Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
1) dysponent
określa cele i mierniki jedynie dla realizowanych zadań i podzadań,
bez wyznaczania ich na poziomie funkcji;
2) dysponent dla każdego zadania oraz podzadania określa konkretne, mierzalne
i określone w czasie nie więcej niż dwa cele, które zamierza osiągnąć w wyniku
jego realizacji;
3)
dysponent
określa stopień realizacji celów zadania/podzadania poprzez dobór
adekwatnych mierników;
4) dysponent dla każdego zadania wyznacza nie więcej niż trzy mierniki dla
podzadania tylko jeden miernik;
5) mierniki
użyte przez dysponenta powinny:
a) być możliwie spójne z miernikami określonymi dla innych poziomów
klasyfikacji budżetowej w układzie zadaniowym,
b) być zdefiniowane w sposób umożliwiający ciągłość ich pomiaru w wieloletniej
perspektywie,
c) mierzyć tylko to, na co wykonawca zadania/podzadania ma wpływ,
d) posiadać wiarygodne i szybko dostępne źródło danych;
6) dysponent przy formułowaniu celów i mierników realizacji zadań/podzadań
w budżecie zadaniowym zapewnia ich spójność z poziomami określonymi
w dokumentach strategicznych, których autorem jest dysponent.
74. Wartość bazowa i docelowa mierników
1) za wartość bazową miernika rozumie się ostatnią dostępną wartość miernika.
Dysponent wraz z jej określeniem dla poszczególnych zadań/podzadań wskazuje
rok, którego ona dotyczy;
2) za
wartość docelową miernika uznaje się wartości miernika, którą zamierza się
osiągnąć w danym roku budżetowym poprzez realizację danego
zadania/podzadania;
3) dysponent określa docelowe poziomy mierników w powiązaniu z wysokością
planowanych wydatków, przy uwzględnieniu zadań i priorytetów określonych
w Strategii Rozwoju Kraju oraz regulacji prawnych oczekujących na wejście
w życie.
5
7
75. Definiowanie podzadań, celów i mierników w obszarach o szczególnej
specyfice lub związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa państwa
1) w przypadku wybranych dysponentów, z uwagi na wyjątkową specyfikę ich
działalności lub bezpieczeństwo państwa, reguły budżetu zadaniowego stosuje
się w sposób wyjątkowy, uwzględniający konieczność zachowania tajemnicy
państwowej;
2) ograniczenia stosowania budżetu zadaniowego z uwagi na wyjątkową specyfikę
ich działalności lub bezpieczeństwo państwa mogą stosować w szczególności
dysponenci następujących części:
– Obrona narodowa,
– Centralne Biuro Antykorupcyjne,
– Agencja Wywiadu,
– Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
76.
Planowane wydatki i ich struktura
1) planowana przez dysponentów kwota wydatków na rok 2010 na realizację
wszystkich przewidzianych do wykonania zadań, nie może przekroczyć
wartości wyznaczonej jako suma następujących składników:
– limitu wydatków przyznanych przez Ministra Finansów dla danej części
budżetowej,
– planowanego zapotrzebowania, ustalonego odpowiednio z Ministerstwem
Finansów i Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, na środki ujęte
w rezerwach celowych,
–
wydatków wykazanych w planach finansowych państwowych funduszy
celowych,
– wydatków ustalonych w planach finansowych państwowych osób prawnych
określonych w art. 9 pkt 12 ustawy z dnia ………. o finansach publicznych;
2)
do poszczególnych zadań z podstawowego obszaru działalności danej
instytucji dysponent włącza wydatki działu 750 Administracja publiczna
ponoszone w bezpośrednim związku z realizacją tych zadań. Dotyczy to
w szczególności następujących rodzajów wydatków: na wynagrodzenia wraz
z pochodnymi (paragrafy 401, 402, 403, 410, 411, 412, 413, 414, 417),
pozostałych wydatków bieżących (paragrafy 421, 430, 441, 442) oraz wydatków
majątkowych (paragrafy 605, 606) – ponoszonych przez komórki zajmujące się
5
8
realizacją zadań. Tę część wydatków działu 750, których nie można zmierzyć
oraz przypisać do poszczególnych zadań, jak również jeżeli nie jest to na tyle
istotne, żeby było ekonomicznie uzasadnione, należy włączyć do funkcji:
„Tworzenie i koordynacja polityki”;
3) dysponent przypisuje do zadania/podzadania wydatki ponoszone na jego
realizację, które ze względu na wysokość lub rodzaj uznaje za istotne
4) dysponent planuje na realizację zadań i podzadań wydatki ujęte w danej części
budżetowej, państwowych funduszach celowych oraz planach finansowych
nadzorowanych przez dysponenta podmiotów wymienionych w art. 9 pkt 12
ustawy z dnia …………………. o finansach publicznych;
5) wydatki zaplanowane w ramach rezerw celowych wykazuje jednostka, która ma
je zrealizować, z wyjątkiem sytuacji, w której środki z rezerw celowych
przekazywane są na realizację zadania innemu podmiotowi. W takim przypadku
wydatki wykazywane są przez jednostkę podsektora rządowego, która
przekazała środki;
6) dysponent określając wysokości wydatków planowanych na realizację zadań
i podzadań finansowanych z budżetu państwa oraz z innych źródeł eliminuje
wzajemne przepływy finansowe pomiędzy dysponentem części budżetowej
a innymi podmiotami sektora finansów publicznych – wydatki ująć należy
w sposób skonsolidowany;
7) środki przekazywane przez dysponentów części budżetowych innym
podmiotom sektora finansów publicznych, w szczególności państwowym
funduszom celowym oraz podmiotom wymienionym w art. 9 pkt 12 ustawy z
dnia ………….. o finansach publicznych, są wykazywane w ramach zadań
realizowanych przez dysponenta;
8) zadania realizowane przez państwowe fundusze celowe lub podmioty
wymienione w art. 9 pkt 12 ustawy z dnia ………. o finansach publicznych,
finansowane ze środków innych niż środki przekazane z budżetu państwa,
wykazywane są w planie zadaniowym ministra je nadzorującego;
9) zestawienie planowanych wydatków z budżetu państwa w układzie funkcji,
zadań i podzadań na dwa kolejne lata, wraz z celami zadań i podzadań,
określeniem ich mierników oraz podaniem ich docelowej wartości dysponenci
opracowują na podstawie prognoz wskaźników makroekonomicznych na lata
2011 i 2012 opracowanych przez Ministra Finansów.
5
9
Prognozy wskaźników makroekonomicznych zostaną przekazane dysponentom
przez Ministra Finansów.
77. Instrukcja ogólna do wypełnienia formularzy BZ-1, BZ-2 i BZ-3
Wypełnione zgodnie z instrukcją materiały planistyczne dotyczące budżetu
państwa w układzie funkcji, zadań i podzadań należy przedkładać odrębnie.
Dysponenci przekazują w formie papierowej i elektronicznej formularze oznaczone
symbolami BZ-1, BZ-2, BZ-3. Wydruki podpisane przez osobę upoważnioną
powinny być złożone w obowiązującym terminie bezpośrednio w Departamencie
do spraw Organizacji Sektora Finansów Publicznych Ministerstwa Finansów.
Podpisy składa się odręcznie na każdym formularzu w miejscu oznaczonym. Pod
podpisem umieszcza się pieczątkę z imieniem i nazwiskiem osoby podpisującej.
Dysponenci sporządzający materiały
w
formie elektronicznej zachowują na
dowolnym nośniku elektronicznym kopie tych materiałów.
78. Instrukcja szczegółowa do wypełnienia formularza BZ-1 „Zestawienie
planowanych wydatków z budżetu państwa w układzie funkcji, zadań
i podzadań wraz z celami zadań i podzadań, określeniem ich mierników
oraz podaniem ich docelowej wartości na następny rok budżetowy” –
załącznik nr 58 do rozporządzenia.
1) dysponenci części budżetowych na formularzu BZ-1 wykazują planowane
podzadania, w ramach wykonywanych przez siebie zadań i funkcji, przewidziane
do realizacji w roku budżetowym oraz w kolejnym roku, które będą finansowane
z budżetu państwa;
2) dla każdego zadania/podzadania dysponent określa cel/cele jego realizacji,
miernik lub mierniki pozwalające ocenić stopień osiągnięcia zakładanych celów,
a także środki przeznaczone na jego realizację w podziale na kategorie
wydatków. Dysponent, dla wyszczególnionych przez siebie mierników, określa
wartość bazową oraz wartość docelową miernika;
3) przy formułowaniu podzadań, celów i mierników ich realizacji, a także ustalaniu
docelowych wartości mierników, które dysponent zamierza osiągnąć, należy
kierować się wytycznymi, określonymi w ust. 70-74;
4)
w kolumnie 1 zawarte są liczby porządkowe wykazywanych
funkcji/zadań/podzadań;
6
0
5) w kolumnie 2 dysponent wyszczególnia wszystkie planowane podzadania
w ramach realizowanych przez siebie zadań i funkcji;
6) dla każdego zadania i podzadania należy określić jeden lub więcej celów, które
zamierza się osiągnąć w wyniku jego realizacji, i wykazać je w kolumnie 3;
7) w kolumnie 4 określa się mierniki, umożliwiające ocenę stopnia realizacji
zakładanych przez dysponenta celów wraz z podaniem jednostek miary,
w których mierniki te będą wyrażone;
8) w kolumnie 5 dysponent określa wartość bazową miernika, ustalonego w ramach
zadań i podzadań, wraz z podaniem roku, którego ona dotyczy;
9) w kolumnach 6–7 dysponent zamieszcza wartości docelowe mierników,
ustalonych w ramach zadań i podzadań;
10) kolumny 8–23 zawierają zestawienie przewidzianych wydatków na realizację
poszczególnych zadań/podzadań w latach 2009-2010;
11) w kolumnach 8 i 15 wykazywane są, w postaci kwoty ogółem, wydatki budżetu
państwa (łącznie ze środkami Unii Europejskiej – kolumna 14 i 22 oraz
rezerwami celowymi – kolumna 15 i 23), przeznaczone na realizację danego
zadania/podzadania;
12) w kolumnach 9 i 17 wykazywane są wydatki budżetu państwa łącznie ze
środkami Unii Europejskiej (jednak bez rezerw celowych), przeznaczone na
realizację danego zadania/podzadania;
13) w kolumnach 10-13 oraz 18-21 prezentowane są wydatki budżetu państwa
łącznie ze środkami Unii Europejskiej (jednak bez rezerw celowych) w układzie
według grup ekonomicznych;
14) w
układzie według grup ekonomicznych prezentowane są wydatki ponoszone na:
a) dotacje i subwencje,
b) świadczenia na rzecz osób fizycznych,
c) wydatki
bieżące,
d) wydatki
majątkowe,
wymienione w literach od a) do d) grupy wydatków zaplanowane na 2010 r. są
zgodne z zaprezentowanymi w formularzu BW, stanowiącym załącznik nr 18 do
rozporządzenia;
15) w kolumnach 14 i 22 – wykazywane są, ujęte w części budżetowej, środki
przewidywane na realizację danego zadania/podzadania, finansowane
z projektów z udziałem środków Unii Europejskiej. W pozycji tej należy wykazać
6
1
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik
-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik
-
1181-001
› Pobierz plik