Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
projekt dotyczy: podniesienia bezpieczeństwa lotniczego, zwiększenia ochrony lotnictwa cywilnego oraz rozszerzenia nadzoru i kontroli, usprawnienia procesu zarządzania lotniskami oraz modernizacji i rozbudowy infrastruktury lotniczej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1403
- Data wpłynięcia: 2008-08-11
- Uchwalenie: wycofany dnia 02-02-2009
1403
140
3) jest to uzasadnione potrzebą umożli-
wienia opłacalności regularnych prze-
wozów na linii lotniczej już obsługi-
wanej, na której nie ma potrzeby zwięk-
szenia oferowanej zdolności przewo-
zowej;
4) wykonywanie lotów regularnych na
danej linii zostało już wcześniej
powierzone innemu przewoźnikowi
lotniczemu na zasadzie obowiązku
użyteczności publicznej.
6. Jeżeli o upoważnienie, o którym mowa
w ust. 2, występuje dwóch lub więcej
przewoźników lotniczych ubiegających się
o upoważnienie do wykonywania przewo-
zów lotniczych na tej samej trasie,
w przypadku ograniczonych praw przewo-
zowych, Prezes Urzędu udziela upoważ-
nienia przewoźnikowi, po przeprowadzeniu
konkursu, w którym jako kryteria oceny
przyjmuje się w szczególności:
1) zdolność do zapewnienia przez
przewoźnika właściwego poziomu usług
i konkurencyjnego poziomu opłat za
przewozy oraz skutecznego konkuro-
wania z przewoźnikami lotniczymi
innymi niż określeni w ust. 1 i art. 192a
ust. 1;
2) wcześniej poniesione nakłady na
rozwój połączenia, będącego przedmio-
tem konkursu, i dotychczas osiągane
przez niego wyniki ekonomiczne.
141
7. Prezes Urzędu, na uzasadniony wniosek
zainteresowanego przewoźnika, może
dokonać oceny efektywności wykorzysty-
wania ograniczonych praw przewozowych,
cofnąć upoważnienie i przeprowadzić
konkurs.
8. Upoważnienie lub wyznaczenie mogą być
cofnięte, w przypadku gdy przewoźnik
lotniczy nie stosuje się do przepisów
dotyczących przewozu lotniczego.
9. Upoważnienie, które zostało udzielone
w
wyniku konkursu, o którym mowa
w ust. 6, może ponadto być cofnięte
w szczególności, gdy przewoźnik lotniczy:
1) nie
rozpoczął wykonywania przewozów
lotniczych do końca sezonu rozkła-
dowego następującego po sezonie,
w którym upoważnienie zostało mu
przyznane,
2) przerwał wykonywanie przewozów
lotniczych, do których został upoważ-
niony, i nie wznowił ich w czasie
jednego kolejnego sezonu rozkła-
dowego
– chyba że udowodni, że niewykonywanie
przewozów lotniczych było następstwem
okoliczności, na które nie miał wpływu;
3) złożył pisemny wniosek do Prezesa
Urzędu, informujący o zaprzestaniu
korzystania z przyznanych praw
przewozowych;
142
4)
nie stosuje się do przepisów
dotyczących przewozu lotniczego.
10. Upoważnienie przyznane bez konieczności
przeprowadzenia konkursu, o którym mowa
w ust. 6, lub wyznaczenie mogą być
ograniczone, w przypadku gdy przewoźnik
lotniczy nie stosuje się do przepisów
dotyczących przewozu lotniczego.
11. Przewoźnik lotniczy jest obowiązany
zawiadomić Prezesa Urzędu, z wyprze-
dzeniem co najmniej 30 dni, o planowanym
zaprzestaniu wykonywania regularnego
przewozu na trasie, do obsługi której został
upoważniony w wyniku konkursu, o którym
mowa w ust. 6, podając jego przyczynę.
12. Upoważnienie, jego odmowa, ograniczenie
i cofnięcie następuje w drodze decyzji
administracyjnej.”;
104) po art. 191 dodaje się art. 191a w brzmieniu:
„Art. 191a. 1.
Prezes
Urzędu odmawia wydania
upoważnienia do wykonywania przewozów
regularnych lub serii przewozów
nieregularnych na określonych trasach lub
obszarach, jeżeli przewoźnik:
1) znajduje
się w wykazie, o którym mowa
w rozporządzeniu nr 2111/2005/WE,
lub
2) zamierza
wykonać przewóz lotniczy na
podstawie umowy dotyczącej obsługi
trasy przy użyciu statku powietrznego
143
wynajętego od innego przewoźnika
znajdującego się w wykazie.
2. Prezes Urzędu zawiesza, na okres do
6 miesięcy, upoważnienie udzielone
przewoźnikowi lotniczemu, jeżeli
przewoźnik spełnia przesłanki, o których
mowa w ust. 1.
3. Prezes Urzędu cofa przewoźnikowi
lotniczemu zawieszone upoważnienie,
jeżeli po upływie okresu zawieszenia nie
ustała jego przyczyna.”;
105) w art. 192a w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) zgodną z przepisami polskimi i międzynarodowymi
polisę ubezpieczeniową lub certyfikat ubezpieczeniowy
stwierdzający ubezpieczenie odpowiedzialności
cywilnej za szkody związane z eksploatacją statków
powietrznych, przewozem lotniczym pasażerów,
bagażu, towarów i poczty oraz w stosunku do osób
trzecich;”;
106) w art. 193:
a) ust. 1a otrzymuje brzmienie:
„1a. Obcy przewoźnik lotniczy może, z zastrzeżeniem
umów międzynarodowych, wykonywać przewozy
lotnicze na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
pod warunkiem posiadania koncesji udzielonej na
podstawie rozporządzenia nr 2407/92/EWG tylko
w zakresie i na warunkach określonych
w zezwoleniu wydanym na wniosek obcego
przewoźnika przez Prezesa Urzędu.”,
144
b) w ust. 2 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) w przypadku pojedynczych nieregularnych lotów
handlowych wykonywanych przez przewoźników
lotniczych posiadających koncesję udzieloną na
podstawie rozporządzenia nr 2407/92/EWG przez
państwo członkowskie Unii Europejskiej,
Konfederację Szwajcarską lub państwo członko-
wskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA) – stronę umowy o Europejskim
Obszarze Gospodarczym.”,
c) dodaje
się ust. 6 w brzmieniu:
„6. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3,
przewoźnik lotniczy jest obowiązany poinformować
Prezesa Urzędu o zamierzonym przewozie oraz, na
żądanie Prezesa Urzędu, dostarczyć wskazane
dokumenty, o których mowa w art. 194 ust. 3.
W przypadku niewywiązania się przez przewoźnika
z tego obowiązku Prezes Urzędu może zabronić,
w
drodze decyzji administracyjnej, wykonania
przewozu lotniczego. Do doręczenia decyzji stosuje
się art. 195 ust. 5.”;
107) w art. 194:
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. W przypadkach niecierpiących zwłoki Prezes
Urzędu może wydać zezwolenie mimo
niezachowania terminu, o którym mowa w ust. 1.”,
b) w ust. 2 uchyla się pkt 5,
c) w ust. 3:
– pkt 4 otrzymuje brzmienie: