Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181
budżetu państwa;
17) środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1 i 2, stanowiące dochody budżetu
środków europejskich;
18) odsetki wykupywane przez nabywców obligacji skarbowych lub nadwyżka
wynikająca z różnicy pomiędzy ceną emisyjną a wartością nominalną zbywanych
obligacji skarbowych.
Art. 101.
1. Wydatki
budżetu państwa są przeznaczone na:
1) funkcjonowanie organów władzy publicznej, w tym organów administracji
rządowej, organów kontroli i ochrony prawa oraz sądów i trybunałów;
2) zadania wykonywane przez administrację rządową;
3) subwencje dla jednostek samorządu terytorialnego;
4) dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego;
5) wpłaty do budżetu Unii Europejskiej, zwane dalej „zasobami własnymi Unii
Europejskiej”;
6) subwencje dla partii politycznych;
7) dotacje na zadania określone odrębnymi ustawami;
8) obsługę długu publicznego;
9) finansowanie programów, na których realizację uzyskano środki europejskie i
środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 3, 5 i 6;
10) realizację Wspólnej Polityki Rolnej.
2. Z
budżetu państwa są finansowane zadania określone w odrębnych ustawach
i umowach międzynarodowych.
Art. 102.
1. Różnica między dochodami a wydatkami budżetu państwa stanowi odpowiednio
nadwyżkę budżetu państwa albo deficyt budżetu państwa, z zastrzeżeniem art. 179
ust. 4.
2. Deficyt
budżetu państwa oraz inne pożyczkowe potrzeby budżetu państwa mogą
być pokryte przychodami pochodzącymi z:
1) sprzedaży skarbowych papierów wartościowych na rynku krajowym
i zagranicznym;
2) kredytów
zaciąganych w bankach krajowych i zagranicznych;
3) pożyczek;
4) prywatyzacji
majątku Skarbu Państwa;
5) kwot
pochodzących ze spłat udzielonych kredytów i pożyczek;
6) nadwyżki budżetu państwa z lat ubiegłych;
7) nadwyżki budżetu środków europejskich, z zastrzeżeniem art. 179 ust. 4.
Art. 103.
45
1. Ustawa
budżetowa:
1) określa prognozę dochodów budżetu państwa oraz limit wydatków budżetu
państwa, w tym prognozę dochodów oraz limit wydatków budżetu środków
europejskich;
2) ustala:
a) deficyt
budżetu państwa oraz źródła jego pokrycia,
b) przychody i maksymalny poziom rozchodów budżetu państwa,
c) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych.
2. Ustawa
budżetowa zawiera także:
1) plany finansowo-rzeczowe agencji wykonawczych;
2) plany
finansowe:
a) instytucji gospodarki budżetowej,
b) państwowych funduszy celowych,
c) państwowych osób prawnych, o których mowa w art. 9 pkt 14;
3) wykaz:
a) jednostek
otrzymujących dotacje podmiotowe i celowe oraz kwoty dotacji,
b) programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5
ust. 1 pkt 2 i 3, wraz z limitami wydatków budżetu państwa
przeznaczonych na finansowanie tych programów,
c) wieloletnich limitów zobowiązań w kolejnych latach realizacji programów
realizowanych z udziałem środków europejskich wraz z wykazem
wieloletnich limitów wydatków realizowanych w ich ramach;
4) informacje, których obowiązek zamieszczenia w ustawie budżetowej wynika z
odrębnych ustaw;
5) plan wydatków budżetu państwa w roku budżetowym na finansowanie
projektów pomocy technicznej programów realizowanych z udziałem środków
europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5, oraz na
współfinansowanie programów realizowanych z udziałem środków
europejskich oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 6, i wpłat do
wspólnych budżetów pomocy technicznej programów realizowanych z
udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5, oraz finansowanie
programów, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d, w szczegółowości
klasyfikacji budżetowej część, dział, rozdział;
6) zestawienie programów wieloletnich w układzie zadaniowym.
3. W przypadku gdy z określonych w odrębnych przepisach zasad i trybu udzielania
dotacji wynika, że nie jest możliwe ujęcie jednostki w wykazie, o którym mowa w
ust. 2 pkt 3 lit. a, wykaz może zawierać grupy jednostek i łączną kwotę dotacji.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, dysponent części budżetowej, w której
zaplanowane zostały dotacje, podaje do publicznej wiadomości, w drodze
obwieszczenia, wykaz jednostek wraz z kwotami dotacji przyznanych
poszczególnym jednostkom.
Art. 104.
46
1. Dochody
budżetu państwa ujmuje się w ustawie budżetowej według:
1) źródeł dochodów;
2) części i działów klasyfikacji budżetowej.
2. Wydatki
budżetu państwa ujmuje się w ustawie budżetowej w podziale na części,
działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej wydatków oraz grupy wydatków, z
wyodrębnieniem wydatków przeznaczonych na finansowanie projektów pomocy
technicznej programów realizowanych z udziałem środków europejskich i środków,
o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5, oraz współfinansowanie programów
realizowanych z udziałem środków europejskich i wpłat do wspólnych budżetów
pomocy technicznej programów realizowanych z udziałem środków, o których
mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5, finansowanie programów, o których mowa w art. 5 ust.
3 pkt 5 lit. c i d, oraz finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej.
3. Plany finansowo-rzeczowe agencji wykonawczych ujmuje się w ustawie
budżetowej, oddzielnie dla każdej agencji, z wyodrębnieniem:
1) przychodów, w tym dotacji z budżetu państwa;
2) kosztów w podziale na koszty:
a)
funkcjonowania agencji wykonawczej,
b) realizacji
zadań ustawowych
– w tym wynagrodzeń i składek naliczanych od wynagrodzeń;
3) wyniku
finansowego.
4. Plany finansowe państwowych funduszy celowych ujmuje się w ustawie
budżetowej oddzielnie dla każdego funduszu, z wyodrębnieniem:
1) stanu początkowego i końcowego środków pieniężnych, należności i
zobowiązań;
2) przychodów
własnych;
3) dotacji z budżetu państwa oraz innych jednostek sektora finansów publicznych;
4) kosztów na realizację zadań, w tym kosztów wynagrodzeń i
składek
naliczanych od wynagrodzeń;
5) zadań, jakie będą finansowane ze środków funduszu.
5. Plany finansowe instytucji gospodarki budżetowej oraz państwowych osób
prawnych, o których mowa w art. 9 pkt 14, ujmuje się w ustawie budżetowej
odrębnie dla każdej jednostki, z wyodrębnieniem stanu początkowego i końcowego
środków obrotowych oraz stanu środków pieniężnych, należności i zobowiązań,
przychodów własnych, dotacji z budżetu państwa oraz kosztów realizacji zadań.
Art. 105.
1. Z budżetu państwa, w zakresie ustalonym w ustawie budżetowej, mogą być
udzielane:
1) pożyczki i kredyty wynikające z umów międzynarodowych;
2) pożyczki wynikające z ustaw innych niż ustawa budżetowa.
2. Pożyczki i kredyty udzielane z budżetu państwa są oprocentowane, o ile odrębne
ustawy nie stanowią inaczej. Wysokość oprocentowania określa umowa.
Art. 106.
47
1. W
budżecie państwa tworzy się rezerwę ogólną, nie wyższą niż 0,2% wydatków
budżetu.
2. W
budżecie państwa mogą być tworzone rezerwy celowe:
1) na wydatki, których szczegółowy podział na pozycje klasyfikacji budżetowej
nie jest możliwy do dokonania w okresie opracowywania budżetu;
2) na wydatki, których realizacja jest uwarunkowana zaciągnięciem kredytu w
międzynarodowej instytucji finansowej lub pozyskaniem środków z innych
źródeł;
3) na wydatki związane z realizacją programów realizowanych z udziałem
środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2;
4) gdy
odrębne ustawy tak stanowią.
3. Suma rezerw celowych, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 4, nie może przekroczyć
3% wydatków budżetu.
4. W częściach budżetu państwa, których dysponentami są poszczególni
wojewodowie, może być tworzona rezerwa w wysokości do 1% planowanych
wydatków, z wyłączeniem dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego.
5. Nie
można tworzyć rezerw celowych na finansowanie wydatków, których podział
na klasyfikację budżetową jest znany na etapie opracowywania projektu ustawy
budżetowej.
Art. 107.
1. Budżet państwa składa się z części odpowiadających organom władzy publicznej,
kontroli państwowej, sądom, trybunałom i innym organom wymienionym w art.
130 ust. 2, Krajowej Radzie Sądownictwa, Instytutowi Pamięci Narodowej –
Komisji cigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Krajowemu Biuru
Wyborczemu, Rzecznikowi Praw Obywatelskich, Rzecznikowi Praw Dziecka,
Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji, administracji rządowej, przy czym dla
poszczególnych działów administracji rządowej oraz dla urzędów nadzorowanych
przez Prezesa Rady Ministrów ustala się odpowiednio odrębne części budżetu.
2. W
odrębnych częściach budżetu państwa ujmuje się:
1) subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego;
2) rezerwę ogólną;
3) rezerwy
celowe;
4) obsługę długu Skarbu Państwa;
5) zasoby
własne Unii Europejskiej;
6) przychody i rozchody związane z finansowaniem potrzeb pożyczkowych
budżetu państwa;
7) dochody, o których mowa w art. 100 pkt 16.
3. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek właściwego ministra, w budżecie
państwa mogą być tworzone odrębne części dla:
1) urzędów centralnych nadzorowanych przez ministra;
2) państwowych jednostek organizacyjnych, które nie są organami władzy lub
administracji rządowej;
3) zadań ogólnych, jeżeli wyodrębnienie części jest uzasadnione koniecznością
zapewnienia bieżącej kontroli dochodów lub wydatków.
48
4. Jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, częściami budżetu państwa dysponują
kierownicy jednostek oraz organy wymienione w art. 130 ust. 2 i 3, właściwi
ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz kierownicy
państwowych jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 3 pkt 2, zwani
„dysponentami części budżetowych”.
Art. 108.
1. Dochody i wydatki oraz przychody i rozchody budżetu państwa klasyfikuje się
według zasad określonych w art. 36 oraz według części budżetowych, o których
mowa w art. 107.
2. Minister Finansów ustala, w drodze rozporządzenia, klasyfikację części
budżetowych oraz dysponentów części budżetowych, o których mowa w art. 107
ust. 1-3, mając na celu zapewnienie przejrzystości gospodarowania środkami
budżetu państwa.
Rozdział 2
Przeznaczenie wydatków budżetu państwa
Art. 109.
1. Wydatki
budżetu państwa dzielą się na następujące grupy wydatków:
1) dotacje i subwencje;
2) świadczenia na rzecz osób fizycznych;
3) wydatki
bieżące jednostek budżetowych;
4) wydatki
majątkowe;
5) wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa;
6) wydatki na finansowanie programów, na których realizację uzyskano środki, o
których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków
europejskich;
7) zasoby
własne Unii Europejskiej.
2.
wiadczenia na rzecz osób fizycznych obejmują wydatki budżetu państwa
kierowane, na podstawie odrębnych przepisów, bezpośrednio lub pośrednio do
osób fizycznych, a niebędące wynagrodzeniem za świadczoną pracę.
3. Wydatki
bieżące jednostek budżetowych obejmują:
1) wynagrodzenia i uposażenia osób zatrudnionych w państwowych jednostkach
budżetowych oraz składki naliczane od tych wynagrodzeń i uposażeń;
2) zakupy towarów i usług;
3) koszty utrzymania oraz inne wydatki związane z funkcjonowaniem jednostek
budżetowych i realizacją ich statutowych zadań;
4) koszty
zadań zleconych do realizacji jednostkom zaliczanym i niezaliczanym
do sektora finansów publicznych, z wyłączeniem organizacji pozarządowych.
4. Wydatki
majątkowe obejmują:
1) wydatki na zakup i objęcie akcji oraz wniesienie wkładów do spółek prawa
handlowego;
49