Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia ...........
w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i
samorządowych zakładów budżetowych
Na podstawie art. 16 ustawy z dnia ........ o finansach publicznych (Dz.U. Nr ............)
zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa sposób prowadzenia gospodarki finansowej jednostek
budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych, w tym:
1) sposób i tryb sporządzania planów finansowych;
2) sposób dokonywania zmian w planach finansowych jednostek budżetowych oraz
zatwierdzania tych zmian;
3) tryb pobierania dochodów i dokonywania wydatków państwowych jednostek budżetowych;
4) sposób prowadzenia gospodarki finansowej i ustalania nadwyżki środków obrotowych
w samorządowych zakładach budżetowych
– z uwzględnieniem specyfiki działalności jednostek organizacyjnych podległych
lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw
wewnętrznych, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefa Agencji Wywiadu,
Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego, jednostek więziennictwa podległych Ministrowi
Sprawiedliwości oraz jednostek organizacyjnych działających poza granicami
Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia .......... o finansach publicznych;
2) państwowej jednostce budżetowej – rozumie się przez to jednostkę organizacyjną,
o której mowa w art. 11 ust. 1 ustawy;
3) samorządowym zakładzie budżetowym - rozumie się przez to jednostkę organizacyjną,
o której mowa w art. 14 ust. 1 ustawy.
Rozdział 2
Sposób i tryb sporządzania planów finansowych jednostek budżetowych
§ 3. 1. Dysponenci części budżetowych przekazują kierownikom bezpośrednio
podległych państwowych jednostek budżetowych, w terminie określonym w art. 133 ust.
1 ustawy, informacje o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych
w projekcie ustawy budżetowej w szczegółowości:
1) dochody - dział, rozdział, paragraf;
2) wydatki - dział, rozdział oraz kategorie (grupy) wydatków określone w art. 109 ust. 1
ustawy.
2.
Na podstawie otrzymanych informacji kierownicy państwowych jednostek
budżetowych, o których mowa w ust. 1, opracowują projekty planów finansowych swoich
jednostek oraz jednostek im podległych i niezwłocznie przekazują jednostkom podległym
projekty tych planów.
3. Projekty planów finansowych państwowych jednostek budżetowych są sporządzane
w szczegółowości część, dział, rozdział i paragraf.
4. Projekty planów finansowych państwowych jednostek budżetowych, o których
mowa w ust. 1, zapewniające zgodność kwot dochodów i wydatków z projektem ustawy
budżetowej, zatwierdzone przez kierowników tych jednostek, są przekazywane
dysponentowi części budżetowej w terminie do dnia 1 grudnia roku poprzedzającego rok
budżetowy.
5. Projekty planów finansowych państwowych jednostek budżetowych podległych
Ministrowi Obrony Narodowej, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz
Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefowi Agencji Wywiadu, Szefowi
Centralnego Biura Antykorupcyjnego, jednostek więziennictwa podległych Ministrowi
Sprawiedliwości mogą być ustalone przez tych ministrów w szczegółowości większej niż
określona w ust. 3.
2
§ 4. 1. Zarządy jednostek samorządu terytorialnego przekazują kierownikom
samorządowych jednostek budżetowych, w terminie określonym w art. 219 ust. 1 ustawy,
informacje o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w projekcie uchwały
budżetowej w szczegółowości:
1) dochody - dział, rozdział, paragraf;
2) wydatki - nie mniejszej niż dział, rozdział, kategorie (grupy) wydatków określone
w art. 109 ust. 1 ustawy.
2. Na podstawie otrzymanych informacji kierownicy samorządowych jednostek
budżetowych opracowują projekty planów finansowych tych jednostek.
3. Projekty planów finansowych samorządowych jednostek budżetowych są sporządzane
w szczegółowości dział, rozdział i paragraf.
4.
Projekty planów finansowych samorządowych jednostek budżetowych,
zapewniające zgodność kwot dochodów i wydatków z projektem uchwały budżetowej,
zatwierdzone przez kierowników tych jednostek, są przekazywane zarządowi jednostki
samorządu terytorialnego w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji, o której
mowa w ust. 1, nie później jednak niż do dnia 22 grudnia roku poprzedzającego rok
budżetowy.
§ 5. 1. Dysponenci części budżetowych weryfikują otrzymane projekty planów
finansowych pod względem ich zgodności z projektem ustawy budżetowej i w przypadku
stwierdzenia różnic wprowadzają w nich odpowiednie zmiany, informując o ich
dokonaniu kierowników państwowych jednostek budżetowych, o których mowa w § 3
ust. 1, nie później jednak niż do dnia 15 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. Kierownicy państwowych jednostek budżetowych, o których mowa w § 3 ust. 1,
informują, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok
budżetowy, kierowników jednostek im podległych o wprowadzonych przez dysponenta
części budżetowej zmianach.
3. Zarządy jednostek samorządu terytorialnego weryfikują otrzymane projekty planów
finansowych pod względem ich zgodności z projektem uchwały budżetowej i w przypadku
stwierdzenia różnic wprowadzają w nich odpowiednie zmiany, informując o ich dokonaniu
kierowników samorządowych jednostek budżetowych, w terminie 7
dni od dnia
3
otrzymania projektu planu finansowego, nie później jednak niż do dnia 27 grudnia roku
poprzedzającego rok budżetowy.
§ 6. Projekty planów finansowych jednostek budżetowych:
1) w przypadku gdy zachowana została zgodność z projektem ustawy budżetowej,
zatwierdzone przez kierownika państwowej jednostki budżetowej, o której mowa
w § 3 ust. 1,
2) w przypadku gdy zachowana została zgodność z projektem uchwały budżetowej,
zatwierdzone przez kierownika samorządowej jednostki budżetowej,
3) zweryfikowane, odpowiednio przez dysponentów części budżetowych albo zarządy
jednostek samorządu terytorialnego, w trybie i w terminie określonym w § 5
- stanowią podstawę gospodarki finansowej odpowiednio państwowej i samorządowej
jednostki budżetowej w okresie od dnia 1 stycznia roku budżetowego do dnia opracowania
planu finansowego na podstawie informacji o kwotach dochodów i wydatków
wynikających odpowiednio z ustawy lub uchwały budżetowej.
§ 7. 1. Kierownicy państwowych jednostek budżetowych, o których mowa w § 3
ust. 1, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania informacji o kwotach
dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w ustawie budżetowej, sporządzają plany
finansowe swoich jednostek oraz jednostek im podległych i niezwłocznie przekazują
jednostkom podległym ich plany.
2. Kierownicy samorządowych jednostek budżetowych w terminie nie dłuższym niż
14 dni od dnia otrzymania informacji o kwotach dochodów i wydatków budżetowych,
przyjętych w uchwale budżetowej, sporządzają plany finansowe swoich jednostek.
§ 8. 1. Kierownicy samorządowych jednostek budżetowych łącznie z projektami
planów finansowych samorządowych jednostek budżetowych opracowują projekty
planów finansowych dochodów określonych w art. 196 ustawy.
2. Projekty planów finansowych dochodów, o których mowa w ust. 1 i wydatków
z nich finansowanych są sporządzane w szczegółowości dział, rozdział, paragraf.
4
3. Projekty planów finansowych dochodów, o których mowa w ust. 1 i wydatków
z nich finansowanych przekazywane są zarządowi jednostki samorządu terytorialnego
w terminie umożliwiającym ujęcie ich w projekcie uchwały budżetowej.
4. Projekty planów finansowych dochodów, o których mowa w ust. 1 i wydatków
z nich finansowanych samorządowych jednostek budżetowych:
1) w przypadku gdy zachowana została zgodność z projektem uchwały budżetowej,
zatwierdzone przez kierownika samorządowej jednostki budżetowej,
2) zweryfikowane przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego w trybie i terminie
określonych w § 6 ust. 3
- stanowią podstawę gospodarki finansowej samorządowych jednostek budżetowych
w okresie od dnia 1 stycznia roku budżetowego do dnia uchwalenia uchwały budżetowej.
5. Plany finansowe dochodów, o których mowa w ust. 1 ujęte w uchwale budżetowej
stanowią prognozę gromadzonych dochodów i wydatków oraz stanowią podstawę
gospodarki finansowej.
6. Plany finansowe dochodów, o których mowa w ust. 1 utworzonych w ciągu roku
budżetowego ujmowane są w uchwale budżetowej na najbliższej sesji organu
stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, nie później jednak niż w ciągu trzech
miesięcy od dnia ich utworzenia.
Rozdział 3
Sposób dokonywania zmian w planach finansowych jednostek budżetowych oraz
zatwierdzania tych zmian
§ 9. 1. Minister Finansów zawiadamia dysponentów części budżetowych o podjętych
przez Radę Ministrów, Prezesa Rady Ministrów lub Ministra Finansów decyzjach
wprowadzających zmiany w wydatkach budżetu państwa.
2. Dysponenci części budżetowych zawiadamiają w terminie nie dłuższym niż 7 dni
od dnia otrzymania decyzji, o której mowa w ust. 1 oraz w terminie nie dłuższym, niż 7 dni
od dnia dokonania zmian w planach finansowych, kierowników państwowych jednostek
budżetowych, o których mowa w § 3 ust. 1, o zmianach w ich planach finansowych,
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik
-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik
-
1181-001
› Pobierz plik