Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia.......................
w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego oraz
przekazywania informacji o pracy i wynikach audytu wewnętrznego
Na podstawie art. 275 ustawy z dnia ................. o finansach publicznych (Dz. U. Nr ...., poz. ....,)
zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania audytu
wewnętrznego, w tym:
1) sposób sporządzania oraz elementy planu audytu;
2) sposób dokumentowania przebiegu oraz wyników audytu wewnętrznego,
3) sposób sporządzania oraz elementy wyników audytu;
4) sposób sporządzania oraz elementy sprawozdania z wykonania planu audytu;
5) sposób i tryb przeprowadzania audytu wewnętrznego zleconego, o którym mowa w art. 282
ust. 1 pkt 1 i art. 283 ustawy;
6) tryb przeprowadzania oceny prowadzenia audytu wewnętrznego, o której mowa w art. 276
ust. 1 pkt 2 i art. 284 ustawy.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia ........... o finansach publicznych;
2) audycie wewnętrznym zleconym - należy przez to rozumieć audyt wewnętrzny zlecony
na podstawie art. 282 ust. 1 pkt 1 oraz art. 283 ustawy;
3) ocenie prowadzenia audytu wewnętrznego – należy przez to rozumieć ocenę, o której
mowa w art. 282 ust. 1 pkt 2 oraz art. 284 ustawy;
4) jednostce - należy przez to rozumieć jednostkę sektora finansów publicznych;
5) komórce audytowanej - należy przez to rozumieć usytuowaną w jednostce komórkę
organizacyjną, w której jest przeprowadzane zadanie audytowe;
6) zadaniu zapewniającym - należy przez to rozumieć zespół działań podejmowanych
w celu dostarczenia kierownikowi jednostki niezależnej i obiektywnej oceny, o której
mowa w art. 262 ustawy;
7) czynnościach doradczych - należy przez to rozumieć działania podejmowane przez
audytora, których charakter i zakres jest uzgadniany z kierownikiem jednostki, w której
jest zatrudniony, których celem jest usprawnienie funkcjonowania jednostki; z
1
zastrzeżeniem, że audytor wewnętrzny nie przejmuje na siebie zadań lub uprawnień
wchodzących w zakres zarządzania jednostką;
8) zadaniu audytowym - należy przez to rozumieć zadanie zapewniające lub czynności
doradcze;
9) zaleceniach - należy przez to rozumieć zalecenia w sprawie usunięcia uchybień lub
wprowadzenia usprawnień.
§ 3. 1. Przed przystąpieniem do przeprowadzania audytu wewnętrznego audytor wewnętrzny
przedstawia kierownikowi komórki audytowanej imienne upoważnienie do przeprowadzania
audytu wewnętrznego oraz legitymację służbową lub dowód tożsamości.
2. Imienne upoważnienie do przeprowadzania audytu wewnętrznego zawiera w szczególności:
1) imię i nazwisko audytora wewnętrznego;
2) nazwy komórek audytowanych lub nazwę jednostki, w której będzie przeprowadzany audyt
wewnętrzny;
3) informację, czy przeprowadzenie audytu wewnętrznego wynika z planu audytu;
4) termin ważności upoważnienia;
5) podpis ze wskazaniem imienia i nazwiska kierownika jednostki, w której jest zatrudniony
audytor wewnętrzny.
Rozdział 2
Sposób sporządzania oraz elementy planu audytu wewnętrznego
§ 4. 1. Audytor wewnętrzny w celu przygotowania planu audytu dokonuje analizy obszarów
ryzyka w zakresie działania jednostki, w której jest prowadzony audyt wewnętrzny. Proces analizy
obszarów ryzyka powinien być udokumentowany.
2. Audytor wewnętrzny zapewnia w procesie analizy obszarów ryzyka udział kierownika
jednostki, w której prowadzony jest audyt wewnętrzny.
3. W przypadku prowadzenia audytu wewnętrznego na podstawie art. 277 ustawy audytor
wewnętrzny zapewnia w procesie analizy obszarów ryzyka udział wszystkich kierowników
jednostek, w których prowadzi audyt wewnętrzny.
4. Przygotowując plan audytu, audytor wewnętrzny bierze pod uwagę w szczególności:
1) cele i zadania jednostki, w której prowadzony jest audyt wewnętrzny, wynikające z planu
działalności, o którym mowa w art. 65 ust. 2 ustawy;
2) wytyczne ministra kierującego działem, wytyczne komitetu audytu oraz szczegółowe
wytyczne Ministra Finansów, o których mowa w art. 64 ust. 4 ustawy;
3) istotne ryzyka wpływające na realizację celów i zadań jednostki, w której prowadzony jest
audyt wewnętrzny;
4) istniejący w jednostce, w której prowadzony jest audyt wewnętrzny, system kontroli
zarządczej;
5) czynniki ryzyka, w tym w szczególności:
a) złożoność działalności prowadzonej przez jednostkę,
b) liczbę, rodzaj i wielkość dokonywanych operacji finansowych,
c) liczbę i kwalifikacje zawodowe pracowników,
d) zmiany organizacyjne i prawne;
6) wyniki wcześniej przeprowadzonych audytów lub kontroli;
7) uwagi kierownika jednostki, w której jest prowadzony audyt wewnętrzny.
2
§ 5. 1. Audytor wewnętrzny, przygotowując plan audytu, ustala kolejność poddania obszarów
ryzyka audytowi wewnętrznemu, biorąc pod uwagę wyniki analizy obszarów ryzyka oraz czynniki
organizacyjne, w tym w szczególności:
1) czas niezbędny do przeprowadzenia zadań audytowych;
2) czas przeznaczony na szkolenie;
3) dostępne zasoby ludzkie i rzeczowe;
4) rezerwę czasową na nieprzewidziane działania.
2. Audytor wewnętrzny, przygotowując plan audytu, określa również obszary ryzyka, które
powinny zostać objęte audytem wewnętrznym w latach następnych.
§ 6. 1. Plan audytu podpisuje kierownik komórki audytu wewnętrznego, oraz kierownik
jednostki, w której jest zatrudniony audytor wewnętrzny.
§ 7. 1. Jeżeli w trakcie realizacji planu audytu audytor wewnętrzny stwierdzi, że
przeprowadzenie wszystkich zaplanowanych zadań audytowych jest niemożliwe lub niecelowe,
uzgadnia w formie pisemnej z kierownikiem jednostki, w której jest zatrudniony, zakres realizacji
planu audytu.
2. W przypadku gdy audytor wewnętrzny prowadzi audyt wewnętrzny na podstawie art. 277
ustawy, informuje kierowników jednostek, w których przeprowadzi audyt wewnętrzny,
o uzgodnionym zakresie realizacji planu audytu.
§ 8. 1. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności w przypadku wystąpienia nowych
ryzyk lub też zmiany oceny ryzyka, audytor wewnętrzny może przeprowadzić audyt wewnętrzny
poza planem audytu, w uzgodnieniu z kierownikiem jednostki.
2. Przepis § 9 stosuje się odpowiednio.
3. Jeżeli przeprowadzenie audytu wewnętrznego poza planem audytu stworzy zagrożenie dla
jego realizacji, audytor wewnętrzny zawiadamia o tym na piśmie kierownika jednostki.
Rozdział 3
Dokumentowanie przebiegu audytu wewnętrznego
§ 9. Audytor wewnętrzny dokumentuje wszystkie czynności i zdarzenia, które mają istotne
znaczenie dla ustaleń audytu wewnętrznego.
§ 10. Audytor wewnętrzny prowadzi:
1) bieżące akta audytu wewnętrznego, zwane dalej "aktami bieżącymi", w celu dokumentowania
przebiegu i wyników audytu wewnętrznego;
2) stałe akta audytu wewnętrznego, zwane dalej "aktami stałymi", w celu gromadzenia informacji
dotyczących obszarów ryzyka, które mogą być przedmiotem audytu wewnętrznego.
§ 11. 1. Akta bieżące zawierają informacje niezbędne do sformułowania zaleceń, które będą
zawarte w sprawozdaniu z przeprowadzenia audytu wewnętrznego.
2. Akta bieżące obejmują w szczególności:
1) imienne upoważnienie do przeprowadzania audytu wewnętrznego;
2) program zadania zapewniającego oraz dokumenty związane z jego przygotowaniem;
3) dokumenty, o których mowa w § 16;
3
4) dokumenty sporządzone przez audytora wewnętrznego oraz dokumenty otrzymane od osób
trzecich w trakcie przeprowadzania audytu wewnętrznego;
5) informacje i wyjaśnienia, o których mowa w § 20, informacje i dokumenty, o których mowa w
§ 22, oraz oświadczenia, o których mowa w § 24;
6) dokumenty zawierające wyniki audytu wewnętrznego;
7) dokumentację dotyczącą przeprowadzonych czynności sprawdzających, o których mowa
w § 27.
3. Dokumenty określone w ust. 2 włącza się do akt bieżących, w kolejności wynikającej z toku
dokonywanych czynności, numerując je i zamieszczając na początku każdego tomu akt wykaz
materiałów zawartych w danym tomie, z podaniem ich numeru oraz nazwy.
4. W przypadku wykonywania czynności doradczych audytor wewnętrzny włącza do akt
bieżących dokumenty odpowiednie do rodzaju i charakteru podjętych czynności.
5. Kierownik jednostki, w której przeprowadzane jest zadanie audytowe, lub osoba przez
niego upoważniona ma prawo wglądu do akt bieżących.
§ 12. 1. Akta stałe obejmują w szczególności:
1) wykaz podstawowych aktów normatywnych oraz innych aktów prawnych związanych
z zakresem działania jednostki, w której prowadzony jest audyt wewnętrzny, oraz regulujących
jej funkcjonowanie;
2) wykaz dokumentów zawierających opis systemów zarządzania i kontroli, w tym procedur
kontroli finansowej;
3) plany audytu;
4) sprawozdania z wykonania planów audytu;
5) informacje mogące mieć wpływ na przeprowadzanie audytu wewnętrznego, w tym analizę
obszarów ryzyka.
2. Akta stałe podlegają aktualizacji.
Rozdział 4
Sposób sporządzania oraz elementy sprawozdania z wykonania planu audytu za rok
poprzedni
§ 13. W przypadku prowadzenia audytu wewnętrznego na podstawie art. 299 ust. 2-5 ustawy,
audytor wewnętrzny sporządza jedno sprawozdanie z wykonania planu audytu za rok poprzedni.
Kopie sprawozdania audytor wewnętrzny przekazuje kierownikom wszystkich jednostek,
w których prowadził audyt wewnętrzny.
§ 14. Sprawozdanie, o którym mowa w § 27, zawiera w szczególności:
1) nazwę jednostki objętej audytem wewnętrznym,
2) podstawowe informacje o komórce audytem wewnętrznego;
3) tematy zadań audytowych;
4) czas realizacji poszczególnych zadań;
5) typ obszaru działalności jednostki, w którym przeprowadzono zadanie audytowe;
6) wydane zalecenia lub opinie w ramach przeprowadzonych zadań;
7) przeprowadzone czynności sprawdzające w roku sprawozdawczym;
4
8) niezrealizowane zaplanowane zadania audytowe;
9) datę sporządzenia sprawozdania;
10) podpis koordynatora komórki audytu wewnętrznego.
§ 15. Sprawozdanie z wykonania planu za rok poprzedni podpisuje kierownik komórki audytu
wewnętrznego.
Rozdział 5
Zadania zapewniające
§ 16. Przed rozpoczęciem zadania zapewniającego, na żądanie audytora wewnętrznego
kierownik komórki audytowanej przekazuje dokumenty i udziela informacji w zakresie związanym
z zadaniem.
§ 17. 1. W celu realizacji zadania zapewniającego audytor wewnętrzny opracowuje program
zadania, uwzględniając, w obszarze objętym zadaniem, w szczególności:
1) cele i zadania jednostki;
2) istotne ryzyka;
3) system kontroli zarządczej, w tym zarządzania ryzykiem;
4) możliwość wprowadzenia usprawnień systemu kontroli zarządczej;
5) datę rozpoczęcia i przewidywany czas trwania zadania.
2. W przypadku przeprowadzania audytu wewnętrznego zleconego audytor wewnętrzny,
opracowując program zadania, uwzględnia założenia, o których mowa w § 32.
§ 18. 1. W programie zadania zapewniającego określa się w szczególności:
1) temat zadania;
2) cele zadania;
3) podmiotowy i przedmiotowy zakres zadania;
4) istotne ryzyka w obszarze objętym zadaniem;
5) sposób przeprowadzenia zadania.
2. W uzasadnionych przypadkach audytor wewnętrzny może w trakcie przeprowadzania
zadania zapewniającego dokonywać zmian w jego programie. Zmiany programu powinny być
udokumentowane.
3. W przypadku utworzenia w jednostce komórki audytu wewnętrznego program zadania oraz
jego zmiany zatwierdza audytor wewnętrzny koordynujący działalność tej komórki lub inny
wyznaczony przez niego audytor wewnętrzny.
§ 19. 1. Przystępując do realizacji zadania zapewniającego, audytor wewnętrzny przeprowadza
naradę otwierającą z udziałem audytorów wewnętrznych uczestniczących w zadaniu oraz
kierownika komórki audytowanej lub wyznaczonego przez niego pracownika.
2.
W naradzie otwierającej mogą uczestniczyć także osoby sprawujące nadzór nad
działalnością komórki audytowanej, wskazani przez kierownika tej komórki pracownicy w niej
zatrudnieni oraz audytor wewnętrzny koordynujący działalność komórki audytu wewnętrznego.
3. Podczas narady otwierającej audytor wewnętrzny przedstawia cel, tematykę i założenia
organizacyjne zadania zapewniającego.
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik
-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik
-
1181-001
› Pobierz plik