eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych

projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1181
  • Data wpłynięcia: 2008-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240

1181


Art. 213.
1. Organ
stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu,
w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące
powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki.
2. Na koniec roku budżetowego wykonane wydatki bieżące nie mogą być wyższe niż
wykonane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych
i wolne środki, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Wykonane wydatki bieżące mogą być wyższe niż wykonane dochody bieżące
powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki, jedynie o
kwotę związaną z realizacją zadań bieżących ze środków, o których mowa w art. 5
ust. 3, w przypadku, gdy środki te nie zostały przekazane w danym roku
budżetowym.

Art. 214.
1. Organ
stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu,
którego realizacja spowoduje, że w roku budżetowym oraz w jakimkolwiek roku
następującym po roku budżetowym, relacja łącznej kwoty przypadających w
danym roku budżetowym:
1) spłat rat kredytów i pożyczek, o których mowa w art. 84 ust. 1 pkt 2-4
oraz art. 85, wraz z należnymi w danym roku odsetkami od kredytów i
pożyczek, o których mowa w art. 84 ust. 1 i art. 85,
2) wykupów papierów wartościowych emitowanych na cele określone w
art. 84 ust. 1 pkt 2-4 oraz art. 85 wraz z należnymi odsetkami i
dyskontem od papierów wartościowych emitowanych na cele określone
w art. 84 ust. 1 i art. 85,
3) potencjalnych spłat kwot wynikających z udzielonych poręczeń oraz
gwarancji,
do planowanych dochodów ogółem budżetu przekroczy średnią arytmetyczną
z
obliczonych dla ostatnich trzech lat relacji jej dochodów bieżących
powiększonych o dochody ze sprzedaży majątku oraz pomniejszonych o wydatki
bieżące, do dochodów ogółem budżetu. Do wyliczeń stosuje się wzór:

R + O
1 ⎛ Db
Sm
Wb
Db
Sm
Wb
Db
Sm
Wb
n−1 +
n−1 −
n −1
n−2 +
n−2 −
n−2
n−3 +
n−3 −
n−3 ⎞

⎟ ≤ *⎜⎜
+
+


D
3
D
D
D
n

n−1
n−2
n−3

gdzie poszczególne symbole oznaczają:
R - planowana na rok budżetowy, łączna kwota z tytułu spłaty rat kredytów
i pożyczek, o których mowa w art. 84 ust. 1 pkt 2-4 oraz art. 85, oraz wykupów
papierów wartościowych na cele określone w art. 84 ust. 1 pkt 2-4 oraz art. 85,
O - planowane na rok budżetowy odsetki od kredytów i pożyczek, o których mowa
w art. 84 ust. 1 i art. 85, odsetki i dyskonto od papierów wartościowych
emitowanych na cele określone w art. 84 ust. 1 i art. 85 oraz spłaty kwot
wynikających z udzielonych poręczeń i gwarancji,
D - dochody ogółem budżetu w danym roku budżetowym,
Db - dochody bieżące,

90

Sm - dochody ze sprzedaży majątku,
Wb - wydatki bieżące,
n - rok budżetowy, na który ustalana jest relacja,
n-1 - rok poprzedzający rok budżetowy, na który ustalana jest relacja,
n-2 - rok poprzedzający rok budżetowy o dwa lata,
n-3 - rok poprzedzający rok budżetowy o trzy lata.
2. Przy obliczaniu relacji, o których mowa w ust. 1, dla roku poprzedzającego rok
budżetowy przyjmuje się planowane wartości, wykazane w sprawozdaniu za trzy
kwartały, sporządzonym na mocy odrębnych przepisów. Do obliczenia relacji dla
poprzednich dwóch lat przyjmuje się wartości wykonane wynikające ze
sprawozdań rocznych.
3. Ograniczenia
określonego w ust. 1 nie stosuje się do:
1) wykupów papierów wartościowych, spłat kredytów i pożyczek zaciągniętych
w związku z umową zawartą na realizację programu, projektu lub zadania ze
środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, z wyłączeniem odsetek od tych
zobowiązań,
2) poręczeń i gwarancji udzielonych samorządowym osobom prawnym
realizującym zadania jednostki samorządu terytorialnego z wykorzystaniem
środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2
– w terminie nie dłuższym niż 90 dni po zakończeniu programu, projektu lub
zadania i otrzymaniu refundacji dokonanych wydatków ze środków, o których
mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2.
4. W przypadku gdy określone w umowie środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt
2, nie zostaną przekazane lub po ich przekazaniu orzeczony zostanie ich zwrot,
jednostka samorządu terytorialnego nie może emitować papierów wartościowych,
zaciągać kredytów, pożyczek i udzielać poręczeń i gwarancji do czasu spełnienia
relacji, o której mowa w ust. 1.


Art. 215.
1. Do
łącznej kwoty przypadających w danym roku budżetowym spłat i wykupów,
o których mowa w art. 214 ust. 1 pkt 1-3, dodaje się, przypadające do spłaty w tym
samym roku budżetowym, kwoty zobowiązań związku współtworzonego przez
daną jednostkę samorządu terytorialnego:
1) w wysokości proporcjonalnej do jej udziału we wspólnej inwestycji
współfinansowanej kredytem, pożyczką lub emisją obligacji spłacanych lub
wykupywanych w danym roku budżetowym;
2) w
pozostałych przypadkach w wysokości proporcjonalnej do jej udziału we
wpłatach wnoszonych na rzecz związku, którego jest członkiem.
2. Przepisy art. 214 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Art. 216.
Zarząd związku jednostki samorządu terytorialnego informuje zarządy jednostek
samorządu terytorialnego, tworzących związek oraz właściwą regionalną izbę
obrachunkową, o kwotach zobowiązań związku.


91

Art. 217.
1. Regionalna izba obrachunkowa na podstawie projektu uchwały budżetowej
przedstawia opinię w sprawie możliwości sfinansowania deficytu przedstawionego
przez jednostkę samorządu terytorialnego.
2. Opinia, o której mowa w ust. l, jest publikowana przez jednostkę samorządu
terytorialnego w terminie miesiąca od dnia przekazania projektu uchwały
budżetowej do regionalnej izby obrachunkowej, na zasadach określonych w
ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr
112, poz. 1198, z późn. zm. 9)).
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do uchwały budżetowej.


Rozdział 4
Wykonywanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego

Art. 218.
1. Budżet jednostki samorządu terytorialnego wykonuje jej zarząd.
2. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego sprawuje ogólny nadzór nad realizacją,
określonych uchwałą budżetową, dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów
budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
3. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego określi, w drodze uchwały, szczegółowe
zasady, sposób i tryb przyznawania i korzystania ze służbowych kart płatniczych
przy dokonywaniu wydatków z budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz
innych samorządowych jednostek organizacyjnych i osób prawnych, a także zasady
rozliczania płatności dokonywanych przy ich wykorzystaniu, z uwzględnieniem
konieczności zapewnienia prawidłowości i gospodarności dokonywania wydatków.

Art. 219.
1. W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej organowi
stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego zarząd jednostki samorządu
terytorialnego przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne do
opracowania projektów ich planów finansowych.
2. Jednostki, o których mowa w ust. 1, opracowują projekty planów finansowych w
terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji określonej w ust. 1, nie później
jednak niż do dnia 22 grudnia.

Art. 220.
1. W terminie 21 dni od dnia uchwalenia uchwały budżetowej zarząd jednostki
samorządu terytorialnego:
1) przekazuje podległym jednostkom informacje o ostatecznych kwotach
dochodów i wydatków tych jednostek oraz wysokości dotacji;
2) opracowuje plan finansowy zadań z zakresu administracji rządowej oraz
innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego odrębnymi

9) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 240, poz. 2407
oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 132, poz. 1110.

92

ustawami, przyjmując jako podstawę dla tego planu kwotę dotacji przyznanych
na ten cel w danym roku budżetowym oraz wielkość dochodów związanych
z realizacją tych zadań, które podlegają przekazaniu do budżetu państwa.
2. Jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego dostosowują projekty
planów do uchwały budżetowej.
3. W planie finansowym urzędu jednostki samorządu terytorialnego ujmuje się
wszystkie wydatki budżetowe nieujęte w planach finansowych innych jednostek
budżetowych, w tym wydatki związane z funkcjonowaniem organu stanowiącego
i zarządu jednostki samorządu terytorialnego.
4. W planie, o którym mowa w ust. 3, ujmuje się także:
1) dotacje dla samorządowych zakładów budżetowych;
2) dotacje i środki przekazywane na rzecz innych jednostek samorządu
terytorialnego i związków jednostek samorządu terytorialnego;
3) pozostałe dotacje;
4) wpłaty do budżetu państwa z przeznaczeniem na zwiększenie części subwencji
ogólnej, określone w odrębnych przepisach;
5) płatności oraz składki wpłacane na rzecz instytucji krajowych i zagranicznych.
5. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego może opracować harmonogram
realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego i poinformować o nim
podległe i nadzorowane jednostki.

Art. 221.
Zarząd jednostki samorządu terytorialnego, udzielając dotacji celowej, w tym jednostce
sektora finansów publicznych, w przypadku gdy odrębne przepisy lub umowa
międzynarodowa nie określają trybu i zasad udzielania lub rozliczania tej dotacji,
zawiera umowę, w której określa w szczególności:
1) wysokość dotacji, cel lub opis zakresu rzeczowego zadania, na którego realizację
środki dotacji są przekazywane;
2) termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku
budżetowego;
3) termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji oraz termin zwrotu niewykorzystanej
części dotacji celowej, z tym że termin ten nie może być dłuższy niż terminy
zwrotu określone w niniejszym dziale.
Art. 222.
1. Dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w części
niewykorzystanej do końca roku budżetowego podlegają zwrotowi do budżetu tej
jednostki w terminie do dnia 15 lutego następnego roku.
2. W przypadku podjęcia uchwały, o której mowa w art. 234, niewykorzystana część
dotacji podlega zwrotowi do budżetu jednostki samorządu terytorialnego w
terminie 15 dni od dnia określonego w tej uchwale.
3. W przypadku gdy termin wykorzystania dotacji, o których mowa w ust. 1, jest
krótszy niż rok budżetowy, niewykorzystana część dotacji podlega zwrotowi w
terminie 15 dni po upływie terminu wykorzystania dotacji.
4. Wykorzystanie dotacji następuje w szczególności przez zapłatę za zrealizowane
zadania, na które dotacja była udzielona, albo w przypadku gdy przepisy odrębne

93

stanowią o sposobie udzielenia i rozliczenia dotacji, wykorzystanie następuje przez
realizację celów wskazanych w tych przepisach.
5. Od kwot dotacji zwróconych po terminie określonym w ust. 1-3 nalicza się odsetki
w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, począwszy od dnia
następującego po upływie terminu zwrotu określonego w ust. 1-3.

Art. 223.
1. Dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego:
1) wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,
2) pobrane
nienależnie lub w nadmiernej wysokości
– podlegają zwrotowi do budżetu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla
zaległości podatkowych, w terminie do dnia 28 lutego roku następującego po roku,
w którym udzielono dotacji.
2. W przypadku gdy termin wykorzystania dotacji, o których mowa w ust. 1, jest
krótszy niż rok budżetowy, podlegają one zwrotowi w terminie 15 dni po upływie
terminu wykorzystania dotacji.
3. Dotacjami pobranymi w nadmiernej wysokości są dotacje otrzymane z budżetu
jednostki samorządu terytorialnego w wysokości wyższej niż określona w
odrębnych przepisach, umowie lub wyższej niż niezbędna na dofinansowanie lub
finansowanie dotowanego zadania.
4. Dotacjami
nienależnymi są dotacje udzielone bez podstawy prawnej.
5. Zwrotowi do budżetu jednostki samorządu terytorialnego podlega ta część dotacji,
która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, nienależnie udzielona lub
pobrana w nadmiernej wysokości.
6. Odsetki od dotacji podlegających zwrotowi do budżetu jednostki samorządu
terytorialnego nalicza się począwszy od dnia:
1) przekazania z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacji
wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem;
2) następującego po upływie terminu zwrotu określonego w ust. 1 i 2
w odniesieniu do dotacji pobranej nienależnie lub w nadmiernej wysokości.

Art. 224.
Przepisów art. 222 i 223 nie stosuje się jeżeli odrębne ustawy określają zasady i tryb
zwrotu dotacji.

Art. 225.
W toku wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego obowiązują
następujące zasady gospodarki finansowej:
1) ustalanie, pobieranie i odprowadzanie dochodów budżetu jednostki samorządu
terytorialnego następuje na zasadach i w terminach wynikających
z obowiązujących przepisów;
2) pełna realizacja zadań następuje w terminach określonych przepisami
i harmonogramem, o którym mowa w art. 220 ust. 5, jeżeli został on opracowany;
3) dokonywanie wydatków następuje w granicach kwot określonych w planie
finansowym, z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych przeniesień i zgodnie

94
strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 30 ... 34

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: