eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych

projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1181
  • Data wpłynięcia: 2008-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240

1181-WYKONAWCZE


Wstępny projekt.


ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 2008 r.
w sprawie sposobu finansowania zadań realizowanych w ramach międzynarodowej
współpracy z zakresu wewnętrznego i zewnętrznego bezpieczeństwa państwa, wynikających
z umów i porozumień

Na podstawie art. 121 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 2008 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr
poz. ) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Rozporządzenie określa rodzaje oraz sposób finansowania zadań realizowanych przez
Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, wojewodów, Szefa
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefa Agencji Wywiadu, Szefa Służby Kontrwywiadu
Wojskowego oraz Szefa Służby Wywiadu Wojskowego, zwanych dalej "dysponentami",
w ramach międzynarodowej współpracy z zakresu wewnętrznego i zewnętrznego bezpieczeństwa
państwa, wynikających z umów i porozumień międzynarodowych, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się w przypadkach określenia sposobu, o którym mowa
w ust. 1, w umowach i porozumieniach międzynarodowych.

§ 2. Zadaniami, o których mowa w § 1 ust. 1, są:
1) podejmowanie wspólnych przedsięwzięć, a w szczególności tworzenie wielonarodowych
jednostek lub prowadzenie wspólnych ćwiczeń;
2) realizacja wspólnych zamierzeń inwestycyjnych;
3) utrzymywanie i obsługa infrastruktury;
4) udzielenie wsparcia wojskom obcym;
5) działalność szkoleniowa;
6) współpraca przygraniczna;
7) działania podejmowane w związku z wykonywaniem funkcji Krajowych Władz
Bezpieczeństwa w rozumieniu umów o bezpieczeństwie między Rzecząpospolitą Polską
a Organizacją Traktatu Północnoatlantyckiego oraz Unią Zachodnioeuropejską.
§ 3. 1 Zadania, o których mowa w § 1 ust. 1, mogą być finansowane ze środków budżetowych:
1) właściwego dysponenta, wnoszonych jako:
a) wkład do utworzonego wspólnego budżetu,
b) wkłady do wspólnych programów obronnych, w szczególności do Programu Inwestycyjnego
Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Dziedzinie Bezpieczeństwa;
2) jednostek realizujących te zadania, jako ich wydatki, stosownie do wykonywanej przez dany
kraj swojej części zadania;
3) właściwego dysponenta, w przypadku przejściowego finansowania zadań, pod warunkiem
uzyskania zwrotu poniesionych wydatków.
2. W przypadku przejściowego finansowania zadań ze środków budżetowych, otrzymane z tytułu
zwrotu wpływy, podlegają zarachowaniu na zmniejszenie wydatków właściwego dysponenta w
tym samym roku budżetowym.

§ 4. Wkłady finansowe wniesione na realizację wspólnego budżetu, niewykorzystane do końca
roku w ramach zadań określonych w § 1 ust. 1, są wykorzystywane w latach następnych, zgodnie
z planami wydatków.
§ 5. 1. Ze środków właściwych dysponentów mogą być przejściowo ponoszone na rzecz
jednostek innych państw wydatki związane z dostarczeniem dóbr i świadczeniem usług.
2. W przypadku dostarczenia dóbr i świadczenia usług przez właściwych dysponentów na
potrzeby wojsk obcych, przy równoczesnym korzystaniu z dóbr i usług świadczonych przez
wojska obce na rzecz właściwych dysponentów, rozliczenia mogą odbywać się w trybie
wzajemnych potrąceń należności. Wpływy z tego tytułu podlegają zarachowaniu zgodnie
z zasadą określoną w § 3 ust. 2.
§ 6. 1.Finansowanie szkoleń odbywających się w ośrodkach szkolenia i szkołach wojskowych,
policyjnych, pożarniczych oraz Straży Granicznej obejmuje koszty:
1) eksploatacji i utrzymania obiektu i jego wyposażenia;
2) zakwaterowania i wyżywienia;
3) realizacji procesu dydaktycznego.
2. Wydatki związane z działalnością szkoleniową, o których mowa w ust. 1, ponosi ośrodek
szkolenia lub szkoła realizująca szkolenie.
3. Opłaty za szkolenie są wnoszone na rachunek bieżący ośrodka szkolenia lub szkoły i są
zaliczane na przychody lub zmniejszenie poniesionych wydatków w tym samym roku
budżetowym.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.1)

PREZES RADY MINISTRÓW

1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 31 lipca 2007 r. w sprawie sposobu
finansowania zadań realizowanych w ramach międzynarodowej współpracy z zakresu wewnętrznego i zewnętrznego
bezpieczeństwa państwa, wynikających z umów i porozumień (Dz.U. Nr 150, poz. 1056).
Uzasadnienie

Projektowane rozporządzenie jest realizacją delegacji zawartej w art. 121 ust. 1 i 2 ustawy
z dnia 2008 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr , poz. )zwanej dalej "ustawą",
dotyczącej uregulowania przez Radę Ministrów sposobu finansowania zadań realizowanych
w ramach międzynarodowej współpracy z zakresu wewnętrznego i zewnętrznego bezpieczeństwa
państwa, wynikających z umów i porozumień międzynarodowych.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 31 lipca 2007 r. w sprawie sposobu finansowania
zadań realizowanych w ramach międzynarodowej współpracy z zakresu wewnętrznego
i zewnętrznego bezpieczeństwa państwa, wynikających z umów i porozumień (Dz. U. Nr 150,
poz. 1056) utraciło moc z dniem 2008 r.
Konieczność uregulowania powyższych zadań jest konsekwencją istotnego
zaangażowania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w kształtowanie międzynarodowej
polityki bezpieczeństwa. Zasadniczym elementem takich działań stało się w przeszłości
członkostwo Polski w Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i inne procesy integracji ze
strukturami Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, między innymi utworzenie w
Szczecinie Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego.
Współpraca mająca na celu międzynarodowe bezpieczeństwo znajduje swój wyraz
również w tworzeniu wspólnych batalionów ze wschodnimi sąsiadami - Litwą (POLLITBAT)
i Ukrainą.
Powstające jednostki stanowią zupełnie nowe formy organizacyjne, których funkcjonowanie
opiera się głównie na umowach międzynarodowych, zawieranych przez zainteresowane państwa,
a istotną rolę odgrywa doświadczenie zdobywane latami i wspierane przedsięwzięciami
służącymi międzynarodowemu pokojowi i bezpieczeństwu.

Celem projektowanego rozporządzenia jest określenie zasad dotyczących finansowania
jednostek wielonarodowych tworzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, finansowania
ćwiczeń międzynarodowych oraz wspólnych inwestycji, również mających miejsce tylko na
terytorium Polski, ponieważ problematykę związaną z finansowaniem jednostek wojskowych
poza granicami państwa reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 kwietnia 2008 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu finansowania przygotowania i działania jednostek
wojskowych poza granicami państwa (Dz. U. Nr 62, poz. 389), wydane na podstawie delegacji
zawartej w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. Nr 162, poz. 1117 ze zm.).

Projekt zawiera kompleksowe uregulowania i obok jednostek podporządkowanych
Ministrowi Obrony Narodowej uwzględnia również jednostki i formacje podporządkowane
ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, Szefom Agencji: Bezpieczeństwa
Wewnętrznego i Wywiadu oraz Szefom: Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Służby Wywiadu
Wojskowego, także uczestniczących w działaniach z zakresu wewnętrznego i zewnętrznego
bezpieczeństwa państwa, przeprowadzanych na podstawie umów międzynarodowych. Projekt
uwzględnia także możliwość wykonywania tych zadań przez wojewodów.



W projekcie przedstawiono najważniejsze przedsięwzięcia, które mogą być realizowane
w ramach międzynarodowej współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa. Zalicza się do nich:
− podejmowanie wspólnych przedsięwzięć, w szczególności tworzenie wielonarodowych
jednostek lub prowadzenie wspólnych ćwiczeń,
− realizowanie wspólnych zamierzeń inwestycyjnych,
− utrzymywanie i obsługa infrastruktury,
− udzielanie wsparcia obcym wojskom,
− działalność szkoleniową,
− współpracę przygraniczną,
− działania podejmowane w związku z wykonywaniem funkcji Krajowych Władz
Bezpieczeństwa w rozumieniu umów o bezpieczeństwie między Rzecząpospolitą Polską
a Organizacją Traktatu Północnoatlantyckiego oraz Unią Europejską.
Finansowanie jednostek wielonarodowych jest zależne od postanowień umów
międzynarodowych. Dotychczasowe doświadczenie wskazuje, że są to zarówno jednostki
posiadające wspólny budżet wielonarodowy, na który składają się wkłady państw - członków
(np. Korpus Północno-Wschodni), jak i jednostki prowadzące wspólną działalność bez łączenia
środków finansowych, nie posiadające własnego budżetu, w których każda strona odpowiada za
swoją część działań z własnych środków (np. bataliony polsko-litewski i polsko-ukraiński),
w podziale odpowiednim do zawartych uregulowań w umowach międzynarodowych tworzących
daną jednostkę.

rodki na funkcjonowanie jednostek wielonarodowych w części dotyczącej jednostek
wojskowych Sił Zbrojnych RP i innych formacji ujmowane są odpowiednio w budżecie Ministra
Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Szefa Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Szefa Agencji Wywiadu. Zasadą jest wnoszenie wkładów
finansowych przez odpowiednie państwa do wspólnego budżetu jednostki wielonarodowej. Taki
wkład traktowany jest jako wydatek budżetowy właściwego dysponenta budżetu i jego dalsze
losy regulują już wewnętrzne przepisy jednostki wielonarodowej, zgodnie z umowami
międzynarodowymi. Jest to zasada powszechnie stosowana w krajach członkowskich Organizacji
Traktatu Północnoatlantyckiego. W jednostkach wielonarodowych, funkcjonujących na bazie
wspólnego budżetu, składniki majątkowe zakupione za wspólne fundusze stanowią wspólną
własność stron. rodki uzyskane z ich sprzedaży, jeśli nic innego nie wynika z umów i
porozumień, dzielone są między strony, stosownie do wniesionych wkładów.

W przypadku przeprowadzania wspólnych ćwiczeń i działań międzynarodowych wydatki
ponosi resort obrony narodowej, resort spraw wewnętrznych, Agencje: Bezpieczeństwa
Wewnętrznego i Wywiadu oraz Służby: Wywiadu Wojskowego i Kontrwywiadu Wojskowego.
Możliwe jest również przejściowe ponoszenie wydatków związanych z udziałem w takich
ćwiczeniach jednostek wojskowych sił zbrojnych obcych państw, pod warunkiem ich
refundowania przez te państwa.

Jednym z elementów członkostwa w Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego jest
uczestnictwo w Programie Inwestycji NATO w Dziedzinie Bezpieczeństwa, dlatego też
wskazane jest uregulowanie spraw finansowania projektów Programu Inwestycji NATO w
Dziedzinie Bezpieczeństwa w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie finansowania zadań
realizowanych w ramach międzynarodowej współpracy z zakresu zewnętrznego bezpieczeństwa
państwa, wynikających z umów i porozumień.

Program Inwestycji NATO w Dziedzinie Bezpieczeństwa ma na celu zapewnienie
wsparcia logistycznego i infrastruktury siłom Sojuszu przez podejmowanie wspólnych projektów
inwestycyjnych wspomagających wojskową strukturę Organizacji Traktatu
Północnoatlantyckiego. Polska zobowiązana jest do wnoszenia kontrybucji na realizację
projektów Programu Inwestycji NATO w Dziedzinie Bezpieczeństwa realizowanych na terenie
Polski, dla których Polska jest państwem - gospodarzem. Wydatki dokonywane są przez Polskę,
a następnie sukcesywnie co kwartał refundowane na podstawie przedkładanych faktur i
rachunków z wnoszonych przez państwa uczestniczące w kontrybucji.
Projekt
został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej.

Ocena skutków regulacji

1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Minister Obrony Narodowej, minister właściwy do spraw wewnętrznych, Szef Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szef Agencji Wywiadu, Szef Służby Kontrwywiadu
Wojskowego oraz Szef Służby Wywiadu Wojskowego - dysponenci środków budżetu państwa
odpowiedzialni za finansowanie zadań realizowanych w ramach międzynarodowej współpracy
z zakresu wewnętrznego i zewnętrznego bezpieczeństwa państwa, wynikających z umów
i porozumień międzynarodowych.
2. Konsultacje
społeczne
Ze względu na przedmiot regulacji rozporządzenia (zapewnienie bezpieczeństwa wewnętrznego
i zewnętrznego państwa),nie podlega ono konsultacji społecznej.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu oraz sektora finansów publicznych
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na zmniejszenie dochodów i zwiększenie wydatków
budżetu państwa oraz sektora finansów publicznych, ponieważ wszelkie wydatki związane
z finansowaniem zadań określonych w projekcie będą pochodzić z zaplanowanych środków
dysponentów budżetu.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną
gospodarki.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionów.
7. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Materia projektu pozostaje poza zakresem regulacji Unii Europejskiej.
strony : 1 ... 70 ... 110 ... 119 . [ 120 ] . 121 ... 130 ... 170 ... 173

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: