Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
Wstępny projekt
Zastrzeżenia dotyczą następujących obszarów działalności jednostki/kierowanych działów
administracji rządowej1), 3):
(w tym miejscu kierownik jednostki/minister może przedstawić istotne ryzyka lub słabości
kontroli zarządczej, które zostały zidentyfikowane w określonych obszarach działalności
jednostki/działów administracji rządowej wraz z opisem działań planowanych lub podjętych w
celu ograniczenia tych ryzyk lub słabości kontroli zarządczej)
Powyższe oświadczenie opiera się na mojej ocenie oraz informacjach, które pochodzą z:
samooceny4)/ pracy audytu wewnętrznego/ instytucjonalnej kontroli wewnętrznej/ wyników
kontroli zewnętrznych1).
Oświadczam, iż nie posiadam informacji, które nie zostały umieszczone w sprawozdaniu,
a które mogłoby negatywnie wpływać na obraz sytuacji jednostki.
.............................................................
(podpis i pieczęć)
3) Kierownik jednostki może dodać zastrzeżenia, jeżeli mają one istotny wpływ na oświadczenie o stanie kontroli
zarządczej.
4) Samoocena odzwierciedla ocenę kierownictwa w zakresie zgodności kontroli zarządczej ze standardami w
okresie objętym sprawozdaniem.
Wstępny projekt
Uzasadnienie
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego art. 65 ust. 9
ustawy z dnia o finansach publicznych (Dz. U. Nr... poz. …) dalej zwanej „ustawą”.
Instytucja corocznego składania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej wraz ze
sprawozdaniem z działalności za rok poprzedni służy wzmocnieniu systemu rozliczalności
publicznej i szerzej procesu governance w sektorze publicznym.
Wzór oświadczenia został opracowany z wykorzystaniem podobnych oświadczeń
funkcjonujących w innych krajach ze szczególnym uwzględnieniem wzoru oświadczenia
składanego corocznie w strukturach Komisji Europejskiej.
Oświadczenia składa się z dwóch głównych części. Pierwsza z nich odnosi się do informacji
zawartych w sprawozdaniu z działalności (zapewnienie o ich prawdziwości i rzetelności).
Druga dotyczy zapewnienia o celowym i efektywnym wykorzystaniu środków publicznych
będących w dyspozycji danej jednostki sektora finansów publicznych/działu administracji
rządowej.
Oświadczenie przewiduje także możliwość zawarcia zastrzeżeń co do określonych procesów,
operacji lub jednostek, jeżeli składający oświadczenie nie ma wystarczających przesłanek do
zapewnienia o ich prawidłowym funkcjonowaniu.
Wstępny projekt.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia ................................
w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do
państwowego długu publicznego, w tym do długu Skarbu Państwa
Na podstawie art. 67 ust. 2 ustawy z dnia ........................ r. o finansach publicznych (Dz. U.
Nr .........., poz. ...........) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do
państwowego długu publicznego, w tym do długu Skarbu Państwa.
§ 2.
Klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, w tym do długu
Skarbu Państwa, dokonuje się ze względu na:
1) przedmiot i okresy zapadalności,
2) rodzaj wierzyciela.
§ 3.
Tytuły dłużne zaliczane do państwowego długu publicznego, w tym do długu Skarbu Państwa,
sklasyfikowane zgodnie z § 2 pkt 1, dzielą się na:
1) papiery wartościowe, inne niż akcje, z wyłączeniem praw pochodnych, dopuszczone do
obrotu zorganizowanego, z uwzględnieniem podziału na:
a) krótkoterminowe papiery wartościowe - o pierwotnym terminie wykupu nie dłuższym niż
rok (bony skarbowe, obligacje, bony komercyjne, pozostałe papiery wartościowe);
b) długoterminowe papiery wartościowe - o pierwotnym terminie wykupu dłuższym niż rok
(obligacje, obligacje skarbowe, pozostałe papiery wartościowe);
2) pożyczki, w tym papiery wartościowe, których zbywalność jest ograniczona, z
uwzględnieniem podziału na:
a) krótkoterminowe - o pierwotnym terminie spłaty nie dłuższym niż rok lub podlegające
spłacie na żądanie,
b) długoterminowe - o pierwotnym terminie spłaty dłuższym niż rok;
3) kredyty, z uwzględnieniem podziału na:
a) krótkoterminowe - o pierwotnym terminie spłaty nie dłuższym niż rok,
b) długoterminowe - o pierwotnym terminie spłaty dłuższym niż rok;
4) przyjęte depozyty, w tym:
a) depozyty zbywalne - natychmiast wymienialne na gotówkę lub płatne na żądanie
wierzyciela,
b) inne depozyty, które nie mogą być natychmiast wymienione na gotówkę lub nie mogą być
w dowolnym momencie wykorzystywane do dokonywania płatności przez wierzyciela;
5) zobowiązania wymagalne, w tym:
a) wynikające z odrębnych ustaw oraz prawomocnych orzeczeń sądów lub ostatecznych
decyzji administracyjnych,
b) uznane za bezsporne przez właściwą jednostkę sektora finansów publicznych, będącą
dłużnikiem.
§ 4.
Tytuły dłużne zaliczane do państwowego długu publicznego, w tym do długu Skarbu Państwa,
sklasyfikowane zgodnie z § 2 pkt 2, dzielą się na:
1) dług krajowy - obejmujący zadłużenie powstałe w stosunku do rezydentów w rozumieniu
ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe (Dz. U. Nr 141, poz. 1178, z późn. zm.1)), w
szczególności wobec:
a) jednostek sektora finansów publicznych,
b) banku centralnego,
c) banków,
d) innych instytucji finansowych;
2) dług zagraniczny - obejmujący zadłużenie powstałe w stosunku do nierezydentów w
rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe, w szczególności wobec
podmiotów mających swoją siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym
obowiązującym środkiem płatniczym jest waluta euro.
§ 5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ................................ r.2)
MINISTER
FINANSÓW
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 228, poz. 2260, z 2004 r. Nr 91, poz. 870 i
Nr 173, poz. 1808, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 oraz z 2007 r. Nr 61, poz. 410.
2) Niniejsze rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2006 r. w
sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, w
tym do długu Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 112, poz.758).
Uzasadnienie
Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji
tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, w tym do długu Skarbu
Państwa, ma swą podstawę w art. 67 ust. 2 ustawy z ............................. r. o finansach
publicznych (Dz. U. Nr ..........., poz. ...........).W materii, którą reguluje projektowane
rozporządzenie, obowiązuje obecnie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia z dnia 20 czerwca
2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do
państwowego długu publicznego, w tym do długu Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 112, poz.758),
wydane na podstawie ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249,
poz.2104, z późn. zm.).
Zgodnie z dyspozycją art. 61 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, rozporządzenie
szczegółowo określa podział tytułów, pod względem przedmiotowym na:
1) papiery
wartościowe, inne niż akcje, z wyłączeniem instrumentów pochodnych
2) pożyczki i kredyty,
3) przyjęte depozyty,
4) zobowiązania wymagalne.
Należy mieć na uwadze, że wskazane wyżej tytuły mają charakter rozłączny. Oznacza to,
że pożyczka, której termin płatności minął, dalej jest ujmowana w kategorii „pożyczka”, nie zaś
w kategorii „zobowiązania wymagalne”.
Ze
względu na okres zapadalności, podzielone zostały tylko papiery wartościowe,
pożyczki i kredyty. W stosunku do pozostałych tytułów, ze względu na ich specyfikę, trudno
byłoby dokonać ich podziału ze względu na kryterium zapadalności, na przykład w ramach
przyjętych depozytów można wyróżnić depozyty na żądanie. Ponadto podział depozytów na
podkategorie wskazane w rozporządzeniu jest zgodny z podziałem przyjętym w Europejskim
Systemie Rachunków Narodowych i Regionalnych ( ESA 95).
Ostatni
podział został dokonany ze względu na rodzaj wierzyciela, w stosunku do którego
dłużnikami są jednostki sektora finansów publicznych. Pierwszy podział dotyczy podziału ze
względu na rezydenta i nierezydenta. Dalszy podział, w ramach długu krajowego i zagranicznego
przyjęty został, ze względu na konieczność wywiązania się Polski z zobowiązań
międzynarodowych w zakresie sprawozdawczości długu publicznego.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wprowadzenia regulacji
Celem wydania rozporządzenia jest realizacja delegacji zawartej w art. art. 67 ust. 2 ustawy z
dnia ............................ r. o finansach publicznych (Dz. U. z ............ Nr .........., poz. ...........).
2. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt rozporządzenia oddziałuje na podmioty sektora finansów publicznych.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik
-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik
-
1181-001
› Pobierz plik