eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych

projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1181
  • Data wpłynięcia: 2008-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240

1181


5) środki przekazane innym podmiotom;
6) stan
należności i zobowiązań na początek i koniec roku;
7) stan
środków pieniężnych na początek i koniec roku.

Art. 30.
1. Agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej, dysponenci państwowych
funduszy celowych oraz państwowe osoby prawne, o których mowa w art. 9 pkt 14,
sporządzają plan zadaniowy na rok budżetowy i dwa kolejne lata.
2. Plan zadaniowy stanowi przypisanie planowanych kosztów jednostek, o których
mowa w ust. 1, do odpowiednich:
1) funkcji
państwa, grupujących wydatki jednego obszaru działalności państwa,
2) zadań budżetowych, grupujących wydatki według celów,
3) podzadań, grupujących działania, których realizacja wpływa na osiągnięcie
celów określonych na szczeblu zadania
– wraz z opisem celów tych zadań i mierników określających stopień realizacji
celów oraz przewidywanych wieloletnich kosztów związanych z ich realizacją.


Rozdział 4
Jawność i przejrzystość finansów publicznych

Art. 31.
1. Gospodarka
środkami publicznymi jest jawna.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do środków publicznych, których pochodzenie lub
przeznaczenie zostało uznane za informację niejawną na podstawie odrębnych
przepisów lub jeżeli wynika to z umów międzynarodowych.

Art. 32.
1. Zasada
jawności gospodarowania środkami publicznymi jest realizowana przez:
1) jawność debaty budżetowej w Sejmie i Senacie oraz debat budżetowych w
organach stanowiących jednostek samorządu terytorialnego;
2) jawność debaty nad sprawozdaniem z wykonania budżetu państwa w Sejmie
i debat nad sprawozdaniami z wykonania budżetów jednostek samorządu
terytorialnego;
3) podawanie do publicznej wiadomości:
a) kwot dotacji udzielanych z budżetu państwa i budżetów jednostek
samorządu terytorialnego,
b) kwot dotacji udzielanych przez państwowe fundusze celowe,
c) zbiorczych danych dotyczących finansów publicznych,
d) informacji o wykonaniu budżetu państwa za okresy miesięczne;
4) jawność debaty nad projektami uchwał:
a) w sprawie Wieloletniego Planu Finansowego Państwa,

15

b) w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu
terytorialnego;
5) podawanie do publicznej wiadomości przez jednostki sektora finansów
publicznych informacji dotyczących:
a) zakresu zadań lub usług, wykonywanych lub świadczonych przez
jednostkę oraz wysokości środków publicznych, przekazanych na ich
realizację,
b) zasad i warunków świadczenia usług dla podmiotów uprawnionych,
c) zasad
odpłatności za świadczone usługi;
6) zapewnianie radnym danej jednostki samorządu terytorialnego dostępu do:
a) dowodów księgowych i dokumentów inwentaryzacyjnych –
z zachowaniem przepisów o rachunkowości oraz o ochronie danych
osobowych,
b) informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli gospodarki finansowej;
7) udostępnianie przez Narodowy Fundusz Zdrowia informacji o przychodach
i
kosztach oraz o świadczeniodawcach realizujących świadczenia opieki
zdrowotnej, z którymi Fundusz zawarł umowy, o zakresie przedmiotowym
umów oraz o sposobie ustalania ceny za zamówione świadczenia;
8) udostępnianie przez jednostki sektora finansów publicznych wykazu
podmiotów spoza sektora finansów publicznych, którym ze środków
publicznych została udzielona dotacja, dofinansowanie realizacji zadania lub
pożyczka, albo umorzona należność wobec jednostki sektora finansów
publicznych;
9) udostępnianie corocznych sprawozdań dotyczących finansów i działalności
jednostek organizacyjnych należących do sektora finansów publicznych;
10)
podejmowanie, w głosowaniu jawnym i imiennym, uchwał organu
wykonawczego dotyczących gospodarowania środkami publicznymi;
11) podawanie do publicznej wiadomości treści planów działalności, sprawozdań z
wykonania planów działalności oraz oświadczeń o stanie kontroli zarządczej, o
których mowa w art. 65.
2. Minister Finansów podaje do publicznej wiadomości sprawozdanie z wykonania
ustawy budżetowej przyjęte przez Radę Ministrów.
3. Klauzule umowne dotyczące wyłączenia jawności ze względu na tajemnicę
przedsiębiorstwa w umowach zawieranych przez jednostki sektora finansów
publicznych lub inne podmioty, o ile wynikające z umowy zobowiązanie jest
realizowane lub przeznaczone do realizacji ze środków publicznych, uważa się za
niezastrzeżone, z wyłączeniem informacji technicznych, technologicznych,
organizacyjnych przedsiębiorstwa lub innych posiadających wartość gospodarczą,
w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, co do których
przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich w tajemnicy lub
w przypadku, gdy jednostka sektora finansów publicznych wykaże, że informacja
stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa z uwagi na to, że wymaga tego istotny interes
publiczny lub ważny interes państwa.

Art. 33.
1. Minister Finansów podaje do publicznej wiadomości zbiorcze dane dotyczące:

16

1) ogółu operacji finansowych sektora finansów publicznych, obejmujące w
szczególności dochody i wydatki, przychody i rozchody, zobowiązania i
należności, gwarancje i poręczenia;
2) wykonania
budżetu państwa za okresy miesięczne, w tym kwotę deficytu lub
nadwyżki.
2. Minister Finansów podaje do publicznej wiadomości, w terminie, o którym mowa
w art. 35, informacje obejmujące wykaz udzielonych przez Skarb Państwa poręczeń
i gwarancji, wskazując osoby prawne i fizyczne oraz jednostki organizacyjne
nieposiadające osobowości prawnej, których te poręczenia i gwarancje dotyczą.
3. Dyrektor izby skarbowej podaje do publicznej wiadomości, w wojewódzkim
dzienniku urzędowym, wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek
organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym umorzono
zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłaty prolongacyjne w kwocie
przewyższającej 5.000 zł, wraz ze wskazaniem wysokości umorzonych kwot
i przyczyn umorzenia.
4. Podanie do publicznej wiadomości wykazu, o którym mowa w ust. 3, nie narusza
przepisów o tajemnicy skarbowej.
5. Minister Finansów określi, w drodze rozporządzenia, sposób ustalania kwot oraz
sposób podawania do publicznej wiadomości wykazu, o którym mowa w ust. 3,
a także organy obowiązane do przekazywania dyrektorowi izby skarbowej danych
umożliwiających sporządzenie tego wykazu i termin ich przekazywania,
uwzględniając rodzaje podmiotów, których informacje dotyczą oraz termin
podawania przez dyrektora izby skarbowej wykazu do publicznej wiadomości.
6. Organy wydające decyzję o umorzeniu niepodatkowych należności budżetu
państwa, o których mowa w art. 54, podają do końca miesiąca następującego po
zakończeniu kwartału informację kwartalną o udzielonych umorzeniach do
publicznej wiadomości w ogólnie dostępnym miejscu.

Art. 34.
Zarząd jednostki samorządu terytorialnego podaje do publicznej wiadomości
w terminie:
1) do
końca miesiąca następującego po zakończeniu kwartału – kwartalną informację
o wykonaniu budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym kwotę deficytu
albo nadwyżki, oraz o udzielonych umorzeniach niepodatkowych należności
budżetowych, o których mowa w art. 54;
2) o którym mowa w art. 35 – informację obejmującą:
a) wykonanie
budżetu jednostki samorządu terytorialnego w poprzednim roku
budżetowym, w tym kwotę deficytu albo nadwyżki,
b) kwotę wykorzystanych środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2,
c) kwotę zobowiązań, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 4,
d) kwoty dotacji otrzymanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego
oraz kwoty dotacji udzielonych innym jednostkom samorządu terytorialnego,
e) wykaz
udzielonych
poręczeń i gwarancji, z wymienieniem podmiotów, których
gwarancje i poręczenia dotyczą,
f) wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych
nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat

17

udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie
przewyższającej 500 zł, wraz ze wskazaniem wysokości umorzonych kwot
i przyczyn umorzenia,
g) wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych
nieposiadających osobowości prawnej, którym udzielono pomocy publicznej.

Art. 35.
Minister Finansów ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”:
1) kwotę i relację do produktu krajowego brutto:
a) państwowego długu publicznego,
b) długu Skarbu Państwa,
c) niewymagalnych
zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez
Skarb Państwa,
2) kwotę niewymagalnych zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych
przez jednostki sektora finansów publicznych
– według stanu na koniec roku budżetowego, w terminie do dnia 31 maja roku
następnego.

Art. 36.
1. Dochody publiczne, wydatki publiczne i przychody, o których mowa w art. 5 ust.
1 pkt 5, oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, klasyfikuje się,
z zastrzeżeniem ust. 2, według:
1) działów i rozdziałów – określających rodzaj działalności;
2) paragrafów – określających rodzaj dochodu, przychodu lub wydatku oraz
środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3.
2. Wydatki publiczne klasyfikuje się również według dodatkowej klasyfikacji
określającej kody wydatków strukturalnych.
3. Przychody, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, oraz rozchody, o których mowa
w art. 6 ust. 2, klasyfikuje się według paragrafów określających źródło przychodu
lub rodzaj rozchodu.
4. Minister Finansów określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółową klasyfikację dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów
oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, z uwzględnieniem
Polskiej Klasyfikacji Działalności;
2) szczegółową klasyfikację wydatków strukturalnych, o których mowa w ust. 2,
uwzględniając potrzebę identyfikacji wydatków o charakterze strukturalnym,
ponoszonych przez jednostki sektora finansów publicznych.
5. Minister Finansów może określić w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 4 pkt 1,
klasyfikację wydatków o większej szczegółowości niż określona w ust. 1 dla zadań
z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego i
zewnętrznego, z uwzględnieniem
specyfiki jednostek realizujących zadania z tego zakresu.

Art. 37.

18

1. Jednostki sektora finansów publicznych prowadzą rachunkowość zgodnie z
przepisami o rachunkowości, z uwzględnieniem zasad określonych w niniejszej
ustawie.
2. Plany kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych
funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę
poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej uwzględniają, że:
1) dochody i wydatki ujmuje się w terminie ich zapłaty, niezależnie od rocznego
budżetu, którego dotyczą;
2) ujmuje się również wszystkie etapy rozliczeń poprzedzające płatność
dochodów i wydatków, a w zakresie wydatków i kosztów – także
zaangażowanie środków;
3) odsetki od nieterminowych płatności nalicza się i ewidencjonuje nie później
niż na koniec każdego kwartału;
4) wyceny składników aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych
dokonuje się nie później niż na koniec kwartału.
3. Szczególne zasady rachunkowości dla jednostek, o których mowa w ust. 2,
dotyczą:
1) ewidencji wykonania budżetu;
2) ewidencji wykonania budżetu zadaniowego;
3) ewidencji aktywów trwałych stanowiących własność Skarbu Państwa lub
jednostek samorządu terytorialnego;
4) wyceny poszczególnych składników aktywów i pasywów;
5) sporządzania sprawozdań finansowych oraz odbiorców tych sprawozdań.
4. Minister Finansów określi:
1) w drodze rozporządzenia – szczególne zasady rachunkowości, o których mowa
w ust. 3, oraz plany kont, o których mowa w ust. 2,
2) w drodze rozporządzenia – zasady rachunkowości oraz plany kont dla organów
podatkowych jednostek samorządu terytorialnego,
3) w drodze zarządzenia – zasady rachunkowości oraz plany kont dla organów
podatkowych, podległych Ministrowi Finansów, w zakresie poboru
i rozliczenia podatków, opłat, wpłat z zysku przedsiębiorstw państwowych i
jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz innych niepodatkowych
należności budżetowych, do których ustalania lub określania są uprawnione
organy podatkowe
– uwzględniając przejrzystość planów kont, charakter działalności prowadzonej
przez te jednostki oraz wymogi wynikające z przepisów o rachunkowości.

Art. 38.
1. Jednostki sektora finansów publicznych sporządzają sprawozdania z wykonania
procesów, o których mowa w art. 3.
2. Minister Finansów, po zasięgnięciu opinii Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego, określi, w drodze rozporządzenia:
1) rodzaje, formy, terminy i sposoby sporządzania sprawozdań:
a)
z wykonania budżetów jednostek samorządu terytorialnego,

19
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 34

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: