Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
została wykorzystana w roku budżetowym;
2) w części 2. "Informacja o rozliczeniu kasowym z budżetem" - stan rozliczeń
kasowych z budżetem w okresie od dnia 1 stycznia do końca okresu
sprawozdawczego:
a) w wierszu Z 100 - z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych,
b) w wierszu Z 101 - z tytułu wpłaty nadwyżki środków obrotowych,
c) w wierszu Z 102 - z tytułu podatku VAT od otrzymanych dotacji przedmiotowych
- z wyszczególnieniem wpłat dokonanych w danym roku budżetowym za poprzedni rok
budżetowy i wpłat zaliczek za dany rok budżetowy.
Rozdział 8
Sprawozdanie Rb-34S półroczne/roczne z wykonania planów finansowych
samorządowych jednostek budżetowych prowadzących działalność określoną w
ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty i wydatków nimi
sfinansowanych
§ 14. 1. Sprawozdanie jednostkowe sporządza się oddzielnie dla poszczególnych
tytułów pozyskiwania dochodów, w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf; sumowaniu
podlegają kwoty wyszczególnione w rozdziałach.
2. W dziale A. "Dochody" w kolumnach: "Plan" i "Wykonanie" wykazuje się:
1) w szczegółowości dział, rozdział, paragraf - odpowiednio planowane i zrealizowane
wpływy środków pieniężnych na wydzielony rachunek dochodów własnych;
2) w wydzielonym wierszu "K 150" - stan środków pieniężnych na wydzielonym
rachunku na początku okresu sprawozdawczego.
3. W dziale B. "Wydatki" w kolumnach: "Plan" i "Wykonanie" wykazuje się:
1) w szczegółowości: dział, rozdział paragraf - odpowiednio planowane i poniesione
wydatki;
2) w wydzielonym wierszu "P 150" - stan środków pieniężnych na wydzielonym
rachunku na koniec okresu sprawozdawczego.
4.
W dziale C. wykazuje się według stanu na początek i koniec okresu
sprawozdawczego:
15
1) w wierszu W 020 - należności netto, tj. należności po pomniejszeniu o odpis
aktualizujący oraz odsetki od należności niezapłaconych w terminie;
2) w wierszu W 021 - kwotę odpisu aktualizującego należności;
3) w wierszu W 022 - kwotę odsetek od należności niezapłaconych w terminie;
4) w wierszu W 040 - zobowiązania.
Rozdział 9
Sprawozdanie Rb-ST roczne o stanie środków na rachunkach bankowych
jednostek samorządu terytorialnego
§ 15. W sprawozdaniach rocznych wykazuje się stan środków na rachunku budżetu
jednostki samorządu terytorialnego na podstawie dowodów bankowych, zgodnych z
zapisami w księgowości banku.
Rozdział 10
Ustalanie kompletności i prawidłowości sprawozdań
§ 16.
1.
W celu zapewnienia kontroli prawidłowości wprowadzania danych na
nośniki danych w sprawozdaniach zbiorczych zarówno o dochodach, jak i wydatkach
budżetowych należy stosować liczby kontrolne obliczane jako suma symboli: działu,
rozdziału i paragrafów w ramach każdego rozdziału. Liczby kontrolne zamieszcza się w
kolumnie "Paragraf" w tym wierszu, w którym podaje się kwotę ogółem rozdziału.
2. Dla sprawozdań Rb-30S i Rb-34S należy stosować liczby kontrolne obliczone jako
suma symboli: działu, rozdziału i paragrafów.
3. Dla ustalenia kompletności sprawozdań zbiorczych sporządza się zestawienia
zbiorcze według działów.
4. Składane komplety sprawozdań powinny zawierać numerację stron
poszczególnych formularzy sprawozdawczych.
§ 17. 1. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, korekty sprawozdań oraz
skorygowane dane w formie elektronicznej jednostki samorządu terytorialnego
przekazują do regionalnych izb obrachunkowych w ciągu 5 dni od dnia stwierdzenia
nieprawidłowości.
16
2. Korekty sprawozdań oraz skorygowane dane w formie elektronicznej, otrzymane
od jednostek samorządu terytorialnego, regionalne izby obrachunkowe przekazują do
Ministerstwa Finansów.
Rozdział 11
Struktura zbiorów sprawozdań przekazywanych w formie elektronicznej
§ 18. 1. Pliki sprawozdań przekazywanych w formie elektronicznej powinny być
zgodne ze strukturami opracowanymi przez Ministerstwo Finansów i zamieszczonymi na
stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej, o którym mowa w art. 8 ustawy z
dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198, z
późn. zm.).
2. Sprawozdanie w formie elektronicznej należy przekazywać do regionalnych izb
obrachunkowych z wykorzystaniem aplikacji wskazanej przez Ministerstwo Finansów.
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz.
1271, z 2004 r. Nr 240, poz. 2407 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 132, poz. 1110
17
ZAŁĄCZNIK Nr 32
Instrukcja sporządzania rocznego sprawozdania Rb-WS o wydatkach
strukturalnych poniesionych przez jednostki sektora finansów publicznych
§ 1. 1. Sprawozdanie sporządzają jednostki sektora finansów publicznych.
2. Jednostka sektora finansów publicznych sporządza sprawozdanie z wydatków
poniesionych z krajowych środków publicznych będących w dyspozycji jednostki na
realizację celu (projektu, działania, zadania) - wyszczególnionego w kolumnie 2
sprawozdania, którego wzór stanowi załącznik nr 28 do rozporządzenia.
3. Krajowe środki publiczne będące w dyspozycji jednostki to: środki budżetowe,
środki własne, dotacje, pożyczki, kredyty i inne (np. środki uzyskane z emisji
papierów wartościowych, przychody z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz
majątku jednostki samorządu terytorialnego, darowizny, środki zgromadzone na
wyodrębnionych rachunkach itp.).
4. Do krajowych środków publicznych nie zalicza się środków pochodzących z
Unii Europejskiej (takich jak np.: środki funduszy przedakcesyjnych - PHARE, ISPA i
SAPARD,
środki funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Inicjatyw
Wspólnotowych, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu
Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środki poakcesyjne - Transition
Facility, Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz Szwajcarskiego Mechanizmu
Finansowego).
§ 2. 1. W sprawozdaniu w kolumnie 2 "Klasyfikacja wydatków strukturalnych"
podane są obszary tematyczne (np. I. BADANIA i ROZWÓJ TECHNOLOGICZNY
(B+RT), INNOWACJE I PRZEDSI BIORCZO Ć, II. SPOŁECZEŃSTWO
INFORMACYJNE, III. TRANSPORT itp.) oraz kody z tematami priorytetowymi (np.
01 Działalność B+RT prowadzona w ośrodkach badawczych, 16 Kolej, 23 Drogi
regionalne, lokalne itp.) Klasyfikacji kategorii interwencji funduszy, określające
wydatki strukturalne.
2. Wydatki strukturalne - to wydatki poniesione w związku z realizacją celu
(projektu, działania, zadania) - określonego i opisanego w rozporządzeniu Ministra
Finansów z dnia … w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych
(Dz. U. Nr …, poz. ….).
3. Do obliczenia wydatków strukturalnych jednostka powinna przyjąć wydatki
faktycznie poniesione w okresie sprawozdawczym, udokumentowane opłaconą
fakturą lub innym równoważnym dokumentem księgowym. Nie uwzględnia się
wszelkiego rodzaju kar, grzywien, odsetek od zaległości oraz wydatków, które mogą
zostać odzyskane (zwrócone jednostce zgodnie z obowiązującymi uregulowaniami
prawnymi), np. podatek od towarów i usług (VAT).
4.
W przypadku realizacji zadań finansowanych z udziałem środków UE
jednostka nie wykazuje wydatków, które podlegają refundacji ze środków UE,
niezależnie od tego, kiedy refundacja nastąpi. Powinna natomiast wykazać wydatki
poniesione w części stanowiącej wkład publiczny krajowy (współfinansowanie
krajowe).
5. W celu wyeliminowania wielokrotnego liczenia tych samych wydatków przez
różne jednostki należy sporządzić sprawozdanie skonsolidowane, tj. bez
uwzględnienia przepływów środków finansowych:
1)wewnętrznych (w ramach jednostki i podległych jej jednostek organizacyjnych oraz
nadzorowanych);
2)wewnątrzsektorowych (pomiędzy jednostkami sektora).
Dla przykładu:
1)przekazanie
środków finansowych na realizację zadania jednostce organizacyjnej
lub nadzorowanej jest przepływem środków finansowych wewnątrz jednostki, a nie
wydatkiem związanym z realizacją zadania. Wydatek z tych środków wykaże w
sprawozdaniu jednostkowym jednostka organizacyjna, która realizuje zadanie;
2)przekazanie
środków finansowych na zadanie realizowane przez inną jednostkę
sektora jest przepływem środków finansowych pomiędzy jednostkami sektora
finansów publicznych. Wydatek ten powinien być wykazany wyłącznie przez
jednostkę, która realizowała dane zadanie.
6. W przypadku przekazania środków finansowych przez jednostkę sektora
finansów publicznych na zadanie realizowane przez jednostkę niezaliczoną do
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik

-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik

-
1181-001
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei