licencji wyrazi zgodę na poddanie
się sprawdzeniu wiadomości i umiejętności przed komisją egzaminacyjną, o której mowa w art. 99 ustawy. W takim
przypadku Prezes Urzędu wyznacza termin sprawdzenia wiadomości i umiejętności oraz określa jego zakres.
6. Warunkiem uznania obcej licencji oraz korzystania z niej jest posiadanie orzeczenia lotniczo-lekarskiego,
spełniającego co najmniej jeden z następujących warunków:
1) zostało wydane przez państwo członkowskie Zrzeszenia Władz Lotniczych (JAA);
2) zostało wydane przez państwo, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o uznawaniu orzeczeń
lotniczo-lekarskich;
3) zostało wydane przez polskie centrum medycyny lotniczej albo polskiego lekarza orzecznika.
7. Uznanie obcej licencji wydaje się na okres nie dłuższy niż do dnia upływu jej ważności.

§ 25. 1. Prezes Urzędu stwierdza uznanie obcej licencji przez wydanie świadectwa uznania licencji, którego
wzór jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2. Uznanie obcej licencji kontrolera ruchu lotniczego wraz z wpisanymi do niej uprawnieniami lotniczymi jest
warunkiem odbycia przez niego szkolenia lotniczego w Rzeczypospolitej Polskiej, w zakresie niezbędnym do
wykonywania czynności lotniczych wynikających z licencji.

§ 26. 1. W przypadkach, o których mowa w art. 100 ustawy, Prezes Urzędu może:
1) cofnąć lub zawiesić uznanie obcej licencji lub uprawnienia lotniczego wynikającego z licencji;
2) cofnąć lub zawiesić obcą licencję albo uprawnienie lotnicze wynikające z licencji, jeżeli takie prawo wynika z
wiążącej Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowej lub przepisów międzynarodowych.
2. Do cofnięcia oraz zawieszenia obcej licencji i uprawnienia z niej wynikającego stosuje się odpowiednio
przepisy § 21.

§ 27. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio do dokumentów równoważnych licencjom
personelu lotniczego, wydanym przez właściwe organy państw obcych.

Rozdział 6
Rejestr personelu lotniczego

§ 28. 1. Prezes Urzędu prowadzi rejestr personelu lotniczego, zwany dalej "rejestrem", na który składają się:
1) lista członków personelu lotniczego;
2) karty osobowe członków personelu lotniczego;
3) teczki osobowe członków personelu lotniczego wraz z zawartymi w nich dokumentami.
2. W karcie osobowej członka personelu lotniczego zamieszcza się następujące dane ewidencyjne:
1) podstawowe dane osobowe członka personelu lotniczego:
a) imiona i nazwisko,
b) nr PESEL i miejsce urodzenia, a w przypadku osób, które nie mają przyznanego numeru PESEL, wpisuje
się zamiast niego datę urodzenia,
c) obywatelstwo,
d) adres zamieszkania oraz, na żądanie członka personelu lotniczego, adres dla korespondencji;
2) osobisty numer członka personelu lotniczego, którym oznaczane są wszystkie wydane mu licencje i świadectwa
kwalifikacji;
3) wykaz wszystkich licencji oraz świadectw kwalifikacji z uwzględnieniem:
a) oznaczenia licencji lub świadectwa kwalifikacji,

9
b) daty wydania i okresu, na jaki została wydana licencja lub świadectwo kwalifikacji,
c) wpisanych do licencji albo świadectwa kwalifikacji uprawnień lotniczych, z oznaczeniem terminu ich
ważności i przedłużenia ich ważności,
d) okresów zawieszeń licencji albo świadectw kwalifikacji i uprawnień lotniczych wpisanych do tych
dokumentów oraz dat przywrócenia ich ważności,
e) oznaczenia oraz daty decyzji oraz prawomocnych orzeczeń sądowych dotyczących cofnięcia, zmiany,
zawieszenia i przywrócenia licencji lub świadectwa kwalifikacji oraz wydania, wznowienia ważności i
cofnięcia uprawnienia lotniczego wpisywanego do licencji.
3. Teczka osobowa członka personelu lotniczego zawiera:
1) dokumenty złożone w związku z ubieganiem się o wydanie licencji lub świadectwa kwalifikacji oraz o wydanie
albo wznowienie ważności wpisywanych do tych dokumentów uprawnień lotniczych;
2) protokoły zaliczonych egzaminów praktycznych, wymaganych do wydania licencji lub świadectw kwalifikacji
albo do wydania lub wznowienia ważności wpisywanych do tych dokumentów uprawnień lotniczych;
3) decyzje oraz prawomocne orzeczenia sądowe dotyczące cofnięcia, zmiany, zawieszenia i przywrócenia licencji
lub świadectwa kwalifikacji oraz wydania, wznowienia ważności i cofnięcia uprawnienia lotniczego
wpisywanego do licencji.

§ 29. 1. Rejestr obejmuje odrębnie prowadzony dział członków personelu lotniczego, którym wydano
zaświadczenia o uznaniu obcych licencji lub równoważnych im dokumentów wydanych przez właściwy organ
obcego państwa.
2. Do działu rejestru, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 26 ust. 2.

§ 30. 1. Skreślenie członka personelu lotniczego z rejestru następuje:
1) w razie śmierci albo uznania za zmarłego;
2) w razie cofnięcia wszystkich licencji albo świadectw kwalifikacji;
3) w razie upływu terminu 3 lat od dnia upływu terminu ważności licencji lub świadectwa kwalifikacji.
2. Kartę ewidencyjną i teczkę osobową członka personelu lotniczego skreślonego z rejestru przechowuje się w
rejestrze w ciągu:
1) 3 lat następujących po roku, w którym nastąpiła jego śmierć;
2) 10 lat następujących po roku:
a) w którym został uznany za zmarłego,
b) w którym upłynął trzyletni termin określony w ust. 1 pkt 3;
3) 5 lat następujących po roku, w którym decyzja o cofnięciu ostatniej licencji albo świadectwa kwalifikacji stała
się ostateczna.
3. Po upływie terminów wymienionych w ust. 2 ponownie wykorzystuje się osobisty numer skreślonego
członka personelu lotniczego.

§ 31. 1. Dane osobowe członka personelu lotniczego, zawarte w rejestrze i teczce osobowej, podlegają ochronie
danych osobowych zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych.
2. Do przetwarzania danych osobowych, o których mowa w ust. 1, nie jest wymagane uzyskanie zgody osoby,
której te dane dotyczą.

Rozdział 7
Warunki wykonywania uprawnień wynikających z licencji

§ 32. 1. Członek personelu lotniczego może wykonywać czynności lotnicze wyłącznie w zakresie wynikającym
z:
1) licencji, z uwzględnieniem ograniczeń wpisanych do licencji;
2) uprawnień lotniczych, wpisanych do jego licencji;
3) potwierdzeń szkolenia specjalistycznego, o którym mowa w ust. 2 i 3, wpisanych do osobistego dokumentu
praktyki lotniczej;
4) upoważnień zamieszczonych w instrukcji operacyjnej albo instrukcji wykonywania lotów organizacji lotniczej
świadczącej usługi lotnicze przy użyciu statków powietrznych;
5) pisemnego upoważnienia do wykonywania czynności instruktora, zamieszczonego w odpowiedniej instrukcji
wykonawczej ośrodka szkolenia lotniczego albo organizacji wymienionej w § 9 ust. 5, jeżeli wykonuje
czynności lotnicze instruktora.

10
2. Wykonywanie w charakterze dowódcy statku powietrznego lotów, o których mowa w ust. 3.8 załącznika nr
1 oraz w ust. 2.6 załącznika nr 3 do rozporządzenia, wymaga ukończenia z wynikiem pozytywnym szkolenia
specjalistycznego w zakresie tych lotów oraz posiadania bieżącej praktyki w tym zakresie.
3. Wykonywanie czynności mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego, w odniesieniu do statku
powietrznego, na który uprawnienia lotnicze dotyczące typu nie są wpisywane do licencji, wymaga ukończenia z
wynikiem pozytywnym szkolenia specjalistycznego w zakresie tego typu statku powietrznego na zasadach
określonych w ust. 5.2.3.6.2 i 5.2.3.6.3 załącznika nr 1 do rozporządzenia oraz posiadania bieżącej praktyki w tym
zakresie.
4. Członek personelu lotniczego podczas wykonywania czynności lotniczych, do których uprawnia licencja,
jest obowiązany posiadać ją przy sobie wraz z następującymi dokumentami:
1) orzeczeniem lotniczo-lekarskim, jeżeli jest ono wymagane,
2) dokumentem tożsamości ze zdjęciem,
3) aktualnie wypełnionym osobistym dokumentem praktyki lotniczej, do której uprawnia licencja
- chyba że instrukcja operacyjna, instrukcja wykonywania lotów lub instrukcja zarządzania obsługą techniczną
stanowi inaczej.

§ 33. Członek personelu lotniczego przy wykonywaniu czynności lotniczych ma obowiązek stosowania się do
dotyczących tych czynności:
1) instrukcji użytkowania w locie oraz odpowiednio instrukcji obsługi statków powietrznych oraz równoważnych
im lub uzupełniających te instrukcje dokumentów;
2) instrukcji wykonawczej dla organizacji lotniczej świadczącej usługi lotnicze przy użyciu statków powietrznych,
ośrodka szkolenia lotniczego i organizacji wymienionej w § 9 ust. 5, organizacji obsługi statków powietrznych
oraz organów służb ruchu lotniczego.

§ 34. 1. Członek personelu lotniczego i kandydat na członka personelu lotniczego, odbywający szkolenie w
celu uzyskania licencji lub uprawnienia lotniczego, jest obowiązany powstrzymać się od wykonywania czynności
lotniczych w przypadku, gdy:
1) odczuwa dolegliwość fizyczną lub psychiczną, która utrudnia mu wykonywanie tych czynności w sposób
bezpieczny;
2) znajduje się pod wpływem:
a) leków ograniczających sprawność psychiczną lub fizyczną,
b) alkoholu,
c) narkotyków albo innych środków odurzających.
2. Wykonywanie przez członka personelu lotniczego czynności lotniczych na statkach powietrznych z
niehermetyczną kabiną i bez instalacji tlenowej na wysokości powyżej 4.000 m nad poziomem morza wymaga
posiadania przez niego orzeczenia lotniczo-lekarskiego wydanego w wyniku badania w komorze niskich ciśnień.

§ 35. 1. Jeżeli pilot zawodowy lub liniowy otrzymał orzeczenie lotniczo-lekarskie z ograniczeniem do
wykonywania czynności pilota statku powietrznego wyłącznie z innym pilotem, wchodzącym w skład załogi statku
powietrznego, inny pilot:
1) powinien być zaznajomiony z tym ograniczeniem;
2) nie może posiadać orzeczenia lotniczo-lekarskiego z takim samym ograniczeniem;
3) nie może mieć ukończonych 60 lat;
4) powinien znać instrukcję określającą jego dodatkowe obowiązki - jeżeli ograniczenie dotyczy dowódcy statku
powietrznego.
2. Jeżeli pilot turystyczny lub szybowcowy otrzymał orzeczenie lotniczo-lekarskie z ograniczeniem do
wykonywania czynności dowódcy statku powietrznego wyłącznie z pilotem bezpieczeństwa:
1) lot wykonuje się wyłącznie na statku powietrznym ze zdwojonymi sterownicami;
2) pilot bezpieczeństwa:
a) nie może posiadać licencji z takim samym ograniczeniem,
b) powinien być zaznajomiony z ograniczeniem dowódcy statku powietrznego,
c) powinien znać instrukcję określającą jego dodatkowe obowiązki,
d) powinien zajmować w locie fotel, przy którym znajdują się sterownice.
3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio, jeżeli pilot zawodowy lub liniowy, który otrzymał orzeczenie, o
którym mowa w ust. 1, wykonuje lot na statku powietrznym, na którym nie jest wymagane wykonywanie czynności
drugiego pilota.

11
4. Przepisy ust. 2 pkt 2 lit. a-c stosuje się odpowiednio do pilota balonu wolnego, który otrzymał orzeczenie, o
którym mowa w ust. 2.
5. Instrukcję, o której mowa w ust. 1 pkt 4 oraz ust. 2 pkt 2 lit. c, zatwierdza Prezes Urzędu.

§ 36. 1. Członek personelu lotniczego ma obowiązek stosować się przy wykonywaniu czynności lotniczych do
ograniczeń medycznych, zamieszczonych w orzeczeniu lotniczo-lekarskim.
2. Jeżeli z ograniczenia, o którym mowa w ust. 1, wynika obowiązek wykonywania czynności lotniczych tylko
przy użyciu szkieł korekcyjnych, członek personelu lotniczego ma obowiązek posiadania, podczas wykonywania
tych czynności, zapasowych okularów korekcyjnych.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również do kandydata uczestniczącego w szkoleniu do licencji lub uprawnienia
lotniczego. Ograniczenie wymienione w ust. 1 musi być wpisane do dokumentu przebiegu szkolenia praktycznego.

§ 37. Przepisy § 5 ust. 2 i 3, § 6 i 8 ust. 1 pkt 3 i 4, § 11 ust. 1 pkt 1 lit. a-c i e oraz pkt 2-4, § 13 ust. 2, § 14-17 i
18 ust. 1-3 i 7, § 19-22 i 23 ust. 1, § 24 ust. 1, § 25 i 30 ust. 1 pkt 1-3 i 5 oraz ust. 2 i 4 oraz § 31-34 stosuje się
odpowiednio do świadectw kwalifikacji wymienionych w art. 95 ustawy i w § 4 ust. 1 pkt 2 oraz do wpisywanych do
nich uprawnień lotniczych.

Rozdział 8
Przepisy przejściowe i końcowe

§ 38. 1. Prezes Urzędu dokonuje, na wniosek członka personelu lotniczego, wymiany jego licencji i uprawnień
lotniczych do nich wpisanych, wydanych na podstawie rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 10 września
1986 r. w sprawie personelu lotniczego (Dz. U. Nr 41, poz. 199 oraz z 2001 r. Nr 131, poz. 1476), zwanego dalej
"rozporządzeniem", na licencje i uprawnienia lotnicze na zasadach określonych w ust. 2-4. Wymiana może nastąpić
najpóźniej w dniu upływu ważności dotychczasowych licencji.
2. Licencje i uprawnienia lotnicze, o których mowa w ust. 1, podlegają wymianie na odpowiadające im licencje
i uprawnienia lotnicze o tych samych nazwach, z tym że:
1) licencja pilota samolotowego zawodowego II klasy - na licencję pilota samolotowego zawodowego;
2) licencja pilota samolotowego zawodowego I klasy - na licencję pilota samolotowego zawodowego albo na
licencję pilota samolotowego liniowego, stosownie do treści wniosku o jej wymianę i udokumentowanego
spełnienia wymagań przez wnioskodawcę;
3) licencja mechanika lotniczego obsługi - na odpowiednią licencję mechanika poświadczenia obsługi statku
powietrznego;
4) uprawnienia lotnicze, dotyczące typu statku powietrznego, potwierdzone wpisem w osobistym dokumencie
praktyki lotniczej lub uwiarygodnione w inny sposób:
a) na uprawnienia wpisywane do licencji pilotów, dotyczące odpowiednio kategorii, klasy albo typu statku
powietrznego, wymienione w ust. 2.5.1 załącznika nr 1 do rozporządzenia, z zachowaniem ewentualnych
ograniczeń odnoszących się do klasy balonu wolnego, wymienionych w ust. 2.6.11.5 pkt 1 lit. a oraz b
załącznika nr 1 do rozporządzenia,
b) na uprawnienia lotnicze dotyczące typu statku powietrznego wpisywane do licencji nawigatora, mechanika
pokładowego i radiooperatora pokładowego;
5) uprawnienie do lotów nocnych VFR, potwierdzone wpisem w osobistym dokumencie praktyki lotniczej pilota
samolotowego lub śmigłowcowego albo w inny wiarygodny sposób - na uprawnienie do lotów nocnych VFR,
wpisywane do licencji pilota samolotowego albo śmigłowcowego turystycznego;
6) uprawnienie instruktora samolotowego i śmigłowcowego klasy II - odpowiednio na uprawnienie instruktora
samolotowego i śmigłowcowego szkolenia zasadniczego ograniczone - klasy 2;
7) uprawnienia instruktora samolotowego i śmigłowcowego klasy I - odpowiednio na uprawnienie instruktora
samolotowego i śmigłowcowego szkolenia zasadniczego - klasy 1;
8) uprawnienie instruktora balonu wolnego i szybowcowego klasy II - odpowiednio na uprawnienie instruktora
balonowego i szybowcowego ograniczone - klasy 2;
9) uprawnienia instruktora spadochronowego klasy II lub klasy I - na uprawnienie instruktora spadochronowego;
10) uprawnienia instruktora spadochronowego klasy II lub klasy I z ograniczeniem do wykonywania czynności
instruktora spadochronowego bez prawa wykonywania skoków spadochronowych - na uprawnienie specjalne
instruktora spadochronowego bez prawa wykonywania czynności instruktora spadochronowego na pokładzie
statku powietrznego i bez prawa wykonywania skoków;

12
strony : 1 ... 20 ... 60 ... 70 . [ 71 ] . 72 ... 80 ... 94

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: