Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
Rodzaj sprawozdania
Jednostki przekazujące
Jednostki otrzymujące
Termin złożenia
sprawozdania
sprawozdania
sprawozdania po
upływie okresu
sprawozdawczego nie
później niż
1
2
3
4
A. Sprawozdania kwartalne
- dysponenci
-Z i Rb-N
środków
- dysponenci środków
RB-Z i Rb-N
ś
budżetu pa
ż
ń
etu pa stwa trzeciego
ń
budżetu państwa drugiego
12 dni
stopnia
stopnia lub dysponenci
- dysponenci środków
- dysponenci główni środków
budżetu państwa drugiego
budżetu państwa
15 dni
stopnia
- dysponenci państwowych
- Główny Urząd Statystyczny
funduszy celowych
20 dni
- dysponenci główni środków - Główny Urząd Statystyczny
budżetu państwa
30 dni
B. Sprawozdania kwartalne (za 4 kwartały)
- dysponenci pa
Rb-
Rb U
- Z
U
ń
- dysponenci pa stwowych
ń
- dysponenci gł
- dysponenci g ówni ś
ówni rodków
ś
funduszy celowych
budż
bud etu pa
ż
ń
etu pa stwa
ń
8 lutego
- dysponenci główni środków - Główny Urząd Statystyczny
budżetu państwa
14 lutego
IV. Terminy przekazywania sprawozdań oraz odbiorcy sprawozdań w zakresie
jednostek samorzadu terytorialnego
Rodzaj sprawozdania
Jednostki przekazujące
Jednostki otrzymujące
Termin złożenia
sprawozdania
sprawozdania
sprawozdania po
upływie okresu
sprawozdawczego nie
później niż
1
2
3
4
A. Sprawozdania kwartalne (za 1, 2, 3 kwartały)
Rb-
Rb Z,
, Rb
R -N
- jednostki budżetowe,
- zarządy jednostek
10 dni
zakłady budżetowe
samorządu terytorialnego
- zarządy jednostek
-regionalne izby
24 dni
samorządu terytorialnego
obrachunkowe
- regionalne izby
Główny Urząd Statystyczny
32 dni
obrachunkowe
A. Sprawozdania kwartalne (za 4 kwartały)
Rb-
Rb Z,
, Rb
R -N
- jednostki budżetowe,
- zarządy jednostek
ą
31 stycznia
zakł
zak ady budżetowe
samorzą
samorz du terytorialnego
- zarządy jednostek
-regionalne izby
25 lutego
samorządu terytorialnego
obrachunkowe
- regionalne izby
Główny Urząd Statystyczny
8 marca
obrachunkowe
Rb-
Rb UZ
U , Rb
-
Rb UN
U
- zarzą
- zarz dy jednostek
-regionalne izby
25 lutego
samorzą
samorz du terytorialnego
obrachunkowe
- regionalne izby
Główny Urząd Statystyczny
8 marca
obrachunkowe
Załącznik nr 6
Instrukcja sporządzania sprawozdań
Rozdział 1. Sprawozdanie Rb-Z kwartalne o stanie zobowiązań według tytułów
dłużnych oraz poręczeń i gwarancji.
§ 1.1. W części A sprawozdania Rb-Z należy wykazać wartość nominalną zobowiązań
jednostki na koniec danego okresu sprawozdawczego według tytułów dłużnych (układ
przedmiotowy) oraz wobec grup wierzycieli (układ podmiotowy), z zastrzeżeniem ust.. 2.
2. W przypadku braku informacji co do obrotu na rynku wtórnym wykazuje się odpowiednio
pierwotnego nabywcę lub zbywcę.
3. W sprawozdaniu Rb-Z, w pozycjach odnoszących się do zobowiązań według tytułów
dłużnych, wykazuje się kwoty zadłużenia ogółem, w tym zobowiązania długoterminowe, przy
czym przez pojęcie „zobowiązania długoterminowe” rozumie się zadłużenie, którego
pierwotny termin spłaty czy też wykupu jest dłuższy niż rok. Poprzez pierwotny termin
zapadalności należy rozumieć termin, wynikający z umowy, do końca którego dane
zobowiązanie dłużnik zobowiązał się spłacić, niezależnie od harmonogramu spłat.
4. Według pierwotnego terminu zapadalności klasyfikuje się zobowiązania na podstawie
terminu ostatecznej spłaty, względem terminu powstania zobowiązania. Jeżeli zobowiązanie
spłacane jest w ratach, do ustalenia zapadalności brana jest pod uwagę data spłaty ostatniej
raty.
5. Do określenia wartości nominalnej zobowiązań według tytułów dłużnych, o których mowa
w § 2 ust. 1, stosuje się rozporządzenie wydane na podstawie art. 62 ust. 5 ustawy z dnia
.............o finansach publicznych.
§ 2.1. W układzie przedmiotowym prezentowane są zobowiązania wynikające z
następujących tytułów dłużnych:
1) papiery wartościowe – rozumiane jako zobowiązania wynikające z wyemitowanych
papierów wartościowych, z wyłączeniem praw pochodnych, dopuszczone do obrotu
zorganizowanego, czyli takie dla których istnieje płynny rynek wtórny. Kategoria ta
nie obejmuje papierów udziałowych oraz praw pochodnych;
2) kredyty i pożyczki – rozumiane jako zobowiązania wynikające z zaciągniętych
kredytów i pożyczek, jak również z umów leasingu finansowego oraz sprzedaży na
raty. Do pożyczek należy również zaliczać zobowiązania z tytułu umów o
partnerstwie publiczno-prywatnym, w przypadku gdy umowa ta ma wpływ na
poziom długu publicznego, zgodnie z odrębnymi przepisami. W tej kategorii
mieszczą się również papiery wartościowe, z wyłączeniem papierów udziałowych,
których zbywalność jest ograniczona (tzn. nie istnieje dla nich płynny rynek wtórny).
Wyłączone są z niej natomiast kredyty handlowe, czyli zobowiązania powstające w
wyniku bezpośredniego udzielenia kredytu (przez dostawców lub producentów) na
transakcje dotyczące wyrobów i usług;
3) przyjęte depozyty - rozumiane jako zobowiązania wynikające z przyjętych na
rachunek jednostki depozytów, które ujmowane są w planach finansowych tych
jednostek oraz są środkiem finansowania np. spłaty wcześniej zaciągniętych
zobowiązań lub niedoboru środków danej jednostki. Do depozytów nie należy
zaliczać depozytów mających charakter swoistego rodzaju gwarancji (np. kaucje
mieszkaniowe, depozyty przyjęte w celu zabezpieczenia należytego wykonania
umów), gdyż nie służą sfinansowaniu deficytu ani długu jednostki i w związku z
powyższym nie należy tego typu depozytów wykazywać. Przyjęte depozyty
pojawiają się przede wszystkim w sektorze bankowym;
4) wymagalne zobowiązania – rozumiane jako wszystkie bezsporne zobowiązania,
których termin płatności dla dłużnika minął, a które nie zostały ani przedawnione ani
umorzone. Są to zobowiązania wynikające głównie z dostaw towarów i usług (np.
niezapłaconych w terminie faktur), prawomocnych orzeczeń sądu, udzielonych
poręczeń i gwarancji. Kategoria ta nie obejmuje zobowiązań wymagalnych z tytułu
papierów wartościowych, pożyczek i kredytów oraz przyjętych depozytów, a także
odsetek za opóźnienie od wymagalnych zobowiązań. W sytuacji, w której zostanie
zawarta ugoda pomiędzy dłużnikiem a wierzycielem i zobowiązanie uprzednio
wymagalne zostanie zrestrukturyzowane (tj. wierzyciel wyznaczy nowy
harmonogram spłat), zobowiązanie przestaje być wymagalne i nie podlega wykazaniu
w wierszu E4.
2. W układzie podmiotowym prezentowane są zobowiązania wobec następujących
wierzycieli:
1) podmiotów należących do sektora finansów publicznych, w tym wobec:
a) grupy I obejmującej organy władzy publicznej, organy administracji rządowej,
organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały, państwowe jednostki
budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze państwowych jednostek
budżetowych oraz państwowe fundusze celowe nieposiadające osobowości prawnej,
b) grupy II obejmującej państwowe fundusze celowe posiadające osobowość prawną,
uczelnie publiczne, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej nadzorowane
przez ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, państwowe
uczelnie medyczne lub państwowe uczelnie prowadzące działalność dydaktyczną i
badawczą w dziedzinie nauk medycznych, jednostki badawczo-rozwojowe, państwowe
instytucje kultury, Polską Akademię Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne
oraz państwowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw, w celu
wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków, spółek
prawa handlowego,
c) grupy III obejmującej jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe jednostki
budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze samorządowych jednostek
budżetowych, gminne, powiatowe lub wojewódzkie fundusze celowe, samodzielne
publiczne zakłady opieki zdrowotnej nadzorowane przez jednostki samorządu
terytorialnego, samorządowe instytucje kultury oraz samorządowe osoby prawne
utworzone na podstawie odrębnych ustaw, w celu wykonywania zadań publicznych, z
wyłączeniem przedsiębiorstw, banków, spółek prawa handlowego;
d) grupy IV obejmującej Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kasę Rolniczego
Ubezpieczenia Społecznego i zarządzane przez nie fundusze oraz Narodowy Fundusz
Zdrowia;
2) banku centralnego – rozumianego jako Narodowy Bank Polski;
3) banków – rozumianych jako banki z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
(banki państwowe, banki spółdzielcze, banki w formie spółek akcyjnych);
4) pozostałych krajowych instytucji finansowych – rozumianych jako jednostki, których
główną działalnością jest pośrednictwo finansowe, przy równoczesnym zaciąganiu
zobowiązań na własny rachunek w wyniku przeprowadzania rynkowych transakcji
finansowych z wyłączeniem banków, oraz jednostki świadczące usługi pomocnicze w
stosunku do pośrednictwa finansowego. W szczególności do tej grupy podmiotów
zalicza się fundusz inwestycyjny, towarzystwo funduszy inwestycyjnych lub
powierniczych, narodowy fundusz inwestycyjny, zakład ubezpieczeń, fundusz
powierniczy, towarzystwo emerytalne, fundusz emerytalny, dom maklerski, mające
siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
5) przedsiębiorstw niefinansowych – rozumianych jako jednostki, których główną
działalnością jest produkcja i obrót dobrami lub świadczenie usług niefinansowych, w
szczególności przedsiębiorstwa państwowe, spółki, spółdzielnie, oddziały
przedsiębiorców zagranicznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą
na własny rachunek zatrudniające powyżej 9 osób, grupy producenckie, niepubliczne
szkoły wyższe, niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej, agencje (z wyjątkiem agencji
państwowych);
6) gospodarstw domowych – rozumianych jako osoby lub grupy osób będące
konsumentami lub producentami rynkowymi wyrobów i usług. Do tego sektora
zaliczane są osoby fizyczne, w tym osoby fizyczne prowadzące działalność
gospodarczą na własny rachunek zatrudniające do 9 osób włącznie oraz rolnicy
indywidualni, niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej oraz szkoły niepubliczne
prowadzone przez osoby fizyczne, o ile zatrudniają do 9 osób włącznie (bez względu
na wymiar etatu). Kategoria ta obejmuje również osoby fizyczne zatrudnione w
jednostce sporządzającej sprawozdanie;
7) instytucji niekomercyjnych działających na rzecz gospodarstw domowych –
rozumianych jako instytucje niekomercyjne stanowiące odrębne jednostki prawne,
działające na rzecz gospodarstw domowych i będące prywatnymi pozostałymi
producentami nierynkowymi. Sektor ten obejmuje związki zawodowe, fundacje,
stowarzyszenia, partie polityczne, kościoły lub związki wyznaniowe mające
uregulowane stosunki z Rzecząpospolitą Polską oraz kluby społeczne, kultury,
rekreacyjne i sportowe; instytucje dobroczynne i inne organizacje społeczne oraz
zawodowe finansowane z dobrowolnych wpłat pieniężnych lub w naturze od innych
jednostek instytucjonalnych;
8) wierzycieli zagranicznych - rozumianych jako nierezydenci będący osobami
fizycznymi mającymi miejsce zamieszkania za granicą oraz osobami prawnymi
mającymi siedzibę za granicą, a także inne podmioty mające siedzibę za granicą
posiadające zdolność zaciągania zobowiązań i nabywania praw we własnym imieniu.
Nierezydentami są również znajdujące się za granicą oddziały, przedstawicielstwa i
przedsiębiorstwa utworzone przez rezydentów, a także obce przedstawicielstwa
dyplomatyczne, urzędy konsularne i inne obce przedstawicielstwa oraz misje
specjalne i organizacje międzynarodowe korzystające z immunitetów i przywilejów
dyplomatycznych lub konsularnych;
9) podmiotów należących do strefy euro – rozumianych jako nierezydenci mający
siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie członkowskim Unii Europejskiej, w
którym obowiązującym środkiem płatniczym jest euro;
10) pozostałych podmiotów zagranicznych– rozumianych jako nierezydenci mający
miejsce zamieszkania za granicą oraz osoby prawne mające siedzibę za granicą w
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik

-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik

-
1181-001
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei