eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych

projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1181
  • Data wpłynięcia: 2008-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240

1181


2. Wieloletni Plan Finansowy Państwa uwzględnia kierunki polityki społeczno-
gospodarczej Rządu i stanowi podstawę przygotowywania ustaw budżetowych na
kolejne lata.
3. Wieloletni Plan Finansowy Państwa jest aktualizowany corocznie, do dnia 30
kwietnia, o obowiązującą na dany rok ustawę budżetową i uwzględnia prognozę na
kolejne 3 lata.
Art. 123.
1. Materiały do projektu Wieloletniego Planu Finansowego Państwa opracowują
i przedstawiają Ministrowi Finansów dysponenci części budżetowych.
2. Minister Finansów określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób, tryb
i terminy opracowania materiałów, o których mowa w ust. 1, w tym do projektu
dochodów budżetu państwa, do prognozy wydatków poszczególnych części
budżetowych z wyodrębnieniem kategorii wydatków, o których mowa w art. 125
ust. 3, oraz wzory formularzy, kierując się zakresem podmiotowym i
przedmiotowym spraw wymagających ujęcia w Wieloletnim Planie Finansowym
Państwa.

Art. 124.
1. Minister Finansów przedstawia Radzie Ministrów projekt Wieloletniego Planu
Finansowego Państwa.
2. Rada Ministrów uchwala Wieloletni Plan Finansowy Państwa.
3. Rada Ministrów przedstawia Wieloletni Plan Finansowy Państwa Sejmowi, który
podejmuje uchwałę w sprawie tego planu.

Art. 125.
1. Wieloletni Plan Finansowy Państwa, w podziale na poszczególne lata budżetowe,
określa:
1) prognozę założeń makroekonomicznych dotyczącą:
a) produktu krajowego brutto,
b) cen towarów i usług konsumpcyjnych;
2) kierunki polityki fiskalnej;
3) prognozy dochodów oraz wydatków budżetu państwa;
4) kwotę deficytu i potrzeb pożyczkowych budżetu państwa oraz źródła pokrycia
deficytu;
5) kwotę deficytu budżetu środków europejskich;
6) skonsolidowaną prognozę bilansu sektora finansów publicznych.
2. Prognozę dochodów budżetu państwa ujmuje się w Wieloletnim Planie
Finansowym Państwa według głównych kategorii dochodów, z
wyszczególnieniem:
1) dochodów
podatkowych:
a) podatków
pośrednich,
b) podatków
bezpośrednich;
2) dochodów
niepodatkowych;
3) środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2.

55

3. Prognozę wydatków budżetu państwa ujmuje się w Wieloletnim Planie
Finansowym Państwa w podziale na dysponentów części budżetowych, z
wyszczególnieniem:
1) wydatków stałych związanych z utrzymaniem i funkcjonowaniem organów
władzy publicznej i wykonywaniem zadań administracji rządowej;
2) wydatków na obsługę długu publicznego;
3) zasobów
własnych Unii Europejskiej;
4) dotacji dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i Kasy Rolniczego
Ubezpieczenia Społecznego;
5) subwencji dla jednostek samorządu terytorialnego;
6) wydatków na sfinansowanie zobowiązań wynikających z przyjętych
programów wieloletnich;
7) wydatków
budżetu państwa, w tym na realizację działań rozwojowych kraju:
a) według priorytetów i głównych kierunków interwencji wskazanych w
średniookresowej strategii rozwoju kraju, w tym odnoszących się do
zagadnień przestrzennych i regionalnych objętych kontraktami
wojewódzkimi,
b) z
uwzględnieniem podziału na źródła finansowania,
c) na
każdy rok realizacji średniookresowej strategii rozwoju kraju;
8) środków przeznaczonych na finansowanie zadań realizowanych z udziałem
środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym:
a) środków własnych na współfinansowanie zadań,
b) środków przeznaczonych na Wspólną Politykę Rolną i środków
europejskich,
c) innych
środków z budżetu Unii Europejskiej;
9) środków przeznaczonych na finansowanie imiennie wymienionych wydatków
lub zadań, w wysokościach określonych w odrębnych ustawach;
10) innych wydatków rozwojowych;
11) innych środków na realizację zadań uznanych przez Radę Ministrów za
priorytetowe.
4. Prognozę wydatków budżetu państwa sporządza się w Wieloletnim Planie
Finansowym Państwa także w układzie funkcji państwa, zadań budżetowych i
podzadań, w którym:
1) funkcje
państwa grupują wydatki jednego obszaru działalności państwa,
2) zadania
budżetowe grupują wydatki według celów,
3) podzadania
grupują działania, których realizacja wpływa na osiągnięcie celów
określonych na szczeblu zadania
– wraz z opisem celów tych zadań, mierników określających stopień realizacji celu
oraz przewidywanych wieloletnich kosztów związanych z ich realizacją.

Art. 126.
1. W projekcie ustawy budżetowej na dany rok budżetowy, przedstawianym przez
Radę Ministrów Sejmowi, poziom deficytu nie może być większy niż poziom
deficytu ustalony na ten rok budżetowy w Wieloletnim Planie Finansowym

56

Państwa, o którym mowa w art. 124 ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach możliwe jest uwzględnienie wyższego
poziomu deficytu i wymaga to zawarcia w uzasadnieniu ustawy budżetowej
szczegółowego wyjaśnienia takiej decyzji Rady Ministrów.

Art. 127.
W przypadku realizacji zadań wynikających z przepisów dotyczących wprowadzenia
stanów nadzwyczajnych na terytorium państwa lub jego części, Minister Finansów
może przedstawić Radzie Ministrów projekt zmiany Wieloletniego Planu Finansowego
Państwa, ustalający nowe poziomy deficytu.

Art. 128.
1. Minister Finansów przedstawia Radzie Ministrów corocznie informację o stanie
wykonania Wieloletniego Planu Finansowego Państwa.
2. Informację, o której mowa w ust. 1, Rada Ministrów przedkłada Sejmowi w trakcie
debaty nad sprawozdaniem z wykonania budżetu państwa za rok poprzedni.


Rozdział 4
Tryb opracowywania i uchwalania budżetu państwa

Art. 129.
1. Minister Finansów przedstawia Radzie Ministrów założenia projektu budżetu
państwa na rok następny, uwzględniające ustalenia Wieloletniego Planu
Finansowego Państwa oraz kierunki działań zawarte w przyjętym przez Radę
Ministrów Programie Konwergencji, opracowanym zgodnie z rozporządzeniem
Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru
pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych (Dz. Urz.
WE L 209 z 2.08.1997, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 10,
t. 1, str. 84, z późn. zm.).
2. Materiały do projektu ustawy budżetowej opracowują i przedstawiają Ministrowi
Finansów dysponenci części budżetowych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
3. Materiały do projektu ustawy budżetowej w zakresie programów środków
europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5, przygotowuje i
przedstawia Ministrowi Finansów minister właściwy do spraw rozwoju
regionalnego, z uwzględnieniem wieloletnich limitów wydatków, o których mowa
w art. 103 ust. 2 pkt 3 lit. c, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Materiały do projektu ustawy budżetowej w zakresie środków pochodzących z
Europejskiego Funduszu Rybackiego przygotowuje i przedstawia Ministrowi
Finansów minister właściwy do spraw rybołówstwa.
5. Właściwe organy lub kierownicy jednostek sektora finansów publicznych,
opracowują i przedstawiają projekty planów finansowych właściwym ministrom
w terminach określonych w rozporządzeniu wydanym na podstawie ust. 6.
6. Minister Finansów określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób, tryb i
terminy opracowania materiałów, o których mowa w ust. 2-5, w tym:

57

1) planów rzeczowych zadań realizowanych ze środków budżetowych,
2) projektów planów dochodów i wydatków poszczególnych części budżetowych
na rok budżetowy,
3) zestawienie programów wieloletnich,
4) wykazu wydatków związanych z realizacją Wspólnej Polityki Rolnej oraz
innych zadań, programów i projektów finansowanych ze środków, o których
mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2,
5) wzory
formularzy,
6) projektów rocznych planów finansowych jednostek, o których mowa w
art. 9 pkt 14, dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest organ
administracji rządowej,
7) materiałów do opracowania zestawienia, o którym mowa w art. 132 pkt 10
– kierując się koniecznością uwzględniania klasyfikacji dochodów i wydatków
budżetowych, opracowania budżetu zadaniowego oraz zakresem podmiotowym i
przedmiotowym spraw wymagających ujęcia w projekcie ustawy budżetowej.

Art. 130.
1. Minister Finansów przedstawia Radzie Ministrów projekt ustawy budżetowej na
rok następny wraz z uzasadnieniem.
2. Minister Finansów włącza do projektu ustawy budżetowej dochody i wydatki
Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej, Trybunału Konstytucyjnego, Najwyższej Izby Kontroli, Sądu
Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, sądownictwa powszechnego
oraz wojewódzkich sądów administracyjnych.
3. Plany dochodów i wydatków Krajowej Rady Sądownictwa, Rzecznika Praw
Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,
Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Instytutu Pamięci
Narodowej – Komisji cigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu,
Krajowego Biura Wyborczego, Państwowej Inspekcji Pracy, w których dynamika
wzrostu wydatków:
1) nie przekracza dwukrotności dynamiki wzrostu wydatków budżetu państwa
przyjętej w założeniach projektu budżetu państwa, o których mowa w art. 129
ust. 1 – Minister Finansów włącza do projektu ustawy budżetowej;
2) przekracza poziom, o którym mowa w pkt 1 – wymagają uzgodnienia z
Ministrem Finansów, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. W przypadku braku uzgodnienia, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, Minister Finansów
włącza do projektu ustawy budżetowej plany jednostek, o których mowa w ust. 3,
ustalając dynamikę wzrostu ich wydatków na poziomie dwukrotności dynamiki
wzrostu wydatków budżetu państwa przyjętej w założeniach projektu budżetu
państwa, o których mowa w art. 129 ust. 1, i informuje Radę Ministrów o kwocie
wnioskowanych środków.

Art. 131.
Rada Ministrów uchwala projekt ustawy budżetowej i wraz z uzasadnieniem
przedstawia go Sejmowi w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok

58

budżetowy.

Art. 132.
Do projektu ustawy budżetowej dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności:
1) główne cele polityki społecznej i gospodarczej, zgodne z Wieloletnim Planem
Finansowym Państwa;
2) założenia makroekonomiczne na rok budżetowy i trzy kolejne lata, dotyczące
prognozy:
a) produktu krajowego brutto i jego składowych, w tym:
– wielkości eksportu netto,

popytu krajowego, w tym konsumpcji prywatnej i zbiorowej,
– nakładów brutto na środki trwałe,
b) poziomu cen towarów i usług konsumpcyjnych,
c) kursu
walutowego,
d) przeciętnego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej,
e) poziomu zatrudnienia i bezrobocia,
f) salda obrotów bieżących;
3) kierunki polityki fiskalnej, zawierające w szczególności założenia dotyczące
średniookresowego celu budżetowego oraz działania z zakresu polityki fiskalnej
i polityki gospodarczej zmierzające do jego osiągnięcia;
4) przewidywane
wykonanie
budżetu państwa za rok budżetowy poprzedzający rok
budżetowy, którego dotyczy projekt ustawy budżetowej;
5) omówienie
projektowanych:
a) przychodów i rozchodów oraz dochodów i wydatków budżetowych,
b) przychodów i kosztów państwowych funduszy celowych,
c) przychodów i kosztów agencji wykonawczych,
d) wykazów
określonych w art. 103 ust. 2 pkt 3 lit. b i c;
6) omówienie przewidywanych dochodów i wydatków, nadwyżki lub deficytu oraz
długu sektora finansów publicznych;
7) omówienie
wielkości zasobów własnych Unii Europejskiej oraz środków ujętych w
budżecie środków europejskich;
8) informacje o udzielonych przez Skarb Państwa kwotach poręczeń i gwarancji,
według przewidywanego wykonania na koniec roku budżetowego poprzedzającego
rok budżetowy, którego dotyczy projekt ustawy budżetowej;
9) kierunki prywatyzacji majątku Skarbu Państwa;
10) zestawienie, określanych przez Ministra Finansów na podstawie art. 38 ust. 3,
zadań budżetowych, w ramach planowanych kwot wydatków, wraz z opisem celów
tych zadań, mierników określających stopień realizacji celu oraz przewidywanych
wieloletnich kosztów związanych z ich realizacją z wyodrębnieniem:
a) wydatków na inwestycje i dotacji na finansowanie lub dofinansowanie kosztów
realizacji inwestycji,
b) wydatków na programy wieloletnie;
11) skonsolidowany plan wydatków na rok budżetowy i dwa kolejne lata państwowych

59
strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 20 ... 30 ... 34

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: