Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
projekt dotyczy: podniesienia bezpieczeństwa lotniczego, zwiększenia ochrony lotnictwa cywilnego oraz rozszerzenia nadzoru i kontroli, usprawnienia procesu zarządzania lotniskami oraz modernizacji i rozbudowy infrastruktury lotniczej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1403
- Data wpłynięcia: 2008-08-11
- Uchwalenie: wycofany dnia 02-02-2009
1403
130
4) metod i środków sprawdzania poprawności
przeprowadzania kontroli bezpieczeństwa,
o którym mowa w art. 186b ust. 10,
5) sposobów współdziałania, o których mowa
w art. 186b ust. 6;
6) wymogów, jakie muszą być spełnione przy
wykorzystaniu psów służbowych podczas
kontroli bezpieczeństwa,
7) sposobów przekazywania, gromadzenia
i postępowania z informacjami, o których
mowa w art. 186e ust. 2 i 3,
8) wzór decyzji, o której mowa w art. 186e
ust. 4
– z uwzględnieniem przepisów międzynarodo-
wych oraz rozporządzenia nr 2320/2002/WE.”;
99) w art. 188:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Zadania ochrony są realizowane zgodnie z progra-
mami ochrony poszczególnych lotnisk, przewoź-
ników lotniczych i innych podmiotów prowadzących
lotniczą działalność gospodarczą.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a – 1e w brzmieniu:
„1a. Wymogi dotyczące programów ochrony lotniska
mogą być zróżnicowane w zależności od rodzaju
lotniska, rodzaju i częstotliwości wykonywanych
na nim operacji lotniczych oraz wyników analizy
ryzyka związanego z funkcjonowaniem tego
lotniska.
131
1b. W portach lotniczych zadania, o których mowa
w ust. 1, są realizowane przy pomocy zespołów
ochrony lotniska oraz centrum koordynacji
antykryzysowej powołanych przez zarządzającego
lotniskiem.
1c. Jeżeli infrastruktura lub lokalizacja małego portu
lotniczego w rozumieniu przepisów rozporzą-
dzenia nr 2320/2002/WE lub lotniska nie
będącego portem lotniczym nie pozwala na
skuteczne zastosowanie środków, metod
i postępowań określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 187, Prezes Urzędu,
działając w zakresie określonym w przepisach
prawa Unii Europejskiej, na wniosek
zarządzającego lotniskiem wyraża, w drodze
decyzji administracyjnej, zgodę na zastosowanie
określonych przez zarządzającego działań
zastępczych, jeżeli przeprowadzona dla tego portu
lotniczego analiza ryzyka wykaże, że nie
spowoduje to zmniejszenia poziomu ochrony
przed aktami bezprawnej ingerencji.
1d. Operacje lotnicze realizowane z lotnisk, o których
mowa w ust. 1c, nie mogą w szczególności
prowadzić do zaistnienia sytuacji polegających na:
1) braku możliwości skutecznej ochrony realizo-
wanych w tym samym czasie kilku operacji
lotniczych;
2) braku możliwości skutecznej realizacji kontroli
bezpieczeństwa pasażerów, bagażu, ładunku
przesyłek kurierskich i ekspresowych oraz
poczty;
132
3) mieszaniu się pasażerów przylatujących
i odlatujących w tym samym czasie;
4) mieszaniu się osób postronnych z osobami
poddanymi kontroli bezpieczeństwa;
5) nieupoważnionym dostępie osób nieskontrolo-
wanych do bagażu rejestrowanego i podręcz-
nego odlatujących i przylatujących pasażerów
oraz ładunku, przesyłek kurierskich i ekspreso-
wych oraz poczty.
1e. Decyzji, o której mowa w ust. 1c, może być nadany
rygor natychmiastowej wykonalności.”,
c) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Instytucja zapewniająca służby żeglugi powietrznej
jest obowiązana zapewnić ochronę lotniczych
urządzeń naziemnych przy użyciu barier
technicznych znajdujących się odpowiednio pod
kontrolą Straży Granicznej, Policji lub służby
ochrony lotniska albo specjalistycznej uzbrojonej
formacji ochronnej utworzonej na podstawie ustawy
z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia,
realizującej zadania na rzecz podmiotów
prowadzących lotniczą działalność gospodarczą
poza terenem lotniska.”;
100) po art. 188 dodaje się art. 188a – 188c w brzmieniu:
„Art. 188a. 1.
Zarządzający lotniskiem wyznacza strefy
zastrzeżone lotniska oraz części krytyczne
tych stref, o których mowa w rozpo-
rządzeniu (WE) nr 1138/2004 z dnia
21 czerwca 2004 r. ustanawiającym wspól-
ną definicję części krytycznych stref
zastrzeżonych w portach lotniczych
133
(Dz. Urz. WE L 221 z 21.06.2004), a także
przejścia do tych stref.
2. Strefy i przejścia, o których mowa w ust. 1,
wyznacza się w uzgodnieniu z:
1) Policją;
2) Strażą Graniczną;
3) Służbą Celną;
4) Prezesem Urzędu.
3. Strefy i przejścia, o których mowa w ust. 1,
zarządzający lotniskiem określa w progra-
mie ochrony lotniska.
4. W celu dopuszczenia osób, o których mowa
w pkt 2.2.1. ii załącznika do rozporządzenia
nr 2320/2002/WE, do strefy zastrzeżonej
lotniska, zarządzający lotniskiem w ramach
sprawdzenia przeszłości tych osób, zgodnie
z pkt 1.5 załącznika do tego rozporzą-
dzenia, występuje do Straży Granicznej
o udzielenie stosownej informacji.
5. Strefy zastrzeżone znajdujące się poza
terenem lotniska wyznacza się w miejscach
lokalizacji:
1) radaru;
2) lotniczych urządzeń naziemnych, w tym
w szczególności systemu lądowania
według wskazań przyrządów (ILS),
radiolatarni ogólnokierunkowej VHF
(VOR), radiolatarni bezkierunkowej
(NDB);
3) anteny radiowej wysokiej częstotliwości;
134
4) generatorów prądu;
5) stacji meteorologicznej;
6) magazynów paliw;
7) pomieszczeń producentów zaopatrzenia
pokładowego;
8) magazynów ładunków przeznaczonych
do przewozu lotniczego;
9) baz technicznych przewoźników lotni-
czych prowadzących działalność z tere-
nu danego lotniska.
6. Strefy zastrzeżone, o których mowa
w ust. 5, wyznacza właściciel urządzeń lub
obiektów położonych w tej strefie po
uzyskaniu zgody:
1) właściciela lub innego posiadacza
terenu, na którym znajdują się
urządzenia lub obiekty;
2) zarządzającego lotniskiem, na rzecz
którego jest prowadzona działalność;
3) Straży Granicznej;
4) Policji;
5) Służby Celnej;
6) Prezesa Urzędu.
7. Za
ochronę stref zastrzeżonych, o których
mowa w ust. 5, odpowiada właściciel
urządzeń lub obiektów wymienionych
w ust. 5.
Art. 188b. 1. Prezes
Urzędu wydaje, na wniosek
polskiego przewoźnika lotniczego, certyfikat



Projekty ustaw
2035 rok coraz mniej realny? Europa traci tempo w wyścigu o elektromobilność