Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181
Druk nr 1181
Warszawa, 20 października 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-176-08
RM 10-177-08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekty
ustaw:
1) o finansach publicznych wraz z projektami
aktów wykonawczych,
2) - Przepisy wprowadzające ustawę o
finansach publicznych.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Projekty aktów wykonawczych do ustawy wymienionej w pkt 2 zostaną
przekazane niezwłocznie po zakończeniu prac nad ich przygotowaniem.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tych sprawach w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Finansów.
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z
dnia..................................
o finansach publicznych
Dział I
Zasady finansów publicznych
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Ustawa określa:
1) zakres,
organizację i zasady działania jednostek budżetowych i samorządowych
zakładów budżetowych;
2) zakres i zasady działania agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej
i państwowych funduszy celowych;
3) zasady funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie
gospodarki finansowej;
4) zasady i tryb kontroli procesów związanych z gromadzeniem, rozdysponowaniem i
wydatkowaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem;
5) zasady zarządzania państwowym długiem publicznym oraz procedury
ostrożnościowe i sanacyjne;
6) zasady i tryb opracowywania oraz uchwalania Wieloletniego Planu Finansowego
Państwa;
7) zasady i tryb opracowywania oraz uchwalania wieloletniej prognozy finansowej
jednostki samorządu terytorialnego;
8) zasady i tryb sporządzania budżetu zadaniowego;
9) zakres i szczegółowość oraz zasady i tryb planowania, uchwalania i wykonywania
budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego;
10) szczególne zasady rachunkowości, planowania i sprawozdawczości obowiązujące
w sektorze finansów publicznych;
11) zasady gospodarowania środkami publicznymi pochodzącymi z budżetu Unii
Europejskiej oraz z innych źródeł zagranicznych;
12) zasady kontroli zarządczej, audytu wewnętrznego oraz koordynacji kontroli
zarządczej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych.
Art. 2.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) Ministrze Finansów – rozumie się przez to odpowiednio ministra właściwego do
spraw budżetu, ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz ministra
właściwego do spraw instytucji finansowych;
2) zarządzie jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to również wójta,
burmistrza, prezydenta miasta.
Art. 3.
Finanse publiczne obejmują procesy związane z gromadzeniem środków publicznych
oraz ich rozdysponowaniem, w szczególności:
1) gromadzenie dochodów i przychodów publicznych;
2) wydatkowanie
środków publicznych;
3) finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa;
4) zaciąganie zobowiązań angażujących środki publiczne;
5) zarządzanie środkami publicznymi;
6) zarządzanie długiem publicznym;
7) rozliczenia z budżetem Unii Europejskiej.
Art. 4.
1. Przepisy ustawy stosuje się do:
1) jednostek sektora finansów publicznych;
2) innych podmiotów, w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub
dysponują tymi środkami.
2. Przepisy
dotyczące jednostek samorządu terytorialnego stosuje się odpowiednio do
związków gmin i powiatów.
Rozdział 2
rodki publiczne, nadwyżka i deficyt sektora finansów publicznych
Art. 5.
1.
rodkami publicznymi są:
1) dochody
publiczne;
2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi
środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
3) środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi, inne niż
wymienione w pkt 2;
4) przychody
budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego
2
oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
a) ze
sprzedaży papierów wartościowych,
b) z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu
terytorialnego,
c) ze
spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
d) z otrzymanych pożyczek i kredytów,
e) z innych operacji finansowych;
5) przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej
przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.
2. Dochodami publicznymi są:
1) daniny publiczne, do których zalicza się: podatki, składki, opłaty, wpłaty z
zysku przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu Państwa
oraz inne świadczenia pieniężne, których obowiązek ponoszenia na rzecz
państwa, jednostek samorządu terytorialnego, funduszy celowych oraz innych
jednostek sektora finansów publicznych wynika z odrębnych ustaw niż ustawa
budżetowa;
2) inne dochody należne budżetowi państwa, jednostkom samorządu
terytorialnego oraz innym jednostkom sektora finansów publicznych na
podstawie odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych;
3) wpływy ze sprzedaży wyrobów i usług świadczonych przez jednostki sektora
finansów publicznych;
4) dochody z mienia jednostek sektora finansów publicznych, do których zalicza
się w szczególności:
a) wpływy z umów najmu, dzierżawy i innych umów o podobnym
charakterze,
b) odsetki
od
środków na rachunkach bankowych,
c) odsetki od udzielonych pożyczek i od posiadanych papierów
wartościowych,
d) dywidendy z tytułu posiadanych praw majątkowych;
5) spadki, zapisy i darowizny w postaci pieniężnej na rzecz jednostek sektora
finansów publicznych;
6) odszkodowania
należne jednostkom sektora finansów publicznych;
7) kwoty uzyskane przez jednostki sektora finansów publicznych z tytułu
udzielonych poręczeń i gwarancji;
8) dochody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw, niestanowiące przychodów
w rozumieniu ust. 1 pkt 4 lit. a i b;
9) inne dochody należne jednostkom sektora finansów publicznych określone w
odrębnych ustawach lub umowach międzynarodowych.
3. Do
środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:
1) środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności
i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których
mowa w pkt 5,
2) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa
członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z
wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5:
3
a) Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009 – 2014,
b) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego
2009 –2014,
c) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy
– zwane dalej „środkami europejskimi”;
3) środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz
Programu rodki Przejściowe;
4) środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
a) Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja
Gwarancji”,
b) Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
c) Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;
5) środki przeznaczone na realizację:
a) programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których
mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady
(WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr
1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),
b) programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego
i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym
przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu
Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9.11.2006, str. 1),
c) Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004 – 2009,
d) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego
2004 – 2009;
6) inne
środki.
4. Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, środki publiczne
niezaliczane do środków, o których mowa w ust. 3 pkt 6, oraz termin, w którym
środki powinny być wydatkowane, uwzględniając w szczególności źródło ich
pochodzenia, przeznaczenie oraz beneficjentów tych środków.
Art. 6.
1.
rodki publiczne przeznacza się na:
1) wydatki
publiczne;
2) rozchody publiczne, w tym na rozchody budżetu państwa i budżetów jednostek
samorządu terytorialnego.
2. Rozchodami publicznymi są:
1) spłaty otrzymanych pożyczek i kredytów;
2) wykup papierów wartościowych;
3) udzielone
pożyczki i kredyty;
4) płatności wynikające z odrębnych ustaw, których źródłem finansowania są
przychody z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa lub majątku jednostek
samorządu terytorialnego;
5) inne operacje finansowe związane z zarządzaniem długiem publicznym
4