Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181
z planowanym przeznaczeniem, w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem
zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;
4) przeniesienia wydatków w budżecie jednostki samorządu terytorialnego mogą być
dokonywane na zasadach i w zakresie określonych w art. 227-229;
5) zlecanie
zadań powinno następować na zasadzie wyboru najkorzystniejszej oferty,
z uwzględnieniem przepisów o zamówieniach publicznych, a w odniesieniu do
organizacji pozarządowych, z odpowiednim zastosowaniem art. 40 i 194.
Art. 226.
1. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego przekazuje pobrane dochody budżetowe
związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań
zleconych jednostce samorządu terytorialnego ustawami, pomniejszone o określone
w odrębnych przepisach dochody budżetowe przysługujące jednostce samorządu
terytorialnego z tytułu wykonywania tych zadań, na rachunek bieżący dochodów
dysponenta części budżetowej przekazującego dotację celową, według stanu
środków określonego na:
1) 10
dzień miesiąca – w terminie do 15 dnia danego miesiąca;
2) 20
dzień miesiąca – w terminie do 25 dnia danego miesiąca.
2. Pobrane do dnia 31 grudnia i nieprzekazane w terminach, o których mowa w ust. 1,
dochody budżetowe związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej
oraz innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego ustawami są
przekazywane odpowiednio przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego – na
rachunek bieżący dochodów dysponenta części budżetowej przekazującego dotacje
celowe w terminie do dnia 8 stycznia roku następującego po roku budżetowym, a
gdy ten dzień jest dniem wolnym od pracy – do pierwszego dnia roboczego po tym
terminie.
3. Dochody, o których mowa w ust. 1 i 2, są przekazywane wraz z należnymi
odsetkami:
1) ustawowymi, pobranymi od dłużników z tytułu nieterminowo regulowanych
należności, stanowiących dochód budżetu państwa;
2) naliczonymi w wysokości jak dla zaległości podatkowych w przypadku
nieodprowadzonych dochodów budżetowych przez zarząd jednostki samorządu
terytorialnego w terminach, o których mowa w ust. 1 i 2.
4. W przypadku nieprzekazania dochodów budżetowych w terminach, o których
mowa w ust. 1 i 2, dysponent części budżetowej przekazujący dotacje wydaje
decyzję określającą kwotę dochodów przypadającą do zwrotu i termin, od którego
naliczane są odsetki.
5. Do dochodów budżetowych nieprzekazanych przez jednostkę samorządu
terytorialnego do budżetu państwa stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące
zwrotu dotacji.
Art. 227.
Wydatki nieprzewidziane, których obowiązkowe płatności wynikają z tytułów
wykonawczych lub wyroków sądowych, mogą być dokonywane bez względu na
poziom środków finansowych zaplanowanych na ten cel. Odpowiednia zmiana planu
wydatków powinna nastąpić w trybie przeniesień wydatków z innych podziałek
klasyfikacji wydatków lub z rezerw celowych.
95
Art. 228.
W toku wykonywania budżetu zarząd może dokonywać zmian w planie dochodów i
wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego polegających na:
1) zmianach planu dochodów i wydatków związanych ze zmianą kwot lub
uzyskaniem dotacji przekazywanych z budżetu państwa oraz z budżetów innych
jednostek samorządu terytorialnego;
2) zmianach w planie dochodów jednostki samorządu terytorialnego, wynikających ze
zmian kwot subwencji w wyniku podziału rezerw subwencji ogólnej;
3) zmianach w planie wydatków jednostki samorządu terytorialnego w ramach działu
w zakresie wydatków bieżących, z wyjątkiem zmian planu wydatków na
uposażenia i wynagrodzenia ze stosunku pracy, o ile odrębne przepisy nie stanowią
inaczej;
4) zmianach w planie dochodów i wydatków jednostki samorządu terytorialnego
związanych ze zwrotem dotacji otrzymanych z budżetu państwa lub innych
jednostek samorządu terytorialnego.
Art. 229.
1. Organ
stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może upoważnić zarząd do:
1) dokonywania innych zmian w planie wydatków niż określone w art. 228 ust. 1,
z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami;
2) przekazania niektórych uprawnień do dokonywania przeniesień planowanych
wydatków innym jednostkom organizacyjnym jednostki samorządu
terytorialnego;
3) przekazania uprawnień innym jednostkom organizacyjnym jednostki
samorządu terytorialnego do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których
realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do
zapewnienia ciągłości działania jednostki i których płatności przypadają w tych
latach.
2. Kierownicy jednostek organizacyjnych dokonujący przeniesień wydatków na
podstawie upoważnień, o których mowa w ust. 1 pkt 2, wprowadzają odpowiednie
zmiany w planach finansowych i informują o dokonanych przeniesieniach zarząd.
Art. 230.
1. Rezerwy celowe mogą być przeznaczone wyłącznie na cel, na jaki zostały
utworzone, oraz wykorzystane zgodnie z klasyfikacją budżetową wydatków.
2. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego może, po uzyskaniu pozytywnej opinii
komisji właściwej do spraw budżetu, dokonać zmiany przeznaczenia rezerwy
celowej.
3. Wydatki przenoszone z rezerwy ogólnej nie mogą zwiększać planowanych
wydatków na uposażenia i wynagrodzenia ze stosunku pracy, o ile odrębne
przepisy nie stanowią inaczej.
Art. 231.
1. W przypadkach stwierdzenia:
1) niegospodarności w określonych jednostkach,
96
2) opóźnień w realizacji zadań,
3) nadmiaru
posiadanych
środków,
4) naruszenia zasad gospodarki finansowej, o których mowa w art. 225
– zarząd jednostki samorządu terytorialnego może podjąć decyzję o blokowaniu
planowanych wydatków budżetowych.
2. O podjętej decyzji zarząd zawiadamia organ stanowiący jednostki samorządu
terytorialnego.
3. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego może, po uzyskaniu pozytywnej opinii
komisji właściwej do spraw budżetu, przenieść zablokowane kwoty wydatków do
rezerwy celowej, z tym że decyzje o przeznaczeniu tych środków podejmuje organ
stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
4. Rezerwa celowa, o której mowa w ust. 3, nie może być przeznaczona na
finansowanie wynagrodzeń i uposażeń.
Art. 232.
Kierownik jednostki budżetowej jednostki samorządu terytorialnego może, w celu
realizacji zadań, zaciągać zobowiązania pieniężne do wysokości kwot wydatków
określonych w zatwierdzonym planie finansowym jednostki.
Art. 233.
1. Czynności prawnych polegających na zaciąganiu kredytów i pożyczek oraz
udzielaniu pożyczek, poręczeń i gwarancji oraz emisji papierów wartościowych
dokonuje dwóch członków zarządu wskazanych w uchwale przez zarząd,
z zastrzeżeniem ust. 2. Dla ważności tych czynności konieczna jest kontrasygnata
skarbnika jednostki samorządu terytorialnego.
2. Czynności prawnych, o których mowa w ust. 1, w gminie dokonuje wójt, burmistrz,
prezydent miasta.
3. Skarbnik, który odmówi kontrasygnaty, dokonuje jej na pisemne polecenie
przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem
przypadku, gdy wykonanie polecenia stanowiłoby przestępstwo albo wykroczenie;
w takim przypadku powiadamia o tym organ stanowiący jednostki samorządu
terytorialnego i regionalną izbę obrachunkową.
Art. 234.
1. Niezrealizowane kwoty wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego
wygasają, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, z upływem roku budżetowego.
2. Organ
stanowiący może ustalić w drodze uchwały wykaz wydatków, do których nie
stosuje się przepisu ust. 1, oraz określić ostateczny termin dokonania każdego
wydatku ujętego w tym wykazie w następnym roku budżetowym.
3. W wykazie, o którym mowa w ust. 2, ujmuje się wydatki związane z realizacją
umów:
1) w sprawie zamówienia publicznego;
2) które zostaną zawarte w wyniku zakończonego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w którym dokonano wyboru wykonawcy.
97
4. Ostateczny termin dokonania wydatków, które nie wygasają z upływem roku
budżetowego upływa 30 czerwca roku następnego.
5. Łącznie z wykazem wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego,
organ stanowiący ustala plan finansowy tych wydatków w podziale na działy i
rozdziały klasyfikacji wydatków z wyodrębnieniem wydatków majątkowych.
6.
rodki finansowe na wydatki ujęte w wykazie, o których mowa w ust. 2, są
gromadzone na wyodrębnionym subkoncie podstawowego rachunku bankowego
jednostki samorządu terytorialnego.
7.
rodki finansowe niewykorzystane w terminie określonym przez organ stanowiący
podlegają przekazaniu na dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego w
terminie 7 dni od dnia określonego przez organ stanowiący.
Art. 235.
1. Bankową obsługę budżetu jednostki samorządu terytorialnego wykonuje bank
wybrany na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych.
2. Zasady wykonywania obsługi bankowej określa umowa zawarta między zarządem
jednostki samorządu terytorialnego a bankiem.
3. Organ
stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może upoważnić zarząd
danej jednostki do lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach
w innych bankach.
4. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego może w granicach upoważnień
zawartych w uchwale budżetowej zaciągać kredyty w wybranych przez siebie
bankach, w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych.
5. Jednostka samorządu terytorialnego nie może udzielać pełnomocnictw do
dysponowania rachunkiem bankowym.
Rozdział 5
Tryb zatwierdzenia wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego
Art. 236.
Jednostki, o których mowa w art. 9 pkt 9, 10 i 14, dla których organem założycielskim
jest jednostka samorządu terytorialnego, przedstawiają właściwemu zarządowi
w terminie do dnia:
1) 31 lipca roku budżetowego – informację o przebiegu wykonania planu finansowego
jednostki za pierwsze półrocze, uwzględniającą w szczególności stan należności
i zobowiązań, w tym wymagalnych;
2) 28 lutego roku następującego po roku budżetowym – sprawozdanie roczne
z wykonania planu finansowego jednostki, w szczegółowości nie mniejszej niż
w planie finansowym.
Art. 237.
1. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego przedstawia organowi stanowiącemu
jednostki samorządu terytorialnego i regionalnej izbie obrachunkowej informację
o przebiegu wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego za pierwsze
98
półrocze, w szczegółowości nie mniejszej niż w uchwale budżetowej oraz
informację, o której mowa w art. 236 pkt 1, w terminie do dnia 31 sierpnia.
2. Zakres i formę informacji o przebiegu wykonania budżetu jednostki samorządu
terytorialnego za pierwsze półrocze oraz informacji, o której mowa w art. 236 pkt
1, określa organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
Art. 238.
1. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego przedstawia, w terminie do dnia 31
marca roku następującego po roku budżetowym, organowi stanowiącemu:
1) sprawozdanie roczne z wykonania budżetu tej jednostki, zawierające
zestawienie dochodów i wydatków wynikające z zamknięć rachunków budżetu
jednostki samorządu terytorialnego, w szczegółowości nie mniejszej niż
w uchwale budżetowej;
2) sprawozdania, o których mowa w art. 236 pkt 2;
3) informację o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego, zawierającą:
a) dane
dotyczące przysługujących jednostce samorządu terytorialnego praw
własności,
b) dane
dotyczące:
– innych
niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o
ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym,
wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach,
– posiadania,
c) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego, w zakresie określonym w
lit. a i b, od dnia złożenia poprzedniej informacji,
d) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i
innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,
e) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia
jednostki samorządu terytorialnego.
2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, obejmuje również wykaz jednostek
budżetowych, o których mowa w art. 196.
3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zarząd jednostki samorządu
terytorialnego przedstawia regionalnej izbie obrachunkowej, w terminie do dnia 31
marca roku następującego po roku budżetowym.
Art. 239.
W jednostkach samorządu terytorialnego, w których liczba mieszkańców przekracza
300 tysięcy przeprowadza się corocznie badanie sprawozdania finansowego zgodnie z
przepisami o rachunkowości.
Art. 240.
Sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego sporządza się
na podstawie danych z ewidencji księgowej budżetu. W sprawozdaniu powinny być
zawarte w szczególności następujące informacje:
1) dochody i wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego w szczegółowości
określonej jak w uchwale budżetowej;
99