eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych

projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1181
  • Data wpłynięcia: 2008-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240

1181-WYKONAWCZE

2) części 77, 78, 79, 82, 84, 97 i 98 – ministra właściwego do spraw budżetu, finansów
publicznych i instytucji finansowych;
3) części 80 – ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
§ 3. Przepisy § 1 mają zastosowanie po raz pierwszy do opracowania projektu
ustawy budżetowej na rok 2010.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.1)
Minister Finansów

______
1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 5 maja 2006 r.
w sprawie klasyfikacji części budżetowych oraz określenia ich dysponentów (Dz. U. Nr 80, poz. 558, Nr
137, poz. 977 i Nr 169, poz. 1207 oraz z 2007 r. Nr 38, poz. 247).

UZASADNIENIE

Ustawa z dnia ....................... o finansach publicznych (Dz. U. Nr...., poz. ......)
w art. 107 ust. 1 stanowi, iż budżet państwa składa się z części odpowiadających
organom władzy publicznej, kontroli, ochrony prawa, sądów i trybunałów, wymienionym
w art. 130 ust. 2, administracji rządowej, przy czym dla poszczególnych działów
administracji rządowej oraz dla urzędów nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów
ustala się odpowiednio odrębne części budżetu.
Zgodnie z upoważnieniem, zawartym w art. 108 ust. 2 powyższej ustawy o
finansach publicznych, Minister Finansów ustala, w drodze rozporządzenia, klasyfikację
części budżetowych oraz dysponentów części budżetowych, o których mowa w art. 107
ust. 1-3.
Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy z dnia ........................– Przepisy wprowadzające
ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr...., poz. ......) przepisy wykonawcze, wydane
na podstawie uchylanej ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.
U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.), zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie wprowadzanej ustawy, nie dłużej jednak niż do
dnia 31 grudnia 2009 r. (z wyjątkami przewidzianymi w art. 93 ust. 2 i art. 91 ustawy
Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych).
Istnieje zatem podstawa prawna do wydania nowego aktu prawnego regulującego
powyższą materię. Projekt rozporządzenia stanowi zatem realizację upoważnienia
ustawowego wynikającego z ustawy z dnia ............................o finansach publicznych.
Przedkładane rozporządzenie w zasadniczej części oparte jest na klasyfikacji
określonej w rozporządzeniu z dnia 5 maja 2006 r. (w oznaczeniu i nazewnictwie części
budżetowych), z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów ustawy z dnia
...........................o finansach publicznych oraz zmian obowiązujących przepisów
prawnych.
Niniejsze
rozporządzenie nie powoduje skutków finansowych dla budżetu
państwa.

Proponuje się aby niniejsze rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia
2010 r., z uwagi na fakt, iż dzień 31 grudnia 2009 r. został ustalony przepisami
wprowadzającymi ustawę o finansach publicznych jako ostateczny termin
obowiązywania przepisów dotychczasowych.

Terminy wejścia w życie oraz zastosowania po raz pierwszy niniejszego
rozporządzenia uzasadnione są potrzebą jednolitego ujmowania podziałek klasyfikacji
w roku budżetowym zarówno w planowaniu, jak i wykonaniu budżetu państwa oraz dla
potrzeb rachunkowych i sprawozdawczych.
Przedmiot
rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Rozporządzenie nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących
notyfikacji norm i aktów prawnych.
Z
chwilą przekazania projektu rozporządzenia do uzgodnień międzyresortowych,
projekt ten zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty na które oddziałuje akt normatywny:
Częściami budżetu państwa dysponują kierownicy jednostek oraz organy
wymienione w art. 130 ust. 2 i 3 ustawy z dnia .................... o finansach publicznych,
właściwi ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie.
W związku z tym rozporządzenie ma bezpośredni wpływ na te podmioty.

2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji:
Ze względu na porządkowy charakter zaproponowanych zmian, rozporządzenie nie
wymaga przeprowadzania konsultacji społecznych, w tym również z Komisją
Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego:
Zakres przedmiotowy rozporządzenia jest neutralny z punktu widzenia obciążeń
budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy:
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na polski rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki:
Postanowienia niniejszego rozporządzenia nie mają wpływu na konkurencyjność
wewnętrzną i zewnętrzną polskiej gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów:
Rozporządzenie nie ma wpływu na sytuację i rozwój regionów.
7. Wpływ na spójność systemu prawa:
Niniejsze rozporządzenie określa klasyfikację części budżetowych oraz dysponentów
części w zakresie określonym w upoważnieniu ustawowym
tj. w art. 108 ust. 2 ustawy z dnia………………………o finansach publicznych.
Wstępny projekt.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia .................
w sprawie dotacji przedmiotowej do krajowych przewozów pasażerskich


Na podstawie art. 115 ust. 2 pkt) 1 oraz ust. 4 ustawy z dnia ............ o finansach publicznych
(Dz. U. Nr ..............) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa stawkę dotacji przedmiotowej do krajowych przewozów
pasażerskich, wyrównującej przewoźnikom kolejowym utracone przychody z tytułu honorowania
ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów, zwanej dalej "dotacją", formę składania
wniosków o dotację, warunki i terminy przekazywania dotacji, szczegółowy sposób i tryb jej
udzielania i rozliczania oraz termin zwracania.
§ 2. Dotowaniem objęte są przejazdy osób uprawnionych do ulgowych przejazdów na
podstawie:

1)
art. 16 ust. 3-5 ustawy z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów
wojennych i wojskowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 87, z późn. zm.);

2)
art. 12 ust. 1 i art. 20 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r.
o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu
powojennego (Dz. U. z 2002 r. Nr 42, poz. 371, z późn. zm.);

3)
ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów
środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440, z późn. zm.).
§ 3. 1. Podstawę obliczenia należnej dotacji stanowi wartość utraconych wpływów taryfowych
z tytułu stosowania ulg przejazdowych, przy zrealizowanej, udokumentowanej
i zewidencjonowanej sprzedaży biletów:

1)
jednorazowych z ulgą 37 %, 49 %, 78 %, 95 % i 100 %,
2)
miesięcznych imiennych z ulgą 37 %, 49 % i 78 %
- skorygowanej o zwroty biletów niewykorzystanych i anulowanych.
2. Z podstawy obliczenia należnej dotacji wyłącza się wartość pobranych przez przewoźnika
kolejowego:
1)
dopłat za zmianę przez podróżnego klasy wagonu lub kategorii pociągu,
wydanych w przypadku braku uprawnień do ulgi ustawowej;
2)
jednorazowych
dopłat do pociągów objętych dopłatą;
3)
innych
należności związanych z wykonaniem usług przewozu osób,
inkasowanych przez konduktorów w pociągach.
§ 4. Ustala się stawkę dotacji w wysokości 100 % podstawy obliczenia należnej dotacji.
§ 5. Ogólna kwota dotacji stanowiąca iloczyn stawki dotacji, określonej w § 4, oraz łącznej
wartości utraconych wpływów taryfowych przy sprzedaży ulgowych biletów jednorazowych
i miesięcznych imiennych, o której mowa w § 3, nie może przekroczyć kwoty określonej w
ustawie budżetowej w danym roku.
§ 6. Przewoźnik kolejowy sporządza rozliczenie dotacji na formularzu, którego wzór określa
załącznik do rozporządzenia.
§ 7. 1. W przypadku zaniechania, w ciągu roku, działalności objętej dotowaniem, przewoźnik
kolejowy powiadamia właściwy urząd skarbowy i ministra właściwego do spraw transportu oraz
dokonuje ostatecznego rozliczenia dotacji, w tym pobranej raty dotacji, przy rozliczeniu dotacji
za ostatni miesiąc, w którym dotacja przysługiwała.
2. Właściwym urzędem skarbowym jest urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce
wykonywania przewozów, które są podstawą rozliczeń z tytułu dotacji przedmiotowej, a jeżeli
przewozy te są wykonywane na terenie właściwości dwóch lub więcej urzędów skarbowych -
strony : 1 ... 50 ... 90 ... 99 . [ 100 ] . 101 ... 110 ... 150 ... 173

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: