Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
§ 20.
1. W przetargach odkupu mogą brać udział podmioty posiadające konto depozytowe lub
rachunek papierów wartościowych prowadzony w Krajowym Depozycie, otwarty co najmniej na
jeden dzień przed przetargiem odkupu (uczestnicy przetargu).
2. Podmioty nie będące uczestnikami przetargu mogą składać oferty sprzedaży obligacji za
pośrednictwem uczestników przetargu.
§ 21.
1. Narodowy Bank Polski, w imieniu Ministra Finansów, podaje co najmniej na tydzień przed
przetargiem odkupu informację zawierającą w szczególności:
1) datę przetargu;
2) kod ISIN obligacji;
3) wartość nominalną obligacji przewidywanych do odkupu;
4) termin składania ofert (dzień, godzina);
5) warunki odkupu;
6) datę i warunki płatności za obligację;
7) warunki uczestnictwa w przetargu i sposób udostępnienia wzoru oferty przetargowej.
2. Informacja o przetargu jest podawana do wiadomości publicznej, w sposób określony w § 8.
§ 22.
1. Uczestnicy przetargu odkupu składają oferty sprzedaży obligacji w dniu przetargu, do godziny
ustalonej w liście emisyjnym.
2. W ofercie sprzedaży uczestnicy przetargu określają wartość nominalną obligacji, które chcą
sprzedać, oraz podają cenę (z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku ), którą są gotowi
przyjąć za obligacje o danej wartości nominalnej (cena przetargowa).
3. Oferta sprzedaży obligacji powinna zawierać w szczególności:
1) adres organizatora przetargu odkupu;
2) kod ISIN obligacji;
3) termin wykupu obligacji;
4) liczbę obligacji w sztukach;
5) wartość nominalną obligacji będących przedmiotem oferty;
6) cenę za wartość nominalną jednej obligacji, z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku;
7) wartość obligacji według ceny przetargowej;
8) numer rachunku papierów wartościowych lub konta depozytowego uczestnika przetargu w
Krajowym Depozycie , z którego uczestnik zbywa obligacje;
9) numer rachunku bieżącego, o którym mowa w § 27 ust. 2, na który ma być przelana kwota z
tytułu odkupu;
10) numer telefonu, faksu lub adres poczty elektronicznej.
4. Minimalna wartość nominalna oferty sprzedaży, składanej przez uczestnika przetargu lub za
jego pośrednictwem, nie może być mniejsza od określonej w liście emisyjnym.
§ 23.
Cena odkupu obligacji w drodze przetargu odkupu uwzględnia cenę przetargową, wartość
odsetek wypłacanych w dniu zapłaty za obligacje oraz wielkość przyjętej oferty. Sposób
wyliczenia ceny odkupu jednej obligacji, wartości odsetek wypłacanych w dniu zapłaty za
obligacje oraz ceny odkupu obligacji dla jednej oferty określa list emisyjny.
§ 24.
1. Po upływie terminu składania ofert sprzedaży obligacji Minister Finansów określa dla danego
przetargu odkupu przyjętą cenę przetargową dla obligacji o danym terminie wykupu, z
zastrzeżeniem ust. 6.
2. Sposób przyjęcia ofert sprzedaży obligacji określa list emisyjny. W przypadku redukcji ofert
Minister Finansów określa stopę redukcji.
3. Umowa sprzedaży obligacji zostaje zawarta z chwilą przyjęcia ofert, o których mowa w ust. 1 i
2.
4. Uczestnicy przetargu są informowani o przyjęciu bądź odrzuceniu ich oferty, za pomocą
jednego z dostępnych systemów przekazywania informacji, w dniu, w którym odbył się przetarg.
5. Narodowy Bank Polski wystawia następnego dnia po przetargu odkupu pisemne potwierdzenie
przyjęcia bądź odrzucenia oferty przez Ministra Finansów.
6. Przetarg odkupu może zostać odwołany lub unieważniony przez Ministra Finansów bez
podania przyczyn.
§ 25.
1. Po przetargu odkupu Narodowy Bank Polski sporządza i podaje do wiadomości publicznej, w
sposób określony w § 8, informację o wynikach przetargu.
2. Informacja o wynikach przetargu odkupu powinna zawierać w szczególności:
1) wartość nominalną obligacji będących przedmiotem oferty;
2) wartość nominalną obligacji przedstawionych do sprzedaży;
3) wartość nominalną obligacji, których oferty sprzedaży przyjęto;
4) najniższą przyjętą cenę przetargową zgłoszoną przez uczestników;
5) średnią ważoną cenę przetargową przyjętych ofert;
6) najwyższą przyjętą cenę przetargową;
7) stopę redukcji ofert z najwyższą ceną przetargową.
§ 26.
1. W przypadku braku odpowiedniej liczby obligacji na koncie depozytowym lub rachunku
papierów wartościowych wskazanym przez uczestnika przetargu odkupu, w sytuacji gdy spośród
ofert sprzedaży złożonych przez danego uczestnika przetargu zostały przyjęte co najmniej dwie
oferty, uznaje się, że uczestnik przetargu sprzedaje te obligacje, które zgodnie z przyjętymi
ofertami sprzedaży mają najniższe ceny przetargowe.
2. W przypadku braku odpowiedniej liczby obligacji na koncie depozytowym lub rachunku
papierów wartościowych wskazanym przez uczestnika przetargu odkupu, będących przedmiotem
oferty sprzedaży, uznaje się, iż uczestnik odstępuje od przetargu odkupu w całości lub w części.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2, uczestnik przetargu odkupu uiszcza odstępne w
wysokości stanowiącej dwukrotność oprocentowania kredytu lombardowego, naliczane od kwoty
stanowiącej iloczyn ceny odkupu i liczby brakujących obligacji, za okres od dnia przetargu
odkupu do dnia, w którym powinno nastąpić jego rozliczenie. Odstępne jest pobierane w dniu
następującym po dniu, w którym powinno nastąpić rozliczenie przetargu odkupu.
4. Obciążenie rachunku, o którym mowa w § 27 ust. 2, wykorzystywanego do dokonywania
rozliczeń przetargu odkupu, oraz uznanie rachunku budżetu państwa odbywa się na podstawie
zlecenia Krajowego Depozytu.
§ 27.
1.W terminie określonym w informacji, o której mowa w § 21 uczestnicy przetargu odkupu,
których oferty zostały przyjęte, są obowiązani posiadać, na koncie depozytowym lub rachunku
papierów wartościowych, obligacje będące przedmiotem oferty sprzedaży. Termin zapłaty za
obligacje określa list emisyjny.
2. Zapłata ceny odkupu następuje za pośrednictwem Krajowego Depozytu. Zapłata jest
dokonywana z wykorzystaniem rachunków bankowych prowadzonych w Narodowym Banku
Polskim. Uczestnik przetargu jest obowiązany do wskazania Krajowemu Depozytowi banku,
którego rachunek bieżący zostanie użyty do zapłaty ceny odkupu.
3. Uznanie rachunków, o których mowa w ust. 2, wykorzystywanych do rozliczenia oraz
obciążenie rachunku budżetu państwa odbywa się za pośrednictwem Krajowego Depozytu.
4. Obligacje nabyte na przetargu odkupu ulegają umorzeniu z chwilą zapłaty ceny odkupu.
Rozdział 5
Przedterminowy wykup obligacji
§ 28.
1. Minister Finansów zastrzega sobie prawo do wezwania posiadaczy obligacji o danym terminie
wykupu do przedstawienia ich do przedterminowego wykupu.
2. Cena przedterminowego wykupu obligacji może być niższa, równa lub wyższa od wartości
nominalnej obligacji. Warunki przedterminowego wykupu, w tym termin wykupu, wartość
nominalną obligacji, które będą wcześniej wykupywane, lub sposób jej ustalenia określa list
emisyjny.
3. Posiadacze obligacji przedkładają obligacje do przedterminowego wykupu, za pośrednictwem
podmiotów prowadzących, w dniu ustalenia praw do świadczeń z tytułu przedterminowego
wykupu, rachunek papierów wartościowych, na którym zostały zdeponowane obligacje. Wypłata
świadczeń z tytułu przedterminowego wykupu jest dokonywana w sposób, o którym mowa w
§ 30 ust. 2.
§ 29.
1. Minister Finansów może przyznać posiadaczowi obligacji, w liście emisyjnym, prawo
wezwania emitenta do przedterminowego wykupu obligacji, po upływie określonego okresu i po
określonej cenie, która może być niższa, równa lub wyższa od wartości nominalnej obligacji.
2. W przypadku skorzystania przez posiadacza obligacji z prawa, o którym mowa w ust. 1,
obligacje nie podlegają oprocentowaniu od następnego dnia po dniu wymagalności z tytułu
przedterminowego wykupu, wskazanego w liście emisyjnym. Szczegółowe warunki
przedterminowego wykupu, w tym wartość nominalną obligacji, które mogą być wcześniej
wykupywane, cenę lub sposób ich ustalenia określa list emisyjny.
3.
Posiadacze obligacji składają dyspozycje przedterminowego wykupu obligacji za
pośrednictwem podmiotu prowadzącego, w dniu ustalenia praw z tytułu przedterminowego
wykupu, rachunek papierów wartościowych, na którym zostały zapisane obligacje. Zapłata z
tytułu przedterminowego wykupu jest dokonywana w sposób, o którym mowa w § 30 ust. 2.
4. W przypadku gdy łączna wartość obligacji przedstawionych do wykupu przekracza wartość
nominalną obligacji, o której mowa w ust. 2, Minister Finansów zastrzega sobie prawo redukcji
zleceń wynikających z dyspozycji przedstawienia do przedterminowego wykupu. Stopa redukcji
jest podawana do wiadomości, w sposób określony w § 8.
Rozdział 6
Wykup obligacji
§ 30.
1. Wykup obligacji oraz wypłata należnych odsetek, następuje ze środków budżetu państwa za
pośrednictwem Krajowego Depozytu :
1) w drodze zapłaty, w sposób, o którym mowa w ust. 2;
2) poprzez zamianę wierzytelności posiadacza obligacji na poczet ceny zakupywanych przez
niego obligacji kolejnych emisji.
2. Wykup obligacji lub wypłata odsetek są dokonywane z wykorzystaniem rachunków
bankowych prowadzonych w Narodowym Banku Polskim. Podmiot prowadzący rachunek
papierów wartościowych, na którym obligacje zostały zdeponowane, jest obowiązany do
wskazania Krajowemu Depozytowi banku, którego rachunek bieżący zostanie użyty do zapłaty
należności z tytułu obligacji
3. W przypadku przedterminowego wykupu obligacji wykup następuje wyłącznie w drodze
zapłaty.
§ 31.
1. Wierzytelność z tytułu obligacji może być zaliczona na poczet ceny zakupu obligacji Skarbu
Państwa kolejnych emisji, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Minister Finansów, przed terminem wykupu obligacji, ogłasza w sposób określony w § 8,
wykaz obligacji kolejnych emisji, za które ich nabywcy mogą dokonać zapłaty w sposób
określony w ust. 1.
§ 32.
1. Spełnienie świadczenia z obligacji następuje według stanu posiadania obligacji w dniu
ustalenia praw do świadczeń z obligacji.
2. Dzień ustalenia praw do świadczenia z tytułu obligacji przypada w terminach określonych w
liście emisyjnym.
§ 33.
Jeżeli dzień, w którym na podstawie rozporządzenia lub listu emisyjnego powstaje obowiązek
wykonania czynności, przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, sobotę lub inny wolny dzień
od pracy, termin wykonania tej czynności upływa w pierwszym dniu roboczym po tym dniu.
§ 34.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ............................. r1).
MINISTER FINANSÓW
1) Niniejsze rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 czerwca 2006 r. w
sprawie warunków emitowania obligacji skarbowych przeznaczonych na zamianę zobowiązań Skarbu Państwa
(Dz. U. Nr 113, poz. 775).
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie warunków emitowania obligacji
skarbowych przeznaczonych na zamianę zobowiązań Skarbu Państwa stanowi wypełnienie
delegacji ustawowej zawartej w art. 92 ust. 1 ustawy z dnia ............................... r. o finansach
publicznych (Dz. U. z ............ Nr ....., poz. ...........). Wykonując delegację ustawową Minister
Finansów, kierując się koniecznością optymalnego zaspokajania potrzeb pożyczkowych budżetu
państwa oraz efektywnego zarządzania długiem Skarbu Państwa, określił w przedmiotowym
rozporządzeniu warunki emitowania obligacji skarbowych przeznaczonych na zamianę
zobowiązań Skarbu Państwa.
W niniejszym projekcie rozporządzenia zamieszczono przepisy dotyczące m. in.:
jednostkowej wartości nominalnej obligacji, waluty, w której może następować emisja, zasad i
trybów sprzedaży obligacji, podmiotów, którym obligacje są oferowane do nabycia, ograniczeń
co do obrotu tymi papierami, sposobu realizacji świadczeń z tytułu posiadanych obligacji.
W myśl projektu rozporządzenia obligacje skarbowe przeznaczone na zamianę zobowiązań
Skarbu Państwa będą mogły być emitowane w szczególności jako obligacje: o zmiennej stopie
procentowej, o stałej stopie procentowej, indeksowane, zerokuponowe.
Obligacje będą nominowane w walucie polskiej lub w walucie krajów należących do
Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Obligacje skarbowe przeznaczone na zamianę
zobowiązań Skarbu Państwa będą mogły być emitowane jako obligacje imienne lub na
okaziciela.
Krąg podmiotów, które będą mogły nabywać dane skarbowe papiery wartościowe został
określony w § 7 projektu rozporządzenia. Zgodnie z nim, obligacje będą mogły być nabywane
przez podmioty będące wierzycielami Skarbu Państwa, z tytułów dłużnych określonych w liście
emisyjnym. Obligacje będą mogły być przedmiotem obrotu pomiędzy podmiotami, o których
mowa powyżej, przy zachowaniu warunków określonych w przepisach regulujących obrót
dewizowy, a także obrót instrumentami finansowymi, ofertę publiczną i warunki wprowadzania
instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz nadzór nad rynkiem
kapitałowym. Minister Finansów będzie mógł jednak zastrzec w liście emisyjnym, iż obligacje
mogą być przedmiotem obrotu wyłącznie pomiędzy określonymi podmiotami, oraz termin, w
którym obligacje podlegają ograniczeniom zbywalności.
Tryb nabywania obligacji został uregulowany w § 9 projektu rozporządzenia. Obligacje będą
mogły być nabywane w zamian za wierzytelności, w szczególności w trybie: oferty złożonej
wierzycielom Skarbu Państwa lub w trybie przetargu.
Cena zamiany jednej obligacji na wierzytelności z tytułu zobowiązań Skarbu Państwa będzie
mogła być niższa, równa lub wyższa od wartości nominalnej jednej obligacji. Cenę zamiany lub
sposób jej ustalenia określi list emisyjny.
Przetargi obligacji będą organizowane przez Ministra Finansów. Minister Finansów będzie
mógł jednak na podstawie umowy powierzyć wybranemu podmiotowi organizowanie przetargów
i w ich ramach pośredniczenie w dokonywaniu zamiany zobowiązań Skarbu Państwa z
określonych tytułów dłużnych na zobowiązania z tytułu obligacji.
Minister Finansów będzie mógł także zlecić wybranemu podmiotowi wykup wierzytelności
wobec Skarbu Państwa w imieniu własnym na rzecz Skarbu Państwa, w celu późniejszej zamiany
na obligacje nabytych przez ten podmiot wierzytelności, na warunkach określonych w zawartej z
nim umowie.
Terminy przetargów, terminy składania ofert nabycia obligacji na przetargu, sposób
przyjęcia oferty zostaną określone w liście emisyjnym.
Zgodnie z projektem rozporządzenia w przetargach będą mogli brać udział wierzyciele
Skarbu Państwa, którzy zostali zaproszeni przez podmiot organizujący przetarg do wzięcia
udziału w przetargu (uczestnicy). W ofercie nabycia uczestnicy będą określali wartość nominalną
obligacji, które chcą nabyć, wartość wierzytelności z tytułu zobowiązań Skarbu Państwa oraz
wskażą rachunek papierów wartościowych, na który nabywają obligacje. Uczestnicy będą mogli
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik

-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik

-
1181-001
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei