Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181
Art. 199.
Wartości przyjęte w wieloletniej prognozie finansowej i budżecie jednostki samorządu
terytorialnego powinny być zgodne. Zmian w tym zakresie dokonuje niezwłocznie
organ stanowiący.
Art. 200.
1. Wieloletnia prognoza finansowa powinna być realistyczna i określać dla każdego
roku objętego prognozą co najmniej:
1) dochody bieżące oraz wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu
terytorialnego, w tym obsługę długu, gwarancje i poręczenia;
2) dochody majątkowe, w tym dochody ze sprzedaży majątku oraz wydatki
majątkowe budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
3) wynik
budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
4) przeznaczenie
nadwyżki albo sposób sfinansowania deficytu;
5) przychody i rozchody budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z
uwzględnieniem długu zaciągniętego oraz planowanego do zaciągnięcia;
6) kwotę długu jednostki samorządu terytorialnego, w tym relację, o której mowa
w art. 214, oraz sposób sfinansowania spłaty długu;
7) objaśnienia przyjętych wartości.
2. W wydatkach, o których mowa w ust. l, wyszczególnia się także:
1) w zakresie wydatków bieżących – kwotę wydatków o charakterze stałym, w
szczególności na wynagrodzenia i składki od nich naliczane;
2) kwoty
wynikające z limitów, o których mowa w art. 201.
3. Prognozę kwoty długu jednostki samorządu terytorialnego, o której mowa w ust. l
pkt 6, sporządza się na okres, na który zaciągnięto oraz planuje się zaciągnąć
zobowiązania.
Art. 201.
1. Uchwała w sprawie wieloletniej prognozy finansowej określa limity wydatków
i zobowiązań na przedsięwzięcia.
2. W
załączniku do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej określa się
odrębnie dla każdego przedsięwzięcia:
1) nazwę i cel;
2) jednostkę organizacyjną odpowiedzialną za realizację lub koordynującą
wykonywanie przedsięwzięcia;
3)
okres realizacji i łączne nakłady finansowe;
4) wysokość wydatków w poszczególnych latach;
5) limit
zobowiązań.
3. Zmiana kwot wydatków na realizację przedsięwzięć może nastąpić w wyniku
podjęcia uchwały organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego,
zmieniającej zakres wykonywania lub wstrzymującej wykonywanie
przedsięwzięcia.
85
4. Uchwały budżetowe określają wydatki na realizowane przedsięwzięcia
w wysokości umożliwiającej ich terminowe zakończenie.
5. Jeżeli organ stanowiący nie postanowi o zaniechaniu realizacji, okresowym
wstrzymaniu realizacji lub ograniczeniu rzeczowego zakresu przedsięwzięcia,
a wydatki zaplanowane w projekcie budżetu przez zarząd jednostki samorządu
terytorialnego nie różnią się od wydatków przewidzianych na realizację
przedsięwzięcia, organ stanowiący nie może, bez zgody zarządu jednostki
samorządu terytorialnego, zmniejszyć wydatków zaplanowanych w uchwale
budżetowej na realizację przedsięwzięcia.
Art. 202.
1. Uchwała w sprawie wieloletniej prognozy finansowej może zawierać upoważnienie
dla zarządu jednostki samorządu terytorialnego do zaciągania zobowiązań:
1) związanych z realizacją przedsięwzięć, o których mowa w art. 201;
2) z
tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych
jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i których płatności
przypadają w latach następnych.
2. Organ
stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może upoważnić zarząd do
przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych jednostki
samorządu terytorialnego do zaciągania zobowiązań, o których mowa w ust. 1.
Art. 203.
1. Inicjatywa w sprawie sporządzenia i przedłożenia do uchwalenia projektu uchwały
w sprawie wieloletniej prognozy finansowej i jej zmiany należy wyłącznie do
zarządu jednostki samorządu terytorialnego.
2. Projekt
uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej lub jej zmiany zarząd
jednostki samorządu terytorialnego przedstawia wraz z projektem uchwały
budżetowej:
1) regionalnej izbie obrachunkowej – celem zaopiniowania;
2) organowi
stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego.
3. Regionalna izba obrachunkowa przedstawia opinie o projekcie uchwały, o którym
mowa w ust. 2, w tym ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia przestrzegania
przepisów ustawy dotyczących uchwalania i wykonywania budżetów w następnych
latach, na które zaciągnięto i planuje się zaciągnąć zobowiązania. Przepis art. 217
ust. 2 stosuje się odpowiednio.
4. Regionalna izba obrachunkowa na podstawie przyjętej przez jednostkę samorządu
terytorialnego wieloletniej prognozy finansowej oraz uchwały budżetowej
przedstawia opinię w sprawie prawidłowości prognozy kwoty długu jednostki
samorządu terytorialnego, wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań,
o której mowa w art. 200 ust. 1 pkt 6. Przepis art. 217 ust. 2 stosuje się
odpowiednio.
5. W przypadku negatywnej opinii regionalnej izby obrachunkowej w zakresie, o
którym mowa w ust. 4, jednostka samorządu terytorialnego dokonuje takich zmian
uchwał, aby została zachowana relacja określona w art. 214.
6. Uchwałę, o której mowa w ust. 2, organ stanowiący uchwala nie później niż
uchwałę budżetową.
86
7. Organ
stanowiący nie może uchylić obowiązującej uchwały w sprawie wieloletniej
prognozy finansowej jednocześnie nie uchwalając nowej uchwały w tej sprawie.
Rozdział 3
Uchwała budżetowa
Art. 204.
Inicjatywa w sprawie sporządzenia i przedłożenia do uchwalenia projektu uchwały:
1) budżetowej,
2) o prowizorium budżetowym,
3) o zmianie uchwały budżetowej
– należy wyłącznie do zarządu jednostki samorządu terytorialnego.
Art. 205.
Uchwała organu stanowiącego w sprawie trybu prac nad projektem uchwały
budżetowej określa w szczególności:
1) wymaganą szczegółowość projektu budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
2) wykaz spraw, które winny być uregulowane w projekcie uchwały budżetowej;
3) materiały informacyjne, które zarząd przedłoży organowi stanowiącemu, wraz z
projektem uchwały budżetowej;
4) terminy
obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu jednostki samorządu
terytorialnego;
5) obowiązki jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w toku
prac nad projektem budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Art. 206.
1. W planie dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego wyszczególnia się
w układzie działów klasyfikacji budżetowej planowane kwoty dochodów bieżących
i dochodów majątkowych.
2. Przez dochody bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego rozumie się
dochody budżetowe niebędące dochodami majątkowymi.
3. W planie dochodów bieżących ujmuje się w układzie działów planowane kwoty
dochodów bieżących w szczególności z tytułu:
1) poszczególnych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu jednostki
samorządu terytorialnego;
2) udziałów we wpływach z podatków stanowiących dochody budżetu państwa;
3) subwencji ogólnej z budżetu państwa;
4) dotacji
i
środków na finansowanie wydatków bieżących na realizację zadań
wykonywanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3.
4. W planie dochodów majątkowych ujmuje się w układzie działów planowane kwoty
dochodów majątkowych, do których zalicza się:
87
1) dotacje
i
środki przeznaczone na inwestycje;
2) dochody ze sprzedaży majątku;
3) dochody z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo
własności.
5. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może ustalić większą
szczegółowość planu dochodów budżetu.
Art. 207.
1. W planie wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego wyszczególnia się,
w układzie działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej, planowane kwoty
wydatków bieżących i wydatków majątkowych.
2. Przez wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego rozumie się
wydatki budżetowe niebędące wydatkami majątkowymi.
3. W planie wydatków bieżących ujmuje się w układzie działów i rozdziałów
planowane kwoty wydatków bieżących, w szczególności na:
1) wydatki jednostek budżetowych, w tym na:
a) wynagrodzenia i składki od nich naliczane,
b) wydatki
związane z realizacją ich statutowych zadań;
2) dotacje na zadania bieżące;
3) świadczenia na rzecz osób fizycznych;
4) wydatki na programy realizowane ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 1
pkt 2 i 3, w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu
terytorialnego;
5) wypłaty z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu
terytorialnego, przypadające do spłaty w danym roku budżetowym;
6) obsługę długu jednostki samorządu terytorialnego.
4. W planie wydatków majątkowych ujmuje się w układzie działów i rozdziałów
planowane kwoty wydatków majątkowych, do których zalicza się wydatki na:
1) inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy realizowane ze
środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, w części związanej z
realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego;
2) zakup i objęcie akcji;
3) wniesienie
wkładów do spółek prawa handlowego.
5. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może ustalić większą
szczegółowość planu wydatków.
Art. 208.
1. W planie dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego
określa się także dochody i wydatki finansowane z tych dochodów, związane ze
szczególnymi zasadami wykonywania budżetu jednostki wynikającymi z przepisów
odrębnych ustaw.
2. W planie dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego
uwzględnia się dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu
administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostce samorządu
88
terytorialnego odrębnymi ustawami oraz dochody i wydatki związane z realizacją
zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między
jednostkami samorządu terytorialnego.
Art. 209.
1. Zarząd sporządza i przedkłada projekt uchwały budżetowej:
1) organowi
stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego,
2) regionalnej izbie obrachunkowej – celem zaopiniowania
– do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. Wraz z projektem uchwały budżetowej zarząd przedkłada organowi stanowiącemu
i regionalnej izbie obrachunkowej:
1) objaśnienia do projektu uchwały budżetowej;
2) inne
materiały, określone w uchwale, o której mowa w art. 205.
3. Opinię regionalnej izby obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej zarząd
jednostki samorządu terytorialnego jest obowiązany przedstawić, przed
uchwaleniem budżetu, organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego.
Art. 210.
Uchwałę budżetową organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwala
przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach –
nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego.
Art. 211.
1. Do czasu uchwalenia uchwały budżetowej, jednak nie później niż do dnia 31
stycznia roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały
budżetowej przedstawiony organowi stanowiącemu jednostki samorządu
terytorialnego.
2. Bez zgody zarządu jednostki samorządu terytorialnego organ stanowiący jednostki
samorządu terytorialnego nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej
jednostki samorządu terytorialnego zmian powodujących zmniejszenie dochodów
lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu jednostki
samorządu terytorialnego.
3. W przypadku nieuchwalenia uchwały budżetowej w terminie, o którym mowa w
ust. 1, regionalna izba obrachunkowa, w terminie do końca lutego roku
budżetowego, ustala budżet jednostki samorządu terytorialnego w zakresie zadań
własnych oraz zadań zleconych. Do dnia ustalenia budżetu przez regionalną izbę
obrachunkową podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały, o której
mowa w ust. 1.
Art. 212.
W przypadku gdy dochody i wydatki państwa określa ustawa o prowizorium
budżetowym, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, na wniosek
zarządu, może podjąć uchwałę o prowizorium budżetowym jednostki samorządu
terytorialnego na okres objęty ustawą o prowizorium budżetowym.
89



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei