Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
dokumentów.
Zgodnie z projektem rozporządzenia Minister Finansów będzie miał prawo odkupywać
obligacje przed upływem terminu, na jaki zostały wyemitowane. Obligacje będą odkupywane: w
drodze bezpośredniej oferty skierowanej do posiadacza obligacji lub na jednym lub więcej
przetargach, które będą się odbywały w terminach określonych w liście emisyjnym.
Odkup obligacji na przetargach będzie prowadzony przez Narodowy Bank Polski, na
podstawie umowy zawartej z Ministrem Finansów. Uczestnikami przetargów odkupu będą mogły
być podmioty posiadające konto depozytowe lub rachunek papierów wartościowych prowadzony
w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych S. A. otwarty co najmniej na jeden dzień
przed przetargiem odkupu. Podmioty nie będące uczestnikami przetargu będą mogły składać
oferty sprzedaży obligacji za pośrednictwem uczestników przetargu.
W projekcie rozporządzenia Minister Finansów zastrzegł sobie prawo do wezwania
posiadaczy obligacji o danym terminie wykupu do przedstawienia ich do przedterminowego
wykupu. Minister Finansów będzie mógł także przyznać posiadaczowi obligacji, w liście
emisyjnym, prawo wezwania emitenta do przedterminowego wykupu obligacji, po upływie
określonego okresu i po określonej cenie, która będzie mogła być niższa, równa lub wyższa od
wartości nominalnej obligacji.
Wykup obligacji oraz wypłata należnych odsetek, będzie następował ze środków budżetu
państwa za pośrednictwem Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. w drodze
zapłaty lub poprzez zamianę wierzytelności posiadacza obligacji na poczet ceny zakupywanych
przez niego obligacji kolejnych emisji. Podmiot prowadzący rachunek papierów wartościowych,
na którym obligacje zostaną zdeponowane, będzie obowiązany do wskazania Krajowemu
Depozytowi Papierów Wartościowych S.A. banku, którego rachunek bieżący zostanie użyty do
zapłaty należności z tytułu obligacji.
Spełnienie świadczenia z obligacji będzie następowała według stanu posiadania obligacji w
dniu ustalenia praw do świadczeń z obligacji.
W materii, którą reguluje projektowane rozporządzenie, obowiązuje obecnie rozporządzenie
Ministra Finansów z dnia 26 czerwca 2006 r. w sprawie warunków emitowania obligacji
skarbowych przeznaczonych na zamianę zobowiązań Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 113) wydane na
podstawie ustawy z dnia 30 czerwca 2006 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249,
poz. 2104, z późn. zm.). W odniesieniu do obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów w
przedkładanym projekcie wprowadza się zmiany o charakterze porządkującym i
doprecyzowującym.
Ponadto, żadne podmioty nie zgłosiły zainteresowania pracami nad projektem
rozporządzenia w trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U nr 169, poz. 1414).
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wprowadzenia regulacji
Celem wydania rozporządzenia jest realizacja delegacji zawartej w art. art. 92 ust. 1 ustawy z
dnia ............................ r. o finansach publicznych (Dz. U. z ............ Nr .........., poz. ...........).
2. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt rozporządzenia oddziaływa przede wszystkim na podmioty, które będą mogły nabywać
obligacje skarbowe przeznaczone na zamianę zobowiązań Skarbu Państwa. Dotyczy on także
podmiotów, którym Minister Finansów powierzy organizowanie przetargów obligacji.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
7. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych niniejsze rozporządzenie zostanie przesłane do NBP, KDPW
S. A. i Związku Banków Polskich.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Wstępny projekt.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia ................................. r.
w sprawie warunków emitowania obligacji skarbowych oferowanych na rynkach
zagranicznych
Na podstawie art. 92 ust. 1 ustawy z dnia ........................... r. o finansach publicznych (Dz.
U. Nr ........, poz. ...........) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1. Rozporządzenie określa warunki emitowania obligacji skarbowych oferowanych na
zagranicznych rynkach kapitałowych, zwanych dalej "obligacjami", w szczególności:
1) jednostkową wartość nominalną obligacji;
2) walutę, w której może następować emisja obligacji;
3) zasady i tryb sprzedaży obligacji, w tym termin lub sposób ustalenia ceny sprzedaży
emitowanych obligacji na rynku pierwotnym;
4) podmioty, którym obligacje danej emisji są oferowane do nabycia na rynku pierwotnym;
5) ograniczenia co do obrotu obligacjami na rynku pierwotnym i wtórnym;
6) sposób realizacji świadczeń z tytułu obligacji.
§ 2.
1. Obligacje mogą być emitowane jako obligacje imienne lub na okaziciela.
2.Wartość emisji obligacji jest równa wartości nominalnej obligacji sprzedanych.
§ 3.
1. Obligacje są nominowane w walutach krajów należących do Organizacji Współpracy
Gospodarczej i Rozwoju.
2. Ustala się nominał obligacji na 100 jednostek walut, o których mowa w ust. 1, lub ich
wielokrotność.
3. Cena sprzedaży obligacji może być niższa, równa bądź wyższa od wartości nominalnej. Cenę
sprzedaży określa list emisyjny.
4. Obligacje są oprocentowane według stałej lub zmiennej stopy procentowej.
§ 4.
1. Obligacje są oferowane na rynku pierwotnym przez kierownika konsorcjum emisyjnego,
zwanego dalej „kierownikiem konsorcjum”.
2. Kierownikiem konsorcjum może być jeden lub więcej banków, instytucji kredytowych lub
instytucji finansowych, a także ich oddziałów, w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -
Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z późn. zm.1) .
3. W skład konsorcjum wchodzą banki, instytucje kredytowe lub instytucje finansowe, a także
ich oddziały, w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe .
4. Szczegółowe obowiązki kierownika konsorcjum określa umowa zawarta między emitentem
obligacji a kierownikiem konsorcjum.
5. Kierownik oraz członkowie konsorcjum są określeni w liście emisyjnym.
§ 5.
1. Na rynku pierwotnym obligacje mogą być nabywane przez rezydentów i nierezydentów,
będących osobami fizycznymi, osobami prawnymi lub spółkami nie posiadającymi osobowości
prawnej.
2. Obligacje przeznaczone na zamianę zobowiązań Skarbu Państwa mogą być nabywane przez
określonych w ust. 1 rezydentów lub nierezydentów, będących wierzycielami Skarbu Państwa z
tytułów określonych w liście emisyjnym.
3. Obligacje mogą być przedmiotem obrotu między podmiotami, o których mowa w ust. 1, przy
zachowaniu warunków określonych w przepisach regulujących obrót dewizowy, a także obrót
instrumentami finansowymi, ofertę publiczną i warunki wprowadzania instrumentów
finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz nadzór nad rynkiem kapitałowym, chyba
że prawo obowiązujące na rynku, na którym następuje obrót, stanowi inaczej.
§ 6.
1. Agent emisji prowadzi obsługę obligacji, w szczególności:
1) wypłatę odsetek oraz wykup obligacji;
2) rejestr posiadaczy obligacji, zwany dalej "rejestrem".
2. Zakres obowiązków agenta emisji określa umowa zawarta z emitentem.
3. W ramach obowiązków wykonywanych na podstawie umowy, o której mowa w ust. 2, agent
emisji może współdziałać z innymi podmiotami.
4. Agent emisji jest wskazany w liście emisyjnym.
5. Obowiązki kierownika konsorcjum oraz agenta emisji Minister Finansów może powierzyć
temu samemu podmiotowi.
§ 7.
1. Nabywca obligacji otrzymuje potwierdzenie nabycia obligacji.
2. Obligacja może być wydana w formie dokumentu, o ile jest to dopuszczalne na danym rynku.
3. O ile prawo rynku, na którym obligacje mają być przedmiotem obrotu, nie stanowi inaczej,
przeniesienie praw z obligacji następuje:
1) przez wydanie obligacji w formie dokumentu do rąk nabywcy oraz wpisanie do rejestru;
2) przez złożenie w rejestrze potwierdzenia nabycia obligacji wraz z wypełnionym formularzem
zbycia obligacji. W przypadku gdy zbywca nie otrzymał obligacji w formie dokumentu, wydanie
nowego potwierdzenia nabycia obligacji podlega ujawnieniu w rejestrze.
§ 8.
1. Wykup obligacji lub wypłata odsetek następuje ze środków budżetu państwa, w terminach
określonych w liście emisyjnym.
2. Spełnienie świadczenia emitenta z tytułu wypłaty odsetek lub wykupu obligacji następuje
przez uznanie rachunku agenta emisji w terminie oraz miejscu określonym w zawartej z nim
umowie.
3. Wypłata odsetek i wykup obligacji następuje do rąk osób ujawnionych w rejestrze w dniu
ustalenia praw do świadczeń z tytułu obligacji. Dzień ustalenia praw przypada w terminie
wskazanym w liście emisyjnym.
4. Przez dzień ustalenia praw do świadczeń z tytułu obligacji rozumie się dzień, na który ustala
się podmioty uprawnione do otrzymania, w dniu wymagalności, świadczeń z tytułu wykupu
obligacji lub odsetek oraz wielkości tych świadczeń.
§ 9.
1. Emitent może wezwać posiadaczy obligacji do bezwarunkowego, przedterminowego wykupu
bądź też może przyznać posiadaczowi obligacji prawo wezwania emitenta do bezwarunkowego,
przedterminowego wykupu.
2. Warunki oraz sposób realizacji przedterminowego wykupu są określone w liście emisyjnym.
§ 10.
Jeżeli dzień, w którym na podstawie rozporządzenia lub listu emisyjnego powstaje obowiązek
wykonania czynności, przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, sobotę lub inny wolny dzień
ustalony odrębnymi przepisami, termin wykonania tej czynności upływa w pierwszym dniu
roboczym po tym dniu, chyba że prawo obowiązujące na danym rynku stanowi inaczej.
§ 11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ................................... r.2)
MINISTER FINANSÓW
1)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 126, poz. 1070, Nr 141,
poz. 1178, Nr 144, poz. 1208, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1385, Nr 169, poz. 1387 i Nr 241, poz. 2074, z 2003 r.
Nr 50, poz. 424, Nr 60, poz. 535, Nr 65, poz. 594, Nr 228, poz. 2260 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 64, poz. 594,
Nr 68, poz. 623, Nr 91, poz. 870, Nr 96, poz. 959, Nr 121, poz. 1264, Nr 146, poz. 1546 i Nr 173, poz. 1808, z
2005 r. Nr 83, poz. 719, Nr 85, poz. 727, Nr 167, poz. 1398 i Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 157,
poz. 1119, Nr 190, poz. 1401 i Nr 245, poz. 1775 oraz z 2007 r. Nr 42, poz. 272 i Nr 112, poz. 769.
2)Niniejsze rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 czerwca 2006 r. w
sprawie warunków emitowania obligacji skarbowych oferowanych na rynkach zagranicznych (Dz. U. Nr 113,
poz. 773).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik

-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik

-
1181-001
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei