eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych

projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1181
  • Data wpłynięcia: 2008-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240

1181


2) wydatki inwestycyjne państwowych jednostek budżetowych oraz dotacje
celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji realizowanych
przez inne jednostki.
5. Wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa obejmują w szczególności wydatki
budżetu państwa z tytułu oprocentowania i dyskonta od skarbowych papierów
wartościowych, oprocentowania zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz wypłat
związanych z udzielonymi przez Skarb Państwa poręczeniami i gwarancjami oraz
koszty związane z emisją skarbowych papierów wartościowych.

Art. 110.
1. Zasoby
własne Unii Europejskiej ujmuje się w ustawie budżetowej w wysokości
ustalonej w toku procedury budżetowej Unii Europejskiej.
2. Do zasobów własnych Unii Europejskiej zalicza się:
1) udział we wpływach z ceł, opłat rolnych i cukrowych;
2) środki obliczone na podstawie podatku od towarów i usług, zgodnie z
metodologią wynikającą z przepisów Unii Europejskiej;
3) środki obliczone na podstawie wartości rocznego dochodu narodowego brutto.
3. Do zasobów własnych Unii Europejskiej są również zaliczone odsetki i kary za
nieterminowe lub nieprawidłowo naliczone płatności.

Art. 111.
Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki przeznaczone na
podstawie odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych z budżetu państwa,
budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych
na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Art. 112.
1. Dotacje celowe są to środki przeznaczone na:
1) finansowanie lub dofinansowanie:
a) zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych
jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
b) ustawowo
określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa
nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu
terytorialnego,
c) bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
d) zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 2 lit. b,
e) zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym oraz
podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz.
873, z późn. zm.7)), zwanymi „organizacjami pozarządowymi”,
f) kosztów realizacji inwestycji;
2) dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym

7) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210,
poz. 2135, z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r.
Nr 94, poz. 651.

50

w odrębnych ustawach.
2. Dotacje celowe przeznacza się także na:
1) finansowanie programów realizowanych z udziałem środków, o których mowa
w art. 5 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 pkt 6, wydatkowane przez podmioty realizujące te
programy, inne niż państwowe jednostki budżetowe;
2) finansowanie projektów pomocy technicznej realizowanych z udziałem
środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b;
3) finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki
samorządu terytorialnego oraz inne podmioty, ze środków przekazywanych
przez jednostki, o których mowa w art. 9 pkt 5, 6 i 14;
4) finansowanie lub dofinansowanie programów realizowanych z udziałem
środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d.

Art. 113.
1. Udzielanie dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego określają
odrębne ustawy. Dotacje te mogą być przyznane na:
1) realizację zadań z zakresu administracji rządowej, zadań inspekcji i straży oraz
innych zadań zleconych odrębnymi ustawami;
2) dofinansowanie
zadań własnych bieżących i inwestycyjnych.
2. Kwota dotacji, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie może stanowić 100% kosztów
realizacji zadania, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej.
Art. 114.
Kwoty dotacji celowych na zadania z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań
zleconych odrębnymi ustawami jednostkom samorządu terytorialnego określane są
przez dysponentów części budżetowych według zasad przyjętych w budżecie państwa
do określenia wydatków podobnego rodzaju, o ile odrębne przepisy nie stanowią
inaczej.

Art. 115.
1. Dotacje przedmiotowe są to środki przeznaczone na dopłaty do określonych
rodzajów wyrobów lub usług, kalkulowane według stawek jednostkowych.
2. Dotacje przedmiotowe mogą być udzielane na podstawie odrębnych ustaw lub
przepisów Unii Europejskiej:
1) dla przedsiębiorców wytwarzających określone rodzaje wyrobów lub
świadczących określone rodzaje usług,
2) dla podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa
– z uwzględnieniem ich równoprawności.
3. Ustawa
budżetowa ustala kwoty i przedmiot dotacji, o których mowa w ust. 2.
4. Minister Finansów ustala, w drodze rozporządzenia, stawki dotacji
przedmiotowych, o których mowa w ust. 2 pkt 1, oraz określa szczegółowy sposób
i tryb udzielania i rozliczania tych dotacji, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, w tym formę
składania wniosków, informowania o ich przyjęciu lub odrzuceniu, warunki
przekazywania i rozliczenia dotacji, termin zwrotu dotacji, uwzględniając globalne
kwoty dotacji na poszczególne cele określone w ustawie budżetowej – mając na
celu zapewnienie jawności i przejrzystości gospodarowania środkami budżetu

51

państwa.
5. Minister
właściwy do spraw rolnictwa oraz minister właściwy do spraw rozwoju
wsi, w porozumieniu z Ministrem Finansów ustala, w drodze rozporządzenia,
stawki dotacji, o których mowa w ust. 2 pkt 2, na jednostkę usługi lub produktu
oraz szczegółowy sposób i tryb udzielania oraz rozliczania tych dotacji, z
uwzględnieniem równoprawności podmiotów, w tym formę składania wniosków,
informowania o ich przyjęciu lub odrzuceniu, warunki przekazywania i rozliczenia
dotacji, termin zwrotu dotacji, uwzględniając globalne kwoty dotacji na
poszczególne cele określone w ustawie budżetowej – mając na celu zapewnienie
jawności i przejrzystości gospodarowania środkami budżetu państwa.
6. W przypadku gdy ustawa budżetowa ustali dotacje przedmiotowe do podręczników
szkolnych, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w porozumieniu z
Ministrem Finansów ustala, w drodze rozporządzenia, stawki oraz określa
szczegółowy sposób oraz tryb udzielania i rozliczania dotacji, w tym formę
składania wniosków, informowania o ich przyjęciu lub odrzuceniu, warunki
przekazywania i rozliczenia dotacji, termin zwrotu dotacji, uwzględniając globalne
kwoty dotacji na poszczególne cele określone w ustawie budżetowej – mając na
celu zapewnienie jawności i przejrzystości gospodarowania środkami budżetu
państwa.

Art. 116.
Dotacje podmiotowe obejmują środki dla podmiotu wskazanego ustawowo lub w
umowie międzynarodowej, wyłącznie na dofinansowanie działalności bieżącej w
zakresie określonym w ustawie innej niż ustawa budżetowa lub umowie
międzynarodowej.

Art. 117.
1. Z budżetu państwa są finansowane inwestycje państwowych jednostek
budżetowych.
2. Z budżetu państwa mogą być udzielane dotacje celowe na finansowanie lub
dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji:
1) agencji
wykonawczych;
2) innych państwowych osób prawnych, dla których zasady gospodarki
finansowej określają odrębne ustawy;
3) jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych, na podstawie
odrębnej ustawy;
4) realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego jako zadania:
a) własne,
b) z zakresu administracji rządowej;
5) związanych z badaniami naukowymi lub pracami rozwojowymi.
3. Zaplanowanie wydatków na inwestycje budowlane państwowych jednostek
budżetowych oraz dotacji, o których mowa w ust. 2, o wartości kosztorysowej
przekraczającej 300.000 tys. zł, wymaga uzyskania opinii ministra właściwego do
spraw rozwoju regionalnego o zgodności przewidywanego przedsięwzięcia
inwestycyjnego z odpowiednimi strategiami rozwoju, o których mowa w ustawie z

52

dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227,
poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 140, poz. 984), zwanej dalej „ustawą o zasadach
prowadzenia polityki rozwoju”, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Zakup lub budowa nieruchomości na potrzeby organów administracji rządowej
wymaga zgody ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.
5. Dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie lub dofinansowywanie kosztów
realizacji inwestycji:
1) przedsiębiorców – są udzielane z uwzględnieniem przepisów o postępowaniu
w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
2) związanych z badaniami naukowymi lub pracami rozwojowymi – są udzielane
z uwzględnieniem kryteriów i trybu określonych w odrębnych przepisach;
3) w ramach umów o partnerstwie publiczno-prywatnym – są udzielane
z uwzględnieniem przepisów o partnerstwie publiczno-prywatnym.
6. Inwestycje realizowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2
i 3, są finansowane z uwzględnieniem odrębnych przepisów.
7. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe warunki, sposób, tryb, kryteria i terminy
dokonywania oceny, o której mowa w ust. 3, uwzględniając potrzebę zapewnienia
spójności planowanych inwestycji z przyjętymi strategiami rozwoju oraz
prawidłowej gospodarki środkami publicznymi.

Art. 118.
Łączna kwota dotacji przyznanych w kolejnych latach na dofinansowanie inwestycji
realizowanej przez jednostkę niezaliczaną do sektora finansów publicznych ze środków
niepochodzących z budżetu Unii Europejskiej, nie może być wyższa niż 50%
planowanej wartości kosztorysowej inwestycji, chyba że odrębne ustawy stanowią
inaczej.

Art. 119.
Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób i tryb
finansowania inwestycji z budżetu państwa, w tym określania wysokości kwot dotacji w
kolejnych latach realizacji inwestycji, a w szczególności:
1) warunki finansowania inwestycji ze środków budżetu państwa i efektywność ich
wykorzystania,
2)
sposób
przekazywania
środków budżetu państwa przewidzianych na finansowanie
inwestycji,
3) sposób rozliczania inwestycji finansowanych ze środków budżetu państwa
– z uwzględnieniem zasady, że łączne nakłady z budżetu państwa nie mogą być wyższe
niż wartość kosztorysowa inwestycji, określona przy rozpoczęciu jej realizacji,
obejmująca koszty przygotowania do realizacji, koszty robót budowlanych, koszty
nadzoru nad wykonywaniem robót budowlanych i koszty pierwszego wyposażenia wraz
z uwzględnieniem warunków dokonywania wydatków przez państwowe jednostki
budżetowe i zasad udzielania dotacji na realizację inwestycji innym jednostkom.

Art. 120.

53

1. Ustawa
budżetowa może określać, w ramach limitów wydatków na okres roku
budżetowego, limity wydatków na programy wieloletnie, ujmowane w zestawieniu
stanowiącym załącznik do ustawy budżetowej.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, ustawa budżetowa zawiera zestawienie
programów wieloletnich w podziale na zadania budżetowe wraz z opisem celów
tych zadań i mierników określających stopień realizacji celu.
3. Programy wieloletnie są ustanawiane przez Radę Ministrów w celu realizacji
strategii przyjętych przez Radę Ministrów, w tym w zakresie obronności i
bezpieczeństwa państwa. Rada Ministrów ustanawiając program wskazuje jego
wykonawcę.
4. Zestawienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) nazwę programu i podstawę prawną utworzenia programu;
2) jednostkę organizacyjną realizującą program lub koordynującą jego
wykonanie;
3) cel
programu;
4) zadania
programu;
5) okres realizacji programu;
6) łączne nakłady, w tym z budżetu państwa, na realizację programu;
7) wysokość wydatków w roku budżetowym oraz w kolejnych latach na realizację
programu;
8) mierniki
określające stopień realizacji celu.
5. Realizacja programów wieloletnich może być podzielona na etapy.
6. Jednostki
realizujące program mogą zaciągać zobowiązania w celu sfinansowania
w poszczególnych latach realizacji programu, do wysokości łącznej kwoty
wydatków określonych dla całego programu. W razie wspólnej realizacji programu
przez dwa lub więcej podmioty, zobowiązania zaciągane przez każdy podmiot nie
mogą przekroczyć kwoty planowanej dla tego podmiotu.

Art. 121.
1. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, sposób finansowania zadań
realizowanych w ramach międzynarodowej współpracy z zakresu wewnętrznego
i zewnętrznego bezpieczeństwa państwa, wynikających z umów i porozumień.
2. Rada Ministrów wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, określi
w szczególności rodzaj realizowanych zadań, źródła, sposób i formę ich
finansowania oraz wykorzystania wpływów uzyskanych w wyniku realizowanych
zadań w przypadku przejściowego ich finansowania, uwzględniając postanowienia
umów i porozumień wymienionych w ust. 1.

Rozdział 3
Tryb opracowania i uchwalania Wieloletniego Planu Finansowego Państwa

Art. 122.
1. Wieloletni Plan Finansowy Państwa to plan finansowy dochodów i wydatków
budżetu państwa, sporządzany na 4 lata budżetowe.

54
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 30 ... 34

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: