eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych

projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1181
  • Data wpłynięcia: 2008-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240

1181-WYKONAWCZE

1) państwowe jednostki budżetowe, których kierownicy są dysponentami drugiego stopnia, przekazują
niewykorzystane środki budżetowe na rachunki bieżące roku ubiegłego dysponentów głównych;
2) urzędy skarbowe przekazują środki z tytułu ostatecznego rozliczenia dochodów należnych gminom i udziałów
w dochodach budżetu państwa, ustalonych w odrębnych przepisach, jednostkom samorządu terytorialnego;
3) urzędy skarbowe przekazują środki z tytułu zwrotu podatku od towarów i usług, dotyczące poprzedniego roku,
na zasadach wynikających z przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.
Nr 54, poz. 535, z późn. zm.2)).
6. Do dnia 25 stycznia roku następującego po roku budżetowym na rachunkach bankowych roku ubiegłego
dokonuje się następujących rozliczeń:
1) urzędy skarbowe przekazują dochody budżetowe z tytułu podatkowych i niepodatkowych należności
budżetowych na odpowiedni rachunek dochodów centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa;
2) dysponenci główni środków budżetu państwa przekazują niewykorzystane środki budżetowe na odpowiedni
rachunek wydatków centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa.
7. Do dnia 31 stycznia roku następującego po roku budżetowym przekazywane są jednostkom samorządu
terytorialnego środki z tytułu ostatecznego rozliczenia należnych im udziałów w podatku dochodowym od osób
fizycznych.
8. Na rachunek bieżący wydatków roku ubiegłego właściwych dysponentów środków budżetu państwa
dokonywany jest do dnia 30 stycznia roku następującego po roku budżetowym zwrot dotacji przez:
1) jednostki samorządu terytorialnego, w zakresie określonym w art. 157 ust. 6 ustawy o finansach publicznych;
2) pozostałe jednostki, w zakresie określonym w art. 157 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, z wyjątkiem
dotacji, których termin wykorzystania określa rozporządzenie wydane na podstawie art. 170 ustawy o finansach
publicznych.
9. rodki, o których mowa w ust. 8, przekazywane są w terminie:
1) do dnia 5 lutego roku następującego po roku budżetowym na rachunek bieżący wydatków roku ubiegłego
dysponenta głównego środków budżetu państwa;
2) do dnia 10 lutego roku następującego po roku budżetowym na odpowiedni rachunek wydatków roku ubiegłego
centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa.
10. Do dnia 15 lutego roku następującego po roku budżetowym dysponent główny środków budżetu państwa
posiadający jednostki budżetowe poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przekazuje niewykorzystane środki
budżetowe na odpowiedni rachunek wydatków centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa roku ubiegłego.

Rozdział 6
Przepisy końcowe
§ 11. Do zaliczenia operacji dokonanych z końcem roku budżetowego 2008 mają zastosowanie przepisy
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania
budżetu państwa (Dz. U. Nr 116, poz. 784, z późn. zm.).
§ 12. Przepisy § 10 mają zastosowanie po raz pierwszy do rozliczeń za rok budżetowy 2009 z wyjątkiem ....
§ 13. Do dnia 31 grudnia 2009 r., do zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych państwowych
jednostek budżetowych, dochodów własnych, funduszy motywacyjnych mają zastosowanie przepisy rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa
(Dz. U. Nr 116, poz. 784 , z późn. zm.).
§ 14. 1. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ......................... r. z zastrzeżeniem ust. 2 3)
2. Przepisy § 9 wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2010r.

1)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007r. Nr 176, poz. 1238.
2)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005r. Nr 14, poz. 113, Nr 90, poz. 756, Nr 143,
poz. 1199, Nr 179, poz. 1484, z 2006r. Nr 143, poz. 1028, poz. 1029, poz. 1199, z 2007r. Nr 168, poz. 1187,
Nr 192, poz. 1382, z 2008r. Nr 74, poz. 444, Nr 130, poz. 826.
3)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w
sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa (Dz. U. Nr 116, poz. 784 z późn. zm.)
Załącznik nr 1
Miejscowość, data


ZAPOTRZEBOWANIE NA ŚRODKI W CELU REALIZACJI
ZWROTU NADPŁATY DOCHODÓW BUDŻETOWYCH POBRANYCH
NA RACHUNEK BIEŻĄCY URZĘDU OBSŁUGUJĄCEGO ORGAN PODATKOWY
1. Nazwa jednostki występującej o środki: ....................................................................


2. Kwota zapotrzebowania na środki: ............................................................................
(słownie: …………………………………………………………………………….)


3. Numer rachunku bankowego do realizacji zwrotu nadpłaty:
…………………………………………………………………................................


4. Tytułem: ....................................................................................................................



5. Data realizacji zwrotu1: ........................................
…………………….. …………………………
Główny Księgowy
Kierownik
Jednostki


1 Data powinna uwzględniać termin wskazany w § 5 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29
czerwca 2006r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu (Dz. U. Nr 116 poz. 784 z późn.
zm.)
Załącznik nr 2
Miejscowość, data


ZAPOTRZEBOWANIE NA ŚRODKI W CELU REALIZACJI
ZWROTU NADPŁATY DOCHODÓW BUDŻETOWYCH POBRANYCH
PRZEZ PAŃSTWOWĄ JEDNOSTKĘ BUDŻETOWĄ


1. Nazwa jednostki występującej o środki: ....................................................................


2. Kwota zapotrzebowania na środki: ............................................................................
(słownie: …………………………………………………………………………….)


3. Numer rachunku bankowego do realizacji zwrotu nadpłaty:
…………………………………………………………………................................

4. Tytułem: ....................................................................................................................


5. Data realizacji zwrotu2: ........................................

6. Uzasadnienie zwrotu: ……………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………….


Zał.
potwierdzone przez kierownika jednostki
kopie przelewów, których dotyczy zwrot



…………………….. …………………………
Główny Księgowy
Kierownik
Jednostki


2 Data powinna uwzględniać termin wskazany w § 5 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29
czerwca 2006r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu (Dz. U. Nr 116 poz. 784 z późn.
zm.)


Uzasadnienie

W związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2009 r. przepisów ustawy z dnia ........................ o
finansach publicznych zmianie uległa ustawowa delegacja do
wydania przepisów w zakresie określenia
szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa. Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji
zawartej w art. 168 ustawy o finansach publicznych i w większości powiela regulacje zawarte w rozporządzeniu
Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa
(Dz. U. Nr 116, poz. 784 z późn. zm.).
W niniejszym rozporządzeniu nie znalazły się przepisy dotyczące zakładów budżetowych oraz gospodarstw
pomocniczych państwowych jednostek budżetowych, gdyż ustawa o finansach publicznych nie przewiduje dalszego
funkcjonowania tych jednostek. Wykreślono również zapisy dotyczące rachunku dochodów własnych w związku z
ich likwidacją.
W ustawie o finansach publicznych wprowadzono nową formę organizacyjno-prawną dla wykonywania
kluczowych zadań państwa tj. agencję wykonawczą. Nie występuje jednak konieczność zamieszczania stosownych
regulacji w rozporządzeniu, gdyż nadwyżkę środków finansowych ustaloną na koniec roku agencja wykonawcza
będzie zobowiązana wpłacać do budżetu państwa, na rachunek bieżący dochodów państwowej jednostki budżetowej
obsługującej ministra nadzorującego agencję.
Projekt niniejszego rozporządzenia zostanie udostępniony wraz z wszelkimi dokumentami dotyczącymi
prac nad tym projektem w Biuletynie Informacji Publicznej, stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o
działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414).
Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem ……….. r., przy czym część przepisów zacznie obowiązywać w
terminie późniejszym.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia … Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.
U. Nr …, poz….) art. 243 ustawy o finansach publicznych wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2010r. W związku z
powyższym przepisy rozporządzenia określające tryb i terminy przekazywania na centralny rachunek bieżący
budżetu państwa środków, o których mowa w art. 243 zaczną obowiązywać od tego terminu.
Jednocześnie do momentu utraty mocy przepisów dotyczących zakładów budżetowych, gospodarstw
pomocniczych państwowej jednostki budżetowej oraz rachunków dochodów własnych będzie obowiązywać cześć
przepisów obecnego rozporządzenia w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa
Rozporządzenie nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących notyfikacji norm i aktów
prawnych.
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje akt prawny.
Projektowane rozporządzenie dotyczy jednostek sektora finansów publicznych.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje skutków finansowych polegających na zwiększeniu wydatków lub
zmniejszeniu dochodów jednostek sektora finansów publicznych w stosunku do wielkości wynikających z
obowiązujących przepisów.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje bezpośrednich skutków mających wpływ na rynek pracy.
4. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Postanowienia niniejszego rozporządzenia nie mają bezpośredniego wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
5. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny.
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie bezpośrednio na zmianę sytuacji i rozwój regionalny.
6. Konsultacje społeczne.
Nowe regulacje dotyczą zadań realizowanych przez państwowe jednostki budżetowe i dlatego projekt nie
wymaga przeprowadzania konsultacji społecznych. Niemniej jednak ze względu na prowadzone przez Narodowy
Bank Polski prace związane obsługą bankową projekt zostanie uzgodniony z przedstawicielami NBP.
7. Wpływ regulacji na spójność systemu prawa.
Zakres regulacji w powyższym rozporządzeniu nie podlega harmonizacji z prawem Unii Europejskiej.
8. Źródła finansowania.
Wprowadzenie w życie postanowień niniejszego rozporządzenia nie wymaga dodatkowych nakładów
finansowych w jednostkach objętych przepisami rozporządzenia.
strony : 1 ... 110 ... 150 ... 162 . [ 163 ] . 164 ... 170 ... 173

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: