Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
Zakres informacji w ramach obsługi bankowej budżetu państwa o stanie środków na rachunkach bankowych
§ 18. 1. W ramach obsługi bankowej budżetu państwa Narodowy Bank Polski:
1) sporządza codzienne sprawozdanie z wykonania budżetu państwa, wykazując zbiorcze salda rachunków, o
których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-4 i pkt 5 lit. a;
2) sporządza informacje o stanach środków na:
a) rachunkach bieżących poszczególnych państwowych jednostek budżetowych, odrębnie dla rachunków
bieżących dochodów i wydatków,
b) rachunkach bieżących poszczególnych urzędów skarbowych dla gromadzenia dochodów budżetowych,
c) rachunkach bieżących poszczególnych izb celnych dla gromadzenia dochodów z podatku akcyzowego,
d) rachunkach pomocniczych poszczególnych państwowych jednostek budżetowych dla środków na wydatki
niewygasające,
2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, wraz z informacją zbiorczą o stanie środków na rachunkach
Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, w podziale na rodzaje
funduszy, Narodowy Bank Polski przekazuje do Ministerstwa Finansów, codziennie, po upływie dnia, którego
sprawozdanie dotyczy.
3. Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 2, Narodowy Bank Polski sporządza odpowiednio w podziale na:
1) dysponentów głównych, z wyszczególnieniem stanów środków na rachunkach bieżących wydatków;
2) części budżetowe, z wyszczególnieniem stanów środków na rachunkach bieżących wydatków państwowych
jednostek budżetowych;
3) państwowe jednostki budżetowe, z wyszczególnieniem stanów środków na rachunkach bieżących dochodów;
4) urzędy skarbowe i izby celne.
4. Narodowy Bank Polski przekazuje informacje sporządzone w szczegółowości wymienionej:
1) w ust. 3 pkt 1:
a) Ministerstwu Finansów codziennie, po upływie dnia, którego informacja dotyczy,
b) Najwyższej Izbie Kontroli, na jej wniosek - według stanu na dzień i w terminie określonym we wniosku;
2) w ust. 3 pkt 2-4 wraz z informacją o stanach środków na rachunkach bieżących poszczególnych państwowych
funduszy celowych według szczegółowości dysponentów tych funduszy:
a) Ministerstwu Finansów,
b) Najwyższej Izbie Kontroli.
5. Informacje, o których mowa w ust. 4 pkt 2, sporządzane są na wniosek Ministra Finansów, Najwyższej Izby
Kontroli określający dzień, którego informacja dotyczy i termin jej przekazania.
6. Informacje, o których mowa w ust. 3, są przekazywane w formie pisemnej lub elektronicznej.
7. Narodowy Bank Polski udostępnia, w formie elektronicznej, do wglądu aktualne salda i obroty na:
1) rachunkach bieżących i pomocniczych państwowych jednostek budżetowych i urzędów obsługujących organy
podatkowe - Ministerstwu Finansów na wniosek Ministra Finansów;
2) rachunkach bieżących państwowych jednostek budżetowych - dysponentom, którym podlegają te jednostki, na
wniosek tych dysponentów.
Rozdział 4
Przepis końcowy
§ 19. Do zaliczenia operacji dokonanych z końcem roku budżetowego 2008 mają zastosowanie przepisy
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie rodzajów i trybu dokonywania na
rachunkach bankowych prowadzonych dla obsługi budżetu państwa oraz zakresu i terminów udostępniania
informacji o stanach środków na tych rachunkach (Dz. U. Nr 116, poz. 785, Nr 245, poz. 1786 oraz 2007r. Nr 243,
poz. 1787).
§ 20. Do dnia 31 grudnia 2009 r., do zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych państwowych
jednostek budżetowych, dochodów własnych, funduszy motywacyjnych mają zastosowanie przepisy rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie rodzajów i trybu dokonywania na rachunkach bankowych
prowadzonych dla obsługi budżetu państwa oraz zakresu i terminów udostępniania informacji o stanach środków na
tych rachunkach (Dz. U. Nr 116, poz. 785, Nr 245, poz. 1786 oraz 2007r. Nr 243, poz. 1787.)
§ 21. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ......................... r.1)
______
1) Niniejsze
rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w
sprawie rodzajów i trybu dokonywania na rachunkach bankowych prowadzonych dla obsługi budżetu państwa
oraz zakresu i terminów udostępniania informacji o stanach środków na tych rachunkach (Dz. U. Nr 116, poz.
785, Nr 245, poz. 1786 oraz 2007r. Nr 243, poz. 1787.)
Uzasadnienie
W
związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2009 r. przepisów ustawy z dnia ........................ o
finansach publicznych zmianie uległa ustawowa delegacja do wydania przepisów w zakresie rodzajów i trybu
dokonywania operacji na rachunkach bankowych prowadzonych dla obsługi budżetu państwa oraz zakresu i
terminów udostępniania informacji o stanach na tych rachunkach. Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie
delegacji zawartej w art. 176 ust. 3 ustawy o finansach publicznych i w większości powiela regulacje zawarte w
rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie rodzajów i trybu dokonywania na
rachunkach bankowych prowadzonych dla obsługi budżetu państwa oraz zakresu i terminów udostępniania
informacji o stanach środków na tych rachunkach (Dz. U. Nr 116, poz. 785z późn. zm.)
W niniejszym rozporządzeniu nie znalazły się przepisy dotyczące zakładów budżetowych oraz gospodarstw
pomocniczych państwowych jednostek budżetowych, gdyż ustawa o finansach publicznych nie przewiduje dalszego
funkcjonowania tych jednostek. Wykreślono również zapisy dotyczące rachunku dochodów własnych i funduszu
motywacyjnego w związku z ich likwidacją.
W ustawie o finansach publicznych wprowadzono nową formę organizacyjno-prawną dla wykonywania
kluczowych zadań państwa tj. agencję wykonawczą. Nie występuje jednak konieczność zamieszczania stosownych
regulacji w rozporządzeniu, gdyż rachunki ww. jednostek nie wchodzą w skład rachunków bankowych
prowadzonych dla obsługi budżetu państwa.
Projekt niniejszego rozporządzenia zostanie udostępniony wraz z wszelkimi dokumentami dotyczącymi
prac nad tym projektem w Biuletynie Informacji Publicznej, stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o
działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414).
Jednocześnie do momentu utraty mocy przepisów dotyczących zakładów budżetowych, gospodarstw
pomocniczych państwowej jednostki budżetowej oraz rachunków dochodów własnych będzie obowiązywać cześć
przepisów obecnego rozporządzenia w sprawie rodzajów i trybu dokonywania na rachunkach bankowych
prowadzonych dla obsługi budżetu państwa oraz zakresu i terminów udostępniania informacji o stanach środków na
tych rachunkach.
Rozporządzenie nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących notyfikacji norm i aktów
prawnych.
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje akt prawny.
Projektowane rozporządzenie dotyczy jednostek sektora finansów publicznych.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje skutków finansowych polegających na zwiększeniu wydatków lub
zmniejszeniu dochodów jednostek sektora finansów publicznych w stosunku do wielkości wynikających z
obowiązujących przepisów.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje bezpośrednich skutków mających wpływ na rynek pracy.
4. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Postanowienia niniejszego rozporządzenia nie mają bezpośredniego wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
5. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny.
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie bezpośrednio na zmianę sytuacji i rozwój regionalny.
6. Konsultacje społeczne.
Nowe regulacje dotyczą zadań realizowanych przez państwowe jednostki budżetowe i dlatego projekt nie
wymaga przeprowadzania konsultacji społecznych. Niemniej jednak ze względu na prowadzone przez Narodowy
Bank Polski prace związane obsługą bankową projekt zostanie uzgodniony z przedstawicielami NBP.
7. Wpływ regulacji na spójność systemu prawa.
Zakres regulacji w powyższym rozporządzeniu nie podlega harmonizacji z prawem Unii Europejskiej.
8. Źródła finansowania.
Wprowadzenie w życie postanowień niniejszego rozporządzenia nie wymaga dodatkowych nakładów
finansowych w jednostkach objętych przepisami rozporządzenia.
Wstępny projekt
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia …………………..
w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat
należności przypadających agencjom płatniczym w ramach Wspólnej Polityki Rolnej
Na podstawie art. 260 ust. 2 ustawy z dnia ………………….. o finansach publicznych
(……………………………...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe zasady i tryb umarzania przez właściwy organ agencji
płatniczej w całości lub części, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności od osób fizycznych,
osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, zwanych dalej
"dłużnikami", przypadających agencjom płatniczym, pochodzących z Europejskiego Funduszu Orientacji i
Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji", Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji, Europejskiego
Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz krajowych środków publicznych przeznaczonych
na współfinansowanie wydatków realizowanych z tych funduszy, zwanych dalej "należnościami".
§ 2. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do korzyści majątkowych z tytułu należności, które
powstały na skutek przestępstwa lub przestępstwa skarbowego, stwierdzonych prawomocnym
orzeczeniem sądowym.
§ 3. 1. Właściwy organ agencji płatniczej może z urzędu umarzać w całości lub w części należności
pieniężne pochodzące z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji oraz krajowych środków publicznych przeznaczonych na
współfinansowanie wydatków realizowanych z tych funduszy w przypadku ich całkowitej nieściągalności,
jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:
1) należności nie odzyskano w wyniku zakończonego postępowania likwidacyjnego albo
upadłościowego;
2) dłużnik będący osobą fizyczną zmarł, nie pozostawiając żadnego majątku lub pozostawiając
ruchomości niepodlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów albo pozostawiając
przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty stanowiącej
trzykrotność przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku
poprzedzającym umorzenie, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w
Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" do celów naliczania odpisu na
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych;
3) dłużnik będący osobą prawną został wykreślony z Krajowego Rejestru Sądowego przy jednoczesnym
braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności
nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie;
4) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty
wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności;
5) postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne.
2.
Przepisy ust. 1 mają zastosowanie również do należności pieniężnych pochodzących z
Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz krajowych środków publicznych
przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z tego funduszu po zakończeniu
realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
§ 4. Właściwy organ agencji płatniczej może umarzać należności pieniężne pochodzące z
Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji", Europejskiego Funduszu
Rolniczego Gwarancji, Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz krajowych
środków publicznych przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z tych funduszy, o
ile należność nie jest wyższa od kwoty stanowiącej równowartość:
1) 100 euro przeliczonej na złote według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank
Polski na dzień wydania decyzji administracyjnej o ustaleniu należności z tytułu nienależnie lub
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik

-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik

-
1181-001
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei