eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych

projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1181
  • Data wpłynięcia: 2008-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240

1181-WYKONAWCZE

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Cel wprowadzenia regulacji


Celem wydania rozporządzenia jest realizacja delegacji zawartej w art. 92 ust. 1 ustawy z dnia
............................ r. o finansach publicznych (Dz. U. z ............ Nr .........., poz. ...........).

2. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny

Projekt rozporządzenia oddziaływa przede wszystkim na podmioty, które będą mogły nabywać
bony skarbowe na rynku pierwotnym. Dotyczy więc podmiotów posiadających status Dealerów
Skarbowych Papierów Wartościowych, którymi, zgodnie z założeniami projektu, mogą być nie
tylko banki, ale również instytucje kredytowe i instytucje finansowe oraz ich oddziały.

3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego


Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych.

4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy

Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw.

Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny

Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.

7. Konsultacje społeczne

W ramach konsultacji społecznych niniejsze rozporządzenie zostanie przesłane do NBP, KDPW
S. A. i Związku Banków Polskich.

Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.





Wstępny projekt.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia .................................... r.
w sprawie warunków emitowania obligacji skarbowych przeznaczonych na zamianę
zobowiązań Skarbu Państwa

Na podstawie art. 92 ust. 1 ustawy z dnia ........................... r. o finansach publicznych (Dz.
U. Nr ........, poz. ...........) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.

Rozporządzenie określa warunki emitowania obligacji skarbowych przeznaczonych na zamianę
zobowiązań Skarbu Państwa, zwanych dalej "obligacjami", w szczególności:
1) jednostkową wartość nominalną obligacji;
2) walutę, w której może następować emisja;
3) zasady i tryb sprzedaży obligacji, w tym termin lub sposób ustalenia ceny sprzedaży
emitowanych obligacji na rynku pierwotnym;
4) podmioty, którym obligacje danej emisji są oferowane do nabycia na rynku pierwotnym;
5) ograniczenia co do obrotu obligacjami na rynku pierwotnym i wtórnym;
6) sposób realizacji świadczeń z tytułu obligacji.

§ 2.

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) liście emisyjnym – rozumie się przez to akt emisyjny, wydawany przez Ministra Finansów na
podstawie art. 92 ust. 1 ustawy z dnia ........................... r. o finansach publicznych, zawierający
szczegółowe warunki emisji obligacji;
2) dniu ustalenia praw – rozumie się przez to dzień, na który ustala się podmioty uprawnione do
otrzymania, w dniu wymagalności, świadczeń z tytułu wykupu obligacji lub odsetek oraz wielkości
tych świadczeń;
3) Krajowym Depozycie - rozumie się przez to Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S. A..

§ 3.

Obligacje mogą być emitowane w szczególności jako obligacje:
1) o zmiennej stopie procentowej;
2) o stałej stopie procentowej;
3) indeksowane;
4) zerokuponowe.

§ 4.

1. Obligacje są nominowane w walucie polskiej lub w walucie krajów należących do Organizacji
Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.
2. Wartość nominalna jednej obligacji wynosi 100 (sto) jednostek waluty określonej w ust. 1 lub
wielokrotność tej kwoty.
3. Wartość nominalną obligacji określa list emisyjny.
4. Emisja następuje z dniem dokonania zamiany wierzytelności wobec Skarbu Państwa na
obligacje.
5. Wartość emisji obligacji jest równa wartości nominalnej obligacji objętych w drodze zamiany.

§ 5.

Obligacje mogą być emitowane jako obligacje imienne lub na okaziciela.

§ 6.

Obligacje nie mają formy dokumentu i są rejestrowane w depozycie papierów wartościowych
prowadzonym przez Krajowy Depozyt.

§ 7.

1. Obligacje mogą być nabywane przez podmioty będące wierzycielami Skarbu Państwa, z
tytułów dłużnych określonych w liście emisyjnym.
2. Obligacje mogą być przedmiotem obrotu między podmiotami, o których mowa w ust. 1, przy
zachowaniu warunków określonych w przepisach regulujących obrót dewizowy, a także obrót
instrumentami finansowymi, ofertę publiczną i warunki wprowadzania instrumentów
finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz nadzór nad rynkiem kapitałowym, z
zastrzeżeniem ust. 3.
3. Minister Finansów może zastrzec w liście emisyjnym, iż obligacje mogą być przedmiotem
obrotu wyłącznie pomiędzy określonymi podmiotami, oraz termin, w którym obligacje podlegają
ograniczeniom zbywalności.

§ 8.

List emisyjny oraz inne informacje podawane przez Ministra Finansów, na podstawie
rozporządzenia, są publikowane na stronach internetowych Ministerstwa Finansów pod adresem
www.mf.gov.pl lub w innych środkach masowego przekazu o zasięgu ogólnopolskim, w
szczególności w elektronicznych systemach informacyjnych.

Rozdział 2

Sprzedaż obligacji

§ 9.

Obligacje mogą być nabywane w zamian za wierzytelności, w szczególności w trybie:
1) oferty złożonej wierzycielom Skarbu Państwa;
2) przetargu.

§ 10.

1. Cena zamiany jednej obligacji na wierzytelności z tytułu zobowiązań Skarbu Państwa może
być niższa, równa lub wyższa od wartości nominalnej jednej obligacji. Cenę zamiany lub sposób
jej ustalenia określa list emisyjny.
2. W przypadku gdy jest wypłacana kwota różnicy między kwotą z tytułu wierzytelności
przedkładanych do zamiany na obligacje a wartością obligacji według ceny zamiany, sposób
wypłaty kwoty różnicy określa list emisyjny.

§ 11.

1.
Minister Finansów może na podstawie umowy powierzyć wybranemu podmiotowi
organizowanie przetargów i w ich ramach pośredniczenie w dokonywaniu zamiany zobowiązań
Skarbu Państwa z określonych tytułów dłużnych na zobowiązania z tytułu obligacji.
2. Przetargi, o których mowa w § 9 pkt 2, odbywają się w terminach określonych w liście
emisyjnym.
3. Minister Finansów może zlecić wybranemu podmiotowi wykup wierzytelności wobec Skarbu
Państwa w imieniu własnym na rzecz Skarbu Państwa, w celu późniejszej zamiany na obligacje
nabytych przez ten podmiot wierzytelności, na warunkach określonych w zawartej z nim
umowie.

§ 12.

1. Terminy składania ofert nabycia obligacji na przetargu określa list emisyjny. Udział w
przetargu biorą wierzyciele Skarbu Państwa, którzy zostali zaproszeni przez podmiot
organizujący przetarg do wzięcia udziału w przetargu (uczestnicy).
2. W ofercie nabycia uczestnicy określają wartość nominalną obligacji, które chcą nabyć, wartość
wierzytelności z tytułu zobowiązań Skarbu Państwa oraz wskazują rachunek papierów
wartościowych, na który nabywają obligacje. Uczestnicy mogą być zobowiązani do złożenia
również innych odpowiednich oświadczeń i informacji oraz dokumentów, które zostaną
wskazane w zaproszeniu, o którym mowa w ust. 1.
3. Minister Finansów może wskazać w liście emisyjnym inne niż wymienione w rozporządzeniu
warunki przystąpienia do przetargu, polegające w szczególności na obowiązku przedstawienia:
1) wszystkich wierzytelności wobec Skarbu Państwa, jakie posiada wierzyciel z tytułów
dłużnych określonego rodzaju;
2) minimalnej lub maksymalnej wartości wierzytelności będących przedmiotem zamiany na
obligacje.

§ 13.

1. Po upływie terminu składania ofert nabycia obligacji Minister Finansów określa dla danego
przetargu przyjętą dla obligacji cenę zamiany, z zastrzeżeniem ust. 5.
2. Sposób przyjęcia ofert nabycia obligacji określa list emisyjny. Nie przydziela się ułamkowych
części obligacji.
3. Umowa zamiany wierzytelności z tytułu zobowiązań Skarbu Państwa na obligacje zostaje
zawarta z chwilą przyjęcia ofert, o których mowa w ust. 1 i 2.
4. Uczestnicy przetargu są informowani o przyjęciu bądź odrzuceniu ich oferty przez podmiot
organizujący przetarg za pomocą jednego z dostępnych systemów przekazywania informacji, w
dniu określonym w liście emisyjnym.
5. Przetarg może zostać odwołany lub unieważniony, przed przyjęciem ofert, przez Ministra
Finansów bez podania przyczyn. Informację o odwołaniu lub unieważnieniu Minister Finansów
podaje, niezwłocznie, w sposób określony w § 8.

Rozdział 3

Oprocentowanie obligacji


§ 14.

1. Oprocentowanie obligacji naliczane jest od wartości nominalnej obligacji, w okresach
odsetkowych.
2. Po upływie terminu wykupu obligacje nie podlegają oprocentowaniu.

§ 15.

1. Obligacje są oprocentowane według stopy procentowej, określonej w liście emisyjnym. Stopę
procentową oraz wysokość należnych odsetek oblicza się w sposób określony w liście
emisyjnym. Obliczona w powyższy sposób stopa procentowa jest ogłaszana przez Ministra
Finansów, w sposób określony w § 8.
2. Wykaz okresów odsetkowych, dni ustalenia praw do odsetek oraz dni wymagalności odsetek
dla obligacji serii o danym terminie wykupu określa list emisyjny.

Rozdział 4

Odkup obligacji.

§ 16.

1. Minister Finansów może odkupywać obligacje przed upływem terminu, na jaki zostały
wyemitowane.
2. Obligacje są odkupywane:
1) w drodze bezpośredniej oferty skierowanej do posiadacza obligacji;
2) na jednym lub więcej przetargach, które odbywają się w terminach określonych w liście
emisyjnym.

§ 17.

Cena odkupu obligacji w drodze oferty może być niższa, równa lub wyższa od wartości
nominalnej obligacji. Cenę lub sposób jej ustalenia określa list emisyjny.


§ 18.

1. W przypadku odkupu w drodze oferty posiadacze obligacji, którzy przyjęli ofertę, są
obowiązani przedstawić do odkupu obligacje o danym terminie wykupu za pośrednictwem
podmiotu prowadzącego rachunek papierów wartościowych, na którym obligacje były zapisane,
w dniu ustalenia praw z tytułu odkupu.
2. Zapłata ceny odkupu następuje za pośrednictwem Krajowego Depozytu. Zapłata jest
dokonywana z wykorzystaniem rachunków bankowych prowadzonych w Narodowym Banku
Polskim. Podmiot prowadzący rachunek papierów wartościowych, na którym obligacje zostały
zapisane, jest obowiązany do wskazania Krajowemu Depozytowi banku, którego rachunek
bieżący zostanie użyty do zapłaty ceny odkupu.
3. Uznanie rachunków, o których mowa w ust. 2, wykorzystywanych do rozliczenia oraz
obciążenie rachunku budżetu państwa odbywa się za pośrednictwem Krajowego Depozytu.


§ 19.

Odkup obligacji na przetargach prowadzi Narodowy Bank Polski, na podstawie umowy zawartej
z Ministrem Finansów.
strony : 1 ... 40 ... 80 ... 91 . [ 92 ] . 93 ... 100 ... 140 ... 173

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: