Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181
jednostek budżetowych, państwowych funduszy celowych, agencji wykonawczych,
instytucji gospodarki budżetowej oraz państwowych osób prawnych, o których
mowa w art. 9 pkt 14, sporządzany w układzie funkcji państwa, zadań budżetowych
i podzadań wraz z miernikami określającymi stopień realizacji celu, zwany
„budżetem zadaniowym”, o którym mowa w art. 125 ust. 4.
Art. 133.
1. Dysponenci
części budżetowych, w terminie do dnia 25 października, przekazują
informacje o przyjętych przez Radę Ministrów w projekcie ustawy budżetowej
kwotach:
1) dochodów i wydatków, w tym wynagrodzeń – jednostkom podległym;
2) dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej, zadania inspekcji i straży,
dotacji na realizację zadań własnych oraz o kwotach dochodów związanych
z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej – jednostkom samorządu
terytorialnego;
3) środków na realizację programów finansowanych z udziałem środków
europejskich dla których samorządy województw są instytucją zarządzającą
lub pośredniczącą – samorządom województw.
2. W terminie do dnia 1 grudnia jednostki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, opracowują
i przekazują właściwym dysponentom części budżetowych projekty planów
finansowych na następny rok budżetowy, zgodnie z projektem ustawy budżetowej.
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do kwot dochodów z podatków i ceł pobieranych
przez jednostki podległe Ministrowi Finansów.
Art. 134.
1. W przypadku gdy Rada Ministrów przedstawia Sejmowi projekt ustawy
o prowizorium budżetowym, przepis art. 131 stosuje się odpowiednio.
2. Do projektu ustawy o prowizorium budżetowym stosuje się przepisy odnoszące się
do projektu ustawy budżetowej, z wyłączeniem art. 132 pkt 10 i 11.
3. W przypadku przedstawienia Sejmowi projektu ustawy o prowizorium
budżetowym, Rada Ministrów przedstawia Sejmowi projekt ustawy budżetowej nie
później niż na 3 miesiące przed zakończeniem okresu obowiązywania ustawy
o prowizorium budżetowym.
Art. 135.
1. W przypadku gdy ustawa budżetowa lub ustawa o prowizorium budżetowym nie
zostaną ogłoszone przed dniem 1 stycznia, to do czasu ogłoszenia odpowiedniej
ustawy:
1) podstawą gospodarki finansowej jest przedstawiony Sejmowi odpowiedni
projekt ustawy, o którym mowa w art. 131 lub 134;
2) obowiązują stawki należności budżetowych oraz składki na państwowe
fundusze celowe w wysokości ustalonej dla roku poprzedzającego rok
budżetowy.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podstawą gospodarki
finansowej państwa jest ustawa lub projekt ustawy o prowizorium budżetowym na
60
określoną część roku, a przed upływem terminu obowiązywania ustawy
o prowizorium budżetowym nie zostanie uchwalona ustawa budżetowa.
Rozdział 5
Wykonywanie ustawy budżetowej
Art. 136.
1. Dysponenci
części budżetowych, w terminie 21 dni od dnia ogłoszenia ustawy
budżetowej, przekazują jednostkom podległym informacje o kwotach dochodów
i wydatków, w tym wynagrodzeń.
2. Jednostki, o których mowa w ust. 1, sporządzają plany finansowe celem
zapewnienia ich zgodności z ustawą budżetową.
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do kwot dochodów z podatków i ceł, pobieranych
przez jednostki podległe Ministrowi Finansów.
Art. 137.
1. Minister Finansów, w porozumieniu z dysponentami części budżetowych,
opracowuje harmonogram realizacji budżetu państwa.
2. Harmonogram, o którym mowa w ust. 1, obejmuje:
1) prognozę dochodów budżetu państwa w poszczególnych miesiącach roku
budżetowego;
2) wielkość wydatków, planowanych do sfinansowania w poszczególnych
miesiącach roku budżetowego.
3. Harmonogram realizacji wydatków podlega aktualizacji na wniosek dysponenta
części budżetowej.
4. Dysponent części budżetowej może poinformować podległe i nadzorowane
jednostki o harmonogramie, o którym mowa w ust. 1.
Art. 138.
W terminie 21 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej na dany rok dysponenci
części budżetowych przekazują jednostce samorządu terytorialnego informacje o
kwotach dotacji celowych, dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej, zadania
inspekcji i straży, dotacji na realizację zadań własnych oraz o kwotach dochodów
związanych z realizacją zadań, z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań
zleconych odrębnymi ustawami jednostkom samorządu terytorialnego, określonych w
ustawie budżetowej.
Art. 139.
1. Dotacje celowe na realizację zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych
zadań zleconych ustawami są przekazywane jednostce samorządu terytorialnego
przez wojewodów w okresach miesięcznych, na podstawie harmonogramu
realizacji dochodów i wydatków budżetu państwa, w terminie umożliwiającym
pełne i terminowe wykonywanie zadań.
61
2. Dotacje celowe na realizację zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych
zadań zleconych ustawami mogą również być przekazywane – w terminach
określonych w odrębnych przepisach – przez:
1) Kierownika Krajowego Biura Wyborczego lub działających z jego
upoważnienia dyrektorów zespołów i delegatur Krajowego Biura Wyborczego
na finansowanie zadań związanych z prowadzeniem rejestru wyborców oraz
organizacją i przeprowadzaniem wyborów i referendów;
2) dyrektorów urzędów statystycznych na finansowanie zadań związanych
z organizacją spisów powszechnych i rolnych.
Art. 140.
Dysponent części budżetowej lub dysponent środków, o których mowa w art. 112 ust. 2,
udzielając dotacji celowej, w tym jednostce sektora finansów publicznych, w przypadku
gdy odrębne przepisy lub umowa międzynarodowa nie określają trybu i zasad
udzielania lub rozliczania tej dotacji, zawiera umowę, w której określa w szczególności:
1) szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki dotacja została przyznana, i termin
jego wykonania;
2) wysokość udzielonej dotacji;
3) termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku
budżetowego;
4) termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji celowej;
5) termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji celowej, nie dłuższy niż 15 dni od
określonego w umowie dnia wykonania zadania, a w przypadku zadania
realizowanego za granicą – 30 dni od określonego w umowie dnia jego wykonania;
6) tryb kontroli wykonania zadania.
Art. 141.
1. Dysponent
części budżetowej może zlecić organizacji pozarządowej realizację
swoich zadań na podstawie zawartej z tą organizacją umowy, przyznając
jednocześnie dotację celową na realizację tych zadań.
2. Umowa, o której mowa w ust. 1, powinna określać:
1) szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki dotacja została przyznana,
i termin jego wykonania;
2) wysokość dotacji celowej udzielanej organizacji wykonującej zadanie i tryb
płatności;
3) termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku
budżetowego;
4) tryb kontroli wykonywania zadania;
5) termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji celowej;
6) termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji celowej, nie dłuższy niż 15 dni
od określonego w umowie dnia wykonania zadania, a w przypadku zadania
realizowanego za granicą – 30 dni od określonego w umowie dnia jego
wykonania.
62
Art. 142.
1. Jednostki, którym udzielona została dotacja, o której mowa w art. 140 i art. 141 ust.
1, są obowiązane do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej środków
otrzymanych z dotacji oraz wydatków dokonywanych z tych środków.
2. Zatwierdzenie przez dysponenta części budżetowej lub dysponenta środków,
o których mowa w art. 112 ust. 2, rozliczenia dotacji w zakresie rzeczowym i
finansowym, przedstawionego przez obowiązaną do tego jednostkę, powinno
nastąpić w terminie 30 dni od dnia jego przedstawienia, a w przypadku dotacji na
realizację zadania za granicą – 60 dni od dnia jego przedstawienia.
3. W przypadku stwierdzenia na podstawie rozliczenia, o którym mowa w ust. 2, że
dotacja została w części lub całości wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem
albo pobrana w nadmiernej wysokości, dysponent części budżetowej lub dysponent
środków, o których mowa w art. 112 ust. 2, określa, w drodze decyzji, wysokość
kwoty podlegającej zwrotowi do budżetu państwa.
Art. 143.
1. Minister Finansów może wydawać decyzje dotyczące zapewnienia finansowania
lub dofinansowania z budżetu państwa:
1) projektów realizowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1
pkt 2;
2) wydatków
bieżących lub inwestycyjnych;
3) programów
wieloletnich.
2. Minister Finansów może określać, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb
wydawania decyzji, o których mowa w ust. 1, wzór wniosku i niezbędne
dokumenty, mając na względzie w szczególności właściwość podmiotów
realizujących zadania, zakres przedmiotowy tych zadań oraz efektywność
wykorzystania środków budżetu państwa.
Art. 144.
1. Podziału rezerw celowych dokonuje, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, Minister Finansów
w porozumieniu z właściwymi ministrami lub innymi dysponentami części
budżetowych, nie później niż do dnia 15 października, z wyjątkiem rezerw,
o których mowa w art. 106 ust. 2 pkt 2 i 3, oraz rezerw przeznaczonych na
finansowanie zobowiązań Skarbu Państwa i rezerw przeznaczonych na
przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych.
2. Podziału środków rezerwy celowej na finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych,
dla których zostały wydane decyzje dotyczące zapewnienia finansowania lub
dofinansowania z budżetu państwa, Minister Finansów dokonuje nie później niż do
dnia 20 grudnia.
3. Podziału rezerwy celowej na zwiększenie wynagrodzeń wynikających ze zmian
organizacyjnych i nowych zadań w państwowych jednostkach budżetowych
dokonuje Rada Ministrów.
4. Podziału rezerwy celowej przeznaczonej na finansowanie programów
realizowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art.
5 ust. 3 pkt 5, dokonuje Minister Finansów na wniosek ministra właściwego do
spraw rozwoju regionalnego, z zastrzeżeniem ust. 5.
63
5. Podziału rezerwy celowej przeznaczonej na finansowanie programów
realizowanych z udziałem środków pochodzących z Europejskiego Funduszu
Rybackiego i na Wspólną Politykę Rolną dokonuje Minister Finansów na wniosek
ministra właściwego do spraw: rybołówstwa, rozwoju wsi i rynków rolnych.
6. Rezerwy
celowe
mogą być przeznaczone, z zastrzeżeniem ust. 8, wyłącznie na cel,
na jaki zostały utworzone, oraz wykorzystane zgodnie z klasyfikacją wydatków.
7. Zmiana klasyfikacji wydatków, o której mowa w ust. 6, może być dokonana przez
Ministra Finansów, w porozumieniu z właściwym ministrem lub innym
dysponentem części budżetowej, nie później niż do dnia 15 listopada. W przypadku
rezerw celowych, o których mowa w ust. 2, zmiana klasyfikacji wydatków może
nastąpić do dnia 20 grudnia, a w przypadku rezerw celowych, o których mowa w
ust. 4 – do końca roku budżetowego.
8. Minister Finansów może, po uzyskaniu pozytywnej opinii sejmowej komisji
właściwej do spraw budżetu, dokonać zmiany przeznaczenia rezerwy celowej.
Art. 145.
1. Rezerwą ogólną dysponuje Rada Ministrów.
2. Rada Ministrów może upoważnić, w drodze rozporządzenia, Prezesa Rady
Ministrów i Ministra Finansów do dysponowania rezerwą ogólną do wysokości
określonych kwot, uwzględniając zróżnicowanie kwot.
3. Rezerwa ogólna nie może być przeznaczona na zwiększenie wydatków, które
zostały zmniejszone w trakcie realizacji budżetu w wyniku przeniesień,
dokonanych na podstawie art. 160.
Art. 146.
O podziale rezerwy, o której mowa w art. 106 ust. 4, wojewodowie zawiadamiają
Ministra Finansów.
Art. 147.
Nie stanowią rezerwy, o której mowa w art. 106 ust. 4, środki niepodzielone przez
wojewodów, przeznaczone na realizację zadań z zakresu administracji rządowej oraz
innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami.
Art. 148.
Ograniczenia, o których mowa w art. 144 ust. 2 i 5-7 oraz w art. 145 ust. 3, nie mają
zastosowania w przypadku realizacji zadań wynikających z przepisów dotyczących
wprowadzenia stanów nadzwyczajnych na terytorium państwa lub jego części.
Art. 149.
Rada Ministrów kieruje wykonywaniem budżetu państwa.
Art. 150.
1. W celu rzetelnego i gospodarnego wykonania budżetu państwa, Rada Ministrów
może, w drodze rozporządzeń, określać:
64



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei