Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
nadmiernie pobranych środków finansowych - na wniosek dłużnika uzasadniony względami
społecznymi lub gospodarczymi;
2) 35 euro przeliczonej na złote według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski
na dzień wydania decyzji administracyjnej o ustaleniu należności z tytułu nienależnie lub nadmiernie
pobranych środków finansowych - z urzędu.
§ 5. Umorzenie należności o charakterze cywilnoprawnym, w przypadku gdy oprócz dłużnika
głównego są zobowiązane inne osoby, może nastąpić tylko wtedy, gdy warunki umorzenia zachodzą
wobec wszystkich zobowiązanych.
§ 6. W przypadku gdy zachodzą przesłanki do umorzeń, o których mowa w § 3-5, umorzenie
należności obejmuje również umorzenie odsetek za zwłokę naliczonych od należności oraz poniesionych
kosztów dochodzenia należności, przy czym w stosunku do umorzeń, o których mowa w § 4, umorzenie
odsetek nie może przekroczyć kwoty stanowiącej równowartość 50 euro przeliczonej na złote według
średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na dzień wydania decyzji
administracyjnej o ustaleniu należności.
§ 7. W przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi właściwy organ
agencji płatniczej na wniosek dłużnika może odroczyć termin spłaty całości lub części należności albo
rozłożyć płatność całości lub części należności na raty, biorąc pod uwagę możliwości płatnicze dłużnika.
§ 8. 1. Umorzenie należności lub odroczenie terminu spłaty całości lub części należności albo
rozłożenie spłaty całości lub części należności na raty następuje:
1) w odniesieniu do należności o charakterze administracyjnoprawnym - na podstawie decyzji
administracyjnej;
2) w odniesieniu do należności o charakterze cywilnoprawnym - na podstawie przepisów prawa
cywilnego.
2.
Umowa cywilnoprawna lub inna czynność cywilnoprawna, na podstawie której następuje
umorzenie należności lub odroczenie terminu spłaty całości lub części należności albo rozłożenie spłaty
całości lub części należności na raty, powinna zawierać w szczególności:
1) oznaczenie stron umowy lub innej czynności cywilnoprawnej;
2) przedmiot umowy lub innej czynności cywilnoprawnej;
3) termin realizacji umowy lub innej czynności cywilnoprawnej;
4) kwotę należności.
§ 9. 1. Wniosek, o którym mowa w § 4 pkt 1 i § 7, zawiera w szczególności:
1) imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres dłużnika;
2) kwotę zadłużenia w podziale na poszczególne składniki;
3) informacje o:
a) sytuacji majątkowej, źródłach i wysokości dochodów dłużnika oraz osób prowadzących z nim
wspólne gospodarstwo domowe i liczbie osób pozostających na jego utrzymaniu,
b) stanie finansowym dłużnika,
c) innych istniejących zobowiązaniach dłużnika;
4) przyczyny ubiegania się o umorzenie, odroczenie terminu spłaty całości lub części należności lub
rozłożenie spłaty całości lub części należności na raty;
5) proponowane terminy i kwoty spłaty oraz źródła pokrycia zadłużenia.
2. W przypadku gdy wniosek nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 1, właściwy organ agencji
płatniczej wzywa pisemnie dłużnika do uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia otrzymania
wezwania.
3. Właściwy organ agencji płatniczej może wezwać dłużnika, w formie pisemnej, do dostarczenia
dokumentów potwierdzających informacje zawarte we wniosku, o których mowa w ust. 1 pkt 3, w terminie
14 dni od dnia otrzymania wezwania.
4. Jeżeli dłużnik nie dokona czynności, o których mowa w ust. 2 i 3, w określonym terminie, wniosek
pozostawia się bez rozpatrzenia, o czym dłużnik jest powiadamiany na piśmie.
§ 10. Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych
zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności pochodzących z Sekcji
Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej oraz środków krajowych przeznaczonych
na realizację Wspólnej Polityki Rolnej (Dz. U. Nr 134, poz. 941)¹).
§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______
1)
Stosownie do art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832) do czasu dokonania ostatecznego
rozliczenia pożyczek na prefinansowanie Wspólnej Polityki Rolnej udzielonych do dnia 31 grudnia
2006 r. do środków tych mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 lipca
2006 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat
należności pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej
oraz środków krajowych przeznaczonych na realizację Wspólnej Polityki Rolnej, nie dłużej jednak niż
do dnia 31 grudnia 2011 r.
Uzasadnienie
Podstawę do wydania przez Radę Ministrów rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad i
trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności pieniężnych przypadających
agencjom płatniczym, pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji
Rolnej oraz środków krajowych przeznaczonych na realizację Wspólnej Polityki Rolnej stanowi artykuł art.
260 ust. 2 ustawy z dnia …………….o finansach publicznych.
Projektowane
rozporządzenie zastępuje dotychczasowe rozporządzenie z dnia 12 czerwca 2007
r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności
pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej oraz środków
krajowych przeznaczonych na realizację Wspólnej Polityki Rolnej (Dz. U. Nr 134, poz. 941 ze zmianami).
Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika ze zmiany podstawy do jego wydania.
Rozporządzenie to ma na celu określić szczegółowe zasady i tryb umarzania w całości lub części,
odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych, w tym cywilnoprawnych, pochodzących
z EFRG oraz EFRROW oraz środków krajowych przeznaczonych na realizację Wspólnej Polityki Rolnej,
przypadających agencjom płatniczym od osób fizycznych, osób prawnych, jednostek organizacyjnych
nieposiadających osobowości prawnej.
Przesłanki umorzenia, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3 umożliwiają umarzanie należności w
sytuacji, gdy brak jest podmiotu zobowiązanego (np. śmierci osoby fizycznej, likwidacji osoby prawnej).
Przesłanka, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 4 umożliwia odstępowanie od podejmowania bądź
ponownego wszczynania kosztownych postępowań egzekucyjnych, w sytuacji gdy według dokonanej
analizy, prawdopodobieństwo odzyskania należności jest znikome bądź żadne, a przeprowadzenie
postępowania egzekucyjnego wiąże się z podniesieniem wydatków. Umarzanie należności na podstawie
przesłanki, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 4 miałoby miejsce jedynie w szczególnie uzasadnionych
wypadkach, po wyczerpaniu wszystkich możliwych prawnych środków ich odzyskania. Przyznane prawo
umarzania należności dawałoby możliwość racjonalnego i oszczędnego wydatkowania środków zarówno
krajowych jak i unijnych, w sytuacji gdy na podstawie analizy sytuacji prawnej i majątkowej dłużnika
podjęto przekonanie, iż należności wraz z poniesionymi kosztami nie zostaną wyegzekwowane.
Na podstawie w § 3 ust. 1 pkt 5, właściwy organ agencji płatniczej może umorzyć w całości lub w
części należność pieniężną, gdy postępowanie egzekucyjne okaże się nieskuteczne.
§ 3 ust. 2 daje możliwość właściwemu organowi agencji płatniczej zastosowania – na wniosek
dłużnika – ulgi w spłacie należności nie wyższej niż kwota stanowiąca równowartość 100 euro przeliczone
na złote według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski, jeżeli należność ta nie
może zostać odzyskana na skutek potrącenia z płatności w okresie dwóch lat od dnia jej stwierdzenia.
Przepisy UE w zakresie finansowania WPR stanowią, iż Państwo Członkowskie może zdecydować o
nieodzyskaniu od producentów rolnych kwot równych lub mniejszych niż 100 EUR, pod warunkiem że
przepisy prawa krajowego dopuszczają taką możliwość. Wydaje się zatem celowe umieszczenie w
rozporządzeniu stosownego przepisu regulującego wyżej określone kwestie, skoro prawodawstwo unijne
stwarza Państwu Członkowskiemu taką możliwość, a jedynym niezbędnym warunkiem jest odpowiednia
regulacja w prawie krajowym.
Właściwy organ agencji płatniczej na podstawie § 3 ust. 3 będzie miał możliwość umarzania z
urzędu niewielkich kwot należności (nieprzekraczających 35 euro) w przypadku, gdy ich potrącanie będzie
niemożliwe w wyniku potrącenia kwoty płatności w okresie jednego roku od dnia stwierdzenia, a wezwania
do zapłaty okażą się nieskuteczne.
Możliwość odraczania spłaty należności lub rozłożenia jej na raty umożliwi obsługę zadłużenia, w
sytuacji gdy obowiązek zapłaty jednorazowo długu bądź też postępowanie egzekucyjne zagrożą sytuacji
bytowej dłużnika bądź prawidłowemu funkcjonowaniu jego gospodarstwa. Zgodnie z projektem
rozporządzenia, przy podejmowaniu decyzji o odroczeniu spłaty należności lub rozłożeniu jej spłaty na
raty brane są pod uwagę możliwości płatnicze dłużnika oraz uzasadniony interes Wspólnoty i środków
publicznych pozostających w dyspozycji agencji płatniczych, przeznaczonych na współfinasowanie.
Decyzja o odroczeniu spłaty należności bądź rozłożeniu jej na raty podejmowana jest na uzasadniony
wniosek dłużnika, którego elementy określa § 7 ust. 1 projektu rozporządzenia.
W projektowanym rozporządzeniu przewiduje się możliwość umarzania, odraczania i rozkładania
na raty zarówno wierzytelności cywilnoprawnych jak i należności administracyjno – prawnych
pochodzących z EFRG oraz EFRROW i środków krajowych przeznaczonych na realizację Wspólnej
Polityki Rolnej. W sprawach dotyczących ustalania należności i ich egzekucji mają zastosowanie przepisy
kodeksu postępowania cywilnego oraz przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Projekt rozporządzenia nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.), dlatego nie podlega notyfikacji.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia został zamieszczony na
stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi i jest w programie pracy
Rady Ministrów.
Ocena skutków regulacji
1.
Podmioty, na które oddziałuje akt prawny
Projektowane rozporządzenie dotyczy agencji płatniczych oraz osób fizycznych, osób prawnych,
jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w przypadkach określonych
w rozporządzeniu będą mogły zostać umorzone przez właściwy organ agencji płatniczej w całości lub
części, odroczone lub rozłożone na raty spłaty należności, pochodzących z pomocy udzielonej z
EFRG, EFRROW oraz środków krajowych przeznaczonych na realizację Wspólnej Polityki Rolnej.
2. Konsultacje społeczne
Projekt ww. rozporządzenia zostanie przekazany do zaopiniowania przez następujące organizacje:
NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność”, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
Zarząd Główny Zawodowego Związku Pracowników Rolnictwa w RP, Związek Zawodowy Rolnictwa
„Samoobrona”, Związek Zawodowy Rolników „Ojczyzna”, Krajowy Związek Rolników, Kółek i
Organizacji Rolniczych, Krajową Radę Izb Rolniczych, Federację Związków Producentów Rolnych.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego
Niniejszy projekt rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych po stronie wydatków budżetu
państwa.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Przepisy rozporządzenia nie będą miały wpływu na sytuację i rozwój regionów.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik

-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik

-
1181-001
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei