Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie warunków emitowania obligacji
skarbowych oferowanych na rynkach zagranicznych stanowi wypełnienie delegacji ustawowej
zawartej w art. 92 ust. 1 ustawy z dnia ............................... r. o finansach publicznych (Dz. U. z
............ Nr ....., poz. ...........). Projekt ten jest jednym z pięciu projektów aktów wykonawczych
do ww. artykułu, których celem jest określenie warunków emitowania skarbowych papierów
wartościowych. Wykonując delegację ustawową Minister Finansów, kierując się koniecznością
optymalnego zaspokajania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa oraz efektywnego
zarządzania długiem Skarbu Państwa, określił w przedmiotowym rozporządzeniu warunki
emitowania obligacji skarbowych oferowanych na zagranicznych rynkach kapitałowych.
W niniejszym projekcie rozporządzenia zamieszczono przepisy dotyczące m. in.:
jednostkowej wartości nominalnej obligacji, waluty, w której może następować emisja, zasad i
trybów sprzedaży obligacji, podmiotów, którym obligacje są oferowane do nabycia, ograniczeń
co do obrotu tymi papierami, sposobu realizacji świadczeń z tytułu posiadanych obligacji.
Celem emisji dokonywanych na zagranicznych rynkach kapitałowych jest uzyskanie
środków na finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa lub na sfinansowanie
przedterminowego wykupu lub zamiany istniejących długoterminowych zobowiązań Skarbu
Państwa lub na cel innej operacji związanej z długiem Skarbu Państwa.
Przedmiotowe skarbowe papiery wartościowe będą nominowane w walutach krajów
należących do OECD. Jednostkowa wartość nominalna obligacji wynosić będzie 100 jednostek
walut krajów należących do OECD lub ich wielokrotność.
Zgodnie z projektem rozporządzenia na rynku pierwotnym obligacje będą oferowane przez
kierownika konsorcjum emisyjnego. Kierownikiem konsorcjum emisyjnego będzie mógł być
jeden lub więcej banków, instytucji kredytowych lub instytucji finansowych, a także ich
oddziałów, w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe . W skład
konsorcjum będą wchodzić banki, instytucje kredytowe lub instytucje finansowe, a także ich
oddziały. Szczegółowe obowiązki kierownika konsorcjum będzie określała umowa zawarta
między emitentem obligacji a kierownikiem konsorcjum. Kierownik oraz członkowie
konsorcjum będą określeni w liście emisyjnym.
Krąg podmiotów, którym obligacje będą oferowane na rynku pierwotnym określa § 5 projektu
rozporządzenia. Zgodnie z jego treścią, na rynku pierwotnym obligacje będą mogły być
nabywane przez rezydentów i nierezydentów, będących osobami fizycznymi, osobami prawnymi
lub spółkami nieposiadającymi osobowości prawnej. Zaś obligacje przeznaczone na zamianę
zobowiązań Skarbu Państwa będą mogły być nabywane przez rezydentów i nierezydentów,
będących osobami fizycznymi, osobami prawnymi lub spółkami nieposiadającymi osobowości
prawnej, będącymi wierzycielami Skarbu Państwa z tytułów określonych w liście emisyjnym.
Obligacje będą mogły być przedmiotem obrotu między podmiotami, o których mowa powyżej,
przy zachowaniu warunków określonych w przepisach regulujących obrót dewizowy, a także
obrót instrumentami finansowymi, ofertę publiczną i warunki wprowadzania instrumentów
finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz nadzór nad rynkiem kapitałowym, chyba
że prawo obowiązujące na rynku, na którym następuje obrót, będzie stanowiło inaczej.
Obsługa i wykup obligacji oraz rejestr posiadaczy obligacji będzie prowadzona przez agenta
emisji. Zakres jego obowiązków będzie określała umowa zawarta z emitentem. Agent emisji
będzie wskazany w liście emisyjnym.
Nabywca obligacji będzie otrzymywał potwierdzenie nabycia obligacji, które będzie
podlegało ujawnieniu w rejestrze obligacji. Projekt rozporządzenia przewiduje także możliwość
wydania obligacji w formie dokumentu, o ile będzie to dopuszczalne na danym rynku.
Przeniesienie praw z obligacji będzie następowało, o ile prawo rynku, na którym obligacje
będą przedmiotem obrotu, nie będzie stanowiło inaczej, przez wydanie obligacji w formie
dokumentu do rąk nabywcy oraz wpisanie do rejestru lub przez złożenie w rejestrze
potwierdzenia nabycia obligacji wraz z wypełnionym formularzem zbycia obligacji.
Wykup obligacji lub wypłata odsetek będą następowały ze środków budżetu państwa, w
terminach określonych w liście emisyjnym. Wypłata odsetek i wykup obligacji będzie
następował do rąk osób ujawnionych w rejestrze w dniu ustalenia praw do świadczeń z tytułu
obligacji, który będzie przypadał w terminie wskazanym w liście emisyjnym.
W projekcie rozporządzenia Minister Finansów zastrzegł sobie prawo do wezwania
posiadaczy obligacji do bezwarunkowego, przedterminowego wykupu. Minister Finansów będzie
mógł także przyznać posiadaczowi obligacji prawo wezwania emitenta do bezwarunkowego,
przedterminowego wykupu obligacji. Warunki oraz sposób realizacji przedterminowego wykupu
będą określone w liście emisyjnym.
W materii, którą reguluje projektowane rozporządzenie, obowiązuje obecnie rozporządzenie
Ministra Finansów z dnia 26 czerwca 2006 r. w sprawie warunków emitowania obligacji
skarbowych oferowanych na rynkach zagranicznych (Dz. U. Nr 113, poz. 773) wydane na
podstawie ustawy z dnia 30 czerwca 2006 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249,
poz. 2104, z późn. zm.). W odniesieniu do obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra
Finansów w przedkładanym projekcie wprowadza się zmiany o charakterze porządkującym i
doprecyzowującym.
Ponadto, żadne podmioty nie zgłosiły zainteresowania pracami nad projektem
rozporządzenia w trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U nr 169, poz. 1414).
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wprowadzenia regulacji
Celem wydania rozporządzenia jest realizacja delegacji zawartej w art. art. 92 ust. 1 ustawy z
dnia ............................ r. o finansach publicznych (Dz. U. z ............ Nr .........., poz. ...........).
2. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt rozporządzenia oddziaływa przede wszystkim na podmioty, które będą mogły nabywać
obligacje skarbowe oferowane na rynkach zagranicznych. Dotyczy on także banków, instytucji
kredytowych lub instytucji finansowych, a także ich oddziałów, które mogą być kierownikiem
konsorcjum oraz agenta emisji.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
7. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych niniejsze rozporządzenie zostanie przekazane do NBP,
KDPW S. A. i Związku Banków Polskich.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Wstępny projekt.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia .......................................2008 r.
w sprawie warunków emitowania obligacji skarbowych uprawniających do określonych
świadczeń niepieniężnych
Na podstawie art. 92 ust. 2 ustawy z dnia …………………….. r. o finansach publicznych
(Dz. U. Nr , poz. ………………..) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
Rozporządzenie określa warunki emitowania obligacji skarbowych uprawniających do
określonych świadczeń niepieniężnych w zamian za te obligacje, zwanych dalej "obligacjami", w
szczególności:
1) walutę, w której może następować emisja;
2) zasady i tryb sprzedaży obligacji;
3) rodzaj świadczeń niepieniężnych wydawanych w zamian za obligacje;
4) podmioty, którym obligacje danej emisji mogą być oferowane do nabycia na rynku
pierwotnym;
5) ograniczenia co do obrotu obligacjami na rynku pierwotnym i wtórnym.
§ 2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) liście emisyjnym – rozumie się przez to akt emisyjny, wydawany przez Ministra Finansów w
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw Skarbu Państwa, na podstawie art. 93 ust. 2 ustawy
z dnia …………………… r. o finansach publicznych, zawierający szczegółowe warunki emisji
obligacji;
2) dniu ustalenia praw – rozumie się przez to dzień, na który ustala się podmioty uprawnione do
otrzymania, w dniu wymagalności, świadczeń z tytułu wykupu obligacji lub odsetek oraz wielkości
tych świadczeń;
3) Krajowym Depozycie - rozumie się przez to Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S. A.;
4) agencie emisji – rozumie się przez to podmiot prowadzący, na podstawie umowy zawartej z
Ministrem Finansów, sprzedaż obligacji na rynku pierwotnym, a także obsługę obligacji;
5) komunikacie - rozumie się przez to informację publikowaną, na podstawie rozporządzenia,
przez Ministra Finansów dotyczącą obligacji;
6) Dealerze Skarbowych Papierów Wartościowych – rozumie się przez to banki, instytucje
kredytowe lub instytucje finansowe, a także ich oddziały, w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia
1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z późn. zm.1)), z którymi Minister
Finansów zawarł umowę w sprawie pełnienia funkcji Dealera Skarbowych Papierów
Wartościowych;
7) punkcie sprzedaży obligacji - rozumie się przez to jednostkę organizacyjną banku lub
jednostkę organizacyjną podmiotu prowadzącego działalność maklerską lub jednostkę
organizacyjną innego podmiotu, biorącą udział, na podstawie umowy Ministra Finansów z
agentem emisji lub innymi podmiotami, o których mowa w § 15, w sprzedaży lub obsłudze
obligacji;
8) rejestrze nabywców obligacji - rozumie się przez to rejestr, prowadzony przez agenta emisji
lub inne podmioty, o których mowa w § 15, na zasadach określonych w umowie z Ministrem
Finansów, zawierający zapisy, o których mowa w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o
obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 oraz z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i
Nr 157, poz. 1119); w rejestrze tym są ujawnione osoby, które nabyły obligacje na rynku
pierwotnym, oraz kolejni posiadacze obligacji, jeżeli obligacje nie zostały zdeponowane na
rachunkach papierów wartościowych prowadzonych przez uprawnione podmioty lub na kontach
uczestników bezpośrednich Krajowego Depozytu;
9) umiejscowieniu obligacji - rozumie się przez to prowadzenie czynności w zakresie sprzedaży i
obsługi obligacji przez punkt sprzedaży obligacji, w którym nastąpiła sprzedaż pierwszemu
nabywcy, do dnia zdeponowania obligacji na rachunku papierów wartościowych, prowadzonym
w ramach umowy o świadczenie usług brokerskich, jeżeli świadczenie z tytułu obligacji nie
następuje wyłącznie przelewem na rachunek bankowy;
10) narosłych odsetkach - rozumie się przez to wartość odsetek, stanowiących należność uboczną
z tytułu jednej obligacji, obliczoną na dzień dokonywania kalkulacji;
11) cenie czystej - rozumie się przez to cenę za wartość nominalną jednej obligacji, wyrażoną z
dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
§ 3.
Obligacje mogą być emitowane w szczególności jako obligacje:
1) o zmiennej stopie procentowej;
2) o stałej stopie procentowej;
3) indeksowane;
4) zerokuponowe.
§ 4.
1. Obligacje są nominowane w walucie polskiej.
2. Wartość nominalna jednej obligacji wynosi 100 złotych lub wielokrotność tej kwoty.
3. Wartość nominalną obligacji określa list emisyjny.
§ 5.
Obligacje mogą być emitowane jako obligacje imienne lub na okaziciela.
§ 6.
Obligacje uprawniają do objęcia w zamian za nie akcji lub udziałów Skarbu Państwa w spółkach
prawa handlowego.
§ 7.
List emisyjny określa:
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik

-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik

-
1181-001
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei