eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych

projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1181
  • Data wpłynięcia: 2008-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240

1181


Art. 85.
Na finansowanie wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne ujęte w ramach
przedsięwzięć, o których mowa w art. 197 ust. 3, jednostki samorządu terytorialnego
mogą zaciągać pożyczki w państwowych funduszach celowych, o ile ustawa tworząca
fundusz tak stanowi.

Art. 86.
1. Suma
zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz zobowiązań z wyemitowanych
papierów wartościowych, o których mowa w art. 84 ust. 1 i art. 85, nie może
przekroczyć kwoty określonej w uchwale budżetowej jednostki samorządu
terytorialnego.
2. W przypadku ubiegania się przez jednostkę samorządu terytorialnego o udzielenie
kredytu lub pożyczki na cel, o którym mowa w art. 84 ust. 1 pkt 2-4 i art. 85,
a także w przypadku zamiaru emisji przez jednostkę samorządu terytorialnego
papierów wartościowych na cel, o którym mowa w art. 84 ust. 1 pkt 2-4 i art. 85,
zarząd tej jednostki jest obowiązany uzyskać opinię regionalnej izby
obrachunkowej o możliwości spłaty kredytu lub pożyczki lub wykupu papierów
wartościowych.
Art. 87.
1. Jednostki
samorządu terytorialnego mogą zaciągać jedynie takie zobowiązania
finansowe, z przeznaczeniem na cel, o którym mowa w art. 84 ust. 1 pkt 2-4 oraz
art. 85, których koszty obsługi są ponoszone co najmniej raz do roku, przy czym:
1) dyskonto od emitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego papierów
wartościowych nie może przekraczać 5% wartości nominalnej;
2) kapitalizacja odsetek jest niedopuszczalna.
2. Ograniczenie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio do jednostek
sektora finansów publicznych innych niż Skarb Państwa.

Art. 88.
1. Jednostki sektora finansów publicznych, z wyjątkiem Skarbu Państwa, nie mogą
zaciągać pożyczek lub kredytów, emitować papierów wartościowych oraz udzielać
poręczeń i gwarancji, których wartość nominalna należna do zapłaty w dniu
wymagalności, wyrażona w złotych, nie została ustalona w dniu zawierania
transakcji.
2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, przypadki, w których nie stosuje
się ograniczeń, o których mowa w ust. 1, uwzględniając w szczególności kredyty
i pożyczki z instytucji międzynarodowych lub od pożyczkodawców rządowych, jak
również biorąc pod uwagę w
szczególności możliwość wywiązywania się
z zaciągniętych zobowiązań oraz ograniczenie wzrostu poziomu państwowego
długu publicznego.

Art. 89.
1. Jednostki samorządu terytorialnego mogą udzielać poręczeń i gwarancji,
z uwzględnieniem przepisów niniejszej ustawy. Łączna kwota poręczeń i gwarancji
określana jest w uchwale budżetowej.
2. Poręczenia i gwarancje, o których mowa w ust. 1, są terminowe i udzielane do

40

określonej kwoty.


Rozdział 5
Zasady i tryb emisji skarbowych papierów wartościowych

Art. 90.
1. Skarbowy papier wartościowy jest papierem wartościowym, w którym Skarb
Państwa stwierdza, że jest dłużnikiem właściciela takiego papieru, i zobowiązuje
się wobec niego do spełnienia określonego świadczenia, które może mieć charakter
pieniężny lub niepieniężny.
2. Skarbowe papiery wartościowe mogą być emitowane lub wystawiane w granicach
limitów określonych w ustawie budżetowej.
3. Skarbowe papiery wartościowe opiewające na świadczenia pieniężne mogą być
emitowane lub wystawiane wyłącznie przez Ministra Finansów.
4. Skarbowe papiery wartościowe opiewające na świadczenia niepieniężne emituje
minister właściwy do spraw Skarbu Państwa w porozumieniu z Ministrem
Finansów.
5. Skarbowe papiery wartościowe opiewające na świadczenia pieniężne uprawniające
do określonych świadczeń niepieniężnych w zamian za te skarbowe papiery
wartościowe emituje Minister Finansów w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw Skarbu Państwa.
6. Skarb Państwa odpowiada całym majątkiem za zobowiązania wynikające
z wyemitowanych lub wystawionych skarbowych papierów wartościowych.

Art. 91.
Skarbowe papiery wartościowe mogą być emitowane lub wystawiane jako papiery
wartościowe o pierwotnym terminie wykupu:
1) nie dłuższym niż rok, do których zalicza się w szczególności bony skarbowe
(krótkoterminowe skarbowe papiery wartościowe);
2) dłuższym niż rok, do których zalicza się w szczególności obligacje skarbowe.

Art. 92.
1. Minister Finansów określi, w drodze rozporządzenia, warunki emitowania danego
rodzaju skarbowych papierów wartościowych, a w szczególności:
1) jednostkową wartość nominalną,
2) walutę, w której może następować emisja, lub sposób określenia waluty emisji,
3) zasady i tryb sprzedaży, w tym termin lub sposób ustalenia ceny sprzedaży
emitowanych papierów wartościowych na rynku pierwotnym,
4) podmioty, którym skarbowe papiery wartościowe danej emisji są oferowane do
nabycia na rynku pierwotnym,
5) ograniczenia co do obrotu skarbowymi papierami wartościowymi na rynku
pierwotnym i wtórnym,
6) sposób
realizacji
świadczeń z tytułu skarbowych papierów wartościowych

41

– kierując się koniecznością optymalnego zaspokajania potrzeb pożyczkowych
budżetu państwa lub efektywnego zarządzania długiem Skarbu Państwa.
2. Minister Finansów w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw Skarbu
Państwa określi, w drodze rozporządzenia, warunki emitowania skarbowych
papierów, o których mowa w art. 90 ust. 5, a w szczególności:
1) walutę, w której może następować emisja,
2) zasady i tryb sprzedaży papierów wartościowych,
3) rodzaj
świadczeń niepieniężnych wydawanych w zamian za skarbowe papiery
wartościowe,
4) podmioty, którym skarbowe papiery wartościowe danej emisji mogą być
oferowane do nabycia na rynku pierwotnym,
5) ograniczenia co do obrotu skarbowymi papierami wartościowymi na rynku
pierwotnym i wtórnym
– kierując się koniecznością zapewnienia efektywnego zarządzania długiem lub
aktywami Skarbu Państwa.


Art. 93.
1. Minister Finansów określi przez wydanie listu emisyjnego szczegółowe warunki
emisji skarbowych papierów wartościowych dotyczące treści świadczeń
wynikających ze skarbowego papieru wartościowego i sposób ich realizacji.
2. Minister Finansów, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw Skarbu
Państwa, określi, przez wydanie listu emisyjnego, szczegółowe warunki emisji
skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w art. 90 ust. 5, dotyczące
treści świadczeń wynikających z tego papieru i sposobu ich realizacji. Przepisy ust.
4 i 5 stosuje się odpowiednio.
3. Minister Finansów może upoważnić inny podmiot do wydania listu emisyjnego
dotyczącego skarbowych papierów wartościowych przeznaczonych na rynki
finansowe.
4. List emisyjny zawiera w szczególności:
1) datę emisji;
2) powołanie podstawy prawnej emisji;
3) cenę zbycia lub sposób jej ustalenia;
4) stopę procentową lub sposób jej obliczania;
5) określenie sposobu i terminów wypłaty należności głównej oraz należności
ubocznych;
6) datę, od której nalicza się oprocentowanie skarbowych papierów
wartościowych tej emisji;
7) termin wykupu oraz zastrzeżenia w przedmiocie możliwości wcześniejszego
wykupu.
5. Minister Finansów podaje do publicznej wiadomości szczegółowe warunki danej
emisji. Podanie do publicznej wiadomości listu emisyjnego jest warunkiem dojścia
emisji do skutku.


42

Art. 94.
Bon skarbowy jest krótkoterminowym papierem wartościowym oferowanym do
sprzedaży w kraju na rynku pierwotnym z dyskontem i wykupywanym według wartości
nominalnej, po upływie okresu, na jaki został wyemitowany.

Art. 95.
1. Obligacja skarbowa jest papierem wartościowym oferowanym do sprzedaży
w kraju lub za granicą, oprocentowanym w postaci dyskonta lub odsetek.
2. Obligacja skarbowa sprzedawana jest na rynku pierwotnym:
1) z
dyskontem,
2) według wartości nominalnej,
3) powyżej wartości nominalnej
– i wykupywana po upływie okresu, na jaki została wyemitowana.

Art. 96.
1. Skarbowy papier oszczędnościowy jest skarbowym papierem wartościowym
oferowanym do sprzedaży:
1) osobom
fizycznym;
2) stowarzyszeniom, innym organizacjom społecznym i zawodowym oraz
fundacjom wpisanym do rejestru sądowego, a w przypadku nierezydentów,
również wpisanym do innego rejestru urzędowego, o ile warunki emitowania
tak stanowią.
2. Skarbowy papier oszczędnościowy może być wyłączony z obrotu na rynku
wtórnym albo może być przedmiotem obrotu tylko między podmiotami, o których
mowa w ust. 1, o ile warunki emitowania tak stanowią.

Art. 97.
1. Skarbowe papiery wartościowe są zbywane na rynku pierwotnym odpłatnie.
2. Emisja następuje z dniem rozliczenia zaoferowanych do nabycia skarbowych
papierów wartościowych oraz w kwocie równej wartości nominalnej zbytych
papierów wartościowych.


Dział III
Budżet państwa

Rozdział 1
Zakres i podstawowe zasady budżetu państwa

Art. 98.
1. Budżet państwa jest rocznym planem:
1) dochodów i wydatków oraz przychodów i
rozchodów organów władzy

43

publicznej, w tym organów administracji rządowej, organów kontroli i ochrony
prawa oraz sądów i trybunałów;
2) dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na
finansowanie programów z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem
środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej, zwany
„budżetem środków europejskich”.
2. Budżet państwa jest uchwalany w formie ustawy budżetowej na okres roku
kalendarzowego, zwanego „rokiem budżetowym”.
3. Ustawa budżetowa stanowi podstawę gospodarki finansowej państwa w roku
budżetowym.

Art. 99.
Ustawa budżetowa nie może zawierać przepisów zmieniających inne ustawy.

Art. 100.
Dochodami budżetu państwa są:
1) podatki i opłaty, w części, która zgodnie z odrębnymi ustawami nie stanowi
dochodów jednostek samorządu terytorialnego, przychodów państwowych
funduszy celowych oraz innych jednostek sektora finansów publicznych;
2) cła;
3) wpłaty z zysku przedsiębiorstw państwowych oraz jednoosobowych spółek Skarbu
Państwa;
4) wpłaty z tytułu dywidendy;
5) wpłaty z zysku Narodowego Banku Polskiego;
6) wpłaty nadwyżki środków finansowych agencji wykonawczych;
7) dochody pobierane przez państwowe jednostki budżetowe, o ile odrębne ustawy nie
stanowią inaczej;
8) dochody z najmu i dzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze
dotyczące składników majątkowych Skarbu Państwa, o ile odrębne ustawy nie
stanowią inaczej;
9) odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych państwowych
jednostek budżetowych lub organów władzy publicznej, o ile odrębne ustawy nie
stanowią inaczej;
10) odsetki od lokat terminowych ustanowionych ze środków zgromadzonych na
centralnym rachunku bieżącym budżetu państwa;
11) odsetki od udzielonych z budżetu państwa pożyczek krajowych i zagranicznych;
12) grzywny, mandaty i inne kary pieniężne, o ile odrębne ustawy nie stanowią inaczej;
13) spadki, zapisy i darowizny w postaci pieniężnej na rzecz Skarbu Państwa;
14) dochody ze sprzedaży majątku, rzeczy, praw, niestanowiące przychodów
w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 4 lit. a i b, o ile odrębne ustawy nie stanowią inaczej;
15) inne dochody określone w odrębnych ustawach lub umowach międzynarodowych;
16) środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na
realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust.
3 pkt 4, pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów

44
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20 ... 30 ... 34

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: