eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych

projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1181
  • Data wpłynięcia: 2008-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240

1181


1) organy administracji rządowej uprawnione do dokonywania określonych
rodzajów wydatków;
2) wytyczne dotyczące w szczególności:
a) szczegółowego sposobu dokonywania wydatków, o których mowa w
pkt 1,
b) szczegółowego sposobu i terminów sporządzania informacji z wykonania
wydatków, o których mowa w pkt 1, oraz jednostki obowiązane do ich
sporządzania,
c) warunków
zaciągania zobowiązań w ramach wydatków planowanych w
Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.
2. Rada Ministrów wydając rozporządzenia, o których mowa w ust. 1, uwzględnia
zakres i rodzaj określanych wydatków oraz konieczność zachowania zasady
przejrzystości finansów publicznych przy sporządzaniu informacji z ich wykonania
i warunkach zaciągania zobowiązań.

Art. 151.
1. Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, wydawać wytyczne dotyczące
warunków zaciągania zobowiązań na okres dłuższy niż rok budżetowy w ramach
realizacji polskiej pomocy zagranicznej w krajach uznanych za strefę działań
wojennych, w szczególności określając:
1)
podmioty uprawnione do dokonywania określonych rodzajów wydatków;
2) szczegółowy sposób dokonywania wydatków, o których mowa w pkt 1;
3) szczegółowy sposób i termin sporządzania informacji z wykonania wydatków,
o których mowa w pkt 1, oraz jednostki obowiązane do ich sporządzania.
2. Rada Ministrów wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia
właściwość podmiotów realizujących zadania oraz zakres tych zadań.
3. Zobowiązania na okres dłuższy niż rok budżetowy, mogą być zaciągane, jeżeli
wydatki niezbędne na obsługę zobowiązania znajdują swoje odzwierciedlenie w
ustawie budżetowej.
4.
rodki niewykorzystane w ramach zaciągniętego zobowiązania wieloletniego nie
podlegają zwrotowi do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego i traktowane są
jako środki niewygasające, podlegające zwrotowi najpóźniej do dnia 30 czerwca
kolejnego roku.

Art. 152.
W toku wykonywania budżetu państwa obowiązują następujące zasady gospodarki
finansowej:
1) ustalanie, pobieranie i odprowadzanie dochodów budżetu państwa następuje na
zasadach i w terminach wynikających z obowiązujących przepisów;
2) pełna realizacja zadań następuje w terminach określonych przepisami
i harmonogramem, o którym mowa w art. 137 ust. 1;
3) dokonywanie wydatków następuje w granicach kwot określonych w planie
finansowym, z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych przeniesień i zgodnie z
planowanym przeznaczeniem, w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem
zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;

65

4) przeniesienia wydatków w budżecie państwa mogą być dokonywane na zasadach i
w zakresie określonych w art. 160-162;
5) zlecanie
zadań powinno następować na zasadzie wyboru najkorzystniejszej oferty,
z uwzględnieniem przepisów o zamówieniach publicznych, a w odniesieniu do
organizacji pozarządowych, z odpowiednim zastosowaniem art. 40 i 141.

Art. 153.
1. Wydatki nieprzewidziane, których obowiązkowe płatności wynikają z tytułów
wykonawczych lub wyroków sądowych, mogą być dokonywane bez względu na
poziom środków finansowych zaplanowanych na ten cel. Odpowiednia zmiana
planu wydatków powinna nastąpić w trybie przeniesień wydatków z innych
podziałek klasyfikacji wydatków lub z rezerw celowych.
2. Do
przeniesień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się ograniczeń wynikających
z art. 160 ust. 1-6.

Art. 154.
1. Wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa są dokonywane przed innymi
wydatkami budżetu państwa.
2. Minister Finansów może dokonywać przeniesień wydatków planowanych na
obsługę długu Skarbu Państwa między częściami budżetu państwa, w których
ujmuje się obsługę długu zagranicznego Skarbu Państwa oraz obsługę długu
krajowego Skarbu Państwa.

Art. 155.
1.
rodki finansowe uzyskane przez Ministra Finansów z tytułu transakcji
finansowych na instrumentach pochodnych, polegających na wymianie płatności
odsetkowych, pomniejszają wydatki związane z obsługą długu Skarbu Państwa.
2.
rodki finansowe uzyskane przez Ministra Finansów z tytułu transakcji
finansowych na instrumentach pochodnych, polegających na wymianie płatności
kapitałowych, pomniejszają rozchody.

Art. 156.
1. Wpłaty zasobów własnych Unii Europejskiej do jej budżetu dokonywane są
w terminach i wysokości wynikającej z umowy międzynarodowej, z zastrzeżeniem
ust. 2.
2. W przypadku, gdy w trakcie roku budżetowego – w wyniku zmian wprowadzonych
w budżecie ogólnym Unii Europejskiej – wpłata środków własnych, o których
mowa w ust. 1, ulegnie zwiększeniu i nie będzie możliwe pokrycie zwiększonych
środków z rezerw celowych, Rada Ministrów przedstawia sejmowej komisji
właściwej do spraw budżetu propozycje sfinansowania zwiększonego wydatku.
3. W pierwszej kolejności na cel, o którym mowa w ust. 2, przeznacza się:
1) wydatki zablokowane na podstawie art. 167;
2) niepodzielone rezerwy celowe.
4. Pozytywna opinia sejmowej komisji właściwej do spraw budżetu o propozycjach
sfinansowania zwiększonych wpłat zasobów własnych Unii Europejskiej oznacza:

66

1) upoważnienie dla Ministra Finansów do przeniesienia wydatków między
częściami i działami w przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1;
2) zgodę komisji na zmianę przeznaczenia rezerw celowych bez stosowania trybu
określonego w art. 144 ust. 8 w przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 2;
3) upoważnienie dla Rady Ministrów do dokonania przeniesienia planowanych
wydatków między częściami i działami budżetu państwa – w przypadku innych
wydatków.

Art. 157.
1. Dotacje udzielone z budżetu państwa w części niewykorzystanej do końca roku
budżetowego lub w terminie określonym w rozporządzeniu wydanym na podstawie
art. 169, podlegają zwrotowi do budżetu państwa odpowiednio do dnia 31 stycznia
następnego roku albo w terminie 21 dni od dnia określonego w tym
rozporządzeniu, z zastrzeżeniem art. 141 ust. 2 pkt 6.
2. Dotacje udzielone z budżetu państwa na realizację zadań za granicą w części
niewykorzystanej do końca roku budżetowego podlegają zwrotowi do budżetu
państwa do dnia 28 lutego następnego roku.
3. Od kwot dotacji zwróconych po terminie, określonym w ust. 1 i 2, nalicza się
odsetki w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, począwszy od
dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin zwrotu dotacji.
4. Wykorzystanie dotacji następuje przez zapłatę za zrealizowane zadania, na które
dotacja była udzielona. Przekazanie środków na rachunek beneficjenta nie oznacza
wykorzystania dotacji.
5. W przypadku gdy przepisy odrębne stanowią o sposobie udzielenia i rozliczenia
dotacji, wykorzystanie następuje przez realizację celów wskazanych w tych
przepisach.
6. Dotacje celowe przyznane jednostkom samorządu terytorialnego na realizację
zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, w
części niewykorzystanej w danym roku, podlegają zwrotowi do budżetu państwa w
części, w jakiej zadanie nie zostało wykonane, w terminie określonym w ust. 1.

Art. 158.
1. Dotacje udzielone z budżetu państwa:
1) wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,
2) pobrane
nienależnie lub w nadmiernej wysokości
– podlegają zwrotowi do budżetu państwa wraz z odsetkami w wysokości
określonej jak dla zaległości podatkowych, w terminie do dnia 28 lutego roku
następującego po roku, w którym udzielono dotacji.
2. Dotacjami pobranymi w nadmiernej wysokości są dotacje otrzymane z budżetu
w wysokości wyższej niż określona w odrębnych przepisach, umowie lub wyższej
niż niezbędna na dofinansowanie lub finansowanie dotowanego zadania.
3. Dotacjami
nienależnymi są dotacje udzielone bez podstawy prawnej.
4. Zwrotowi do budżetu państwa podlega ta część dotacji, która została wykorzystana
niezgodnie z przeznaczeniem, nienależnie udzielona lub pobrana w nadmiernej
wysokości.

67

5. Odsetki od dotacji podlegających zwrotowi do budżetu państwa nalicza się
począwszy od dnia:
1) przekazania z budżetu państwa dotacji wykorzystanych niezgodnie
z przeznaczeniem,
2) stwierdzenia
nieprawidłowego naliczenia lub nienależnego pobrania dotacji
– z zastrzeżeniem, że jeżeli dotacja stanowi pomoc publiczną, w rozumieniu art. 87
ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, odsetki nalicza się od dnia
przekazania dotacji beneficjentowi.
6. W przypadku niedokonania zwrotu dotacji w terminie, o którym mowa w ust. 1
oraz w art. 140 pkt 3, art. 141 ust. 2 pkt 6, art. 157 ust. 1 i 2, organ lub inny
dysponent części budżetowej, który udzielił dotacji, wydaje decyzję określającą
kwotę przypadającą do zwrotu i termin, od którego nalicza się odsetki.

Art. 159.
1. Zmiany kwot dotacji celowych na zadania zlecone jednostkom samorządu
terytorialnego mogą następować w terminie do dnia 15 listopada roku
budżetowego, a zmiany kwot dotacji na dofinansowanie zadań własnych jednostek
samorządu terytorialnego – do dnia 30 listopada roku budżetowego.
2. Terminy
określone w ust. 1 nie obowiązują w przypadku:
1) dofinansowania
zadań jednostek samorządu terytorialnego realizowanych w
związku ze zdarzeniem losowym lub finansowania zobowiązań Skarbu
Państwa;
2) uprzedniego wydania decyzji o zapewnieniu finansowania lub dofinansowania,
przedsięwzięć z budżetu państwa.

Art. 160.
1. Dysponenci
części budżetowych mogą dokonywać przeniesień wydatków między
rozdziałami i paragrafami klasyfikacji wydatków, z zastrzeżeniem ust. 6, w ramach
danej części i działu budżetu państwa.
2. Przeniesienie polegające na zmniejszeniu lub zwiększeniu wydatków
przeznaczonych na finansowanie i dofinansowanie programów realizowanych z
udziałem środków europejskich, z wyłączeniem Europejskiego Funduszu
Rybackiego, wymaga zgody ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.
3. Przeniesienia polegające na zmniejszeniu lub zwiększeniu wydatków
przeznaczonych na finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej i Rybackiej, wymaga
zgody ministra właściwego do spraw rozwoju wsi lub ministra właściwego do
spraw rynków rolnych, wydanej w porozumieniu z Ministrem Finansów.
4. Przeniesienie
polegające na zmniejszeniu lub zwiększeniu wydatków majątkowych
o kwotę jednorazowo powyżej 500 tys. zł wymaga zgody Ministra Finansów, z
zastrzeżeniem ust. 5. O dokonanych przeniesieniach wydatków majątkowych
poniżej tej kwoty dysponenci części budżetowych informują niezwłocznie Ministra
Finansów.
5. W przypadku wydatków na inwestycje budowlane, każde przeniesienie polegające
na zmniejszeniu lub zwiększeniu tych wydatków wymaga zgody Ministra
Finansów.
6. Dysponenci części budżetowych mogą upoważnić kierowników podległych

68

jednostek do dokonywania przeniesień wydatków w obrębie jednego rozdziału.
7. Upoważnienia, o których mowa w ust. 6, nie obejmują przenoszenia wydatków, na
dokonanie których wymagana jest zgoda ministra właściwego do spraw rozwoju
regionalnego lub Ministra Finansów.
8. Przeniesienia wydatków, o których mowa w ust. 1 i 6, nie mogą zwiększać
planowanych wydatków na uposażenia i wynagrodzenia ze stosunku pracy, o ile
odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
9. Przepisy ust. 1-8 nie mają zastosowania do podziału rezerw budżetu państwa.
10. Ministrowie będący dysponentami więcej niż jednej części budżetowej mogą
dokonywać przeniesień wydatków między częściami w ramach jednego działu i
rozdziału budżetu państwa. O podjętych decyzjach ministrowie informują
niezwłocznie Radę Ministrów. Rada Ministrów może uchylić decyzję ministra.

Art. 161.
1. Minister Finansów, na wniosek ministra właściwego do spraw rozwoju
regionalnego, zaopiniowany przez właściwego dysponenta, dokonuje przeniesień
między częściami i działami budżetu państwa wydatków przeznaczonych na
realizację programów finansowanych ze środków europejskich, z wyłączeniem
Europejskiego Funduszu Rybackiego.
2. Minister
właściwy do spraw rozwoju regionalnego może wystąpić z wnioskiem, o
którym mowa w ust. 1, także na wniosek właściwego dysponenta.
3. Minister
właściwy do spraw rozwoju regionalnego, niezwłocznie informuje Radę
Ministrów o przyczynach wystąpienia z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, w
przypadku negatywnej opinii właściwego dysponenta. Rada Ministrów może
uchylić decyzję Ministra Finansów o przeniesieniu, o którym mowa w ust. 1, w
terminie 30 dni od dnia poinformowania o podjęciu decyzji.

Art. 162.
1. W razie zniesienia lub przekształcenia ministerstwa, Prezes Rady Ministrów może,
w drodze rozporządzenia, dokonywać przeniesienia planowanych dochodów
i wydatków budżetowych między częściami budżetu państwa, z zachowaniem
przeznaczenia środków publicznych wynikającego z ustawy budżetowej.
2. Prezes Rady Ministrów w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, może określić
dla utworzonego lub przekształconego ministerstwa kwoty wynagrodzeń
w podziale na części i działy budżetu państwa.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również w przypadku zniesienia lub przekształcenia,
będących dysponentami części budżetowych, organów, urzędów i jednostek
organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów
albo ministra.

Art. 163.
1.
rodki z budżetu państwa, przeznaczone na finansowanie programów wieloletnich
ujętych w zestawieniu, o którym mowa w art. 103 ust. 2 pkt 6, nie mogą być,
z zastrzeżeniem ust. 2, wykorzystane na inne cele.
2. Niewykorzystane
środki na finansowanie programów wieloletnich Rada Ministrów
może przeznaczyć na finansowanie innych programów wieloletnich lub

69
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 20 ... 30 ... 34

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: