Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
projekt dotyczy: podniesienia bezpieczeństwa lotniczego, zwiększenia ochrony lotnictwa cywilnego oraz rozszerzenia nadzoru i kontroli, usprawnienia procesu zarządzania lotniskami oraz modernizacji i rozbudowy infrastruktury lotniczej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1403
- Data wpłynięcia: 2008-08-11
- Uchwalenie: wycofany dnia 02-02-2009
1403
3.1.1.
Kandydat musi ukończyć i zaliczyć szkolenie lotnicze teoretyczne i praktyczne, potwierdzone
odpowiednimi świadectwami, odpowiednio do rodzaju uprawnienia, w ośrodku szkolenia lotniczego lub organizacji
wymienionej w § 9 ust. 5 rozporządzenia.
3.1.2. Kandydat musi spełniać wymagania dotyczące:
1) posiadania odpowiedniej licencji, chyba że dopuszczone jest równoczesne ubieganie się o tę licencję i dane
uprawnienie;
2) odbycia i zaliczenia szkolenia lotniczego teoretycznego i praktycznego, potwierdzonego odpowiednimi
świadectwami, przeprowadzonego, odpowiednio do rodzaju uprawnienia, w ośrodku szkolenia lotniczego lub
organizacji wymienionej w § 9 ust. 5 rozporządzenia;
3) posiadania wiadomości i umiejętności lotniczych, wymaganych dla danego uprawnienia;
4) posiadania praktyki wymaganej dla danego uprawnienia;
5) zaliczenia państwowego egzaminu teoretycznego i praktycznego na uprawnienie, w zakresie wiadomości i
umiejętności wymienionych w pkt 3.
3.1.3. Uprawnienia lotnicze wydawane są z ważnością na oznaczony okres, ważność ich może być przedłużona,
jeżeli ich posiadacz spełnia warunki wymagane do przedłużenia ważności i zaliczy z wynikiem pozytywnym
sprawdzenie wiadomości i umiejętności, w terminie określonym w § 16 ust. 3 rozporządzenia.
3.1.4. Z zastrzeżeniem § 16 ust. 4 rozporządzenia, wznowienie ważności uprawnienia lotniczego, które wygasło
albo zostało zawieszone, może nastąpić po spełnieniu przez kandydata warunków jego wznowienia, ustalonych przez
Prezesa Urzędu, po uwzględnieniu przerwy w wykonywaniu czynności lotniczych kandydata, jego doświadczenia
lotniczego, posiadanych przez niego innych ważnych uprawnień lotniczych oraz innych okoliczności mających
znaczenie dla bezpieczeństwa.
3.2. Uprawnienia lotnicze dotyczące statku powietrznego
3.2.1. Wymagania ogólne
3.2.1.1. Wymagania do wydania uprawnienia.
Kandydat musi posiadać odpowiednią licencję pilota i spełniać następujące dodatkowe wymagania odnośnie do:
1) posiadania wiadomości lotniczych, dotyczących klasy albo typu statku powietrznego, w zakresie tematyki
określonej w szczegółowych wytycznych Prezesa Urzędu, opublikowanych w PEL:
a) budowy statków powietrznych danej klasy albo typu,
b) ograniczeń,
c) osiągów, planowania lotu i kontroli (monitorowania) jego przebiegu,
d) załadowania i wyważenia oraz obsługi naziemnej,
e) procedur awaryjnych,
f) wymagań specjalnych dla rozszerzenia uprawnienia pilota do wykonywania podejść precyzyjnych według
wskazań przyrządów przy wysokościach decyzji niższych niż 60 m, w tym wymagań dotyczących
wyposażenia pokładowego, procedur i ograniczeń, jeżeli dotyczą danego typu statku powietrznego,
g) wymagań specjalnych dla statków powietrznych wyposażonych w system wskaźników elektronicznych,
h) elektronicznych systemów zarządzania lotem, jeżeli są stosowane na statkach powietrznych danej klasy albo
typu,
i) współpracy w załodze wieloosobowej, jeżeli uprawnienie ma dotyczyć typu z załogą wieloosobową albo
statku powietrznego, na którym wymagana jest obecność również członka załogi, innego niż pilot;
2) posiadania umiejętności w zakresie wykonywania procedur normalnych i awaryjnych, właściwych dla klasy lub
typu statku powietrznego, w zakresie tematyki określonej w szczegółowych wytycznych Prezesa Urzędu
opublikowanych w PEL.
3.2.1.1.1. Uprawnienie lotnicze dotyczące typu statku powietrznego jest wpisywane do odpowiedniej licencji
pilota doświadczalnego 1 albo 2 klasy, który nabył niezbędne kwalifikacje określone w ust. 3.2.1. pkt 1 i 2 podczas
prób certyfikacyjnych tego typu, co jest potwierdzone zaświadczeniem wydanym przez organizację lotniczą, w
której te próby zostały przeprowadzone.
3.2.1.1.2. Uprawnienie lotnicze dotyczące typu statku powietrznego, wydane zgodnie z ust. 3.2.1.1.1. zostaje
ograniczone do wykonywania wyłącznie czynności drugiego pilota, jeżeli pilot doświadczalny podczas prób
certyfikacyjnych w locie wykonywał tylko te czynności.
3.2.1.2. Wymagania do przedłużenia ważności uprawnienia
1) kandydat musi zaliczyć sprawdzenie umiejętności w zakresie:
a) wiadomości teoretycznych dotyczących odpowiednio klasy albo typu statku powietrznego,
b) wiedzy dotyczącej stosowania procedur awaryjnych, również tych, których opanowanie nie zostanie
sprawdzone w locie na statku powietrznym lub odpowiednim urządzeniu treningowym,
53
c) umiejętności lub wiedzy dotyczącej oceny zdatności statku powietrznego do lotu i jego obsługi naziemnej,
d) umiejętności wykonywania czynności w locie pilota dowódcy statku powietrznego albo drugiego pilota,
jeżeli uprawnienie jest ograniczone do takich czynności, podczas wykonywania procedur normalnych i
awaryjnych;
2) szczegółowy zakres sprawdzenia, wymienionego w pkt 1, określa egzaminator, kierując się:
a) wytycznymi Prezesa Urzędu, opublikowanymi w PEL, lub zatwierdzonym programem szkolenia do tych
uprawnień,
b) ogólną praktyką lotniczą kandydata jako pilota i dotyczącą uprawnienia, którego ważność jest przedłużana,
c) wykazywanymi podczas sprawdzianu wiadomościami i umiejętnościami.
3.2.2. Wymagania dotyczące szkolenia i praktyki niezbędnych do wydawania uprawnień lotniczych,
dotyczących klasy i typu samolotu oraz ich ważność
3.2.2.1. Uprawnienie dotyczące klasy samolotów:
1) jednosilnikowych tłokowych lądowych
Wymagane szkolenie może być przeprowadzone i zaliczone w ośrodku szkolenia lotniczego jako szkolenie
połączone ze szkoleniem do licencji pilota turystycznego, zawodowego albo przeprowadzone odrębnie dla
pilota posiadającego licencję. Wymagana praktyka musi być nie mniejsza niż określona w programie szkolenia
na licencję lub uprawnienie;
2) wielosilnikowych tłokowych lądowych
Wymagane szkolenie musi być przeprowadzone i zaliczone w ośrodku szkolenia lotniczego jako szkolenie
połączone ze szkoleniem do licencji pilota turystycznego, zawodowego albo przeprowadzone odrębnie dla
pilota posiadającego licencję.
W przypadku kandydata, posiadającego licencję pilota co najmniej turystycznego, praktyka niezbędna do
uzyskania uprawnienia na samoloty tej klasy nie może być mniejsza niż:
- 70 godzin lotu ogółem na samolotach w charakterze dowódcy,
- na samolocie wielosilnikowym lądowym: co najmniej 8 godzin lotu szkoleniowego, w tym na dwusterze:
nie mniej niż 2 godziny 30 minut lotu z wszystkimi silnikami pracującymi i co najmniej 3 godziny 30 minut
lotu w procedurach mających zastosowanie w razie niesprawności jednego silnika oraz co najmniej 2
godziny lotu szkoleniowego samodzielnego, które mogą mieścić się w wymaganych 70 godzinach lotu w
charakterze dowódcy samolotu;
W przypadku szkolenia połączonego ze szkoleniem do licencji pilota turystycznego wymagana praktyka nie
może być mniejsza niż określona dla tego rodzaju kandydatów w ust. 2.6.1.4 pkt 1 oraz nie mniejsza niż
wyspecyfikowana we właściwym programie szkolenia na samolotach tej klasy do licencji pilota turystycznego.
W przypadku szkolenia połączonego ze szkoleniem do licencji pilota zawodowego wymagana praktyka nie
może być mniejsza niż określona pod literą b oraz nie mniejsza niż wyspecyfikowana we właściwym programie
szkolenia na samolotach tej klasy do licencji pilota zawodowego;
3) motoszybowców turystycznych
Wymagane szkolenie może być przeprowadzone i zaliczone w ośrodku szkolenia lotniczego albo w organizacji
wymienionej w § 9 ust. 5 rozporządzenia, dla pilota posiadającego licencję. Wymagana praktyka musi być nie
mniejsza niż określona w programie szkolenia na to uprawnienie;
4) jednosilnikowych i wielosilnikowych tłokowych wodnych oraz jednosilnikowych turbośmigłowych lądowych i
wodnych:
Wymagane szkolenie musi być przeprowadzone i zaliczone w ośrodku szkolenia lotniczego, dla pilota
posiadającego licencję,
Wymagana praktyka na samolotach tych klas musi być nie mniejsza niż:
- określona w programie szkolenia na każdą z tych klas samolotów,
- w przypadku uprawnienia na klasę samolotów wielosilnikowych tłokowych wodnych, nie mniejsza niż
określona w pkt 2 lit. b, dla klasy samolotów wielosilnikowych tłokowych lądowych.
3.2.2.2. Uprawnienie dotyczące typu samolotu z załogą wieloosobową
1) wymagane szkolenie musi:
a) być przeprowadzone w ośrodku szkolenia lotniczego,
b) obejmować szkolenie teoretyczne określone w ust. 3.2.1.1 pkt 1 oraz jeżeli szkolenie dotyczy uprawnienia
na pierwszy typ samolotu z załogą wieloosobową, szkolenie teoretyczne w zakresie wymaganym do licencji
pilota samolotowego liniowego,
c) obejmować szkolenie praktyczne według programu określającego minimalne wymagane liczby lotów i
minimalny czas lotów szkoleniowych, z uwzględnieniem wyjściowej praktyki lotniczej kandydata,
właściwości samolotu, rodzaju jego napędu i wyposażenia, zastosowania symulatora lotu i jego rodzaju;
54
2) minimalna praktyka kandydata wymagana przed rozpoczęciem szkolenia praktycznego obejmuje:
- posiadanie licencji pilota samolotowego z wpisanym ważnym uprawnieniem lotniczym do lotów według
wskazań przyrządów - IFR na samolotach wielosilnikowych, chyba że szkolenie ma być prowadzone
łącznie ze szkoleniem do uzyskania uprawnienia do lotów IFR,
- posiadanie co najmniej 100 godzin lotu jako pilot dowódca samolotu.
3.2.2.2.1. Kolejne uprawnienie dotyczące typu samolotu z napędem turboodrzutowym, z załogą wieloosobową,
wydawane jest w wyniku szkolenia symulatorowego. Szkolenie może być prowadzone zgodnie z aktualnymi
wymaganiami JAR FCL 1.
3.2.2.2.2. Ograniczenie uprawnienia dotyczące typu samolotu z załogą wieloosobową do wykonywania
wyłącznie czynności drugiego pilota może być wpisane do licencji, jeżeli:
1) szkolenie do tego uprawnienia było prowadzone tylko do wykonywania czynności drugiego pilota, co jest
stwierdzone w świadectwie szkolenia, lub egzamin praktyczny był przeprowadzony tylko w tym zakresie;
2) taki wniosek postawił egzaminator, po przyjęciu egzaminu praktycznego na to uprawnienie.
3.2.2.2.3. Uprawnienie dotyczące typu samolotu An-2
Wymagane szkolenie musi być przeprowadzone, ukończone i zaliczone w ośrodku szkolenia lotniczego. Wymagania
dla szkolenia dotyczące typu samolotu An-2 są następujące:
1) szkolenie połączone ze szkoleniem do licencji pilota samolotowego turystycznego:
a) kandydat musi wykonać z ogólnej ilości lotów przewidzianych na samolotach jednosilnikowych w ust.
2.6.1.4, na samolocie An-2 co najmniej:
– 75 % czasu lotów dwusterowych;
– 75 % czasu lotów samodzielnych w charakterze dowódcy samolotu z drugim uprawnionym członkiem
załogi nieposiadającym uprawnienia instruktora samolotowego,
b) szkolenie musi być prowadzone według programu szkolenia do licencji pilota samolotowego turystycznego,
uwzględniającego zastosowanie samolotu An-2 oraz obejmującego dodatkowo:
– szkolenie teoretyczne w zakresie tematyki wymienionej w ust. 2.6.1.2 i 3.2.1.1 pkt 1 lit. a-e oraz musi być
zaliczone przed rozpoczęciem szkolenia praktycznego na samolocie An-2,
– szkolenie praktyczne w wykonywaniu czynności dowódcy samolotu z lewego fotela i czynności drugiego
pilota, w wariantach pilota sterującego i pilota monitorującego oraz wykonywania czynności pilota
dowódcy, jeżeli drugim członkiem załogi jest mechanik pokładowy;
2) szkolenie połączone ze szkoleniem zintegrowanym do licencji pilota samolotowego zawodowego, kandydatów
nieposiadających licencji pilota samolotowego turystycznego, muszą być określone w programie teoretycznego
i praktycznego szkolenia, uwzględniającego zastosowanie samolotu An-2;
3) szkolenie kandydata, który posiada co najmniej licencję pilota samolotowego turystycznego może być
prowadzone pod warunkiem, że posiada on praktykę lotniczą w wymiarze co najmniej 30 godzin lotu jako pilot
dowódca samolotu, a szkolenie musi obejmować:
a) szkolenie teoretyczne określone w ust. 3.2.1.1 pkt 1, które musi być zaliczone przed rozpoczęciem szkolenia
praktycznego,
b) szkolenie praktyczne w wykonywaniu czynności dowódcy samolotu z lewego fotela i czynności drugiego
pilota, w wariantach pilota sterującego i pilota monitorującego oraz w wykonywaniu czynności pilota
dowódcy, jeżeli drugim członkiem załogi jest mechanik pokładowy, obejmujące nie mniej niż 6 godzin lotu
szkoleniowego, w tym co najmniej 3 godziny 30 minut lotu na dwusterze i 2 godziny 30 minut lotów
samodzielnych.
3.2.2.3. Ważność uprawnień dotyczących klasy i typu samolotu
1) na klasy samolotów jednosilnikowych i klasę motoszybowców turystycznych wynosi 24 miesiące;
2) na typy samolotów i klasę samolotów wielosilnikowych wynosi 12 miesięcy;
3) na typ samolotu An-2 wynosi 24 miesięce.
3.2.3. Wymagania dotyczące szkolenia i praktyki na wydawanie uprawnień lotniczych dotyczących typu
śmigłowca oraz ich ważność
Wymagane szkolenie musi być przeprowadzone i zaliczone w ośrodku szkolenia lotniczego lub organizacji
wymienionej w § 9 ust. 5 rozporządzenia - jeżeli jest prowadzone na typie śmigłowca jednosilnikowego tłokowego z
maksymalną certyfikowaną liczbą miejsc siedzących nie większą niż dla 4 osób.
3.2.3.1. Typ śmigłowca jednosilnikowego z załogą jednoosobową
Szkolenie do licencji pilota na danym typie może być zaliczone jako szkolenie na ten typ, jeżeli obejmowało
nauczenie wszystkich procedur normalnych i awaryjnych, zgodnie z instrukcją użytkowania w locie tego typu
śmigłowca.
55
Szkolenie posiadacza licencji pilota śmigłowcowego do uprawnienia na dany typ śmigłowca musi być
przeprowadzone zgodnie z programem szkolenia na ten typ, obejmującym wszystkie procedury normalne i awaryjne,
zgodnie z instrukcją użytkowania w locie tego typu śmigłowca w czasie lotów szkoleniowych dwusterowych i
samodzielnych w liczbie i czasie lotów przewidzianych w programie dostosowanym do właściwości danego typu.
3.2.3.2. Typ śmigłowca wielosilnikowego z załogą jednoosobową
Szkolenie do licencji pilota na danym typie może być zaliczone jako szkolenie na ten typ, jeżeli obejmowało
nauczenie wszystkich procedur normalnych i awaryjnych, zgodnie z instrukcją użytkowania w locie tego typu
śmigłowca, łącznie z procedurami lotu z jednym silnikiem niepracującym.
Szkolenie posiadacza licencji pilota śmigłowcowego do uprawnienia na dany typ śmigłowca musi być
przeprowadzone zgodnie z programem szkolenia na ten typ, obejmującym wszystkie procedury normalne i awaryjne,
łącznie z procedurami lotu z jednym silnikiem niepracującym, zgodnie z instrukcją użytkowania w locie tego typu
śmigłowca w czasie lotów szkoleniowych dwusterowych i samodzielnych w liczbie i czasie lotów przewidzianych w
programie dostosowanym do właściwości danego typu.
3.2.3.3. Typ śmigłowca z załogą wieloosobową
Kandydat do uprawnienia musi posiadać licencję pilota śmigłowcowego oraz co najmniej 100 godzin wylatanych w
charakterze dowódcy śmigłowca.
Szkolenie musi obejmować:
1) szkolenie teoretyczne określone w ust. 3.2.1.1 pkt 1, oraz jeżeli szkolenie dotyczy uprawnienia na pierwszy typ
śmigłowca z załogą wieloosobową, szkolenie teoretyczne w zakresie wymaganym do licencji pilota
śmigłowcowego liniowego;
2) szkolenie praktyczne według programu określającego minimalne wymagane liczby lotów i minimalny czas
lotów szkoleniowych, z uwzględnieniem wyjściowej praktyki lotniczej kandydata, właściwości śmigłowca,
rodzaju jego napędu i wyposażenia, zastosowanie symulatora lotu i jego rodzaje.
3.2.3.3.1. Ograniczenie uprawnienia na typ śmigłowca z załogą wieloosobową do wykonywania wyłącznie
czynności drugiego pilota może być wpisane do licencji, jeżeli:
1) szkolenie do tego uprawnienia było prowadzone tylko do wykonywania czynności drugiego pilota, co jest
stwierdzone w świadectwie szkolenia, lub egzamin praktyczny był przeprowadzony tylko w tym zakresie;
2) taki wniosek postawił egzaminator, po przyjęciu egzaminu praktycznego na to uprawnienie.
3.2.3.4. Ważność uprawnienia na typ śmigłowca wynosi 12 miesięcy.
3.2.3.5. Wymagania dotyczące szkolenia i praktyki do wydania uprawnienia lotniczego, dotyczącego
wiatrakowców, wpisywanego do licencji pilota śmigłowcowego:
1) wymagane szkolenie może być przeprowadzone i zaliczone w ośrodku szkolenia lotniczego albo w organizacji
wymienionej w § 9 ust. 5 rozporządzenia;
2) program szkolenia powinien zawierać nauczanie wiadomości określonych w ust. 2.6.4.2 pkt 2, 3, 8, i 10, oraz
nauczanie umiejętności określonych w ust. 2.6.4.3 pkt 1, 3, 4, 5 i 6, z uwzględnieniem wiedzy i umiejętności
pilota śmigłowcowego;
3) wymagana praktyka, uzyskana w trakcie szkolenia, musi być nie mniejsza niż określona w programie szkolenia
pilotów śmigłowcowych na wiatrakowcach, uwzględniająca praktykę kandydata na śmigłowcach, i nie może
być mniejsza niż 2 godziny lotu na dwusterze z instruktorem i 1 godzina lotu samodzielnego.
3.2.4. Wymagania dotyczące szkolenia i praktyki do wydawania uprawnień lotniczych dotyczących klasy
i typu sterowca oraz ich ważność
3.2.4.1. Klasa sterowców z załogą jednoosobową
Wymagane szkolenie może być przeprowadzone i zaliczone w ośrodku szkolenia lotniczego jako szkolenie
połączone ze szkoleniem do licencji pilota zawodowego albo liniowego.
Wymagana praktyka, uzyskana w trakcie szkolenia, nie może być mniejsza niż określona w programie szkolenia do
licencji lub uprawnienia.
3.2.4.2. Typ sterowca z załogą wieloosobową
1) wymagane szkolenie musi:
a) być przeprowadzone i zaliczone w ośrodku przeszkalania pilotów licencjonowanych na uprawnienia na typ
statku powietrznego,
b) obejmować szkolenie teoretyczne określone w ust. 3.2.1.1 pkt 1,
c) obejmować szkolenie praktyczne według programu określającego minimalne wymagane liczby lotów i
minimalny czas lotów szkoleniowych, z uwzględnieniem wyjściowej praktyki lotniczej kandydata,
właściwości sterowca, rodzaju jego napędu i wyposażenia;
2) minimalne wymagania przed rozpoczęciem szkolenia praktycznego:
a) posiadanie licencji pilota zawodowego,
56
b) posiadanie co najmniej 50 godzin lotu jako pilot dowódca sterowca.
3.2.4.2.1. Ograniczenie uprawnienia na typ sterowca z załogą wieloosobową do wykonywania wyłącznie
czynności drugiego pilota może być wpisane do licencji, jeżeli:
1) szkolenie do tego uprawnienia było prowadzone tylko do wykonywania czynności drugiego pilota, co jest
stwierdzone w świadectwie szkolenia, lub egzamin praktyczny był przeprowadzony tylko w tym zakresie;
2) taki wniosek postawił egzaminator, po przyjęciu egzaminu praktycznego na to uprawnienie.
3.2.4.3. Ważność uprawnień dotyczących klasy i typu sterowca:
1) wynosi 24 miesiące na klasę sterowców z załogą jednoosobową;
2) wynosi 12 miesięcy na typ sterowca z załogą wieloosobową.
3.2.5. Wymagania dotyczące szkolenia i praktyki do wydawania uprawnień lotniczych, dotyczących klasy
balonu wolnego, zniesienia ograniczenia tych uprawnień do wykonywania lotów niezarobkowych i
nieodpłatnych oraz ich ważność są następujące:
1) wymagane jest odrębne szkolenie na każdą z klas lub na obie klasy łącznie. Może być przeprowadzone i
zaliczone w ośrodku szkolenia lotniczego albo w organizacji wymienionej w § 9 ust. 5 rozporządzenia jako
szkolenie połączone ze szkoleniem do licencji pilota balonu wolnego albo przeprowadzone odrębnie dla
kandydata posiadającego licencję pilota balonowego;
2) wymagana praktyka, uzyskana w trakcie szkolenia, nie może być mniejsza niż określona w programie szkolenia
na licencję lub to uprawnienie i nie może być mniejsza niż 1 godzina lotu na balonie każdej z klas
wymienionych w ust. 2.6.11.5 pkt 1 lit. a oraz b, o których wpisanie ubiega się kandydat, w tym co najmniej 2
loty z instruktorem i jeden samodzielny;
3) ograniczenie do wykonywania lotów niezarobkowych i nieodpłatnych, każdego z uprawnień wymienionych w
ust. 2.6.11.5 pkt 1 lit. a oraz b, znosi się, jeżeli kandydat:
a) wykaże, że wykonał co najmniej 75 godzin lotu jako pilot-dowódca balonu, w tym co najmniej 50 godzin
lotu na balonach klasy, której ma dotyczyć zniesienie ograniczenia uprawnienia,
b) zaliczył z wynikiem pozytywnym sprawdzian umiejętności, przeprowadzony w zakresie określonym w ust.
3.2.1.2, wykazując się poziomem wiedzy i umiejętności, niezbędnym do zarobkowego wykonywania
czynności pilota-dowódcy balonu wolnego;
4) wymagane szkolenie do uzyskania uprawnienia na typ balonu wolnego z napędem-sterowca turystycznego
określa każdorazowo program szkolenia na ten typ, obejmujący co najmniej 2 loty samodzielne pod nadzorem
instruktora;
5) ważność każdego z uprawnień wynosi 36 miesięcy.
3.3. Uprawnienie do lotów według wskazań przyrządów - IFR
3.3.1. Szkolenie. Kandydat musi ukończyć i zaliczyć szkolenie lotnicze teoretyczne i praktyczne, potwierdzone
odpowiednimi świadectwami w ośrodku szkolenia lotniczego. Szkolenie to może być prowadzone równolegle ze
szkoleniem do licencji pilota zawodowego albo ze szkoleniem na klasę samolotów wielosilnikowych, albo ze
szkoleniem na typ śmigłowca.
3.3.2. Wymagania stawiane kandydatom. Kandydat musi spełniać następujące wymagania:
1) posiadać licencję:
a) pilota turystycznego samolotowego albo śmigłowcowego z uprawnieniem do lotów w nocy i ważne
orzeczenie lotniczo-lekarskie, wymagane na licencję pilota zawodowego albo na licencję pilota
turystycznego, zawierające informację o braku przeciwwskazań do wykonywania lotów według wskazań
przyrządów oraz co najmniej 50 godzin przelotów wykonanych w charakterze dowódcy śmigłowca albo
samolotu, z których co najmniej 10 godzin musi być wykonane na samolocie albo na śmigłowcu,
odpowiednio do rodzaju licencji, do której ma być wpisane uprawnienie, albo
b) pilota zawodowego samolotowego albo śmigłowcowego;
2) posiadać wiadomości i umiejętności lotnicze, właściwe dla uprawnienia dotyczącego samolotów albo
śmigłowców w zakresie wymienionym w ust. 3.3.5 i 3.3.6;
3) posiadać umiejętność posługiwania się językiem angielskim w następujących sytuacjach i okolicznościach:
a) prowadzenia łączności radiotelefonicznej we wszystkich fazach lotu, w tym w sytuacjach awaryjnych,
b) posługiwania się: instrukcją operacyjną, instrukcją użytkowania w locie statku powietrznego i innymi
niezbędnymi dokumentami w języku angielskim,
c) korzystania z informacji meteorologicznych i nawigacyjnych dotyczących planowania lotu,
d) korzystania z publikowanych informacji lotniczych wraz z mapami lotniczymi trasy, odlotu, zbliżania,
podejścia, kołowania lub podlotu i parkowania, sporządzonych w języku angielskim,
e) porozumiewania się z wszystkimi członkami załogi we wszystkich fazach lotu, łącznie z fazą przygotowania
lotu, jeżeli szkolenie dotyczy statku powietrznego z załogą wieloosobową;
57