Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
należy wykazać w sprawozdaniu.
7. Jednostka, przy której utworzone są: jednostki budżetowe, samorządowe
zakłady budżetowe, sporządza sprawozdanie zbiorcze, tj. obejmujące wydatki
jednostki i wydatki poniesione przez wyżej wymienione podmioty.
§ 3. W celu wyodrębnienia wydatków strukturalnych z wydatków poniesionych w
danym okresie sprawozdawczym jednostka powinna prowadzić dodatkową
ewidencję wydatków strukturalnych - stosownie do przepisów zawartych w
rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia … w sprawie szczególnych zasad
rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek
samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych
(Dz. U. Nr…, poz….). Prowadzenie tej ewidencji umożliwi ustalenie wysokości
wydatków poniesionych na cele strukturalne.
§ 4. Wydatki państwowych funduszy celowych wykazuje odpowiednio minister
dysponujący państwowym funduszem celowym lub minister nadzorujący organ
dysponujący państwowym funduszem celowym, bez przepływów
wewnątrzsektorowych, tj. do innych jednostek sektora finansów publicznych.
§ 5. Jednostki obowiązane do sporządzania sprawozdania Rb-WS wymienione
w § 4 pkt 6 lit. b – i, w sytuacji wystąpienia wydatków poniesionych regionalnie
sporządzają również dodatkowe sprawozdania Rb-WS w podziale na poszczególne
województwa.
§ 6. 1. Zasady kwalifikowania wydatków określają:
1)rozporządzenie Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r. zmieniające
rozporządzenie (WE) nr 1685/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania
rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w odniesieniu do warunków, jakie muszą
spełniać wydatki na działanie współfinansowane z funduszy strukturalnych, i
uchylające rozporządzenie (WE) nr 1145/2003 (Dz. Urz. WE L 72 z 11.03.2004; Dz.
Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 2, str. 3);
2)rozporządzenie Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiające
szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006
ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz
3
rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Dz. Urz. WE L 371 z 27.12.2006).
2. Przepisy ust. 1 mają zastosowanie tylko do wydatków ponoszonych na
zadania realizowane w ramach projektów finansowanych z udziałem środków
funduszy strukturalnych oraz Funduszu Spójności, nie dotyczą pozostałych
wydatków, ponoszonych na zadania realizowane wyłącznie ze środków krajowych.
§ 7.
Jednostki organizacyjne jednostek sektora finansów publicznych oraz
jednostki przez nie nadzorowane sporządzają sprawozdania Rb-WS, które
przekazują w terminie do dnia 31 marca po upływie okresu sprawozdawczego
właściwej jednostce, która sporządzi sprawozdanie zbiorcze.
§ 8.
Sprawozdanie Rb-WS powinno być sporządzone na obowiązującym
formularzu, zamieszczonym na stronie internetowej Ministerstwa Finansów
(www.mofnet.gov.pl) w zakładce: Finanse Publiczne › Budżet państwa › Klasyfikacja
wydatków strukturalnych, którego wzór stanowi załącznik nr 28 do rozporządzenia.
§ 9. Jednostki
obowiązane do sporządzenia sprawozdania zbiorczego
przekazują sprawozdanie wraz ze sprawozdaniami wymienionymi w § 5 (w układzie
wojewódzkim) jako załącznik - do Ministerstwa Finansów, Departament Polityki
Regionalnej i Rolnictwa w postaci dokumentu i formie elektronicznej na adres podany
na stronie internetowej, o której mowa w § 8 - w terminie do dnia 30 kwietnia po
upływie okresu sprawozdawczego.
4
ZAŁĄCZNIK NR 33
Instrukcja
sporządzania sprawozdań budżetowych o stanie zobowiązań z tytułu umów
partnerstwa publiczno - prywatnego
§ 1.1. Sprawozdanie Rb-Z-PPP o stanie zobowiązań z tytułu umów partnerstwa
publiczno-prywatnego jest sprawozdaniem o charakterze statystycznym. Podstawą
do jego sporządzenia jest ewidencja księgowa bilansowa oraz pozabilansowa
(zaangażowanie).
2. Sprawozdanie Rb-Z-PPP o stanie zobowiązań z tytułu umów partnerstwa
publiczno-prywatnego składa się z tabeli: „Zobowiązania z tytułu umów partnerstwa
publiczno-prywatnego”.
3.
W przypadku zmiany stanu faktycznego w ewidencji księgowej, lub w
przypadku stwierdzenia błędu w uprzednio przekazanym sprawozdaniu, jednostka
zobowiązana jest do niezwłocznego sporządzenia oraz przekazania do jednostki
nadrzędnej korekty sprawozdań, które nie odpowiadają stanowi faktycznemu.
§ 2. 1. W sprawozdaniu Rb-Z-PPP należy wykazać wartość zobowiązań i
wydatków (zaciągniętych lub poniesionych i planowanych) wynikających z umów
partnerstwa publiczno-prywatnego w podziale na:
1) wartość nominalną niewymagalnych zobowiązań z tytułu umów partnerstwa
publiczno-prywatnego na koniec okresu sprawozdawczego - rozumianą jako
kwotę łącznych niewymagalnych zobowiązań podmiotu publicznego, znaną
na koniec okresu sprawozdawczego, z tytułu zawartych umów partnerstwa
publiczno-prywatnego, do końca obowiązywania tych umów;
2) łączną wartość nominalną niewymagalnych zobowiązań z tytułu umów
partnerstwa publiczno-prywatnego przypadających do spłaty w danym roku
budżetowym - rozumianą jako kwotę łącznych niewymagalnych zobowiązań
podmiotu publicznego, szacowanych do realizacji do końca bieżącego roku
budżetowego;
3) wartość nominalną wymagalnych zobowiązań z tytułu umów partnerstwa
publiczno-prywatnego na koniec okresu sprawozdawczego - rozumianą jako
1
kwotę, łącznych wymagalnych zobowiązań podmiotu publicznego, znanych
na koniec okresu sprawozdawczego;
4) wartość wydatków wynikających z zobowiązań dokonanych w okresie
sprawozdawczym z tytułu umów partnerstwa publiczno-prywatnego
(wydatki) - rozumianą jako kwotę łącznych wydatków podmiotu publicznego,
dokonanych na realizację umowy partnerstwa publiczno-prywatnego w
okresie sprawozdawczym;
5) wartość łącznych wydatków wynikających z zobowiązań z tytułu umów
partnerstwa publiczno-prywatnego (wydatki) - rozumianą jako kwotę
łącznych wydatków wynikających z zobowiązań podmiotu publicznego,
dokonanych na realizację umowy partnerstwa publiczno-prywatnego od
początku jej obowiązywania do końca okresu sprawozdawczego;
6) wartość wydatków wynikających z zobowiązań z tytułu umów partnerstwa
publiczno-prywatnego planowanych na następny okres sprawozdawczy
(wydatki) - rozumianą jako kwotę łącznych wydatków podmiotu publicznego,
planowanych do poniesienia na realizację umowy partnerstwa publiczno-
prywatnego w następnym okresie sprawozdawczym;
7) wartość wydatków wynikających z zobowiązań z tytułu umów partnerstwa
publiczno-prywatnego planowanych na następny rok budżetowy (wydatki) -
rozumianą jako kwotę łącznych wydatków podmiotu publicznego,
planowanych do poniesienia na realizację umowy partnerstwa publiczno-
prywatnego w następnym roku budżetowym;
8) wartość nominalną zobowiązań z tytułu umów partnerstwa publiczno-
prywatnego zaciągniętych w danym okresie sprawozdawczym - rozumianą
jako kwotę łącznych zobowiązań podmiotu publicznego, znanych na koniec
okresu sprawozdawczego wynikających z umów partnerstwa publiczno-
prywatnego zawartych w danym okresie sprawozdawczym (przyrost
zobowiązań z tytułu umów ppp), do końca obowiązywania tych umów;
9) wartość zobowiązań z tytułu umów partnerstwa publiczno-prywatnego
planowanych do zaciągnięcia w następnym roku budżetowym - rozumianą
jako kwotę łącznych zobowiązań podmiotu publicznego, wynikających z
umów partnerstwa publiczno-prywatnego planowanych do podpisania w
2
następnym roku budżetowym (planowany przyrost zobowiązań z tytułu
umów ppp w następnym roku budżetowym);
10) wartość zobowiązań z tytułu umów partnerstwa publiczno-prywatnego
zaliczanych do długu sektora finansów publicznych - rozumianą jako łączną
kwotę zobowiązań podmiotu publicznego, wynikających z umów
partnerstwa publiczno-prywatnego zaliczonych przez podmiot publiczny,
według stanu na koniec okresu sprawozdawczego, do długu sektora
finansów publicznych
- jednostki wobec partnera prywatnego krajowego lub zagranicznego.
2. Zobowiązania niewymagalne z tytułu umów partnerstwa publiczno-prywatnego
obejmują zarówno zobowiązania wynikające z obowiązku wniesienia tzw. wkładu
własnego do przedsięwzięcia ppp, jak i wypłaty wynagrodzenia dla partnera
prywatnego (oba pojęcia zostały zdefiniowane w ustawie o partnerstwie publiczno-
prywatnym), których termin realizacji jeszcze nie upłynął. Wymagalne zobowiązania
rozumiane są jako wartość wszystkich bezspornych zobowiązań, których termin
płatności dla dłużnika minął, a które nie zostały ani przedawnione ani umorzone.
Kategoria ta nie obejmuje odsetek za zwłokę od ww. zobowiązań.
3. Sposób zaliczania zobowiązań z tytułu umów partnerstwo publiczno-
prywatnego do długu sektora finansów publicznych określa Decyzja EUROSTAT nr
18/204 z dnia 11 lutego 2004 r. Zobowiązania z tytułu umów partnerstwa publiczno-
prywatnego nie są zgodnie z Decyzją EUROSTAT nr 18/204 z dnia 11 lutego 2004 r.
zaliczane do długu sektora finansów publicznych, jeżeli partner prywatny przejmie na
siebie "ryzyko związane z budową " oraz co najmniej jedno z następujących ryzyk
"ryzyko popytu" i "ryzyko dostępności". Na podstawie ustawy z dnia 28 lipca
2008 roku o partnerstwie publiczno prywatnym minister właściwy do spraw
gospodarki w porozumieniu z Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego oraz
ministrem właściwym do spraw finansów publicznych wydał rozporządzenie z dnia 21
czerwca 2006 roku w sprawie ryzyk związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach
partnerstwa publiczno prywatnego (Dz. U. Nr 125, poz. 868) określające rodzaje
ryzyk, ich podział oraz wpływ na poziom długu publicznego i deficytu sektora
finansów publicznych.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik

-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik

-
1181-001
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei